تجهیزات لازم برای راه اندازی سالن پرورش شترمرغ

ملزومات و وسایل ضروری در پرورش شترمرغ

شترمرغ از بزرگترین پرندگان غیر قابل پرواز روی زمین است که خاصیت زیادی برای انسان دارد. انسان ها از زمانی که با خواص فوق العاده گوشت این پرنده آشنا شده اند و از ارزش زیاد پوست آن آگاهی پیدا کرده اند، پرورش و نگهداری از آنها را در سراسر جهان گسترش داده اند. در نوشته تاریخچه شترمرغ به تاریخ اهلی کردن و پرورش این پرنده در کشورهای مختلف بیان شده است. 

اگر علاقه مند به پرورش این پرنده پرخاصیت هستید با به یک سری امکانات دسترسی داشته باشید که در این نوشته به تجهیزات لازم برای راه اندازی مزرعه پرورش شترمرغ پرداخته خواهد شد. بنابراین توصیه می کنیم با ادامه این نوشته از چیکن دیوایس همراه ما باشید. البته در مقاله پرورش شترمرغ به صورت جامع و کامل به نحوه نگهداری از این پرنده پرداخته شده و روش انجام کار از صفر تا صد آموزش داده شده است. 

شرط لازم برای شروع پرورش شترمرغ

آنها پرنده هایی بزرگ جثه هستند بنابراین باید در مکانی وسیع و دارای علف پرورش داده شوند. در این صورت ازادی بیشتری خواهند داشت و به دلیل شباهت به شرایط زندگی طبیعی، کنترل و نگهداری آنها نیز آسوده تر خواهد بود. بنابراین شرط لازم برای پرورش و نگهداری از شترمرغ داشتن زمین وسیع است.

البته اگر می خواهید تعداد ۴ الی ۵ عدد از آنها را پرورش دهید داشتن یک زمین ۲۰۰ متری در روستا و حاشیه های شهر نیز کفایت خواهد کرد. اما برای نگهداری از تعداد زیاد به چندین هزار متر مربع زمین احتیاج خواهید داشت.

شرط لازم برای شروع پرورش شترمرغ - چیکن دیوایسدومین شرط مهم برای پرورش شترمرغ، وجود علاقه به این حیوانات است که لذت پرورش را برای شما چندین برابر خواهد کرد و مشکلات نگهداری از آنها را با جان دل تحمل خواهید کرد. معمولا کسانی که به پرنده ها و حیوانات علاقه زیادی دارند و دلسوز هستند، پرورش دهنده موفق تری خواهند بود. 

علاوه بر دو مورد فوق داشتن سرمایه لازم برای خرید تجهیزات و غذا نیز از شروط پرورش شترمرغ است که در صورت کم بودن سرمایه می توانید از تعداد کمی شروع کنید. 

مناطق مناسب برای پرورش شترمرغ 

شترمرغ ها مقاومت بدنی بالایی دارد و دمای بسیار پایین و بسیار بالا را به خوبی می توانند تحمل کنند، بنابراین می توانید آنها را در نقاط مختلف کشور پرورش دهید، تمامی مناطق گرم و خشک و سرد و مرطوب کشور برای پرورش و نگهداری از این موجود با ارزش مناسب خواهد بود. در نوشته مناطق مناسب پرورش شترمرغ به صورت کامل در این باره بحث شده که مطالعه آن خالی از لطف نخواهد بود. 

تجهیزات لازم برای پرورش شترمرغ

همانطور که گفته شد داشتن یک زمین و مرتع مناسب اولین شرط پرورش این پرنده پر خاصیت خواهد بود و در کنار آن باید از تجهیزات و امکانات زیر برای پرورش بهتر شترمرغ ها بهره ببرید :

۱- ظرف آب و غذا

ظرف هایی که برای تغذیه شترمرغ ها به کار می برید باید دارای دوام بالایی باشد تا در اثر ضربه نوک و پاهای آنها دچار شکستگی نشود. هم چنین این ظروف باید کاملا بهداشتی و ضد زنگ با سند تا در به  مرور زمان دچار پوسیدگی نشود.

ظرف آب و غذا - چیکن دیوایسبا این اوصاف استیل بهترین گزینه برای ساخت دانخوری و آبخوری شترمرغ ها خواهد بود. این وسایل باید به اندازه ای باشند که پرنده ها با کمترین زحمت بتوانند آب و غذا را بخورند و مجبور به دراز کردن و خم کردن بیش از حد گردن خود نباشند. 

۲- دستگاه جوجه کشی

بهترین کار برای افزایش درآمد از پرورش شترمرغ ، جوجه کشی از تخم های نطفه دار آنها و پرورش و فروش شترمرغ های گوشتی می باشد که این کار در کنار نگهداری از شترمرغ های مولد انجام خواهد شد. برای جوجه کشی از تخم ها نیاز به یک دستگاه جوجه کشی شترمرغی خواهید داشت که گروه صنعتی اسکندری آن را با گارانتی ۱ ساله و خدمات پس از فروش ۱۰ ساله به بازار ارائه می کند. 

دستگاه جوجه کشی شترمرغ ۶۴ تایی
» ساخته شده با استفاده از استاندارد های روز دنیا
» دارای ظرفیت جوجه کشی از ۶۴ تخم شترمرغ
» قابل استفاده برای دوره های ستر و هچر
قیمت : ۳۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان

۳- لامپ مادر مصنوعی

برای مراقبت از جوجه های یک روزه تا دو هفتگی شترمرغ ، باید آنها را در زیر لامپ مادر مصنوعی پرورش دهید، این لامپ ضمن گرم کردن جوجه ها به افزایش اشتها و تقویت سیستم دفاعی بدن آنها نیز کمک خواهد کرد. 

۴- تجهیزات گرمایشی و سرمایشی

برای گرم کردن بدن شترمرغ ها در فصل های سرد سال به تجهیزات گرمایشی مانند هیتر، بخاری و … احتیاج پیدا خواهید کرد. با اینکه شترمرغ ها در برابر گرما و سرما مقاوم هستند اما در صورت کاهش بیش از حد دما ، بیمار شدن آنها دور از انتظار نیست.

تجهیزات گرمایشی و سرمایشی - چیکن دیوایسبنابراین حتما سالنی را برای فصل های سرد سال در نظر بگیرید و یا با فرا رسیدن فصل سرما آنها را بفروشید تا دردسرهای نگهداری در فصل زمستان را متحمل نشوید. 

۵- تجهیزات تهویه

اگر شترمرغ ها در فضای بسته مانند سالن سربسته پرورش داده شوند، طبیعتا مانند سایر پرنده ها بوی نامطبوع حاصل از فضولات آنها ، آزار دهنده خواهد بود که در صورت بی توجهی می تواند بیماری زا باشد، بنابراین حتما برای ورود هوای تازه و خروج هوای آلوده از فن تهویه مرغداری استفاده کنید. 

۶- خاک اره

جوجه ها پای ضعیفی دارند و حتما باید در یک محیط نرم پرورش داده شوند تا دچار کجی پا نشوند. خاک اره یا پوشال های نرم گزینه های خوبی پرورش بستر جوجه ها خواهد بود. هم چنین از این مواد در سالن پرورش شترمرغ نیز می توانید استفاده کنید چرا که مانع لیز شدن بستر و انتشار بوی فضولات خواهد شد. اگر شترمرغ ها را در فضای باز مانند مرتع پرورش می دهید، نیازی به خاک اره نخواهد بود. 

۷- سایه بان

معمولا در فصل تابستان هوا بسیار گرم می شود و شترمرغ ها برای در امان ماندن از گرما و نور زیاد ، به مکان های دارای سایه پناه می برند که سایه بان ها بهترین گزینه برای این مورد خواهد بود. برای ساخت سایه بان به راحتی می توانید از ورق های چوبی و سایر تجهیزات ارزان قیمت مانند نی ، پوشال و… استفاده کنید. 

۸- آب آشامیدنی سالم 

آنها برای هضم مواد غذایی نیاز مبرم به آب آشامیدنی دارند که این آب باید کاملا سالم و قابل شرب باشد تا سبب بیماری برای آنها نشود. اگر از آب چاه یا رودخانه استفاده می کنید حتما سالم بودن یا نبودن آن را بررسی کنید و از دستگاه های تصفیه آب برای قابل شرب نمودن آب بهره ببرید. 

۹- برق 

برای ایجاد روشنایی در سالن و به کار انداختن سیستم های گرمایشی و تهویه ، دستگاه جوجه کشی و سایر کاربری های عمومی نیاز به برق خواهید داشت. وجود برق تکفاز برای پرورش شترمرغ کفایت خواهد کرد. 

۱۰- سوخت

اگر می خواهید از هیترهای آتش درون استفاده کنید طبیعتا باید به سوخت دسترسی داشته باشید. این بخاری ها با گاز یا گازوییل کار خواهند کرد و وجود یکی از این دو سوخت در محل کافی خواهد بود. حتی برای گرم کردن اتاق نگهبانی و اتاق دستگاه جوجه کشی نیز نیاز به سیستم های گرمایشی خواهید داشت.

۱۱- جیره غذایی سالم 

جیره غذایی سالم - چیکن دیوایسدر کنار علوفه و مراتع طبیعی که شترمرغ ها از آن تغذیه می کنند، باید از انواع مواد غذایی سالم و مقوی نیز استفاده کنند. اگر آنها را برای گوشت پرورش می دهید باید میزان چربی و پروتئین زیادی را در جیره غذایی آنها قرار دهید، اما اگر مولد و تولید کننده تخم هستند باید میزان کلسیم و پروتئین و ویتامین های جیره را افزایش دهید که همه این موارد در مقاله تغذیه شترمرغ به صورت کامل بیان شده اند. 

۱۲- سایر تجهیزات

در کنار استفاده از موارد فوق باید ملزومات دیگری مانند دارو، واکسن ، رطوبت سنج ، دماسنج ، شانه تخم ، جارو، حصار، سیمان و آجر و … برای پرورش بهتر آنها نیاز خواهید داشت که در مواقع ضروری به کار خواهند آمد و حتما آنها را در دسترس داشته باشید.

سخن آخر 

در این نوشته به وسایل و تجهیزات لازم برای پرورش شترمرغ پرداخته شد، اگر احساس می کنید که موردی از قلم افتاده می توانید از طریق بخش دیدگاه های همین صفحه برای ما ارسال کنید تا آن را به مقاله اضافه کنیم.

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. باسلام خدمت شما اگه ممکن هست راهنمایی بفرمایید برای پرورش شترمرغ گوشتی آیا شب لازم هست که روشنایی داشته باشند یا نه؟
    اگه شب هم روشن باشد در وزن گیری شترمرغ تأثیر مثبت دارد یا منفی ؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      در کل شترمرغ بالغ روزانه نیاز به ۱۴ الی ۱۶ ساعت نور در روز نیاز دارن
      در شب هم نیازی به نور مصنوعی نیست براشون

  2. با سلام خدمت دوستان من در سال ۹۸ موافقت اصولی گرفتم و تقریباً ۳۰کارشناس سر زمین بردم با کلی هزینه های گزاف در همه زمینه ها و الان تازه اداره آب قیدار آمده به شرایط طبیعی زمین گیر داده که شاید در آینده سیلاب بیاد ومن دچار ضرر بشوم ،موندم الان چکار کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋