دلایل ریزش پر مرغ و راه های درمان

پرریزی مرغ و دلایل آن

پرریزی مرغ، یک اتفاق نگران کننده برای مرغداران است. دلایل ریزش پر مرغ و راه های درمان آن به عوامل مختلفی وابسته هستند. در موارد زیادی، پرریزی مرغ ها طبیعی بوده و قسمتی از چرخه رشد و تکامل آن ها است. با این حال، دلایل دیگری از جمله تغذیه، شرایط نگهداری و غیره نیز در ریزش پر مرغ نقش دارند.

دستگاه جوجه کشی 96 عددی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» مناسب برای جوجه کشی از مرغ
» دارای سیستم انتخاب پرنده
» برخورداری از قابلیت ستر و هچر همزمان
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

اگر شاهد ریزش پر مرغ ها هستید، باید برای درمان آن ها به جزئیات مختلفی توجه کنید. در ادامه این مطلب از وبلاگ چیکن دیوایس، دلایل ریزش پر مرغ و راه های درمان آن را با هم بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

روند پرریزی مرغ

پرریزی مرغ ها از بالاترین قسمت بدن آن ها شروع می شود. ابتدا سر و گردن، سپس بال و بدن و در نهایت دم مرغ دچار ریزش پر می گردند. پیش از ریزش پر ها، رنگ آن ها تغییر کرده و طراوت خود را از دست می دهند. سپس پر های قدیمی می ریزند و جای آن ها پر های تازه می گیرند.

دلایل ریزش پر مرغ کدامند؟

در صورتی که تمام عوامل نگهداری مرغ را رعایت کرده باشید، تنها علت پرریزی آن به فیزیولوژی حیوان بر می گردد. عوامل غیر طبیعی پرریزی، ناشی از مدیریت غیر اصولی مرغداری است. مهمترین دلایل ریزش پر مرغ شامل تغذیه ضعیف و کمبود ویتامین و مواد معدنی، بیماری های ویروسی، بیماری قارچی، شپش یا کنه، دما و رطوبت نامناسب، استرس، بلوغ، تو لک رفتن فصلی و جفت گیری مکرر می باشند.

  • تغذیه اشتباه
  • بیماری ویروسی
  • بیماری قارچی
  • شپش زدن
  • دمای بالا یا پایین مرغداری
  • استرس حیوان
  • بلوغ جوجه مرغ
  • پرریزی فصلی
  • جفت گیری مکرر

ریزش پر در مرغ محلی

تغذیه اشتباه

پر مرغ ها درست شبیه موی انسان، حاوی مقدار زیادی پروتئین است. در صورتی که غذای مرغ، پروتئین کافی داشته باشد، رشد زود رس پر ها و سپس پرریزی را به دنبال دارد. از سوی دیگر، عدم وجود پروتئین، انواع ویتامین ها و مواد معدنی در غذای حیوان نیز باعث ضعیف شدن آن می شود. به همین دلیل شاهد ریزش پر های مرغ خواهیم بود.

متناسب نبودن میزان آمینو اسیدها بر کیفیت پرهای مرغ و سلامتی آن تاثیر می گذارد. اسید های گوگرد آمینه، سیستئین و میتیونین، مهم ترین اسید های آمینه مورد نیاز مرغ هستند. در صورت عدم توازن این مواد، نه تنها پرها بلکه بدن مرغ نیز تحت تاثیر قرار گرفته و بیمار می شود. در نتیجه، عملکرد حیوان کاهش می یابد.

بیماری ویروسی

بیماری های ویروسی در پرندگان مختلف، نتایج جبران ناپذیری را به دنبال دارند. مرغ که حیوان حساسی است در صورت ابتلا به بیماری های ویروسی، از بین می رود. پرریزی، یکی از نشانه های بیماری های ویروسی مثل پولیماویریده است. بهترین روش تشخیص ابتلای مرغ به این بیماری ها، آزمایش های پزشکی شمرده می شود.

دلایل ریزش پر مرغ و راه های درمان بیماری های ویروسی، همچنان تحت مطالعه دامپزشکان هستند. این بیماری ها علاوه بر ظاهر، بر رشد مرغ نیز اثر می گذارند. بیماری های مرغ، واگیر بوده و خیلی سریع سایر مرغ ها را درگیر می کند. برای جلوگیری از بیماری حیوان و ضرر و زیان سنگین، مرغ را به موقع واکسینه کنید.

نوشته های مشابه

بیماری های قارچی

خارش پوست، یکی از عوارض بیماری های قارچی و باکتریایی مثل سودوموناس یا استافیلوکوک در پرندگان است. سایر بیماری های قارچی شایع در پرندگان، آسپرژیلوس و کاندیدیاز هستند.

مرغ پس از ابتلا به این بیماری ها، شروع به خود زنی و کندن پر های خود می کند. راه تشخیص این بیماری ها، تراشیدن پوست مرغ بیمار و کشت آن در محیط آزمایشگاهی است.

شپش زدن

یکی از تاثیرگذار ترین دلایل ریزش پر مرغ و راه های درمان آن، میزان تمیزی محیط زندگی حیوان است. در صورت عدم رعایت بهداشت مرغداری، شپش زدن مرغ ها دور از انتظار نیست. شپش ها برای زنده ماندن به کراتین پر های مرغ احتیاج دارند. به همین جهت به ساقه و ریشه ی پر های مرغ حمله می کنند.

شپش زدن پر پرنده

در نهایت پر ها ضعیف شده و پس از مدت کوتاهی از بدن مرغ، جدا می شوند. فضولات در محل زندگی مرغ، جمع شدن جوندگان، حشرات موذی و در نتیجه حمله شپش ها را به دنبال دارد.

دمای بالا یا پایین مرغداری

ریزش پر مرغ با سرما یا گرمای بیش از حد محیط زندگی مرغ ارتباط مستقیمی دارد. اگر دمای محیط کم باشد، مرغ بخش زیادی از انرژی غذایی که خورده را صرف گرم کردن بدن خود می کند. همینطور گرمای زیاد نیز باعث بی حالی و بیماری مرغ می شود. دما و رطوبت محیط نگهداری مرغ ها باید با برخی تجهیزات مرغداری کنترل شود.

استرس

استرس و اضطراب، فقط روی انسان تاثیر نداشته و حتی مرغ را هم درگیر می کند. بخشی از دلایل ریزش پر مرغ و راه های درمان آن به آسایش حیوان مربوط می شود.

ممکن هست به نظر عده ای پرریزی مرغ به دلیل استرس عجیب باشد. به ریزش موی انسان در اثر اضطراب توجه کنید. پر مرغ، مثل موی انسان بوده و جزء بافت مرده ی بدن پرنده است.

دمای محیط، گردش هوای کافی و تمیزی محل زندگی از استرس مرغ کم می کند. پرریزی استرسی، دوره درمان طولانی تری نسبت به حالت طبیعی دارد. پیشگیری، بهترین راه برای درمان این بیماری است.پرریزی طبیعی مرغ چه زمانی است؟

بلوغ جوجه مرغ

همانطور که گفتیم، بخشی از دلایل پرریزی مرغ کاملا طبیعی هستند. جوجه مرغ ها پرهای نازک و ظریفی دارند. در زمان بلوغ، پرهای آن ها شروع به ریزش می کند و جای خود را به پرهای قوی تر می دهند. همچنین مرغ هایی که یک سال از تخم گذاری آن ها گذشته نیز به دلیل رشد و تکامل، دچار پرریزی می شوند.

در این شرایط، اصلا نگران نشوید. چراکه طبیعت در حال طی کردن مسیر خود است و مرغ های شما کاملا سالم هستند.

پرریزی فصلی

پرریزی فصلی جزء دلایل ریزش طبیعی پر مرغ به شمار می رود. این دوره در مرغ ها بیشتر در فصول زمیستان اتفاق می افتد. در این زمان، مرغ به طور طبیعی دچار پرریزی می شود تا پرهایی جدید و با کیفیت از او محافظت کنند. مرغان آزاد، پرریزی فصلی را در زمان لانه سازی نیز تجربه می کنند.

جفت گیری مکرر

در کنار تمام دلایل ریزش پر مرغ که در بالا مطرح کردیم، جفت گیری مکرر حیوان نیز باعث پرریزی آن می شود. در این شرایط، مرغ از ناحیه سر و گردن کچل شده و پر های خود را از دست می دهد. پس از پایان دوره جفت گیری، پر ها مجددا رشد کرده و مشکلی به وجود نمی آید.

چطور دلیل ریزش پر مرغ را تشخیص دهیم؟

اگر مرغ در زمان ریزش پر فاقد نشانه هایی همچون کم اشتهایی، اسهال، پرهای کثیف یا ژولیده، التهاب یا زخم بر روی پوست، مشکلات تنفسی و … باشد، پرریزی او طبیعی است. در غیر اینصورت مرغ با دچار انگل شده یا اینکه درگیر بیماری می باشد.

پرریزی طبیعی مرغ چه زمانی شروع شده و چقدر طول میکشد؟

همانطور که گفتیم، مرغ ها به طور طبیعی بر اثر بلوغ، تغییر فصل، تخم گذاری یا لانه سازی، دچار پرریزی می شوند. این فرایند در سن ۸ تا ۹ ماهگی مرغ ها شروع می شود.

هرچه نژاد یک مرغ قوی تر باشد، دیر تر دوره پرریزی خود را آغاز می کند. بهترین مرغ های تخم گذار در ۱۵ ماهگی دچار ریزش پر می شوند.

پرریزی مرغ چه زمانی شروع شده و چقدر طول می کشد؟

پرریزی طبیعی مرغ بیشتر در فصل پاییز شروع میشود و مدت زمان ریزش پرهای قدیمی و رویش پرهای جدید، حدود ۲ ماه است. نژاد بهتر، دوره کوتاه تر و نژاد ضعیف تر، دوره رشد طولانی تری دارند.

قدم اول درمان ریزش پر در مرغ ها

در مرغداری ها، خیلی سریع حیوان بیمار را از سایرین جدا می کنند. دلیل آن، حساسیت بالای مرغ و سرعت گسترش بیماری در محیط مرغداری است.

مهم ترین بخش بررسی دلایل ریزش پر مرغ و راه های درمان، علت شناسی است. برای شناسایی دقیق دلایل پرریزی مرغ ها، با یک دامپزشک مشورت کنید. فراموش نکنید که تا قبل از انجام آزمایشات پزشکی، امکان تشخیص قطعی بیماری یا سایر دلایل پرریزی وجود ندارد.

روش های درمان پرریزی مرغ

تا اینجا، دلایل پرریزی مرغ ها را بررسی کردیم اما روش های درمان آن چه هستند؟ در ادامه، به روش های رفع بیماری و کاهش دوره پرریزی این پرنده اشاره می کنیم.

بهبود تغذیه حیوان

تغذیه جزء مهم ترین دلایل ریزش پر مرغ است. افزودن متیونین یا متیونین صنعتی ( دی ال متیونین) به خوراک مرغ، تغذیه آن را تقویت کرده و پرریزی را کاهش می دهد.

عده ای تصور می کنند که اضافه کردن بیش از حد غلات، می تواند ریزش پر را کنترل کند. در حالی که غلات به تنهایی نمی توانند کمبود آمینو اسیدها را جبران کنند.

درمان ریزش و تاس شدن مرغ و خروس

از بین بردن شپش ها

برای از بین بردن شپش ها، باید از محلول های آفت کش مخصوص مرغداری ها استفاده کنید. این محلول ها را در سالن و محل زندگی مرغ ها اسپری کنید. آفت کش ها را پس از گذشت ۲ تا ۳ هفته، مجدد اسپری کنید. به این ترتیب تمام شپش ها، انگل ها و قارچ های مرغ از بین می روند.

آفت کش های مختلفی برای مشکلات مختلف به فروش می رسند. باید پیش از استفاده از هر آفت کشی موارد مصرف آن را بررسی کنید تا بهترین محلول را انتخاب نمایید. انتخاب آفت کش اشتباه، نه تنها پرریزی مرغ را کنترل نمی کند بلکه بیماری های دیگری را به وجود می آورد.

واکسینه کردن

بهترین راهکار برای درمان بیماری های ویروسی و قارچی، پیشگیری کردن از بیماری است. به کمک یک دامپزشک، زمان تزریق واکسن های مورد نیاز مرغ را مشخص کنید. به یاد داشته باشید که چشم پوشی از واکسیناسیون حیوانات، باعث بیماری و از بین رفتن آن ها می شود.

در نهایت

در این مطلب دلایل ریزش پر مرغ و راه های درمان آن را بررسی کردیم. اصلی ترین دلایل ریزش پر مرغ شامل عوامل طبیعی و مدیریتی می شوند. بیماری های ویروسی، باکتریایی نیز بخشی از دلایل ریزش پر مرغ هستند. اگر همه شرایط نگهداری مرغ را رعایت کردید اما باز هم شاهد پرریزی آن هستید، نگران نباشید. زیرا پس از مدت کوتاهی بر طرف می شوند. امیدوار هستیم که این مطلب برای شما مفید باشد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۲۹۵ دیدگاه ها

  1. سلام وقتتون بخیرجناب دکتر شش روز دوتا جوجه گرفتم منتها یکیشون از امروز زیر گلوش متورم شده وپرهاش داره میریزه البته دونه اشون تموم شده از دیروز بهشون برنج آب وشکر وماکارونی دادم .الان بهش تو سرنگ آب گرم دادم خورد زیر گلوش رو هم با دستمال گرم ماساژ دادم دوبار شکمش کار کرد حس میکنم کمی بهتر شد دکتر چکار کنم جوون بگیره ؟

    1. سلام مرادی جان
      برنج و ماکاراونی دارای کربوهیدرات زیادی هستن
      حالا اگه بگی کربوهیدرات چیه؟ یه قند پیچیده س که هضمش برای جوجه ها سخته و اگه زیاد استفاده بشه میمونه تو چینه دانشون
      و این باعث میشه که چینه دانشون متورم بشه و در صورتی که تخلیه نشه عفونت می کنه و در نهایت پرنده تلف میشه
      پس وقتی غذای جوجه مون تموم شد به جای برنج و ماکارونی میریم دوباره براش غذا می خریم تا باعث و بانی مرگ یه زبون بسته نشیم
      برای ورم چینه دانش دو قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو ۱۰۰ سی سی آب و بهش بده
      به علاوه دو قطره روغن زیتون رو بچکون تو دهنش بعدش دستتو آغشته به روغن زیتون کن
      آروم بدون اینکه فشارش بدی چینه دانشو ماساژ بده
      اگه تا ۲۴ ساعت رفع نشد ببر دامپزشکی تا تخله کنن

  2. سلام وقت بخیر چند تا مرغ تخم گذار و خروس دارم یکی از مرغ ها از ناحیه کمر نزدیک ب دم پریزی کرده و خروس و چندتا از مرغ ها پراشون حالت نرمی یا چطور بگم پشمی شدن لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام عرشیا
      این میتونه ناشی از مواد مغذی باشه
      چه غذایی میدی بهشون؟

  3. با عرض سلام و خسته نباشید بنده خروس لاری پرورش میدم ی مدتی هست که خروسام اصلا نمیجنگن و قدر جنگ و استقامت و امادگیه بدنشون کاملا تحلیل رفته با اینکه تغذیه و تمرینشون درست و بجا بوده الان متوجه شدم خروسام کجلی گرفتن ب گفته ی دوستم که تجربشو داشته میگه ۴ساله گنجه ی من این مشکلو داره و باعث شد جمع کنم و نتونم پروش بدم و می‌گفت درمانی نداره چون میگن ی نوع انگل پوستی و زیر پوستی هست لطفاً راهنماییم کنید

    1. سلام جلال
      تو اون قسمت از بدنشون که پراش ریخته التهاب و قرمزی هم هست؟
      زیاد خودشونو میخارونن؟

        1. خب لای پرهاشو چک کن ببین شپش دارن؟
          یه موجودات ریز سفید که نقطه مانندن شاید حالت عادت نگا کنی نبینی شون باید از نزدیک دقت کنی
          اگه داشتن از داروخونه ی دامپزشکی اسپری ضد شپش تهیه کن از فاصله ی ۴۰ سانتی متری بزن رو پرهاش، زیر بال هاش و کشاله ی ران
          فقط مراقب باش که تو چشم و دهنش نره
          اگه نه پس خروست مبتلا به بیماری قارچی شده که باید ببری معاینه و بر اساس شدت بیماریش براش دز مشخصی از آنتی بیوتیک رو تجویز کنه
          ولی اینکه هیچوقت خوب نمیشه این صحت نداره
          در صورتی که اقدامات بهداشتی و مراقبتی درستی رو انجام بدی حتما بیماریش خوب میشه

        2. سلام و عرضه خسته نباشید خدمت شما و همکاران عزیزتون بابت راهنمایی و کمک وجدی گرفتن مشکلات مخاطبین تشکر و قدردانی میکنم انشالله همیشه سلامت و درکارتون استوار و موفق باشید .

        3. سلام جلال جان
          ممنونم از حسن توجهت موفق باشی

  4. سلام دوست عزیز ،بنده حدود پانزده مرغ و خروس و اردک و غاز دارم تا الآنم هیچ مشکلی وجود نداشته ،اما یکی از مرغ‌ها چند روزی هست که از قسمت پا پر ریزی شدید و متوجه شدم که گوشت بدنش هم خیلی آب شده و مدام چشمهایش بسته است و کز کرده است ،ممنون میشم علت را بفرمائید

    1. سلام دوست عزیز
      سریعا فضلش رو چک کنید ببنید به چه رنگ در اومده؟
      غذا بهش چی میدادین؟

      1. بزرگوار سبز پر رنگ و کمی سفید بعضی مواقع آب مثل کف ،غذا هم از کارخانه تولید نهاده شامل ذرت و گندم و سویا مخلوط شده که به نام خوراک تخمگذار هست تهیه میشه اگر لازم باشه عکس مرغ را براتون ارسال کنم

        1. اگه فضله ش کف آلود باشه این ممکنه به خاطر حضور باکتری هایی توی سیستم گوارش پرنده باشه
          که یه گازهایی رو تولید می کنن و باعث میشن فضلش این شکلی بشه
          و یا اینکه غذایی که بهش میدی باعث میشه که پرنده نفخ بشه
          بهتره غذایی که بهش میدی رو عوض کنی و اگه دیدی علائمش بازم رفع نشد ببریش دامپزشک

        2. از شما بخاطر اینهمه محبت و عشق به کارتون تقدیر و تشکر دارم

        3. ممنون از لطف شما دوست عزیز

  5. سلام روز بخیر مرغم تخم گذار هست و از گردن به پایین پشتش پرهاش نامنظم شده و چندتایی که ریخته دارن درمیان و ساقه پرها بنفش رنگه میخواستم بدونم طبیعی هست یا مریض شده اشتها شم خیلی خوبه

    1. سلام دوست عزیز
      چک کن ببین تغییر رنگ فضله نداره که؟

      1. سلام نه داشتن فقط موقع که سبزیجات زیاد میخورن شل میشه فضله شون

        1. اون که طبیعیه
          چه رنگیه فضله شون؟
          موقعی به اون قسمتا که پرشون ریخته دست میزنی پرنده احساس درد می کنه؟

  6. سلام خسته نباشید مرغ من چند روزه از گردن پرهاش درحال ریزش است کمی زیر شکمش هم درحال ریزش پر هست ولی انگار جای پر ها پرهای تازه دارد در می آید ممکن مریض باشد ؟

    1. سلام دوست عزیز
      اغلب کرچ شدنی این نشونه ها رو از خودشون نمایان میکنن
      بهش نزدیک شدنی حالت تهاجمی داره؟ منظور پرخاشگر شده؟
      تمایلی به خوردن غذا نداره ؟
      کمتر از لونه میاد بیرون؟

  7. صبحا گندم میدم در طول روز گوجه یا کاهو و برنج، البته چند روز قبل که خونه نبودم انگار بهش چنتا زرده تخم مرغ آب پز شده دادن خیلی نگرانشم 😔 رنگ فضله ش زیاد تغییر نکرده یکم روشن تر شده و یکم سفت تر

    1. برا باز شدن اشتهاش محلول آب شکر درس کن بده بخوره

  8. سلام مرغ من کاکلش چند ماه پیش ریخته و هر دفعه یکمش در میاد و بعد دوباره میریزه چیکار کنم؟

  9. سلام مرغ من ۳ سالشه و از یک هفته قبل دیگ تخم نذاشته و پراش ب شدت داره میریزه و کم اشتها شده همیشه خیلی شکمو بود اما الان نه زیر پرش هم چک کردم نه قرمزی داره نه شپشی. شپش و کنه اگه داشته باشه با چشم دیده میشه؟ باید برای دخترم چکار کنم 🥺

    1. سلام دوست عزیز
      غذا بهش چی میدی؟
      چک کن ببین تغییر رنگ فضله هم داره؟

  10. سلام اردک من حدود یک هفته اس انگار خارش داره و پرهای بزرگ و اصلی اش کنده میشه تغذیه اش مثل گذشته اس و شربت کلسیم هم مدتیه بهش میدم علتش چی میتونه باشه

    1. سلام دوست عزیز
      لای پرهاشو کنترل کن ممکنه کنه یا شپش داشته باشه
      اگه کنه یا شپش داشت می تونی زیربغل و بغل رانشو یکم با روغن نباتی چرب کنی
      بوی روغن نباتی شپشا رو فراری میده
      یا هم می تونی از اسپری ضدشپش مخصوص استفاده کنی که طرز استفاده ش روش نوشته شده

  11. سلام به مهندس با اخلاق، بنده هم در سایت های داخلی و هم در سایت های خارجی مثل یوتیوب شما را دنبال میکنم، توضیحات شما بسیار عالی هستند.

    1. سلام جناب قویدل عزیز
      ممنونم بابت حسن توجهتون
      مانا باشید

  12. سلام من یه اردک دارم سرحال هم هست موهای سر و گردنش شروع به ریزش کرد راه درمانش هست

    1. سلام دوست عزیز
      اول باید دلیل ریزش رو پیدا کنیم
      گاها تغذیه نادرسته در اثر کمبود ویتامین و املاح معدنی پراش میریزه که با دادن جیره غذایی صحیح میتونید مشکل رو حل کنید
      گاها قارچ داره و نواحی که پراش ریخته سفیدک مانند میشه که از داروهای ضد قارچ برای درمانش باید استفاده کرد با تجویز دامپزشک
      گاها پرریزی طبیعی هست و نیازی به انجام کاری نیست و تو فصول گرم اتفاق میفته نه الان
      پس بهتره بگی غذا بهش چی میدی؟
      فضلش رو چک کنی ببینی تغییر رنگ داره؟
      علائمی از بیماری چطور؟؟
      و اینکه تو نواحی که پر نداره قسمت های سفید مانند مثل گچ به وجود اومده یا نه؟

  13. سلام. چهارتا مرغ گلین تخم گذاردارم چندروزه پرهای پشتشون داره ریزش میکنه ولخت میشن .لطفا علت و درمانشو بفرماید

  14. سلام خسته نباشید دوتا مرغ دارم حدود یکسال وشش ماهشونه یکسال هم هست که تخم هم میگذاشتند مرتب نبوده ولی تخم گذاشتنشون خوب بوده اما چند روزه یه در میون تخم میزارند امروز هم دارن پر میریزند ایا امکان داره که تخم نذارند دیگه

    1. مرغ پرهای زیر شکمش و سینه ریخته است و گردنش همین طور الان ۴ ماهه این اتفاق افتاده و پر جدید در نیاورده است مرغ دو ساله است

      1. سلام دوست عزیز
        چن تا دلیل می تونه داشته باشه
        یا استرس داره یا تغذیه ش نامناسبه و یا بیماره
        غذا بهش چی میدی؟
        فضله ش چه رنگیه؟
        علائمی مثل بی حالی، کم تحرکی ، بی اشتهایی هم داره؟

  15. سلام من یه مرغ دارم چند وقته پر هاش از گردن شروع به ریزش کرده ولی فقط گردنش هست از وقتی که پاییز اومد پر هاش میریزه هنوز تخم میذاره
    به نظرتون بیماری خاصی هست؟

    1. سلام
      چک کن ببین قرمزی زیر پوست اون قسمت هست یا عادیه
      ممکنه وارد تولک شده باشه که بعد یه مدت خارج میشه از این حالت
      تا اون مدت بهش مولتی ویتامین مخصوص طیور و کف دریا بده

    2. سلام بنده پنج تا جوجه مرغ دارم که سه تاش چهل روزشون و دو تاش بیست روز
      ولی یکی از اون ها که بزرگتر هست هنوز دم در نیاورد با این حال که دو تا دیگر از هم سن هایش یکیش پنج سانت و یکی سه سانت دم دارند و حال آن کوچکتر ها یک سانت دم داره ولی باوجود این که این به احتمال نود درصد خروس هست هنوز ته دمش پرز هست
      ممنون میشم دلیل اش و راه درمانش رو بگید. راستی بهترین تغذیه رو هم دارند و غیره از استتار بهشون برنج و ماکارونی بدون افزودنی و هویج ، تخم مرغ ، سبزی و …. میدهم

      1. سلام دوست عزیز
        این مبحث دلایل مختلفی میتونه داشته باشه
        عوامل ژنتیکی یکی از عوامل اصلی هست
        کمبود مواد معدنی، تغذیه ای و سو تغذیه پیدا کردنش هم دلیل دیگه ای هست براش
        جهت ترمیم پرها میتونید از قطره پرساز مودای تابرنیا یا بیو نکتون استفاده کنید

  16. سلام من یه جوجه تقریبا چهار پنج ماهه دارم که هنوز به تخم نیومده ولی پرهای پشتش ریخته میخواستم بدونم ای یه وقت مریضی نداره ؟

    1. مشکلی نیست احتمالا از نژادش باشه یا پر ریزی بلوغه

  17. سلام
    من سه تا مرغ دارم که پرریزی یکیشون مختصر و در مهرماه بود. دوتای دیگه یک هفته است که شدیدا پرریزی دارند و بدنشون کامل لخت شده. الان هم پرگردن و بال داره میریزه، بدنشون هم پرنو سرزده ولی هنوز باز نشده. آیا در این فصل با توجه به سرمای هوا، این روند طبیعیه یا ممکنه بیماری باشه؟ آخرین تخمگذاری هم حدود ۱۷ روز قبل بوده
    من در این سه سال چنین پرریزی شدیدی ندیده بودم و نگران شدم

    1. سلام
      بله طبیعی هست
      اگه محیط سرد باشه بیمار میشن محیطشون رو گرم کن
      طبیعی هست به نظرم مخصوصا اینکه دو تا با هم بوده و خارش و کاهش تغذیه هم مشاهده نشده

      1. سلام من چهارتا جوجه رنگی دارم حدودن یک ماهه هستن هروز پر هاون می‌ریزه پر هاون از گردن می‌ریزه وپهلوشون چیکار کنم که نریزه

        1. سلام دوست عزیز
          تغذیشون نادرسته که اینطور میشن
          غذا بهشون چی میدی؟
          کلسیم و ویتامین کافی بهشون میرسه؟
          مولتی ویتامین براشون تهیه کن طریقه مصرفش روش نوشته شده

  18. ببخشید من چند روزی هست که مرغم پر ریزی خیلی زیادی داره قبلا یه مدت مریض بود ولی بردمش دکتر حالش بهتر شد اما حالا انقدر پر ریزشش شدیده که نصف روزه نصف پرای گردنش می ریزه حتی بهش دست هم که میزنی کلی پر می ریزه چیکار کنم؟؟
    آیا این ها طبیعیه؟

    1. احتمالا وارد دوره تولک شده
      به تغذیه شون برس به زودی خوب میشه

  19. سلام، مرغ من پرهاش حدودا یک ساله ریخته و دیگه درنمیاد، الان که هوا سرد شده میترسم از سرما بمیره حیوونکی. چیکارش کنم؟

    1. حتما در یک مکان گرم نگهداری کن و اب و غذای کافی داشته باشه
      از دانه ها و جیره غذایی دارای پروتئین بالا استفاده کن تا پرهاش دوباره در بیاد
      اگر تاثیری نداشت حتما به دامپزشک مراجعه بشه

  20. سلام من یه مرغ دارم ، از گردن شروع کرده پرهاش داره میریزه ، خیلی نگرانشم ، یه بیماری چشمی هم از خیلی وقته داره ، یه چشمش پف کرده انقدر که خیلی ریز شده ، بردم دکتر براش چشمش یه قطره داد کفت بریز تو چشمش ، ریختم ولی خوب نشد ، به نظرتون باید برای پرهاش نگرانش باشم ؟؟؟؟؟؟

    1. احتمالا وارد دوره تولک شده یا شاید هم بیماری قارچی گرفته
      اگر بدنشو زیاد میخارونه احتمالا قارچ
      وگرنه تولک
      پف کردن چشم ها هم شاید نشانه بیماری دیگه ای باشه
      حتمابه دامپزشک متخصص پرنده های بومی نشونش بده

    2. سلام مرغای من ۹ ماه هستن ۳ ماه تخم میزارن حالا دیگه تخم نمیزارن پراشونم کمی بیش ریخته چیکار کنیم ۵ تان

      1. سلام من سه تامرغ دارم سه تاغاز یکی از مرغام ی هفتس تخم نمیزاره وپرهاش کم وبیش میریزه غذا نمیخوره واکثرا ی گوشست پرهاش اونقدر نریخته که پوستش معلوم بشه اما خب توخونشون پرهاش هست ودیده میشه
        چیکارکنم چش شده خیلی نگرانم ودوسشون دارم

        1. سلام دوست عزیز
          پرهایی که ازش ریخته چک کن ببین از ناحیه سینش هست؟؟
          فضلش رو هم چک کن ببین تغییر رنگ داره

  21. سوال اول بهترین مرغ تخم گذار کدام اند ؟، من ۶ تا استرلوپ دارم ۶ تا پلیموت و ۶ تا لوهان براون ، ایا اینها تخم می‌گذارند یا از این بهتر تر است فعلا جا شون را تغییر دادم و پرریزی هم دارند و هم چنان تخم نمی‌گذارند دلیلش چیست

    1. همین نژاد ها تخمگذار های خوبی هستن لگهورن هم برای تخم گذاری خوبه در شرایط مناسب و استاندارد بیشتر از ۲۷۰ تخم در سال میتونه تولید کنه. عدم تخمگذاریشون به خاطر دوره تولک یا پر ریزیه . تموم بشه شروع میکنن مجدد. ولی باید به تغذیه شون رسیدگی کنید و پروتئین و کلسیم کافی برای بدنشون تامین بشه

  22. مرغ منم پرهاش ریخته ولی تخم میزاشت مرتب الان یک هفته است تخم نمیزاره امکان داره خوب بشه

    1. به خاطر پر ریزی هستش حدودا دو ماه ممکنه طول بکشه تخم گذاری کنه

  23. سلام ما یه مرغ پر پر کاکلی داریم چندبار دیدم پدرم ترسوندتش از اوم وقت به بعد پرهاش میرزه نمیدونم علتش چیه از اونه یا چیز دیگ

    1. الان زمانیه که بیشتر پرنده ها رفتن دوره پر ریزی بعید میدونم به خاطر ترس باشه

  24. سلام خسته نباشید خدمت شما
    من یه نیمچه خروس گلین خریدم ، بعد از کسی که خریدم یه خروس بالغ هم داشت ، خروس می خواد با مرغ جفتگیری کنه کجای سر مرغو میگیره ، دقیقا همون جای نیمچه خروسه پر نداره ، احتمال میدم که خروس بالغ با تیمچه خروس جفتگیری می‌کرده که پر های سرش کنده شده ، خیلی کم کنده شده ها ، فقط می خواستم بدونم که پر سرش درمیاد خود به خود یا باید دارویی چیزی بخرم برای سرش ؟؟؟!

  25. سلام من مرغ دارم خیلی وقته پرهاش ریخته ازکمر تا زیر شکم ودم هاشم ریخته به پوست رسیده خواهشن کمکم کنید تخم گذاریش هم قطع شده نزدیک دوماه میشه پرهاش ریخته

    1. مدت بهبود به نژاد و وضعیت جسمانی و سلامتی مرغ بستگی داره، تو بعضی مرغ ها ۷-۹ هفته و حتی بیشتر میتونه طول بکشه. به تغذیه اش توجه کنید و دان مقوی بهش بدین با مولتی ویتامین، قبل استفاده از دامپزشک دستور مصرفش رو بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس