نکات مهم برای یکنواخت بودن وزن بوقلمون های گوشتی

غیر یکنواختی گله بوقلمون گوشتی

در مزارع پرورش بوقلمون گوشتی، یکنواختی گله به لحاظ وزن بسیار مهم میباشد. زمانیکه گله به شکل غیر یکنواخت وزن میگیرد، سود نهایی نیز کاهش پیدا میکند. همچنین غیر یکنواختی گله باعث مشکلات و ناهماهنگی های مختلفی در طول دوره پرورش میشود. بعنوان مثال بسیاری از تغییرات از جمله تغییر جیره، طول روشنایی و غیره بر اساس متوسط وزن زنده سالن اعمال میشود. بنابراین اگر اختلاف وزنی بین بوقلمون های یک سالن بیش از حد باشد، هرگونه تغییر در برنامه غذایی به ضرر بوقلمون های کم وزن تمام خواهد شد.

لازم به ذکر است که در سالن پرورش بوقلمون گوشتی اقدامات مدیریتی از جمله دز واکسن، تغییر سایز خوراک و ترکیب آن، ارتفاع تجهیزات از جمله آبخوری و دانخوری وابسته به سن و متوسط وزن زنده بوقلمون ها می باشد. در گله هایی که به لحاظ وزنی یکنواخت بوده و وزن آنها به هم نزدیک است، بازدهی کار بیشتر بوده و پرورش دهنده ارزش افزوده بیشتری به دست می آورد. عوامل زیادی باعث غیر یکنواختی بوقلمون های گوشتی میشود که مورد بحث ما در این مقاله از سایت چیکن دیوایس می باشند.

۸ عامل زیر نقش مهمی در وزن گیری بوقلمون ها دارند و عدم هم وزنی بوقلمون های یک گله از موارد زیر ناشی میشود:

اختلاف بین نر و ماده

نر و ماده بوقلمون گوشتی حتی اگر در شرایط یکسان پرورش یابند، وزن متفاوتی با هم خواهند داشت. بوقلمون های نر به دلیل فیزیولوژی که دارند، وزن بیشتری میگیرند. بنابراین بصورت طبیعی در یک گله بوقلمون های نر و ماده تفاوت وزنی با هم خواهند داشت.

اختلاف بین نر و ماده - چیکن دیوایسبوقلمون های نر در مقایسه با ماده ها زودتر به تحریک نوری پاسخ میدهند که این نیز به نوبه خود باعث رشد سریعتر آنها میشود. بنابراین برای مدیریت هر چه بهتر گله گوشتی، جایگاه بوقلمون های نر و ماده را از هم جدا کنید و بصورت جداگانه به آنها رسیدگی نمایید. اگر در تشخیص جنسیت این طیور نیاز به کمک دارید مقاله روش های تشخیص جنسیت بوقلمون نر و ماده را مطالعه کنید.

از دست دادن آب بدن جوجه ها در روزهای اول

وقتیکه تعداد زیادی جوجه یک روزه بوقلمون برای پرورش به سالن منتقل میشوند، برخی از آنها تحت شرایط نامطلوبی جابجا میشوند. بعنوان مثال اگر در نگهداری از جوجه یک روزه به رطوبت نسبی هوا اهمیت داده نشود، جوجه وزن کم خواهد کرد. در واقع کمبود رطوبت هوا باعث از دست رفتن آب بدن جوجه ها میشود که نتیجه آن کاهش وزن است. در روزهای ابتدایی جوجه ها علاوه بر هوای گرم باید از هوای مرطوب ( با ۶۰ درصد رطوبت نسبی) نیز بهره مند شوند.

دمای نامناسب و عدم یکنواختی دما در هفته های اول

دما یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر رشد جوجه بوقلمون ها می باشد. جوجه یک روزه بوقلمون باید در دمای گرم نزدیک به ۳۴ درجه نگهداری شود و سپس به تدریج دمای محیط نگهداری آنها بصورت پله ای کاهش داده میشود. اگر دما در نقاط مختلف سالن یکنواخت نباشد جوجه هایی که در معرض هوای سرد قرار گرفته باشند، رشد ضعیف تری خواهند داشت. چون سرما فرایند هضم و جذب غذا در جوجه را مختل نموده و جوجه به خوبی نمیتواند مواد غذایی مورد نیازش را دریافت کنید. اسهال یکی از عوارض سرد شدن بدن جوجه می باشد که نشان میدهد سیستم گوارش پرنده قادر به هضم و جذب کامل غذا نبوده است. در مقاله آماده سازی سالن پرورش برای جوجه ریزی بوقلمون به طور کامل در مورد دما نیز بحث نموده ایم.

تنوع دان و کیفیت دان مصرفی

دان مصرفی بوقلمون ها از همان سنین جوجگی تا زمان کشتار در هر مرحله باید به شکل یکنواخت تهیه و در اختیار این طیور قرار گیرد. دان مصرفی بوقلمون ها و فرم آن را با توجه به میانگین وزن زنده سالن باید تغییر داد. بعنوان مثال زمانیکه متوسط وزن زنده سالن به مقدار مشخصی رسید دان دوره رشد به دان پایانی تغییر پیدا خواهد کرد. بوقلمون های نر و ماده جیره غذایی متفاوتی دارند. در بوقلمون های نر، ذرت اضافی باعث چاقی بیش از حد پرنده میشود.

تنوع دان و کیفیت دان مصرفی - چیکن دیوایسکیفیت دان مصرفی بوقلمون ها نیز تأثیر زیادی بر وزن گیری آنها دارد. دان مورد استفاده نباید برای مدت طولانی انبار شود. چرا که غلاتی همچون ذرت وقتی بیش از حد انبار میشوند، چروکیده شده و تا حدودی ارزش غذایی خود را از دست میدهند. تهیه دان تازه و با کیفیت برای وزن گیری یکنواخت بوقلمون های یک گله الزامی است. اما متأسفانه کمبود نهاده ها و قیمت بالای دان آماده، گاها پرورش دهنده را ناچار به خرید دان کم کیفیت میکند. در مقاله تغذیه بوقلمون جیره غذایی مربوط به این طیور را بررسی نمود ایم.

تراکم بیش از حد

تراکم بیش از حد بوقلمون ها در یک سالن باعث میشود تا برخی از آنها دسترسی کافی به آب و غذا نداشته باشند. همچنین تراکم بیش از حد باعث شیوع کانیبالیسم در بوقلمون ها شده و مشکلات متعددی را سبب میشود. اساسا به ازای هر ۲ و حداکثر ۳ قطعه بوقلمون گوشتی یک مترمربع فضا نیاز است. در صورتیکه برای بوقلمون های تخمگذار به فضای بیشتری نیاز میباشد. همچنین با توجه به تحرک بیشتر بوقلمون های برنز گوشتی نسبت به بوقلمون های بیوتی (سفید)، نژاد برنز فضای بیشتری نیاز دارد.

عدم تعادل بین تعداد آبخوری و دانخوری با تعداد بوقلمون ها

تمامی بوقلمون های یک گله باید دسترسی راحت به ظرف آب و غذا داشته باشند. برای این منظور باید با فاصله های منظم و مطابق سن و وزن بوقلمون ها از تعدادی کافی آبخوری و دانخوری استفاده شود. اساسا در پرورش بوقلمون گوشتی به ازای هر ۵۰ الی ۸۰ قطعه یک عدد دانخوری و به ازای هر ۸۰ الی ۱۰۰ قطعه یک آبخوری الزامی است.

نبود تهویه کافی

برای اینکه متابولیسم بدن طیور به خوبی عمل کند، لازم است که هوای تازه و اکسیژن کافی به آنها برسد. مشکلی که این وسط پیش می آید، آزاد شدن گازهای سمی همچون کربنیک و متان از فضله این طیور است. اگر گازهای سمی از داخل سالن تخلیه نشوند، بوقلمون ها درگیر بیماریهای عفونی شده و سوخت و ساز بدن آنها نیز دچار مشکل میشود. بنابراین در سالن پرورش بوقلمون های گوشتی حتما باید تهویه کافی از طریق دریچه ها و هواکش مخصوص مرغداری انجام گیرد. حداکثر تهویه مورد نیاز بوقلمون ها را در مقاله ای جداگانه برای شما آورده ایم که میتوانید آن را مطالعه کنید.

اشتباه در واکسن زدن

دوز مصرفی واکسن ها باید بر اساس وزن هر قطعه مشخص شود نه سن آنها!! متأسفانه بسیاری از پرورش دهندگان داروها را بر اساس سن در اختیار این طیور قرار میدهند. در این شرایط دوز دریافتی مطابق با وزن پرنده نبوده و مشکلاتی ایجاد میکند.

دیوایساشتباه در واکسن زدن - چیکن دیوایسبویژه زمانیکه از داروهای آشامیدنی در آبخوری بوقلمون ها استفاده میشود، همه آنها به یک اندازه دارو یا مکمل دریافت نمیکنند. یکی از بدترین پیامدهای این امر، عدم یکنواختی وزن گله می باشد.

جمع بندی

در این پست عواملی که باعث یکنواخت نبودن وزن بوقلمون های یک گله میشود را گفتیم. پرورش بوقلمون به اندازه پرورش مرغ در کشور ما رایج نیست برای همین هنوز هم نواقصات زیادی در این صنعت دیده میشود. ولی برای رسیدن به بیشترین بازدهی باید مطابق استانداردهای جهانی اصول پرورش این طیور را رعایت کرد. اگر شما تجربه یا پیشنهادی در این زمینه دارید خوشحال میشویم که ان را با ما و بقیه کاربران سایت چیکن دیوایس به اشتراک بگذارید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس