پرورش بوقلمون بدون مجوز آیا امکان پذیر است؟

پرورش بوقلمون بدون مجوز

پرورش بوقلمون بدون مجوز یکی از مشاغلی است که اکثر پرورش دهنده های سنتی در واحد های پرورش کوچک انجام می دهند. اصولا برای پرورش بوقلمون نیز مانند هر شغل دیگری نیاز به اخذ مجوز از سازمان های مربوطه خواهد بود، چرا که برای پیشرفت کار و گرفتن وام از جهاد کشاورزی و سازمان بسیج سازندگی نیاز به مجوز  و پروانه کسب خواهید داشت، اما اگر می خواهید در یک واحد کوچک و به دور از مناطق مسکونی کار خود را شروع کنید، اخذ مجوز چندان هم لازم نیست، اما بهتر است سازمان جهاد کشاورزی منطقه را از وجود پرورشگاه خود مطلع کنید.

مراحل راه اندازی سالن پرورش بوقلمون بدون مجوز

سالن پرورش بوقلمون
سالن پرورش بوقلمون

اولین مرحله در راه اندازی این شغل تامین مکان مناسب برای پرورش بوقلمون می باشد. این مکان باید دارای آب و برق باشد و در صورت امکان از گاز شهری نیز برخوردار باشد، اما در صورت عدم وجود گاز شهری می توانید از نفت یا گازوئیل نیز استفاده کنید.

سالن پرورش بوقلمون : مکان پرورش بوقلمون بدون مجوز باید به دور از شهر و روستا باشد، چون تجمع تعداد زیادی بوقلمون در یک محیط باعث ایجاد بوی نامطبوعی خواهد شد که برای هر کسی غیر قابل تحمل خواهد بود. برای خروج این بوی نامطبوع از سالن باید از فن های دمنده و مکنده استفاده کنید و علت اینکه سالن های پرورش طیور باید به دور از مناطق مسکونی باشد به دلیل انتشار همین بوهای نامطبوع می باشد.

پس از تهیه مکان مناسب، باید آن را برای پرورش بوقلمون ها آماده کنید. کف و دیوار ها را کاملا عایق کاری کنید تا از ورود موجودات موذی جلوگیری شود. کف سالن را با استفاده از خاک اره و یا پوشال های نرم بپوشانید و تعداد مناسبی دانخوری و آبخوری در محل قرار دهید. به ازای هر ۳ بوقلمون بالغ ۱ دانخوری و ۱ آبخوری مورد نیاز است و در مورد جوجه بوقلمون ها نیز به ازای هر ۲۰ جوجه به ۱ دانخوری و ۱ آبخوری احتیاج پیدا خواهید کرد. هم چنین مکان نگه داری جوجه ها باید از سالن اصلی بوقلمون های بالغ جدا باشد. 

در مکان نگه داری جوجه ها حتما باید از لامپ مادر مصنوعی استفاده شود و برای جلوگیری از پراکنده شدن جوجه ها، حتما به دور آنها دیواره هایی از کارتن یا پلاستیک بکشید. تعداد مناسبی آبخوری و دانخوری در محیط آنها قرار دهید و با توجه به اینکه جوجه ها در تشخیص غذای مناسب خود با مشکل روبرو خواهند شد، بنابراین پیشنهاد می شود دانخوری ها و آبخوری ها را به رنگ آبی، سبز و یا قرمز انتخاب کنید و از قرار دادن وسایل متفرقه در محیط آنها پرهیز کنید. 

تهیه جوجه های یک روزه

پس از نمودن سالن نوبت به تهیه جوجه ها خواهد رسید، برخی از پرورش دهندگان تمایل به خرید جوجه های یک روزه از سایر پرورش دهنده ها دارند و برخی نیز برای افزایش درآمد نهایی خود اقدام به خرید تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی می کنند. در مقاله پرورش بوقلمون گوشتی نکات مهم قبل از خرید جوجه یک روزه بوقلمون، تکنیک های خرید تخم نطفه دار با کیفیت و دستگاه جوجه کشی استاندارد آموزش داده شده است.

دستگاه جوجه کشی هواباتور 336 تایی
دستگاه جوجه کشی هواباتور ۳۳۶ تایی
» قابل استفاده برای جوجه کشی از طیور اهلی و بومی
» مجهز به دو سنسور SHT نسل پیشرفته
» کاربری بسیار آسان و اتوماتیک
قیمت : ۱۸,۸۰۰,۰۰۰ تومان

تغذیه بوقلمون ها

بوقلمون ها در مراحل مختلف زندگی خود نیاز به جیره های غذایی مختلفی دارند تا به بهترین شکل ممکن رشد یابند، با توجه به اینکه هدف عمده پرورش دهندگان از پرورش بوقلمون بدون مجوز، گوشتی کردن آنها می باشد، بنابراین در  تغذیه آنها باید از مقادیر زیادی چربی و کربوهیدرات استفاده کنید تا به سرعت رشد یابند و آنها را روانه بازار کنید. در مقاله تغذیه و نگهداری بوقلمون آموزش کامل تغذیه بوقلمون ها در مراحل مختلف زندگی آنها آموزش داده شده است.

پیشگیری از بیماری ها در حالت پرورش بوقلمون بدون مجوز

با توجه به اینکه بوقلمون ها بسیار بیشتر از سایر ماکیان دچار بیماری می شوند، بنابراین باید احتیاط بیشتری را در پرورش بوقلمون بدون مجوز به خرج داد تا از بیمار شدن و در نتیجه تلف شدن آنها جلوگیری کنید. از جمله اقدامات مهمی که در زمینه پیشگیری از بیماری های این پرنده باید رعایت کنید، شامل موارد زیر می شود :

  • حتما روزانه یکبار ظروف آبخوری و دانخوری پرنده ها را بشویید تا از تجمع باکتری ها در آنها جلوگیری شود.
  • از آب و غذای تازه و سالم در تغذیه آنها استفاده کنید و هرگز از جیره غذایی مانده و کپک زده استفاده نکنید.
  • کف سالن را با خاک اره بپوشانید تا از خیس شدن کف سالن و تجمع فضولات در آن جلوگیری کنید. وجود خاک اره سبب خشک شدن سریع کف سالن و تمیز سازی راحت آن می باشد. 

برای آگاهی از بیماری های مختلف بوقلمون ها و آشنایی با روش های پیشگیری و درمان به مقاله بیماری های بوقلمون مراجعه کنید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. در صورتی که بخواهیم بوقلمون های بالغ را به فروش برسانیم امکان فروش به کشتارگاه مقدور است؟

  2. سلام وقتتون بخیر؛
    درمورد پرورش غاز و قوغاز هم لطفا اطلاع رسانی کنید؟
    چطور مجوز بگیریم؟
    بدون مجوز تا چه تعداد میتونیم پرورش بدیم؟
    و….

    1. سلام
      پروسه ی مجوزر گرفتن بیشتر پرنده ها شبیه هم هست ، بیشتر با توجه به کمیاب بودن و یا وزن و اندازه ی اونها ممکنه هزینه ها و تعداد مجاز متغیر باشه
      بهتره این موضوع رو از اداره ی دامپزشکی شهر خودتون جویا باشید، نیاز هم نیست بگید که میخوام پرورش بدم ، بگید میخوام اینقدر نگه دارم برای مصرف خودم و اشنایان !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس