پرورش بوقلمون انگلیسی و نکات مهم آن

پرورش بوقلمون انگلیسی

پرورش بوقلمون انگلیسی یکی از کسب و کار های پر سود است که توجه هر پرورش دهنده ای را به خود جلب نموده است. چرا که اهمیت ارزش غذایی گوشت بوقلمون ها روز به روز مورد توجه واقع شده و مردم به ویژه سالمندان با خواص فوق العاده گوشت این پرنده اشنا می شوند. پرورش بوقلمون انگلیسی نیز مانند پرورش هر پرنده دیگری دارای مشکلات و دردسر های خاص خود می باشد، بنابراین اگر فرد بی تجربه ای به تازگی شروع به پرورش بوقلمون نموده باشد، شاید در ابتدای کار هزینه های زیادی بابت درمان و نگهداری و تغذیه آنها بپردازد، اما با گذشت چند دوره از پرورش این پرنده، تجربه فرد نیز افزایش یافته و در نتیجه هزینه ها کاهش یافته و بر درآمد فرد پرورش دهنده افزوده خواهد شد. 

چرا پرورش بوقلمون انگلیسی

شاید سوالی که ذهن شما را به خود درگیر کرده، مسئله پرورش این نژاد است، در حالی که بوقلمون ها نژاد های دیگری مانند نژاد برنزی، سیاه و بیوتی نیز دارند. اما جالب است بدانید که طی تحقیقات صورت گرفته از پرورش دهندگان مختلف بوقلمون ها، به این نتیجه رسیده ایم که بوقلمون های انگلیسی نسبت به سایر بوقلمون ها از مقاومت بالاتری در برابر بیماری ها برخوردار هستند و در نتیجه تلفات کمتری نیز نسبت به سایر نژاد ها خواهند داشت. هم چنین این پرنده ها در عرض ۶ ماه کاملا بالغ شده و آماده تخم گذاری و یا ارائه به بازار خواهد بود. 

چطور پرورش بوقلمون انگلیسی را شروع کنیم؟

برای شروع پرورش این بوقلمون باید علاقه و تجربه کافی را در این زمینه داشته باشید، چون اگر به پرورش بوقلمون ها علاقه ای نداشته باشید و صرفا کسب درآمد مد نظرتان باشد، پس از مدتی که با مشکلات و بیماری های پرنده ها رو به رو شدید از کار پرورش بوقلمون انگلیسی دلسرد خواهید شد و از ادامه کار منصرف خواهید شد. 

پس اگر این علاقه را در خود احساس می کنید و اطلاعات و تجربه کافی در مورد بوقلمون ها به ویژه بوقلمون نژاد انگلیسی را دارید، می توانید برای پرورش این پرنده پر خاصیت اقدام کنید. مهم ترین مراحلی که در پرورش بوقلمون باید اجرا کنید، به عبارت زیر است:

مراحل پرورش بوقلمون انگلیسی
مراحل پرورش بوقلمون انگلیسی

۱- آماده سازی سالن پرورش بوقلمون ها :

این سالن حتما باید از تمام تجهیزات سرمایشی، گرمایشی، تامین رطوبت و تهویه برخوردار باشد. برای تامین گرمایش محیط می توانید از بخاری های گازی، نفتی و یا گازوئیلی استفاده کنید و برای تامین سرمایش محیط نیز می توانید از فن های تهویه یا کولر های آبی استفاده کنید. فن های تهویه را باید در دو طرف سالن و در جهت وزش باد قرار دهید تا اکسیژن و هوای خنک از طریق فن های دمنده وارد سالن شده و هوای کثیف و بوی نامطبوع از طریق فن های مکنده از سالن خارج شوند. 

کف سالن را با پوشال و یا خاک اره بپوشانید تا از زخم شدن پای بوقلمون ها جلوگیری شود. هم چنین تمام دیوار ها و کف سالن را با کچ یا سیمان کاملا عایق بندی کنید تا از ورود موجودات ناقل بیماری جلوگیری شود. البته این سالن برای نگه داری بوقلمون های بالغ خواهد بود. قبل از آماده سازی این سالن باید مکان مخصوص جوجه ها را فراهم سازید. 

۲- تهیه جوجه های یک روزه :

شیوه پرورشی اکثر پرورش دهنده ها، بدین صورت است که جوجه های چند روزه بوقلمون انگلیسی را خریداری می کنند و به مدت ۵ الی ۶ ماه از آنها مراقبت می کنند تا کاملا گوشتی شوند. اما برخی نیز با استفاده از تخم های نطفه دار بوقلمون و دستگاه جوجه کشی مناسب این کار اقدام به جوجه کشی کرده و جوجه های یک روزه کاملا سالم تولید می کنند. در مقاله پرورش بوقلمون محلی به مزایا و معایب خرید جوجه های یک روزه اشاره شده، هم چنین در مقاله جوجه کشی از تخم نطفه دار بوقلمون نحوه جوجه کشی از تخم نطفه دار این پرنده مفصلا توضیح داده شده است. 

دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» دارای نشانگر دما، رطوبت و روزشمار جوجه کشی
» امکان ستر و هچر همزمان
» بهره گیری از موتور چرخشی قدرتمند ساخت مالزی
قیمت : ۶,۷۰۰,۰۰۰ تومان

۳- آماده سازی بستر جوجه ها :

پس از اقدام به تهیه جوجه های یک روزه و یا تولید جوجه های یک روزه با استفاده از دستگاه جوجه کشی باید مکان مخصوص آنها را فراهم آورید. در مکان پرورش جوجه های یک روزه تا دو هفته ای حتما باید از لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید، تعداد مناسبی دانخوری و آبخوری در محیط آنها قرار دهید و آنها را با استفاده از جیره استارتر تغذیه کند. دمای محیط جوجه ها باید بین ۲۸ الی ۳۲ درجه سانتی گراد باشد و روزانه باید ۲۰ الی ۲۲ ساعت روشنایی داشته باشند. برای تنظیم دمای محیط می توانید از دماسنج استفاده کنید و برای تنظیم ساعات روشن و خاموش شدن چراغ ها می توانید از تایمر استفاده کنید. 

۴- تغذیه و مراقبت از بوقلمون ها در دوره های مختلف :

بوقلمون ها در دوره های مختلف زندگی جیره های غذایی مختلفی دارند که با مشورت یک دامپزشک و جیره نویس ماهر می توانید بهترین جیره غذایی را برای بوقلمون های انگلیسی خود به دست آورید. همانطور که اشاره شد، جوجه های یک روزه تا دو هفته ای باید در طول ۲۴ ساعت به مدت ۲۰ الی ۲۲ ساعت روشنایی را تجربه کنند و این میزان روشنایی با بزرگ شدن بوقلمون ها به تدریج کاسته خواهد شد تا اینکه ساعات روشنایی برای بوقلمون های بالغ باید روی ۱۰ الی ۱۲ ساعت تنظیم شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید مقاله تغذیه و نگهداری بوقلمون را مطالعه بفرمایید. 

۵- واکسیناسیون و پیشگیری از بیماری ها:

متاسفانه بوقلمون های جزو آن دسته از پرندگان اهلی است که بیش از سایر ماکیان دچار بیماری می شوند ود تحمل کمتری در برابر بیماری ها دارند، اما بوقلمون های انگلیسی نسبت به سایر نژاد ها از مقاومت بالاتری برخوردارند و تلفات کمتری نیز خواهند داشت. به هر حال با این وجود باید با مشورت یک دامپزشک صاحب نام و معتبر واکسن های لازم را برای دوره های مختلف رشد تهیه نموده و به آنها تزریق کنید. در مقاله بیماری های بوقلمون در این مورد مفصلاً صحبت شده است.

در حالت کلی برای جلوگیری از بیمار شدن بوقلمون ها (به خصوص جوجه ها) باید موارد بهداشتی را در مورد آنها رعایت کنید، بدین صورت که ظروف آب و غذای آنها پس از هر وعده غذایی شسته شود و از تجمع مواد غذایی فاسد و فضولات در داخل این ظروف جلوگیری شود. دما و رطوبت محیط شان را در یک حد ثابتی نگه دارید و از ورود حشرات و موجودات موذی مانند موش و مگس به داخل محیط جوجه ها جلوگیری شود. هم چنین در دوره های مشخصی از مولتی ویتامین ها و واکسن های مورد نیاز استفاده شود.

برای پرورش بوقلمون انگلیسی به روزانه چند ساعت زمان نیاز است؟

شاید در برخی از سایت ها مطالعه کرده باشید که برای پرورش بوقلمون ها روزانه ۲ ساعت وقت کافیست. اما واقعیت چیزی غیر از این است، شغل پرورش بوقلمون نیز مانند هر شغل دیگری سختی ها و درگیری های خاص خود را دارد و برای جلوگیری از بیمار شدن پرنده ها و جداسازی به موقع پرنده های بیمار از گله، باید مرتب مواظبشان باشید، بنابراین نه تنها تمام طول روز بلکه باید باید در ساعاتی از شب نیز به آنها سر زده و وضعیت پرورشی آنها را پیگیری کنید.

پس در انتخاب مکان مناسب برای پرورش بوقلمون های انگلیسی حتما به نکته دقت کنید، مکان مورد نظر باید در نزدیکی محل سکونت شما باشد تا به موقع به داد پرنده ها برسید و حتی اگر سالن شما بزرگ و نیمه صنعتی باشد، باید فردی را به عنوان نگهبان برای این کار استخدام کنید. 

درآمد پرورش بوقلمون انگلیسی چقدر است؟

سوالی که ۱۰۰ درصد پرورش دهندگان بوقلمون می پرسند، مربوط به درآمد این کار است، قطعا هیچ تلاشی به نتیجه نمی ماند و هیچ کاری نیز بدون درآمد نیست، اما برخی از مشاغل درآمد سرشاری دارند و در مقابل برخی دیگر نیز حداقل درآمد را دارند. 

پرورش بوقلمون نیز به دلیل سختی ها و درگیری های زیادی که دارد از درآمد بالاتری نسبت به پرورش مرغ و بلدرچین برخوردار است و طبعاً بوقلمون ها نیز از قیمت خیلی بالاتری برخوردارند، بنابراین درآمدی که فرد پس از ۵ ماه پرورش بوقلمون کسب خواهد کرد، خیلی بیشتر از درآمد پرورش سایر ماکیان خواهد بود. ذکر این نکته نیز لازم است که بوقلمون ها گوشت بسیار لذیذی دارند و هر چند که قیمت بالایی داشته باشند، باز هم مشتریان خاص خود را خواهند داشت. 

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. من ۵۰ جوجه بوقلمون برنز خریداری کردم بعداز گذشت ۶ ماه که الان بزرگ و پرواری شدن مشتری نیست که خریداری کنه.میشه راهنماییم کنین چجوری بفروشم

    1. سلام
      می تونید توی دیوار و شیپور اگهی کنید
      سایت های اگهی دیگه ای مثل نیاز روز هم هستن
      میتونید توی گروه های تلگرامی تبلیغش کنید
      پیچ اینستاگرام بزنید و علاقه مندان به بوقلمون ها رو فالو کنید
      به پرنده فروشی های شهر سر بزنید و درخواست تون رو بهشون بگید

    2. سلام ببخشید میشه بگین تو این مدت چقدر هزینه ی این تعداد کردید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋