مزایا و معایب مصرف یونجه برای بوقلمون ها | کاهش هزینه پرورش بوقلمون

آیا قصد دارید در جیره مصرفی بوقلمون ها یونجه اضافه کنید؟ به دنبال مزایای یونجه در پرورش بوقلمون هستید؟ معایبی که مصرف بیش از اندازه یونجه برای بوقلمون به همراه دارد را نمی دانید؟ از اینکه چگونه میتوان با اضافه کردن یونجه میزان بهره وری بوقلمون ها را افزایش داد بی اطلاع هستید؟ با ما تا انتهای این مقاله از چیکن دیوایس همراه باشید تا در این خصوص اطلاعات مختلفی برای شما ارائه گردد.

دستگاه جوجه کشی 96 عددی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» مناسب برای جوجه کشی از بوقلمون
» دارای سیستم انتخاب پرنده
» قابلیت کارکرد با باتری ۱۲ ولت
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

فواید یونجه برای بوقلمون 

یونجه برای بوقلمون از فواید بسیار زیادی برخوردار بوده که در ادامه در این رابطه اطلاعات مختلفی ارائه شده است…

افزایش وزن گیری 

یونجه یکی از افزودنی های بسیار موثر در پرورش طیور محسوب می شود. این ماده غذایی دارای انواع ویتامین ها و پروتئین های مختلف می باشد که نقش اساسی در رشد آنها دارد. چنانچه قصد دارید بوقلمون ها به وزن ایده آل در کوتاهترین زمان ممکن دست یابند بهتر است در جیره مصرفی آنها یونجه اضافه کنید.

افزایش میزان تخمگذاری

افزایش میزان تخمگذاری - چیکن دیوایس

علاوه بر اینکه مصرف یونجه در وزن گیری بوقلمون ها نقش اساسی دارد بلکه تاثیر مستقیمی در میزان تخمگذاری آنها دارد. یونجه علاوه بر افزایش تولید تخم به دلیل دارا بودن انواع ویتامین و مواد معدنی در کیفیت تخم نیز اثر گذاشته و منجر به بهبود تخمگذاری در آنها می شود.

بالا بردن کیفیت گوشت

یکی دیگر از فوایدی که یونجه در تغذیه مصرفی بوقلمون ها دارد افزایش کیفیت گوشت تولیدی است. از آنجایی که یونجه دارای مقدار زیادی اسید چرب می باشد باعث بهبود کیفیت گوشت بوقلمون شده و به دلیل بالا بردن میزان مقاومت آنها درصد ابتلا به بیماری های مختلف را کاهش میدهد.

کاهش استرس بوقلمون

یکی دیگر از مزایای استفاده از یونجه برای مصارف بوقلمون ها در بهبود حالت روحی و کاهش استرس آنها نقش اساسی دارد. استفاده از این نوع علف باعث حفظ سلامت روحی آنها نیز می شود.

در پرورش بوقلمون و یا هر طیور دیگری باید یک فضای بدون استرس را برای آنها فراهم کنید. چنانچه بوقلمون ها به استرس دچار شده اند و سلامت روحی آنها آسیب پذیر شده بهتر است در تغذیه روزانه آنها یونجه گنجانده شود.

تقویت سیستم ایمنی بوقلمون

برای مقاوم‌سازی بدن طیور در مقابل بیماری های مختلف باید انواع ویتامین ها و مواد معدنی لازم بدن آنها تامین شود کوچکترین تغییر در جیره مصرفی و وجود هرگونه کمبود در آن میتواند در ضعف سیستم ایمنی بوقلمون ها تاثیر منفی داشته باشد.

تقویت سیستم ایمنی بوقلمون - چیکن دیوایس

بنابراین توجه داشته باشید که غذای بوقلمون ها شامل انواع ویتامین ها ، کلسیم، مواد معدنی و… باشد تا پرنده در این راستا آسیب پذیر نشود. بدین منظور برای تقویت سیستم ایمنی می توانید از یونجه استفاده کنید.

روش استفاده از یونجه در تغذیه بوقلمون

یونجه را میتوان به صورت تازه، خشک شده و یا کنسانتره  و… به غذای بوقلمون ها اضافه کرد که در این راستا باید از افزودن مقدار زیادی از آن در جیره پرهیز شود زیرا تحقیقات ثابت کرده وجود بیش از ۰/۵ الی ۲/۵ درصد یونجه در غذای بوقلمون ها  مشکلات جدی برای آنها ایجاد خواهد کرد. شما میتوانید استفاده از این نوع علف را با توجه به وزن و جثه بوقلمون و برحسب نیاز آن تعیین کنید. 

 توجه داشته باشید که یونجه تازه را به دور از آفتاب نگه دارید و محل نگهداری آن عاری از هرگونه رطوبت باشد. مناسب ترین روش در این راستا نگهداری در فضای خشک می باشد.

خطرات استفاده از یونجه در تغذیه بوقلمون 

یونجه علاوه بر اینکه مزایایی برای بوقلمون ها دارد می تواند معایبی را نیز به همراه داشته باشد که عبارت است از…

  • اگر از آن دسته افرادی هستید که یونجه را به صورت انباشت شده در اختیار بوقلمون های خود قرار میدهید و در طول هفته بوقلمون ها مدام به آنها دسترس دارند منبعی برای رشد کپک را برای آنها فراهم کرده اید.
  •  یونجه دارای گونه هایی از باکتری است که در اثر باقی ماندن در یک جا به مدت طولانی منجر به ایجاد بیماری در بوقلمون ها خواهد شد. توصیه می شود برای جلوگیری از این منظور از یونجه خشک برای اضافه کردن به تغذیه بوقلمون استفاده کنید.
  • استفاده بیش از ۲/۵ درصد یونجه در جیره علاوه بر اینکه تاثیر موثری در تغذیه بوقلمون ها ندارد بلکه مشکلات جدی برای آنها ایجاد خواهد کرد.

سخن آخر

در این نوشته از چیکن دیوایس در رابطه با خواص و مضرات یونجه برای بوقلمون مطالب مختلفی ارائه شد که در این راستا توصیه می شود یونجه خشک برای بوقلمون ها در نظر گرفته شود تا مشکل جدی در سلامتی آنها ایجاد نشود. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس