لانه مناسب برای تخمگذاری غاز | لانه غاز چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

غاز نیز مانند هر پرنده دیگری جهت تخم گذاری نیاز به یک لانه و آشیانه مشخصی دارد، این لانه باید در مکانی خلوت و به دور از دسترس حیوانات و پرنده های وحشی و شکارچی باشد. در صورتی که غازهای خود را در کنار استخر و برکه و فضای باز نگهداری می کنید، بهتر است یک فضای سرپوشیده در کنار برکه برای تخم گذاری غاز در نظر بگیرید. 

دستگاه جوجه کشی 96 عددی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» مناسب برای جوجه کشی از غاز
» دارای سیستم انتخاب پرنده
» قابلیت کارکرد با باتری ۱۲ ولت
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

ویژگی های کامل لانه تخم گذاری غاز و شرایط مکانی آن به صورت کامل در این مقاله آموزش داده شده است. هم چنین اگر علاقه مند به پرورش و نگهداری غاز هستید، توصیه می کنیم مقاله صفر تا صد پرورش غاز در خانه را بخوانید. 

چه زمانی برای ساخت لانه غاز اقدام کنیم؟

اصولا غازها در فصل بهار و معمولا اواخر اسفند شروع به جفتگیری و تخم گذاری می کنند. غاز ماده تنها در صورتی راضی به تولید تخم و جوجه آوری خواهد بود که شرایط تغذیه و مکان تخم گذاری را مناسب و امن ببیند. 

البته برخی از غازها مانند غاز چینی در فصل های سرد سال نیز تخم گذاری می کنند، اما جهت استراحت بدنی غازها و تقویت قوا، بهتر است در فصل های پاییز و زمستان استراحت داشته باشند. 

با رسیدن فصل جفت گیری، غازهای نر و ماده به کمک هم اقدام به ساخت لانه خواهند کرد، اما برای اینکه آشیانه را در مکانی امن و به دور از گزند شکارچیان، باران و خیس خوردگی … ایجاد کنند، لازم است در کار لانه سازی به آنها کمک کنیم. 

چگونه به غاز به در ساخت لانه کمک کنیم؟

زمانی که نشانه های آمادگی برای تولید مثل و لانه سازی را در غازهای خود مشاهده کردید، می توانید به آنها در ساخت لانه کمک کنید. انتخاب مکان لانه و گود سازی آن بر عهده غاز ماده است و غاز نر نیز در طول این مدت از غاز ماده، لانه و تخم ها محافظت می کند. برای دریافت اطلاعات کاملتر در این مورد، مقاله سن و فصل تخم گذاری غاز را بخوانید. 

چگونه به غاز به در ساخت لانه کمک کنیم؟ - چیکن دیوایسمعمولا غازها مکان های مرتفع و نزدیک به برکه و استخر را برای ساخت آشیانه انتخاب می کنند. اما اگر لانه در مکانی باشد که احتمال خیس شوندگی آن و یا دزدیده شدن تخم ها توسط حیوانات و پرنده های شکارچی مانند روباه و کلاغ و … بالاست، بهتر است غاز ماده را برای ساخت لانه در مکانی امن تر و سرپوشیده ترغیب کنید. 

یا اینکه در همان مکان انتخابی غاز ماده ، یک فضای سرپوشیده ایجاد کنید و زمین را کمی گود کنید. هم چنین باید مقداری پوشال درشت و نرم و یا کاه و کلش و شاخ و برگ گیاهان را در نزدیکی لانه قرار دهید تا غاز ماده از آن برای ساخت لانه استفاده کند. 

سرپوشیده بودن لانه هم در فصل های سرد و هم در فصل های گرم کمک کننده خواهد بود. غازها و جوجه ها در فصل سرد از برف و سرما و در فصل گرما از تابش مستقیم نور آفتاب در امان خواهند ماند. 

هر جفت غاز نیاز به یک لانه دارد

غازها و اردک و مرغ ها و حتی بوقلمون ها به صورت گروهی و دسته جمعی می توانند زندگی کنند. اما در زمان تخم گذاری و تولید مثل، آنها به شدت رفتار خشنی از خود نشان می دهند و از لانه و جوجه ها محافظت می کنند. لذا بهتر است برای هر جفت غاز یک لانه در نظر بگیرید. 

بهترین کار این است که برای یک جفت غاز یک فضای سرپوشیده به کمک تخته های چوب بسازید و لانه را درون آن قرار دهید. یا اینکه یک اتاق یا انباری را برای غازهای تخمگذار در نظر بگیرید و به تعداد جفت ها، برای آنها لانه بسازید. 

آیا نیاز به گرم کردن لانه و آشیانه غاز وجود دارد؟

اصولا دمای بدنی بالای غازها و کرک و پرهای دولایه بدنشان، غاز و تخم را به خوبی گرم نگه خواهد داشت. اما از آنجایی که میزان تغذیه و فعالیت غازهای کرچ کاهش می یابد، لذا متابولیسم بدنی و به تبع آن دمای بدن غاز کرچ کاهش می یابد. برای جلوگیری از سرمازدگی غاز کرچ و ترغیب آن به تخم گذاری، بهتر است یک لامپ مادر مصنوعی در محل تخم گذاری آن قرار دهید. 

استفاده از لامپ مادر مصنوعی فقط در مواقع سرد سال توصیه می شود. در صورت گرم بودن هوا، نیازی به استفاده از لامپ نیست. 

برای غازهای ماده آب و دان فراهم کنید

معمولا غازهای ماده از زمان شروع تخم گذاری و کرچی  تا پایان دوره کرچ و بیرون آمدن جوجه ها، تمایل خیلی به خوردن آب و غذا خواهند داشت و معمولا روزانه یکبار جهت آبتنی و گشت و گذار از لانه بیرون می رود. 

برای غازهای ماده آب و دان فراهم کنید - چیکن دیوایسبنابراین برای محافظت از غاز ماده و حفظ سلامتی آن، حتما ظروف آبخوری و دانخوری را در نزدیکی لانه قرار دهید و روزی چند مرتبه ظروف را شستشو داده و آب و دان تازه در آن قرار دهید. هم چنین جهت جلوگیری از بیماری پرنده، از خورده شدن آب و غذا توسط پرنده ها و حیوانات وحشی و ناشناس مانند کلاغ و کبوتر، گنجشک و … جلوگیری شود. 

علاوه بر فراهم کردن آب و غذای کافی، عوامل مهم دیگری در افزایش تخم گذاری غاز تاثیر گذار هستند که به صورت کامل در مقاله راه های افزایش تخم گذاری غاز توضیح داده شده است. 

نتیجه گیری کلی در ساخت لانه برای غاز 

در این نوشته به صورت خلاصه وار و کلی به نحوه ساخت لانه برای غاز تخمگذار پرداخته شد. در صورتی که پرورش دهنده غاز و اردک هستید و یا قصد نگهداری آنها را دارید، حتما باید مکان خلوت و مناسبی را برای تخم گذاری آنها در نظر بگیرید. استفاده از پوشال و کاه و کلش در ساخت لانه، مرتفع کردن لانه و سرپوشیده کردن آن از جمله اقداماتی است که یک پرورش دهنده می تواند انجام دهد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید من ۲ تا اردک دارم ۳ تا غاز و ۳ مرغ خروس اینا پیش هم مشکلی نداره و اینکه غاز هام تو آب جفت گیری کردن و غاز نر نتوانست خوب جفت گیری کند و از سر ماده نگرفت تا تعادل نگه داره ایا غاز نر هنوز بالغ نشده است یا اگه غاز هم بالغ نباشد و اجباری جفت گیری کنن تخم هم میزاره اون وقت

    1. سلام
      بهتره اجازه بدین با تمایل خودشون این کار رو انجام بدن
      زوری هم به نتیجه ای نمیشه رسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس