مراقبت های لازم از بوقلمون در فصل زمستان

چگونه از بوقلمون در فصل زمستان مراقبت کنیم؟

در فصل زمستان به دلیل شرایط نامناسب آب و هوایی لازم است که توجه ویژه ای به طیور داشته باشیم. مراقبت از این بوقلمون ها در فصل های خنک ساده بوده، اما در فصل زمستان، سردی بیش از حد هوا می تواند مشکلاتی برای پرورش دهندگان در رابطه با پرورش بوقلمون به وجود بیاورد.

دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک 48 تایی
دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک ۴۸ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از بوقلمون
» قابل اتصال مستقیم به باتری ۱۲ ولت
» دارای سیستم روزشمار جوجه کشی
قیمت : ۵,۴۵۰,۰۰۰ تومان

در فصل زمستان باید دمای مورد نیاز این پرنده باید تامین گردد تا از بیمار و تلف شدن آن ها جلوگیری شود و همچنین مواد مغذی و ویتامین ها و پروتئین باید به میزان کافی در اختیار آنها قرار گیرد. در این مقاله از سایت چیکن دیوایس به توضیح کارهایی که می توانیم در زمستان برای محافظت از بوقلمون ها انجام دهیم پرداخته ایم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

پرورش بوقلمون

در ابتدا پرورش بوقلمون ها همانند پرورش هر پرنده دیگری نیازمند داشتن علاقه به این کار می باشد. پس اگر علاقه کافی داشته باشید نسبت به این پرندگان دلسوز خواهید بود و به همه ی جنبه های نگهداری از آنها رسیدگی خواهید کرد.

پرورش این پرندگان هزینه هایی از قبیل تهیه سالن، خرید تجهیزات، رسیدگی به تغذیه و … دارد. برای آشنایی با هزینه کلی پرورش بوقلمون می توانید مقاله هزینه پرورش بوقلمون چقدر است؟ را بخوانید.

آماده کردن یک سالن یا محیط سربسته برای نگهداری از بوقلمون ها در زمستان

سالن مخصوص فصل زمستان ویژگی های خاص خود را دارد. در این سالن می توان میزان روشنایی و نور مورد نیاز پرنده را تامین نمود. جوجه بوقلمون یک روزه به روشنایی ۲۴ ساعته نیاز دارد. نیاز به نور به تدریج کاهش یافته و از ۷ روزگی به بعد به ۱۸ ساعت نور و روشنایی نیاز دارد. پس در سالن های سربسته حتی در زمستان که طول روز کوتاه است می توان نور مورد نیاز بوقلمون ها را تامین کرد.

آماده کردن یک سالن یا محیط سربسته برای نگهداری از بوقلمون ها در زمستان - چیکن دیوایسنوردهی به بوقلمون ها هم به توسعه استخوانهای پرنده در ابتدای پرورش کمک می کند و در ادامه برای وزن گیری و گوشت گیری بوقلمون ها اهمیت دارد. از طریق لامپ های مختلف می توان این روشنایی مورد نیاز را تامین نمود.

از طرفی با استفاده از تجهیزات گرمایشی مناسب لازم است که دمای مورد نیاز پرورش بوقلمون در فصل زمستان را تأمین کرد. توجه داشته باشید که بوقلمون ها در هفته اول زندگی خود به دمای ۳۵ درجه نیاز دارند و رفته رفته از این عدد کم شده و هفته دوم به عدد ۳۲ و در هفته هفتم به بعد به دمای ۲۰ درجه نیاز دارند.

استفاده از لامپ مادر مصنوعی برای گرمایش بوقلمون

شما می توانید از لامپ مادر مصنوعی ارزان برای گرم نگه داشتن جوجه بوقلمون ها استفاده کنید. چون جوجه ها در برابر تغییرات دمایی حساس هستند و در نگهداری از آنها باید دقت کافی را به کار برد.

همچنین می توان در محیط پرورش بوقلمون های بالغ با استفاده از هیترهای مخصوص، گرمای مورد نیاز سالن را تأمین کرد. بوقلمون های بومی در برابر دمای سرد زمستان تحمل بالایی دارند و معمولا به ندرت اشیانه آنها به گرم کردن نیاز پیدا میکند. با این حال میتوان اشیانه بوقلمون محلی را هم با وسایل گرمایشی مناسب که کم خطر هستند، تأمین کرد.

توجه داشته باشید که در صورت وجود درز یا هرگونه سوراخ در دیوار ها در فصل زمستان هوای سرد داخل سالن می شود و باید حتما دیوارها و سقف و کف محیط نگهداری بوقلمون ها در فصل سرما عایق شوند تا هم انرژی هدر نرود و هم از بیمار شدن پرندگان جلوگیری به عمل آید.

دمای قابل تحمل بوقلمون در زمستان

بوقلمون ها نسبت به مرغ در برابر سرما مقاوم تر هستند چون پوشش بدنی بهتری دارند. بطوریکه بوقلمون ها تا دمای ۵ درجه سانتی گراد چندان دچار مشکل نمیشوند. البته نژادهای صنعتی و تجاری در برابر دماهای سرد حساسیت بیشتری دارند. اما بطور کلی دمای منفی ۵ درجه و سردتر از ان برای بوقلمون ها خطرناک می باشد.

بستر مناسب برای روزهای سرد

کف سالن نگهداری از بوقلمون ها در فصل زمستان باید با مواد بیشتری نسبت به فصل های دیگر عایق شود و این بستر ضخیم تر از فصل های دیگر خواهد بود. از مواد مختلفی می توان در کف سالن ها بکارگیری نمود. این مواد شامل پوشال چوب، خاک اره، کاه و پوسته برنج می باشد.

بستر مناسب برای روزهای سرد - چیکن دیوایسدر تابستان ضخامت بستر در حدود ۳ تا ۵ سانتی متر می باشد. اما در فصل زمستان مواد بستر برای اینکه عایق خوبی برای سرمای کف سالن باشند بایستی ضخامتی در اندازه ۵ تا ۸ سانتی متر داشته باشند.

تغذیه بوقلمون در زمستان

در زمستان یکی از مهمترین عوامل نگهداری از بوقلمون ها رسیدگی به تغذیه این پرنده ها می باشد. پرندگان در فصل زمستان بیشتر انرژی دریافتی خود از غذاها را صرف گرم نگه داشتن بدن خود و بیشتر پروتئینی دریافتی خود را صرف ساخت پرهای بیشتر برای در امان ماندن از سرما می کنند.

از منابع غذایی زیر می توان برای تغذیه بوقلمون ها بکارگیری نمود:

  • دانه های گیاهی غلات همچون: جو، برنج، گندم و ذرت
  • انواع برگ سبز گیاهان مثل یونجه و شبدر
  • پسماند غذاهای سالم
  • سبوس گندم، برنج و کنجاله سویا و آفتابگردان

بیشترین قسمت از حجم مواد غذایی که به بوقلمون ها می دهید باید مخلوطی از دانه ها باشد.

توجه باید داشته باشید که تنوع دانه ها نباید از سه نوع کمتر باشد. توجه به این نکته مهم می باشد که در زمستان پرندگان بیشتر از سایر فصل ها غذا می خورند و به مواد معدنی و پروتئین و ویتامین بیشتری نیاز دارند. تهیه آبخوری و دانخوری به تعداد مناسب نیز می تواند این پرنده ها را به دور از استرس نگه دارد تا مطمئن شوند که همیشه آب و غذای کافی در اختیار دارند.

آب مورد نیاز بوقلمون ها در روزهای سرد

 بسته به این موضوع که محل زندگی شما تا چه میزاد سرد می باشد نیاز دارید که منبع آب و آبخوری بوقلمون را از سرمازدگی محافظت نمایید.

آب مورد نیاز بوقلمون ها در روزهای سرد - چیکن دیوایسشما می توانید منبع آب بوقلمون ها را در داخل سالن نصب کنید تا هم از یخ زدگی محفوظ بماند و هم دمای آب آن با دمای محیط یکی شود. بوقلمون ها علاقه ای به نوشیدن آب بسیار خنک و سرد ندارد.

رعایت بهداشت

در فصل زمستان همانند فصل های دیگر نیز رسیدگی به بهداشت محیط زندگی و سالم بودن غذاهایی که به بوقلمون ها می دهید اهمیت زیادی دارد. آلوده بودن مواد غذایی و یا محیط نگهداری بوقلمون ها حتی می تواند موجب مرگ آنها شود.

در مورد جوجه بوقلمون ها نیز چون جوجه ها هوش کمتری دارند و در صورت تمیز نبودن محیط ممکن است از فضولات بخورند. حتی بسیاری از پرورش دهندگان سر جوجه بوقلمون ها را در آب و غذا و دان مخصوص خود فرو می کنند تا این جوجه ها غذای خود را بشناسند.

جمع بندی

در این مقاله از سایت چیکن دیوایس به بررسی شرایط لازم برای نگهداری از بوقلمون ها در فصل زمستان پرداخته ایم. شما نیز می توانید سوالات و نظرات خود را درباره موضوع مقاله برای ما بفرستید.

نوشته های مشابه

‫۹ دیدگاه ها

    1. سلام دوست عزیز
      همه چیز برمیگرده به شیوه نگهداری شما که در درجه اول مربوط هست به تغذیش
      غذا بهش چی میدین؟

  1. سلام لطفا اگر ممکن است بفرمایید رطوبت محل پرورش جوجه یکروزه بوقلمون چقدر باشد

      1. اگه بوقلمون مقاومتش بیشتر از مرغ باشه ،دیگه حرفاتون اصلا نمیتونه منطقی باشه چون مرغای ما تو زمستون بالای درختا میخوابن و تا صبح هم یه مشت برف روشون میشینه ولی بازم مشکلی پیدا نمیکنن

        1. والله این مرغای شما هستن که بالا درخت میخوابن و یه مشت برفم روشون میشینه چیزی نمیشه ! مرغای معمولی باد سرد بهشون بخوره سرما خوردن !!!
          به هیچ وجه این تفکر درس نیست و با این تفکر هر پرنده ای که بخری رو از دس دادی ! مثل اینه که میگی پراید ممد اقا ۲۰۰ تا میره پس مال منم باید بره !! کار خطرناکیه این نوع از پرورش
          تغذیه ، ویتامین و نگهداری اصولی باید همه با هم انجام بگیره

        2. واقعا راست می گین بعضی مرغها رو درخت تو برف هم می خوابن نازک نارنجی نیستن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس