اهمیت نور در پرورش غاز | تحریک نوری غاز به چه معناست و نحوه انجام آن؟

تحریک نوری غاز

فرایند تخمگذاری و تولید مثل غازها تحت تأثیر نور می باشد. بطوریکه اگر غازها به اندازه کافی در معرض روشنایی و نور قرار گیرند، بعد از مدتی شروع به تخمگذاری می کنند. در حالت طبیعی غازها دوره تخمگذاری کوتاهی دارند و در طول سال یک الی دو مرتبه تخمگذاری میکنند. اما با ایجاد شرایط مصنوعی میتوان در طول یک سال غازها را به تخمگذاری بیشتر وادار کرد. این عمل را در اصلاح فرایند تحریک نوری گویند که شرایط خاصی دارد.

در این مطلب از وبلاگ سایت چیکن دیوایس نحوه انجام تحریک نوری غاز را شرح خواهیم داد. با انجام برنامه تحریک نوری میتوان تخمگذاری غاز را ۳۰ الی ۴۰ درصد نسبت به حالت طبیعی افزایش داد که نتیجه آن کسب درامد بیشتر با پرورش غاز می باشد.

طولانی تر کردن دوره تخمگذاری غاز

با توجه به اینکه ایران در نیمکره شمالی قرار دارد، غازها در فصل زمستان و بهار تخمگذاری میکنند. با اجرای یک برنامه نوری ساده میتوان میزان تخمگذاری غازها را طولانی تر کرد تا تولید بیشتری داشته باشند. برای این منظور در ابتدای شروع تخمگذاری باید بطور ثابت طول روز و روشنایی دریافتی غازها را به ۹ ساعت محدود کرد. در نتیجه غازها باید در طول یک شبانه روز ۱۵ ساعت در تاریکی نگهداری شوند.

برای اجرای برنامه تحریک نوری غاز نیاز است که یک سالن سربسته با سیستم روشنایی در اختیار داشته باشید. زیرا در فصل بهار ساعات روشنایی روز به تدریج افزایش یافته و به بیش از ۹ ساعت می رسد.

طولانی تر کردن دوره تخمگذاری غاز - چیکن دیوایسبرای انجام این برنامه نوری، غازها را دقیقا صبح هنگام همزمان با طلوع آفتاب از سالن بیرون آورید. زمانیکه غازها ۹ ساعت در معرض روشنایی و تابش نور خورشید قرار گرفتند باید آنها را به داخل سالن متنتقل کنید. توجه داشته باشید که سالن باید کاملا تاریک باشد و نور از هیچ درز و شکافی به داخل آن نتابد وگرنه این  نوع تحریک نوری جواب نخواهد داد. برای افزایش تخمگذاری غاز پیشنهاد میکنم مقاله راه های افزایش تخمگذاری غاز را هم بخوانید.

میدانیم که در فصل بهار به تدریج طول روز بیشتر شده و به بیش از ۱۳ ساعت میرسد. برای همین بیشتر طیور در فصل بهار شروع به تخمگذاری میکنند. اما ۱۳ ساعت روشنایی برای تخمگذاری غاز زیاد است. اگر سالن شما به نحوی است که در طول روز امکان تاریک نگه داشتن آن ممکن نیست، قادر به اجرای برنامه نوری غازها نخواهید بود. چرا که در اجرای برنامه نوری دقیقا باید بتوان زمان خاموشی را اجرا کرد و غازها باید راس ساعت مشخص در محیط تاریک و بدون نور قرار گیرند.

تحریک نوری غاز برای تخمگذاری مجدد

دوره تخمگذاری غازها حدودا ۴ ماه طول میکشد. بعد از اتمام دوره تخمگذاری باید یک دوره استراحت به غازها داده شود. طول دوره استراحت غازها معمولا ۲ ماه و حداکثر ۳ ماه خواهد بود. در طول دوره استراحت یک برنامه نوری خاص باید بر روی غازها اعمال شود. برای این منظور به مدت دو ماه حتما باید غازها روزانه فقط ۷ ساعت روشنایی ببینند.

شدت نور نیز در این مدت ۱۰ لوکس خواهد بود. برای اجرای این برنامه نوری می بایست حتما یک سالن مناسب در اختیار داشته باشید. روشنایی مورد نیاز غازها معمولا بصورت طبیعی از نور آفتاب تأمین میشود اما در روزهایی که هوا به علت بارش برف و باران ابری است، نور مورد نیاز غازها را میتوان از طریق لامپ های تنگستن تأمین کرد. بنابراین سالنی که برای پرورش غازها در نظر گرفته اید باید بتوانید آن را کاملا تاریک و یا کاملا روشن نگه دارید.

تحریک نوری غاز برای تخمگذاری مجدد - چیکن دیوایسهمانطور که گفته شد در طول دوره استراحت، ۲ ماه غازها را در معرض ۷ ساعت روشنایی قرار خواهید داد و مابقی ۱۷ ساعت را باید غازها در تاریکی مطلق به سر ببرند. بعد از گذشت ۲ ماه، هر روز حداکثر نیم ساعت غازها را بیشتر در معرض نور قرار دهید.

زمانیکه طول روشنایی به ۱۰ ساعت رسید، این برنامه نوری را باید به شکل ثابت ادامه دهید. در نتیجه غازها ۱۰ ساعت در معرض نور و ۱۴ ساعت در تاریکی مطلق یه سر خواهند برد. یک ماه بعد از انجام این تحریک نوری، غازها شروع به تخمگذاری خواهند کرد.

در طول دوره تخمگذاری نیز ۱۰ ساعت روشنایی و ۱۴ ساعت تاریکی باید به شکل ثابت حفظ شود. وگرنه کاهش ساعات روشنایی باعث قطع تخمگذاری غازها خواهد شد. شدت نور نیز در طول دوره تخمگذاری بین ۵۰ الی ۱۰۰ لوکس خواهد بود.

جمع بندی

بطور خلاصه در شروع دوره تخمگذاری غازها اگر بتوانید نور دریافتی آنها را ۹ ساعت به شکل ثابت تنظیم کنید، غازهای شما دوره تخمگذاری طولانی تری خواهند داشت.

همچنین بعد از قطع تخمگذاری غازها، ۲ ماه به آنها استراحت بدهید. در دوره استراحت غازها ۷ ساعت در معرض نور با شدت ۱۰ لوکس و ۱۷ ساعت در تاریکی نگهداری خواهند شد. بعد از ۲ ماه به تدریج روزانه نیم ساعت غازها را بیشتر در معرض نور قرار دهید.

زمانیکه غازها ۱۰ ساعت در روز نور دریافت کردند، این برنامه را باید به شکل ثابت حفظ کنید تا غازها ۱۰ ساعت نور و ۱۴ ساعت تاریکی ببینند. با اجرای این برنامه در کمتر از یک ماه غازها شروع به تخمگذاری نموده و در فصل های دیگر هم قادر خواهید تخم نطفه دار غاز برای جوجه کشی تولید کنید. توجه داشته باشید که غازها برای تخمگذاری مجدد فقط تحت تأثیر نور نیستند بلکه باید تغذیه مناسبی را هم دریافت کنند. نکات مهم تغذیه غاز را در این پست بخوانید.

نوشته های مشابه

‫۸ دیدگاه ها

  1. ايا بوقلمون تخم مرغها را زيرش گرفته و به جوجه تبديل ميكند؟ بعد از جوجه شدن چند روز نگهداري ميكند؟

    1. امکانش هست باید تست کنید
      معمولا بوقلمون ها مادران خوبی برای جوجه ها نیستند، خودتون باید از جوجه ها مراقبت کنید

  2. سلام
    کبک چند روز بعد جفتگیری تخم میگذارد؟
    لطفا زود جواب بدین

    1. حدودا یکی دو هفته طول میکشه ، بستگی به تغذیه داره
      حتما از غذاهای دارای پروتئین و کلسیم بالا به کبک ماده بدید
      غذای کبک نر هم جدا باشه چون کلسیم زیاد براش مضره

  3. سلام
    زمان جوجه کشی غاز و اردک و مرغ فرغ داره
    میشه ده روز بعد از خوابیدن غاز روی تخماش چندتا تخم اردک یا مرغ زیرش گذاشت تا همزمان با هم جوجه بشن

    1. بله میشه ولی به تعدادش هم دقت کنید
      اگه تخم ها زیاد باشن از زیر غاز میان بیرون و گرما و رطوبت کافی دریافت نمیکنن
      پیشنهاد می کنم از دستگاه جوجه کشی استفاده کنید.

  4. سلام.
    چگونه در دوران جوجه کشی از غاز بفهمیم که تخم نطفه داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس