فوت و فن های خرید دستگاه جوجه کشی در ایران

فوت و فن های خرید دستگاه جوجه کشی در ایران | تکنیک های خرید دستگاه جوجه کشی با کیفیت 

دستگاه های جوجه کشی موجود در بازار ایران، در کیفیت ها و قیمت های مختلفی تولید می شوند. از آنجایی که ساخت دستگاه جوجه کشی به تکنولوژی نسبتا پایین تری نسبت به سایر محصولات نیاز دارد، بنابراین هر کسی اقدام به ساخت این دستگاه ها می نماید. اما اینکه کدام دستگاه واقعا راندمان بالا خواهد داشت و به کدام تولید کننده می توان اعتماد کرد، جای بحث دارد. 

در ادامه این نوشته از چیکن دیوایس به بررسی راهکارها و تکنیک های خرید دستگاه جوجه کشی در ایران پرداخته شده و فوت و فن های مهمی آموزش داده می شود. 

دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» امکان جوجه کشی از تخم پرندگان مختلف
» برخورداری از قابلیت ستر و هچر همزمان
» دارای سیستم انتخاب پرنده
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

بررسی کلی انواع دستگاه های جوجه کشی موجود در ایران 

معمولا دستگاه هایی که در ایران تولید می شوند و یا وجود دارند به چهار دسته زیر تقسیم بندی می شوند.

۱- دسته اول دستگاه هایی هستند که طبق استانداردهای روز دنیا تولید می شوند و طراحی بسیار با کیفیتی دارند و از طرف دیگر، کارخانه سازنده هم دارای سابقه طولانی و کاملا قابل اعتماد می باشد. 

۲- دسته دوم دستگاه هایی هستند که طبق استاندارد ها و مقررات تولید می شوند و حتی برای آنها گارانتی نیز در نظر گرفته می شود، اما کارخانه سازنده سابقه کمی داشته و از کیفیت و راندمان دستگاه نمی توان مطمئن شد. 

۳- دسته سوم دستگاه هایی هستند که به صورت کارگاهی و دستی تولید می شوند و در ساخت آنها هیچ اصول و استانداردی رعایت نمی شود. 

۴- دسته چهارم دستگاه های جوجه کشی وارداتی هستند که برخی از انها با کیفیت و برخی نیز بی کیفیت هستند. 

در ادامه به بررسی این چهار دسته و راهنمای خرید اصولی دستگاه جوجه کشی در ایران پرداخته خواهد شد. 

معایب خرید دستگاه های جوجه کشی بی نام و نشان 

اگر تصمیم به خرید دستگاه از تولید کننده ای گرفته اید که هیچ کارخانه و کارگاه مشخصی ندارد و حتی دستگاه خود را نیز به شکل اصولی و حرفه ای تولید نکرده است، مطمئن باشید که در آینده نه چندان دور مجددا مجبور به خرید دستگاه بهتری خواهید شد. 

چون گرفتن راندمان بالا از جوجه کشی مستلزم استفاده از دستگاه های جوجه کشی دقیق و مهندسی شده می باشد. پرورش دهنده هایی هستند که در کنار کار پرورش، اقدام به تولید دستگاه می کنند و یا افرادی که به صورت آزمایشی اقدام به تولید و فروش ماشین جوجه کشی می کنند. جزو تولید کننده های دسته سوم هستند. 

معمولا در دستگاه های دسته سوم معایب زیر به چشم می خورد : 

۱- عدم سیرکولاسیون صحیح هوا؛ در نتیجه دما و رطوبت متفاوت در قسمت های مختلف دستگاه 

۲- عدم چرخش صحیح تخم ها؛ وارد آوردن شوک ناگهانی به آنها و یا گیر کردن پس از چند ساعت چرخش 

۳- استفاده از بدنه چوبی یا فلزی ؛ استفاده از هر نوع ماده اکسید شونده و جاذب رطوبت در ساخت بدنه که نتیجه آن پوسیدگی بدنه و کاهش شدید راندمان جوجه کشی است. 

۴- استفاده از پیچ های آهنی زنگ زننده، چسب آکواریوم، چسب حرارتی و هر نوع ماده غیر استاندارد دیگر جهت اتصال بدنه 

۵- استفاده از المنت بزرگ جهت تولید حرارت ؛ در نتیجه سبب افزایش مصرف برق و کارکرد مداوم فن تهویه می شود. 

معایب خرید دستگاه جوجه کشی از کارگاه های کوچک

دستگاه های جوجه کشی تولید شده در کارگاه های کوچک و تازه کار با اینکه ممکن است طبق استاندارد ساخته شده باشند و برای چند دوره متوالی جوجه دهی بالایی داشته باشند، اما از آنجایی که به دوام و ماندگاری تولید کننده در شرایط فعلی اقتصادی نمی توان اعتماد کرد، خرید از تولید کننده های تازه کار پس از انجام تحقیقات کامل و حفظ احتیاط توصیه می شود. 

تولید کننده هایی بوده اند که در چند سال گذشته کاملا موفق عمل کرده اند و حتی برای دستگاه های خود گارانتی و تیم خدمات پس از فروش نیز تعیین کرده اند، اما شرایط سخت اقتصادی سبب ورشکستگی آنها شده و چه بسا دستگاه های تولیدی نیز با مشکل نبود قطعه و عدم خدمات دهی رو به رو شده اند.

بنابراین در خرید از تولید کننده های دسته دوم کاملا جوانب احتیاط را رعایت کنید و تحقیقات لازم را در مورد کیفیت و راندمان دستگاه جوجه کشی و اعتبار تولید کننده به عمل آورید. 

معایب خرید دستگاه های جوجه کشی وارداتی

شاید با شنیدن نام وارداتی با خود فکر کنید که دستگاه مورد نظر با کیفیت بوده و ارزش خرید را دارد، اما اشتباه نکنید چه بسا بسیاری از تجار جهت کسب سود بالا، اقدام به وارد سازی دستگاه های ارزان قیمت و چینی می کنند. اما در این میان دستگاه هایی مانند دستگاه های آرکام و برینسی و هواباتور از کیفیت فوق العاده بالایی برخوردار هستند. 

بنابراین در خرید دستگاه های جوجه کشی وارداتی حتما به اصل یا فیک بودن آن توجه کنید و کیفیت و راندمان جوجه دهی آن را مورد بررسی قرار دهید. هم چنین از وجود شرکت گارانتی کننده و اعتبار آن نیز مطمئن شوید. 

خرید دستگاه جوجه کشی دسته اول چه مزایایی به همراه دارد؟

خرید دستگاه جوجه کشی از کارخانه های معتبر و با سابقه ایرانی البته به شرطی که دستگاه هایی استاندارد و بروز تولید کنند، بهترین فوت و فن خرید دستگاه جوجه کشی در ایران است. از جمله مزایای خرید از شرکت های با سابقه ایرانی می توان به موارد زیر اشاره کرد : 

۱- اعتماد به گارانتی و اطمینان از وجود خدمات و سرویس دهی در داخل ایران 

۲- دارای سابقه تولیدی بالا و اطمینان خاطر از پابرجا ماندن کارخانه در چند سال آینده 

۳- تمامی ایرادات دستگاه ها در طول چند سال تولید برطرف شده اند و از راندمان و کارایی دستگاه اطمینان خواهید داشت. 

۴- خریداران زیادی قبلا داشته اند و به راحتی در مورد کارایی و کیفیت دستگاه ، از خریداران قبلی می توانید سوال کنید. 

۵- کارخانه دارای بخش های مختلف تولیدی، مالی، حسابداری و … می باشد و کاملا سازمان یافته و منسجم فعالیت می کند و از واقعی بودن بخش خدمات و  گارانتی آن نیز مطمئن خواهید بود.

در خرید دستگاه جوجه کشی باید به چه فوت و فن هایی دقت کنید؟

قبل از خرید دستگاه جوجه کشی، بهتر است در مورد تولید کننده های مختلف دستگاه تحقیق کنید و انواع دستگاه های جوجه کشی خوب و بد بازار را از هم تشخیص دهید. از آنجایی که برای چند سال مداوم از دستگاه استفاده خواهید کرد و انتظار جوجه دهی و افزایش درآمد را دارید، انتخاب و خرید با کیفیت و بهترین گزینه مد نظر می باشد. نکات و فوت و فن های اشاره شده به انتخاب بهتر و دقیق تر شما کمک خواهد کرد : 

الف – توجه به جنس بدنه و چارچوب کلی آن 

جنس بدنه دستگاه جوجه کشی تاثیر مستقیمی در عمر و کیفیت دستگاه دارد. معمولا دستگاه هایی که از بدنه mdf، فلز و یا هر ماده اکسید شونده دیگری ساخته می شوند پس از مدتی دچار کپک، زنگ زدگی، پوسیدگی و… می شود که به دلیل تجمع باکتری ها و آلودگی ها، سبب مرگ جنین در داخل تخم و راندمان جوجه کشی به شدت پایین می شود. 

مواد پلیمری طول عمر بالاتری دارند و بر خلاف موردهای فوق، دچار پوسیدگی و زنگ زدگی نمی شوند و هم چنین احتمال تجمع و رشد باکتری ها در گوشه ها به دلیل قابلیت شستشو و ضدعفونی راحت، در چنین بدنه هایی وجود ندارد. به عنوان نمونه می توان به بدنه pvc و بدنه abs اشاره کرد. 

ب – دقت در قابلیت ستر و هچر همزمان آن 

یکی از فوت و فن های مهم در خرید دستگاه جوجه کشی توجه به تمام ستر بودن و یا ستر/هچر همزمان بودن دستگاه است. حدالامکان سعی کنید دستگاه دارای قابلیت ستر و هچر همزمان خریداری کنید چون که نیازی به ذخیره و انبار تخم ها نبوده و بلافاصله می توانید برای جوجه کشی در داخل دستگاه قرار دهید چرا که فضای لازم برای طی کردن دوره هچر بدون نیاز به تغییر در چرخش، دما و رطوبت دستگاه وجود دارد. 

در غیر این صورت باید دو دستگاه جوجه کشی بخرید که یکی برای دوره ستر و دیگری برای دوره هچر کاربرد خواهد داشت. این امر سبب افزایش هزینه های شما خواهد شد. 

 

ج – توجه به نوع برد جوجه کشی و قابلیت های آن 

برد یا کنترلر جوجه کشی به عنوان مغز دستگاه عمل می کند و نقش تعیین کننده ای در طی شدن یک دوره جوجه کشی بدون عیب و نقص را دارد. در صورتی که کنترلر ضعیف باشد، قطعا در میانه جوجه کشی دچار خطا و هنگی شده و سبب تلف شدن جنین داخل تخم خواهد شد. 

یک برد جوجه کشی ایده آل باید قابلیت های زیر را داشته باشد : 

۱- امکان تنظیم حرارت 

۲- امکان تنظیم رطوبت 

۳- امکان تنظیم سرعت چرخش تخم 

۴- امکان تنظیم سرعت گرمایش کابین 

۵- هشدار خطاها و ارورها

۶- قابل اتصال به سیستم های برق اضطراری 

۷- برنامه نویسی به روز 

۸- دارای حافظه جهت ذخیره اطلاعات جوجه کشی 

۹- دارای سنسور محیطی

۱۰- مونتاژ شده به روش smd

۱۱- دارای فیوز استاندارد جهت کنترل جریان برق ورودی

د – بررسی نوع و تعداد سنسورهای به کار رفته در آن 

سنسور مهم ترین عامل در دقت و راندمان بالای دستگاه جوجه کشی است. از آنجایی که یک موجود زنده در این دستگاه ها تولید می شود، لذا برای به موفقیت رساندن فرایند تولد این موجود نیاز به تجهیزات حساس پزشکی می باشد. 

سنسورهای sht بهترین و دقیق ترین نوع آنها می باشد که در بسیاری از تجهیزات پزشکی و نظامی حساس مورد استفاده قرار می گیرد و بسیاری از تولید کننده های مطرح جهان همچون آرکام  از این سنسور استفاده می کنند. 

امروزه دستگاه های جوجه کشی بروز و استاندارد از سنسور sht نسل سه استفاده می کنند، در حالی که ممکن است برخی از تولید کننده های دستگاه جوجه کشی در ایران هنوز هم از سنسورهای قدیمی مانند lm35 یا ntc استفاده کنند. 

هـ – توجه به سیستم های تامین حرارت و رطوبت 

سیستم های تامین حرارت و رطوبت در ماشین های جوجه کشی متفاوت است، اما معمولا از المنت حرارتی جهت تولید گرما و از رطوبت ساز التراسونیک یا بخار ساز جهت تولید رطوبت استفاده می شود.

اما نوع المنت و میزان مصرف آن و هم چنین نوع رطوبت ساز و کیفیت رطوبت تولیدی و استاندارد بودن آن برای جوجه کشی مهم است. به عنوان مثال المنت های استیل دچار زنگ زدگی نمی شوند و رطوبت سازهایی که به وسیله تبخیر آب کار می کنند، رطوبت تمیز و بدون آلودگی تولید می کنند. 

و – بررسی سیستم چرخش تخم

چرخش دستگاه های جوجه کشی به شیوه های مختلف گهواره ای، ۳۶۰ درجه، دورانی، غلتکی و … انجام می شود. تمامی این روش ها نهایتا منجر به یک جوجه کشی موفق می شوند. دستگاه هایی که به شکل غیر استاندارد تولید می شوند، معمولا در سیستم چرخش دچار نقص می شوند. این امر مستقیما در از بین رفتن جنین داخل تخم تاثیر دارد. 

ز – گارانتی و خدمات پس از فروش کارخانه سازنده 

و اما نکته آخر و مهمی که در خرید دستگاه جوجه کشی باید آن دقت کنید ، گارانتی و خدمات پس از فروش دستگاه جوجه کشی است. حتما دستگاهی را بخرید که شرکت سازنده آن زنجیره فروش و شبکه خدمات پس از فروش گسترده ای داشته باشد. نکته جالب این که برخی از سازندگان دستگاه جوجه کشی که سابقه تاسیس آن ها به دو سال نیز نمی رسد ، گارانتی ۱۰ ساله به محصولات خود ارائه می دهند.

سخن آخر 

در این نوشته به نکات مهم و کاربردی و فوت و فن های خرید دستگاه جوجه کشی در ایران آشنا شدید. امیدواریم پس از مطالعه این مقاله و مشاهده ویدیوی آموزشی، به اطلاعات بیشتر در مورد دستگاه های جوجه کشی پیدا کرده باشید و با دیده باز برای خرید اقدام کنید. 

در حالت کلی خرید دستگاه از کارخانه های معتبر و دارای سابقه طولانی بهترین گزینه برای خرید می باشد چون از واقعی بودن گارانتی و بروز و استاندارد بودن دستگاه مطمئن خواهید بود. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋