چرم طبیعی شترمرغ – ویژگی ها و کاربرد های آن

آشنایی با ویژگی ها و کاربرد های چرم طبیعی شترمرغ

چرم طبیعی شترمرغ یکی از محصولاتی که از پرورش شترمرغ به دست می آید. چرم شترمرغ یکی از زیبا ترین و گران قیمت ترین چرم های جهان محسوب می شود که در ساخت محصولات لوکسی مانند کیف و کفش، کت و پالتو از آن استفاده می شود. این چرم نسبت به چرم گاو و گوسفند از نرمی و لطافت بیشتری برخوردار است و زیبایی منحصر به فردی نیز در ظاهر خود دارد.

دستگاه جوجه کشی شترمرغی 24 تایی
دستگاه جوجه کشی شترمرغی ۲۴ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از شترمرغ
» چرخش لحظه ای تخم ها و تهویه مداوم کابین
» شاسی های آلومینیومی آنادایز شده
قیمت : ۲۶,۷۵۰,۰۰۰ تومان

وجود برجستگی های مربوط به فولیکول های پر در چرم بدن شترمرغ و شیار های رشته رشته ای در چرم پای شترمرغ زیبایی خاصی را به آن می دهد که در چرم هیچ حیوان دیگری نمی توان این زیبایی ها را یافت. در ادامه شما را با برتری های این چرم، نحوه ساخت و کاربرد های آن آشنا خواهیم ساخت.

برتری های چرم شترمرغ نسبت به چرم سایر حیوانات

اگر به چرم گاو، بوفالو و یا گوسفند دست زده باشید، متوجه سفتی خاصی در آنها خواهید شد. اما چرم شترمرغ حتی پس از دباغی نیز همچنان نرمی و لطافت خود را حفظ خواهد کرد و محصول تولید شده از آن را دلپذیر تر خواهد کرد.

برتری های چرم شترمرغ نسبت به چرم سایر حیوانات - چیکن دیوایسهمانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، چرم این پرنده از برجستگی ها و شیار های خاصی برخوردار است که این مزایا سبب شده تا چرم واقعی شترمرغ به راحتی از چرم های مصنوعی باز شناخته شود و بدین صورت امکان تولید محصولات تقلبی با نام چرم شترمرغ از بین خواهد رفت. 

همین ویژگی ها سبب شده تا چرم طبیعی شترمرغ در رده چرم های گران قیمت جهان مانند چرم مار و کروکودیل قرار گیرد و تنها افراد خاصی توانایی خرید محصولات شترمرغی را داشته باشند.

جالب است بدانید، چرم شترمرغ نازک تر و لطیف تر از چرم سایر حیوانات است، اما در عین حال از تراکم و استحکام بیشتری برخوردار است و به راحتی پاره نشده و در برابر گرما و رطوبت دوام بیشتری خواهد داشت، به عبارتی می توان گفت که چرم شترمرغ شش برابر مقاوم تر از چرم گاو است.

نحوه ساخت چرم طبیعی شترمرغ

مراحل ساخت چرم شترمرغ
مراحل ساخت چرم شترمرغ

چرم طبیعی شترمرغ به دو روش طبیعی و مصنوعی ساخته می شود. اصولا چرم خام به شدت فساد پذیر است، بنابراین پرورش دهندگان و یا کشتارگاه ها برای جلوگیری از فاسد شدن چرم، قسمت داخلی آن را نمک پاشی می کنند تا مانع از رشد عوامل میکروبی شوند.

پس از انتقال یافتن چرم ها به کارگاه یا کارخانه دباغی، قبل از هر چیز مورد شستشو قرار گرفته می شوند.

چرم ها باید با آب سرد شسته شوند، چون شستشو با آب گرم باعث رشد میکروب های درون چرم خواهد شد و باعث بیمار شدن کارگران خواهد شد. این چرم به مدت ۴۸ ساعت باید در آب سرد باقی بماند تا نمک های پاشیده شده بر روی آن کاملا محلول شده و مقاومت چرم افزایش یابد.

در مرحله بعدی، چرم شترمرغ آهک دهی می شود. آهک به از بین رفتن پروتئین های موجود در پوست، تحلیل شدن چربی های آن و سست شدن ریشه مو و افزایش PH آن کمک می کند. سپس چرم مورد نظر آهک زدایی شده و آهک قرار گرفته بر روی آن همراه با چربی ها و پروتئین ها از پوست جدا خواهد شد.

در قدم بعدی چرم را مورد لش زدایی قرار می دهند، این کار باعث خواهد شد تا بافت ها و گوشت های اضافی چسبیده شده به چرم از بین بروند، با توجه به اینکه چرم قبلا خیس شده و مورد آهک دهی قرار گرفته شده، بنابراین بافت های اضافی به راحتی با استفاده از دستگاه لش زدا جدا خواهند شد.

انجام این عمل سبب خواهد شد تا در مراحل بعدی مواد شیمیایی به راحتی جذب پوست شده و بر مقاومت و دوام آن بیفزاید. در مراحل بعدی، چرم را در محلول های شیمیایی نظیر فرمالدهید، نمک های کروم و آلومینیوم و … قرار میدهند و با عبور دادن از غلتک هایی باعث افزایش دوام و استحکام چرم خواهد شد.

کاربرد های چرم طبیعی شترمرغ

همانطور که اشاره شد، از چرم طبیعی شترمرغ در ساخت محصولات لوکسی مانند کیف، کفش، کت، کاپشن، پالتو، شلوار، کیف پول، قاب موبایل، کیف تبلت و… استفاده می شود.

افراد خاصی هم این محصولات را تهیه می کنند چرا که هر کسی قادر به خرید این محصولات نیستند. در اکثر کشور های اروپایی از چرم شترمرغ برای ساخت لوازم جانبی اتومبیل مانند روکش صندلی، روکش داشبورد، خاک گیر دنده  و… استفاده می شود حتی در این اواخر شاهد ساخت مبلمانی از جنس چرم شترمرغ هستیم.

ویدیو نگاه نزدیک به چرم شترمرغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس