آیا پرورش شترمرغ در ایران سود دارد؟ برآورد هزینه ها و سود پرورش

برآورد سود و هزینه های پرورش شترمرغ

پرورش شترمرغ و فروش محصولات آن به بازار یکی از روش های کسب درآمد از پرورش طیور می باشد که برای علاقه مندان آن بسیار جذاب و سرگرم کننده خواهد بود. افراد زیادی در داخل کشور مشغول به فعالیت در زمینه پرورش شترمرغ و فروش گوشت و پوست و پر این پرنده هستند. در مقاله پرورش شترمرغ به تمامی موارد لازم در زمینه نگهداری از این پرنده پرداخته شده و در این نوشته قصد داریم به مبحث سود آوری و توجیه اقتصادی این حرفه بپردازیم.

نحوه برآورد سود پرورش شترمرغ در ایران 

سود آوری یا عدم سود دهی در پرورش شترمرغ نیز مانند هر روش دیگری به هوش اقتصادی و تلاش پرورش دهنده بستگی دارد. شترمرغ تنها پرنده ای است که از گوشت ، تخم ، پوست ، روغن، پر و حتی فضولات آن می توان درآمد کسب کرد. 

بنابراین در صورتی که تجربه و دانش لازم جهت مراقبت از شترمرغ ها را داشته باشید و نهایت صرفه جویی را در هزینه ها بکنید مسلما در پرورش این پرنده و هر موجود دیگری می توانید به درآمد برسید.

نحوه برآورد سود پرورش شترمرغ در ایران - چیکن دیوایسدر ادامه به تجهیزات و هزینه های لازم برای پرورش شترمرغ ، شیوه های پرورش ، محصولات آن و نحوه فروش محصولات و در نهایت میزان سود این بازار خواهیم پرداخت. با چیکن دیوایس همراه باشید.

مکان و تجهیزات لازم برای پرورش شترمرغ

در نوشته تجهیزات لازم برای پرورش شترمرغ به صورت کامل به تمامی موارد ضروری برای نگه داری از شترمرغ ها پرداخته شده است. اما در حالت کلی باید بدانید که اصلی ترین موضوع در نگه داری از این پرنده داشتن زمین وسیع است چرا که شترمرغ ها علاقه زیادی به زندگی در یک محیط آزاد دارند و باید از علوفه ها و مراتع طبیعی تغذیه کنند. 

علاوه بر مکان به ملزومات مختلفی مانند دستگاه جوجه کشی شترمرغی ، آسیاب و میکسر ، مواد اولیه جیره ، آب و برق و سوخت ، سیستم های گرمایشی و تهویه ، سالن و سایه بان، دانخوری و آبخوری و… برای پرورش بهتر شترمرغ ها نیاز خواهید داشت که در نوشته فوق کاملا توضیح داده شده اند.

دستگاه جوجه کشی شترمرغی 24 تایی
دستگاه جوجه کشی شترمرغی ۲۴ تایی
» دارای شانه های مخصوص جوجه کشی ار تخم شترمرغ
» بهره گیری از بدنه ی آنتی باکتریال با استحکام بالا
» قابلیت استفاده در دوره های ستر و هچر
قیمت : ۲۶,۷۵۰,۰۰۰ تومان

روش های پرورش شترمرغ

معمولا چهار روش مختلف برای پرورش شترمرغ وجود دارد که با توجه به امکانات و سرمایه در اختیار خود هر یک از روش های زیر را برای کسب درآمد از این پرنده برگزینید. 

الف – چرخه کامل پرورش

در این روش پرورش دهنده تمام مراحل پرورش شترمرغ را انجام میدهد و بالاترین میزان درآمد را به دست می آورد. یعنی از فروش جوجه ها ، شترمرغ های گوشتی ، تخم های آنها ، گوشت ، پوست ، پر و روغن آنها می تواند درآمد کسب کند که این کار به سرمایه بالا، مکان و تجهیزات زیادی نیاز دارد. 

ب – فروش جوجه چند روزه

در این روش پرورش دهنده با تهیه تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی، از تخم ها جوجه کشی کرده و پس از چند روز جوجه ها را فروخته و از آن کسب درآمد می کند. در این روش به مکان و سرمایه کمی نیاز دارید و هزینه های شما شامل خرید دستگاه جوجه کشی ، تخم نطفه دار و تهیه دان جوجه ها خواهد بود.

فروش جوجه چند روزه شترمرغ - چیکن دیوایسبرای آموزش نحوه جوجه درآوری از تخم شترمرغ مقاله ای تحت عنوان جوجه کشی از شترمرغ برای شما تدارک دیده ایم که تمام نکات لازم برای تبدیل تخم شترمرغ به جوجه در آن آموزش داده شده است. هم چنین اگر دستگاه جوجه کشی اسکندری خریداری کرده باشید، تیم خدمات پس از فروش راهنماییهای لازم در رابطه با نحوه کار با دستگاه و جوجه کشی از تخم ها را به شما آموزش خواهند داد. 

ج – فروش تخم نطفه دار 

در این روش پرورش دهنده دارای تعدادی شترمرغ نر و ماده بالغ بوده که از فروش تخم های نطفه دار آنها کسب درآمد می کند. البته فروش جوجه نیز می تواند شیوه درآمدی دومی را برای او داشته باشد. داشتن مکان وسیع برای نگهداری از مولدها از اساس این کار است. 

د – فروش شترمرغ گوشتی 

در این مدل درآمدی ، پرورش دهنده با خرید جوجه های چند روزه و پرورش آنها تا سن ۱۴ ماهگی ، شترمرغ هایی جوان و آماده ذبح را به بازار ارائه می کند که باید هزینه خوراک و نگهداری آنها را متحمل شود که داشتن زمین وسیع نیز از شرایط این شیوه نگهداری است. 

برای افزایش سوددهی این روش می توان جوجه های مورد نیاز را با جوجه کشی از تخم های نطفه دار به دست آورد. شترمرغ ها را در مراتع چرانید و با کشتار مستقیم شترمرغ ها اقدام به عرضه گوشت و پوست و پر آنها نمود.

فروش شترمرغ گوشتی - چیکن دیوایسدر واقع با حذف واسطه ها می توان درآمد این روش را افزایش داد. اگر پرورش دهنده قادر به جوجه کشی از تخم های نطفه دار باشد، هم از فروش جوجه ها و هم از فروش گوشت و پوست و پر شترمرغ های جوان می تواند به درآمد برسد. البته اگر دارای گله مولد تخم نیز باشد، فروش تخم نطفه دار نیز بر درآمد او خواهد افزود. 

هزینه های قابل انجام در پرورش شترمرغ

معمولا تمام تجهیزاتی که که در بالا اشاره شده اند شامل هزینه می شود که از جمله آنها می توان به هزینه اجاره زمین ، هزینه خرید دان ، هزینه خرید دستگاه جوجه کشی، هزینه خرید تخم نطفه دار ، هزینه آب و برق و سوخت ، هزینه علوفه ، هزینه نیروی کار، هزینه دارو و واکسن و هزینه های بازاریابی و … اشاره کرد. دلیل نوسانات قیمت و متغیر بودن عوامل از ارائه عدد در این نوشته خودداری کرده ایم. 

انواع محصولات قابل فروش از پرورش شترمرغ 

علاوه بر اینکه از فروش  تخم و گوشت این پرنده می توانید درامدزایی کنید، پوست و پر و روغن آن نیز دارای خواهان زیادی در داخل و خارج از کشور است. با اینکه گوشت شترمرغ در داخل کشور مصرف بالایی دارد اما اگر می خواهید درآمد دلاری از این راه داشته باشید می توانید گوشت و تخم و پوست و پر آن را به کشورهای همجوار و حوزه خلیج فارس صادر کنید، حتی می توانید آنها را به صورت زنده نیز صادر کنید تا دردسر مجوزهای بهداشتی را نداشته باشید. 

نحوه فروش محصولات شترمرغ

مردم هر روز بیشتر از گذشته از خواص گوشت شترمرغ آگاهی پیدا می کنند، بنابراین بازار گوشت این پرنده همیشه خواهد بود و با کمی بازاریابی می توانید فروش خوبی را تجربه کنید. قصابی ها ، تالار ها و رستوران ها ، هتل ها و مراکز عرضه گوشت همگی از خریداری گوشت شترمرغ هستند. 

هم چنین در برخی از نقاط کشور کشتارگاه هایی وجود دارند که شترمرغ ها را به صورت زنده از شما خریداری کرده و کار سلاخی و فروش گوشت و محصولات این پرنده را انجام خواهند داد، اگر فرصت کافی برای بازاریابی و فروش جداگانه محصولات شترمرغ را ندارید، فروش طیور زنده به کشتارگاه گزینه خوبی خواهد بود. 

نحوه فروش محصولات شترمرغ - چیکن دیوایسکارخانه های تولید محصولات چرمی و مراکز دباغی پوست از خریداران پوست شترمرغ هستند که با کمی تحقیق و جست و جو خریداران زیادی را خواهید یافت. پر شترمرغ در ساخت گردگیر و قسمت پشمی لباس ها کاربرد دارد، کارخانه های تولید لباس میتوانند از خریدارن پر شترمرغ باشند. 

البته بیشتر پرورش دهنده ها وقت کافی برای بازاریابی تک تک محصولات و کشتار شترمرغ را ندارند یا آنها را به صورت زنده می فروشند و یا کار بازاریابی و فروش محصولات را به یک گروه حرفه ای می سپارند که شما هم می توانید از این تکنیک بهره ببرید و تمرکز خود را روی پرورش و نگهداری از شترمرغ ها بگذارید. 

آیا پرورش شترمرغ در ایران سود دارد؟

همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد، در صورتی که دانش و مهارت لازم در رابطه با پرورش شترمرغ و جلوگیری از بیماری ها و تلفات آنها را داشته باشید. مسلما در این کار به درآمد خواهید رسید. مشکلاتی که اکثر پرورش دهنده های تازه کار و کم تجربه از آن گله دارند، هزینه های بالای پرورش ، تلفات جوجه ها و عدم وجود بازار فروش است که این سه مورد دارای راه حل هایی هستند و شما از طریق مشاوره با پرورش دهنده های با تجربه و کارکشته نکات مهم و کلیدی را خواهید آموخت. 

برای کاهش هزینه تغذیه می توانید از مراتع و علوفه های رایگان در کنار جیره غذایی استفاده کنید، برای جلوگیری از تلفات جوجه ها حتما باید واکسن های لازم را در زمان های مقرر تزریق کنید و از پرورش دهنده های معتبر اقدام به تهیه جوجه یا تخم نطفه دار بکنید و دانش خود در زمینه نگهداری از این پرنده بالا ببرید. 

آیا پرورش شترمرغ در ایران سود دارد - چیکن دیوایسهم چنین برای فروش محصولات می توانید با شرکت ها و خریداران مختلف قرارداد ببندید و یا از نیروی کار بازاریابی استفاده کنید. در نهایت لازم به ذکر است که هر کاری سختی های مخصوص به خود را دارد که به مرور زمان و با به دست آوردن تجربه در کار خود حرفه ای خواهید شد و ضررها را به سود تبدیل خواهید کرد و از فرصت های پیش آمده بهترین استفاده را خواهید برد. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام اگر تخم شتر مرغ ضربه کوچکی ببیند مثلا اندازه سر خودکار برود داخل ولی هوا داخل تخم نرود جوجه میشود

    1. احتمال ورود میکروب ها وجود دارد و اگر جوجه رشد هم بکند به دلیل سوراخ بودن و ورود مداوم میکروب ها در اواسط جوجه کشی تلف خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس