نحوه آماده سازی دستگاه قبل از شروع جوجه کشی و اقدامات لازمه

بارها مشاهده شده که برخی از پرورش دهنده های تازه کار و یا حتی افراد حرفه ای، بدون اطمینان از سلامت دستگاه و حتی بدون نظافت آن، دوره جوجه کشی جدید را شروع می کنند و در نتیجه با شکست در جوجه کشی مواجه می شوند. در این نوشته از وبسایت چیکن دیوایس بر آن شدیم تا نحوه صحیح تست و آماده سازی دستگاه قبل از شروع جوجه کشی را آموزش دهیم تا به یک نتیجه و راندمان بالا در جوجه کشی از تخم پرنده های مختلف برسید، با ادامه مقاله همراه باشید.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» جوجه کشی از تخم پرندگان مختلف
» به همراه آموزش کامل جوجه کشی
» با کارکرد آسان و کاربر پسند
قیمت : ۴,۶۵۰,۰۰۰ تومان

مرحله اول – نظافت کلیه قسمت های داخلی و بیرونی دستگاه 

بهتر است بلافاصله پس از پایان دوره جوجه کشی قبلی، دستگاه را نظافت کرده و آلودگی ها و فضولات بر جای مانده را پاک کنید، در غیر این صورت با گذشت زمان شاهد خشک شدن این آلودگی ها خواهید بود که برداشتن آنها از روی بدنه دستگاه نیاز به زمان و شستشوی بیشتری خواهد داشت. 

قبل از جوجه کشی باید کلیه قسمت های بیرونی و داخلی دستگاه اعم از سقف، کف و دیواره ها، شانه ها، راک ها، دریچه های ورود و خروج هوا، ظرف رطوبت و سایر درزها و گوشه و کناره ها را به خوبی شستشو داده و در صورت امکان با مواد شوینده خنثی (مانند مایع ظرفشویی) پاک کنید. 

قطعات الکترونیکی مانند فن، سنسور، برد، موتور چرخش و … نیز با یک دستمال خشک از آلودگی ها پاک شوند و با یک پمپ باد و فرچه تمیز شوند. 

باکتریها و میکروارگانیسم های موجود در داخل دستگاه، در طی جوجه کشی رشد کرده و با از بین رفتن لایه کوتیکول تخم، به داخل آن نفوذ کرده و سبب مرگ جنین در داخل تخم می شود. 

مرحله دوم – تست و راه اندازی دستگاه جوجه کشی

قبل از قرار دادن تخم ها در داخل دستگاه و شروع جوجه کشی حتما باید دستگاه را تست کرده و از سلامت تمامی قطعات و مهمتر از آن کالیبره بودن سنسور مطمئن شوید. برخی افراد، تنها با روشن کردن دستگاه جوجه کشی و اطمینان از سلامت برد جوجه کشی آن، کار جوجه کشی را شروع می کنند. در حالی تست اصولی دستگاه نیازمند زمان و دقت بیشتری می باشد که در ادامه به آن اشاره خواهد شد. 

۱- دستگاه را روشن کنید

دستگاه را روشن کنید - چیکن دیوایسدوشاخه دستگاه را به پریز برق متصل کرده و منتظر شنیدن بوق کنترلر باشید (در برخی از دستگاه ها ممکن است صدایی شنیده نشود.) در این مرحله از سلامت کابل و دوشاخه، برد و فیوز آن مطمئن خواهید شد. در صورت روشن نشدن دستگاه، باید فیوز آن را تعویض کنید. 

۲- ظرف رطوبت را پر از آب کنید

اگر دستگاه جوجه کشی شما با ظرف آب تامین رطوبت می شود، آن را پر کرده و اگر دارای رطوبت ساز التراسونیک و یا اختصاصی است، در هر صورت منبع آب را پر کنید. بهتر است از آب تصفیه شده و یا آب مقطر استفاده شود تا احتمال آهک زدن المنت و رسوب گرفتن قطعات الکترونیکی و بدنه داخلی دستگاه به صفر برسد. 

۳- دما و رطوبت مناسب برای جوجه کشی را تنظیم کنید

دما و رطوبت مناسب برای جوجه کشی را تنظیم کنید - چیکن دیوایسدما و رطوبت مناسب برای جوجه کشی از پرنده مورد نظر خود را روی برد جوجه کشی تنظیم کنید و منتظر رسیدن به این مقدار باشید. به عنوان مثال دمای ۳۷.۵ درجه و رطوبت ۶۵ درصد را تنظیم کرده و منتظر باشید تا دستگاه چنین مقادیری را فراهم کند. 

۴- بررسی صحت کارکرد فن تهویه، موتور چرخش تخم، المنت حرارت، سیستم رطوبت و …

در طی مدت زمانی که دستگاه کار می کند بایستی از سلامت و کارکرد صحیح فن تهویه و فن سیرکوله، موتور چرخش تخم، المنت های حرارتی، المنت رطوبتی (در صورت وجود)، سیستم رطوبت ساز، سیستم آلارم و هشدار برد و … مطمئن شوید. در صورت وجود مشکل در هر قطعه ای حتما با بخش خدمات پس از فروش کارخانه دستگاه تماس گرفته و جوجه کشی را متوقف کنید. 

نکته مهم : تا زمانی که کار تست و نظافت دستگاه به پایان نرسیده باشد، باید تخم های نطفه دار را در یک مکان خنک با دمای ۱۸ درجه سانتی گراد و رطوبت ۵۵ درصد نگهداری کنید و هر دو الی سه ساعت نیم دور چرخش داشته باشند. 

۵- از کالیبره بودن سنسور مطمئن شوید

صرفا رسیدن دما و رطوبت نمایشی رو کنترلر به مقدار مورد نظر شما به معنای کارکرد صحیح دستگاه نیست. برخی از دستگاه های جوجه کشی، به ویژه مواردی که دارای سنسور آنالوگ ntc و lm35 هستند، مرتبا از کالیبره خارج می شوند و قبل از شروع هر دوره جوجه کشی، باید سنسور را مجددا کالیبره نمود. 

برای این کار، پس از گذشت ۵ الی ۶ ساعت از زمان کار دستگاه و اطمینان از ثابت شدن دما و رطوبت نمایش داده شده روی برد، دماسنج/رطوبت سنج تستو یا کیمو را در داخل دستگاه و بر روی شانه خالی از تخم قرار دهید و پس از گذشت یک ساعت، دما و رطوبت سنجش شده توسط تستو را با مقادیر نمایشی روی برد مقایسه کنید. در مقاله کالیبره سنسور دستگاه جوجه کشی به صورت کامل همراه با ویدیوی آموزشی، این موارد را توضیح داده ایم. 

۶- بررسی دلایل تنظیم نشدن دما

اصولا پس از گذشت پنج الی شش ساعت از زمان کار دستگاه، باید دمای آن به مقدار دلخواه شما رسیده و تثبیت شود. در صورت تغییرات مداوم و بالا/پایین شدن پی در پی دما بایستی موارد زیر را بررسی کنید : (تغییرات مداوم دما و ثابت نماندن آن به کالیبره دستگاه مربوط نیست)

۱- دمای محیط را بین ۲۳ الی ۲۷ درجه سانتی گراد حفظ کنید. 

۲- از رفت و آمد زیاد به اتاق جوجه کشی خودداری کنید و حتما در و پنجره ها را ببندید

۳- در صورت سرد بودن محیط از سیستم گرمایشی استفاده کنید

۴- برای تهویه هوای اتاق و خنک شدن آن در مواقع گرم سال از فن تهویه استفاده کنید. 

۵- از کارکرد صحیح فن تهویه و المنت حرارتی مطمئن شوید.

۶- از باز بودن دریچه های تهویه دستگاه مطمئن شوید و به اندازه استاندارد باز کنید. 

دقت کنید که تغییرات دما تا یک دهم (۰.۱) الی نیم (۰.۵) درجه مشکلی ایجاد نمی کند و در صورت شدیدتر شدن تغییرات دمایی، باید اقدامات لازم را انجام داد. 

۷- بررسی دلایل تنظیم نشدن رطوبت 

تغییرات رطوبت در دستگاه جوجه کشی شایع تر از دما بوده و اصولا تا ۱۰ درصد تغییر و تلورانس در دما، مشکل ساز نخواهد بود. اما در صورت تغییرات دائمی و غیر عادی در نمایشگر رطوبت، حتما باید مشکل را بررسی کرده و جهت رفع آن گام بردارید. 

از دلایل عمده تغییرات رطوبت در دستگاه می توان به موارد زیر اشاره کرد : 

۱- بالا یا پایین بودن رطوبت محیط جوجه کشی

۲- باز و بسته شدن مداوم درب اتاق و رفت و آمد زیاد 

۳- عدم استفاده از فن تهویه و یا دستگاه رطوبت ساز 

۴- خالی بودن ظرف رطوبت دستگاه و یا پر بودن بیش از حد آن 

۵- خراب شدن رطوبت ساز دستگاه جوجه کشی (المنت، پیزو، فن و هر قطعه مرتبط دیگری)

۶- وجود مشکل در فن تهویه دستگاه

۷- بسته ماندن و یا باز کردن بیش از حد دریچه های تهویه 

در مقاله آموزش تنظیم رطوبت دستگاه جوجه کشی به این موارد اشاره شده و آموزش های لازم ارائه شده اند. 

مرحله سوم – قرار دادن تخم ها در داخل دستگاه جوجه کشی 

 

قرار دادن تخم ها در داخل دستگاه جوجه کشی - چیکن دیوایسپس از راه اندازی و تست دستگاه جوجه کشی و تنظیم کردن دما و رطوبت محیطی و اطمینان از سالم بودن قطعات و کالیبره بودن سنسور، می توانید جوجه کشی را آغاز کنید. توجه داشته باشید که فرایند تست دستگاه جوجه کشی باید حداقل ۲۴ ساعت باشد تا اطمینان لازم حاصل شود. 

انتقال تخم های نطفه دار از یک محیط سرد و قرار دادن آنها در داخل دستگاه جوجه کشی گرم، اشتباه مهلکی بوده که سبب مرگ جنین و ترک برداشتن تخم می شود. 

برای جلوگیری از بروز اتفاقات فوق حتما چند ساعت قبل از شروع جوجه کشی، تخم ها را از انبار به اتاق جوجه کشی وارد کرده و اجازه دهید تا کاملا با شرایط محیطی جدید سازگار شود. 

هم چنین دستگاه جوجه کشی را خاموش کرده و درب آن را باز کنید تا دما و رطوبت داخل کابین کاهش یافته و با دما و رطوبت اتاق یکسان شود. پس از انجام دو اقدام فوق و گذشت چند ساعت از آن، می توانید تخم ها را در داخل شانه ها چیده و در داخل دستگاه قرار دهید. 

سپس دستگاه را روشن کرده و دما و رطوبت مناسب برای جوجه کشی از تخم پرنده مورد نظر را روی کنترلر تنظیم کنید. هم چنین به دما و رطوبت توجه کرده و از رفت و آمد شدید در محل خودداری کنید. 

جمع بندی نهایی 

در این نوشته به نحوه انجام صحیح نظافت و تست دستگاه جوجه کشی، قبل از شروع دوره جدید پرداخته شد و با اشاره به اشتباهات رایج پرورش دهنده های تازه کار، به جلوگیری از خسارات مالی و کاهش راندمان در دوره های بعدی کمک کرده ایم. مطالعه این نوشته به تمام پرورش دهنده ها و فعالان حوزه جوجه کشی طیور توصیه می شود. 

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر میخواستم بدونم برای جوجه کشی از طوطی گیرینچیک دما و رطوبت دستگاه رو رو چند تنظیم کنم و دوره جوجه کشی چند روزه؟

    1. سلام دوست عزیز
      دوره ی ستر رطوبت : ۵۵ تا ۶۰ ، دما : ۳۷.۵
      دوره ی هچر رطوبت : ۶۵ تا ۷۰ ، دما : ۳۷.۲
      طول دوره ی جوجه کشی هم ۲۱ تا ۲۴ روزه

        1. توقف چرخش تخما توی سه روز اخر جوجه کشیه
          می تونی ۱۹ یا ۲۰ متوقف کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋