آموزش نحوه هچ صحیح تخم شترمرغ | شیوه کمک به جوجه شترمرغ برای تولد

جوجه کشی از تخم شترمرغ متفاوت از هر تخم نطفه دار دیگری است. در مرحله ستر باید رطوبت زیادی را از آن بگیریم و هم چنین در مرحله هچر باید به هچ جوجه کمک کنیم، زیرا به دلیل ضخیم بودن پوسته، جوجه توانایی شکستن آن و بیرون آمدن از تخم را ندارد. در این نوشته از چیکن دیوایس به آموزش صحیح و اصولی نحوه هچ جوجه شترمرغ و کمک به آن در بیرون آمدن از تخم پرداخته می شود. در صورتی که در کار پرورش شترمرغ فعالیت دارید، حتما این مقاله را به دقت مطالعه فرمایید.

چگونه از شروع زمان هچ تخم شترمرغ مطلع شویم؟

انتقال تخم شترمرغ به قسمت هچر، برخلاف سایر تخم های نطفه دار در سه روز آخر جوجه کشی نیست، بلکه دوران هچر این پرنده زمانی آغاز خواهد شد که جوجه پرده مربوط به کیسه هوایی را پاره کرده و اکسیژن داخل تخم را تنفس کرده باشد.

برای اینکه متوجه شویم که جوجه وارد کیسه هوایی شده یا نه، بایستی از روش نوربینی یا همان کندلینگ استفاده کنیم. در واقع به همان روش نطفه سنجی عمل می کنیم، منتها با این تفاوت که به قسمت پهن تخم توجه می کنیم و به دنبال نشانه هایی از ورود سر جوجه به کیسه هوایی خواهیم بود. 

برای این کار طبق مراحل زیر پیش بروید : 

۱- یک باکس پلاستیکی آماده کنید و یک چراغ نطفه سنج قوی در داخل آن قرار دهید

۲- یک سوراخ دایره ای به قطر ۱۲ الی ۱۵ سانتی متر بر روی باکس ایجاد کنید. 

۳- دمای محیط را به ۳۲ الی ۳۵ درجه سانتی گراد برسانید. 

۴- محیط را تاریک کرده و تخم شترمرغ را روی سوراخ ایجاد شده قرار دهید، طوری که تمام نور به داخل تخم بتابد. 

۵- تخم را از قسمت پهن قرار دهید چون کیسه هوایی در قسمت پهن آن قرار دارد. 

۶- به دنبال یافتن قسمت روشن تخم و سر یا نوک جوجه باشید. (کیسه هوایی در قسمت روشن است.)

۷- این کار را دو روز مانده به شروع دوران هچر انجام دهید و روزانه دو بار با رعایت موارد فوق باید انجام شود. 

۸- هنگام برداشتن تخم ها حتما از دستکش یکبار مصرف استفاده کنید تا آلودگی ها به تخم منتقل نشود. 

نحوه انتقال تخم شترمرغ به دوران هچر 

ممکن است برخی از جوجه ها دیرتر از سایرین وارد کیسه هوایی شوند، بنابراین در انتقال تخم شترمرغ به دوران هچر، باید جوجه هایی را انتخاب کنید که کیسه هوایی را پاره کرده اند. لذا وجود ۲ دستگاه جوجه کشی شترمرغی مجزا لازم است تا یکی را برای دوران ستر و دیگری را برای دوران هچر مورد استفاده قرار دهید.

دستگاه جوجه کشی شترمرغ 16 تایی
دستگاه جوجه کشی شترمرغ ۱۶ تایی
» مجهز به سیستم رطوبت گیری و رطوبت دهی بالا
» مناسب برای جوجه کشی از تخم شترمرغ
» دارای بدنه ی PVC یکپارچه و ضد زنگ
قیمت : ۲۴,۶۰۰,۰۰۰ تومان

 

نحوه انتقال تخم شترمرغ به دوران هچر - چیکن دیوایسچند ساعت قبل از انتقال تخم ها به دوران هچر، حتما دستگاه جوجه کشی مخصوص دوران هچر را روشن کرده و دما و رطوبت لازم را روی آن تنظیم کنید تا کاملا گرم و آماده ورود تخم باشد (دما ۳۶.۵ درجه سانتی گراد و رطوبت ۳۰ درصد)، در غیر این صورت احتمال وارد شدن شوک دمایی به جوجه ها و مرگ آنها داخل تخم وجود دارد. 

همانطور که می دانید، چرخش در دوران هچر وجود ندارد. لذا باید سبدهای هچ را به صورت افقی روی راک ها قرار دهید و مطمئن باشید که چرخش را متوقف کرده اید (دستگاه وارد مرحله هچر شده باشد)

جوجه های وارد شده به کیسه هوایی را به دقت شناسایی و جدا کرده و نهایتا وارد دستگاه هچر کنید. تخم ها باید به صورت خوابیده و به آرامی در داخل سبد هچ قرار بگیرد. فاصله کافی نیز بین هر تخم باشد تا جوجه ها به راحتی متولد شوند.

دقت کنید که قبل از انتقال تخم ها و باز کردن درب دستگاه ها، حتما دمای محیط را بالا ببرید و از دستکش بهداشتی استفاده کنید. هم چنین به آرامی حمل کنید تا آسیبی به جوجه ها وارد نشود.  

چگونه به هچ موفق تخم شترمرغ کمک کنیم؟

همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد، جوجه های شترمرغ برخلاف جوجه سایر پرنده ها توانایی شکستن پوسته و هچ را ندارند، بنابراین حتما بایستی پوسته را کمی شکاف داده و به جوجه در شکستن پوسته کمک کرد. در ادامه نحوه صحیح انجام این کار توضیح داده می شود.

چگونه به هچ موفق تخم شترمرغ کمک کنیم - چیکن دیوایسالف – استفاده از دریل و مته ۶ میلیمتری

پس از انتقال تخم های واجد شرایط به دستگاه هچری، برای کمک به تنفس بهتر جوجه و افزایش قوای بدنی آن، می توانید از دریل و مته ۶ میلیمتری به آرامی یک سوراخ کوچک در قسمت بالایی و پهن تخم ایجاد کنید. حتما باید مهارت کافی را در این کار داشته باشید، در غیر این صورت احتمال شکستن وسیع پوسته و یا آسیب به جوجه وجود دارد.

جهت جلوگیری از ورود سرما به داخل تخم و تلف شدن جوجه، حتما دمای محیط را بالا ببرید و کار سوراخ کردن تخم را در فاصله زمانی خیلی کوتاهی انجام دهید. 

ب – استفاده از میخ نازک 

در صورتی که به دریل و مته دسترسی ندارید، می توانید از یک میخ نازک برای سوراخ کردن تخم کمک بگیرید، به آرامی میخ را روی قسمت پهن تخم قرار داده و با چکش چند ضربه آرام بزنید تا سوراخ ایجاد شود. 

پروسه هچ کامل جوجه شترمرغ چند ساعت طول خواهد کشید؟

با شروع دوران هچ، جوجه شترمرغ برای بیرون آمدن از تخم تلاش خواهد کرد. برخی از آنها پس از دو الی سه روز بیرون خواهند آمد، اما برخی ممکن است تا ۵ الی ۶ روز نیز داخل تخم بماند، این قضیه به ژنتیک جوجه و میزان قوای بدنی آن بستگی دارد. 

بنابراین اگر جوجه شما پس از اولین جیک زدن و شکستن پوسته، به حالت خواب درآمد، جای نگرانی نیست چون برای به دست آوردن انرژی لازم جهت شکستن پوسته، جذب کیسه زرده و تشکیل بند ناف نیاز به زمان دارد. پس صبر و انتظار برای بیرون آمدن جوجه بهترین کاریست که هر پرورش دهنده باید انجام دهد. 

نکته مهم : هرگز جوجه را به زور از داخل تخم بیرون نکشید و اجازه دهید خود جوجه برای شکستن تخم و هچ تلاش کند، چون در صورت بیرون کشیدن پیش از موعد جوجه، احتمال عفونت بند ناف و مرگ آن وجود دارد.

نتیجه گیری کلی مقاله 

در این نوشته به آموزش نحوه هچ اصولی و صحیح تخم شترمرغ پرداخته شد و اطلاعات لازم برای بیرون آمدن موفق جوجه از تخم ارائه شد که شامل کندلینگ و سوراخ سازی قسمت پهن تخم می شود. اطلاعات بیشتر در رابطه با این موضوع را در مقاله آموزش جوجه کشی شترمرغ می توانید مطالعه کنید.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس