تغذیه شترمرغ – ۲۰ فاکتور مهم و اساسی – غذای شترمرغ نر و ماده

فاکتورهای مهم در تغذیه شتر مرغ و غذای مناسب برای آنها

شترمرغ ها نیز همانند سایر پرنده ها و موجودات زنده از انواع دانه ها و سبزیجات و علوفه تغذیه می کنند. علوفه هایی مانند یونجه بیشترین سهم مواد غذایی آنها را تشکیل می دهد. در این نوشته از چیکن دیوایس به لیست مهمی از  مواد غذایی مناسب برای شترمرغ های نر و ماده در دوره های مختلف زندگی آنها اشاره خواهد شد. 

تغذیه چه نقشی در رشد شترمرغ ها دارد؟

تغذیه بیشترین هزینه های یک پرورش دهنده را به خود اختصاص خواهد داد. به دلیل اینکه این پرنده ها غذا و علوفه زیادی مصرف می کنند، بنابراین پرورش دهنده ها برای کاهش هزینه ها و کمک به سودآوری مزرعه آنها را در مراتع آزاد و مزارع پرورش می دهند  و در کنار آن از جیره غذایی مناسب شترمرغ ها استفاده می کنند.

به منظور پرورش شترمرغ های گوشتی و افزایش وزن سریع آنها باید از مواد غذایی سالم و پر انرژی استفاده کرد، بنابراین استفاده از علوفه ها به تنهایی جوابگو نخواهد بود و در کنار آن حتما بایستی از انواع مکمل های معدنی، مولتی ویتامین ها و مواد غذایی سرشار از پروتئین استفاده کرد.

هم چنین شترمرغ هایی که در دوره تخم گذاری قرار دارند، حتما بایستی از مواد غذایی دارای پروتئین و کلسیم کافی تغذیه کنند تا بهترین و با کیفیت ترین تخم ها را تولید کنند و بیشترین میزان تخم گذاری را داشته باشند چرا که هر چه قدر میزان تخم تولیدی شترمرغ ها افزایش پیدا کند به همان میزان درآمد پرورش دهنده نیز افزایش خواهد یافت. 

انواع مواد غذایی مناسب برای شترمرغ

همانطور که اشاره شد، آنها از انواع علوفه و سبزیجات می توانند تغذیه کنند اما این کافی نیست و حتما باید از یک جیره غذایی کامل که شامل انواع ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین، کربوهیدرات و چربی باشد، استفاده نمود.

انواع مواد غذایی مناسب برای شترمرغ - چیکن دیوایسدر ادامه به این مواد غذایی مهم و مناسب برای شترمرغ ها اشاره خواهد شد. چرا که هر کدام از این مواد غذایی نقش کلیدی در رشد و زندگی آنها ایفا می کند و نبود هر کدام از این مواد پرنده را با بیماری ها و مشکلات زیادی روبرو خواهد ساخت. در ادامه هر کدام از مواد غذایی مناسب برای شترمرغ ها توضیح داده شده است :

منابع چربی و کربوهیدرات برای شترمرغ ها

سویا، گندم ، جو ، ذرت ، سورگوم، روغن و ملاس ، کنجاله سویا و آفتابگردان و نارگیل و بادام زمینی و… همگی دارای مقدار بالایی چربی و کربوهیدرات هستند که از آنها در تغذیه شترمرغ ها می توانید استفاده کنید، اما به این نکته دقت کنید که حتما این غلات را به صورت استاندارد و تحت نظر دامپزشک و جیره نویس معتبر به برنامه غذایی شترمرغ ها بیفزایید. اما در کنار این دانه ها می توان از انواع علوفه ها و سبزیجات به خصوص یونجه در تغذیه آنها استفاده کرد. در علوفه علاوه بر کربوهیدرات مقادیر زیادی فیبر ، مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز شترمرغ ها نیز تامین خواهد شد. 

منابع پروتئینی برای تغذیه شترمرغ ها 

پودر گوشت ، پودر ماهی و پودر خون هم چنین کنجاله سویا و آفتابگردان و دانه های سویا ، ذرت ، گندم و آفتابگردان منابعی سرشار از پروتئین هستند که می توانید در اختیار شترمرغ ها قرار دهید. یونجه های تازه و حتی خشک شده نیز دارای مقادیر مناسبی از آمینو اسید ها و پروتئین ها می باشند که قابل استفاده در جیره غذایی شترمرغ ها هستند. به منظور ایجاد یک فرمول مناسب از جیره غذایی شترمرغ ها حتما آنها را به خوبی ترکیب کرده و در اختیار گله قرار دهید. 

انواع ویتامین های مناسب برای شترمرغ ها

ویتامین ها نقش اساسی در سوخت و ساز و متابولیسم بدن شترمرغ ها دارند، هم چنین به جذب و هضم بهتر مواد غذایی و رشد صحیح آنها کمک خواهد کرد. از جمله ویتامین های مورد نیاز بدن شترمرغ ها می توان به ویتامین A، ویتامین های گروه B، ویتامین D، ویتامین E، ویتامین K و … می توان اشاره کرد. هم چنین این ویتامین ها به تولید مثل و تخم گذاری بهتر شترمرغ ها در آینده کمک خواهند کرد و به نوعی منجر به تقویت بنیه آنها نیز خواهد شد. 

مواد غذایی ، علوفه و سبزیجات مصرفی آنها دارای مقادیر مناسبی ویتامین هستند، اما در صورت بروز هرگونه عارضه ناشی از کمبود ویتامین در شترمرغ ها می توانید از مکمل های مولتی ویتامین استفاده کنید که به صورت پودری و مایع قابل مصرف خواهد بود. قبل از تهیه مولتی ویتامین حتما مراتب را با متخصص تغذیه و یا دامپزشک در میان بگذارید. 

مواد معدنی برای شترمرغ ها 

از مواد معدنی ضروری برای شترمرغ ها می توان به کلسیم ، پتاسیم ، روی ، آهن ، منگنز ، منیزیم و … اشاره کرد که هر کدام از این مواد معدنی نقشی را در رشد بدن شترمرغ ایفا می کند. به عنوان مثال کلسیم برای استحکام استخوان و آماده سازی پرنده ماده برای تخم گذاری مناسب خواهد بود. پتاسیم و سدیم نیز به افزایش اشتها ، تنظیم سیستم گوارشی و هاضمه و سوخت و ساز بدن آنها کمک خواهد کرد. سایر مواد معدنی نیز به سلامت و رشد بهتر پرنده کمک خواهد کرد و از بیماری های زیادی مانند کم خونی ، ریزش پر ، راشیتیسم ، نرمی استخوان ، فلجی ، خونریزی داخلی و … جلوگیری خواهد کرد. 

مواد غذایی مورد استفاده در جیره غذایی شترمرغ ها به خودی خود دارای انواع مواد معدنی هستند اما برای رشد بهتر آنها و پیشگیری از هر گونه بیماری و عارضه ای در آینده می توان از مکمل های معدنی تحت نظر متخصص در برنامه غذایی آنها استفاده کرد. 

آب و سنگ ریزه ها در تغذیه شترمرغ 

شترمرغ ها و به طور کلی پرنده ها برای هضم مواد غذایی نیاز به آب دارند، بنابراین همیشه آب آشامیدنی سالم در اختیار آنها قرار دهید. آنها از آب برای خنک کردن بدن خود ، رفع تشنگی و هضم دانه ها و غذا های سفت استفاده خواهند کرد. آب مورد استفاده برای شترمرغ ها باید کاملا سالم و عاری از هر گونه آلودگی باشد. هم چنین باید انواع سنگ ریزه ها را در ظرف غذای آنها قرار دهید. آنها از سنگ ریزه ها برای هضم دانه ها و مواد غذایی استفاده می کنند. سنگ ریزه ها باید محکم باشند و به راحتی خرد و پودر نشوند، بنابراین سنگ آهک گزینه اصلا مناسبی نخواهد بود. 

ممنوعیت های غذایی برای شترمرغ

آنها قادر به جذب نمک و چربی بیش از مقدار مورد نیاز نیستند و به عنوان یک مازاد دفع می کنند و چه بسا که سبب بروز بیماری های گوارشی ، قلبی و کلیوی برای آنها شود. میزان نمک موجود در جیره غذایی شترمرغ ها نباید بیشتر از نیم درصد باشد،

ممنوعیت های غذایی برای شترمرغ - چیکن دیوایسهم چنین استفاده از کنجاله پنبه و داروهای ضد کوکسیدیوز در جیره غذایی شترمرغ ها ممنوع است چرا که سبب مسمومیت و در نهایت مرگ پرنده خواهد شد، بنابراین حتما از جیره غذایی مخصوص شترمرغ ها استفاده کنید و از دادن غذاهای سایر پرنده ها مانند مرغ و بوقلمون و … به شترمرغ ها خودداری کنید.

تغذیه شترمرغ در دوره های مختلف زندگی

شترمرغ ها در دوره های مختلف زندگی خود باید از برنامه غذایی متفاوتی برخوردار باشند، به عنوان مثال جوجه شترمرغ هایی که در دوره رشد قرار دارند باید از انواع مواد معدنی ، ویتامین ها ، پروتئین و کربوهیدرات به یک اندازه بهره مند باشند تا به خوبی رشد کنند، زیاد بودن چربی سبب افزایش وزن سریع در جوجه ها خواهد شد  و در صورتی که پرورش دهنده قصد گوشتی کردن جوجه ها را داشته باشد می تواند از چربی بیشتری در جیره غذایی آنها استفاده کند.

اما در صورتی که هدف پرورش دهنده آماده سازی آنها برای تخم گذاری باشد باید به جای چربی میزان کلسیم و پروتئین موجود در جیره غذایی آنها را افزایش دهد تا بنیه آنها را به عنوان شتر مرغ های تخمگذار تقویت کند تا در آینده بیشترین و با کیفیت ترین تخم ها را تولید کند. 

هم چنین شترمرغ های نر بر خلاف ماده ها نباید کلسیم و پروتئین  بیشتر از حدی را دریافت کنند چرا که سبب بر هم زدن متابولیسم و سیستم گوارشی آنها خواهد شد و پروسه هضم و جذب مواد غذایی را در آنها با اختلال روبرو خواهد کرد. در ادامه شیوه تغذیه شترمرغ ها در دوره های مختلف زندگی توضیح داده خواهد شد.

۲۰ فاکتور مهم و اساسی در تغذیه شترمرغ نر و ماده

فاکتور مهم و اساسی در تغذیه شترمرغ نر و ماده - چیکن دیوایسعلاوه بر استفاده از منابع مختلف غذایی در تنظیم جیره، یک سری فاکتورهای کلی در تنظیم جیره باید مورد توجه قرار گیرد که در ادامه به آنها اشاره شده و پیشنهاد می شود حتما در تغذیه شترمرغ ها از این توصیه ها بهره ببرید :


۱- کلیهٔ مواد مغذی مورد نیاز شترمرغ در دوران نگهداری و تولید باید به مقدار کافی و به نسبت متعادل در جیره وجود داشته باشد. مازاد نشاسته نمیتواند کمبود پروتئین را جبران کند. نوع تغذیه بر روی قدرت تولید تأثیر زیادی دارد. بنابراین در افزایش سودآوری نیز میتواند تأثیر بسزایی داشته باشد.


۲- با وجود استفادهٔ شترمرغ از منابع غذایی متنوع، خوراک باید مطابق ذائقهٔ پرنده باشد. برای این که خوراک به طور کامل خورده شود باید خوش طعم باشد. خوش طعم بودن غذا نیز بخش اساسی هر جیرهٔ غذایی است. یک جیرهٔ غذایی حتی اگر از تمام موارد بالا نیز پیروی کند لذیذ نخواهد بود. بنابراین توسط شترمرغ هدر میرود. این امکان وجود دارد که با اضافه کردن تدریجی خوراک هایی با خوشمزگی کمتر پرنده را به این خوراکها عادت داد. اضافه کردن علوفهٔ سبز به جیره طعم خوراک را خوشایند میکند.


۳– با وجود استفاده شترمرغ از منابع غذایی متنوع ، خوراک باید مطابق ذائقه پرنده باشد . برای این که خوراک به طور کامل خورده شود باید خوش طعم باشد . خوش طعم بودن غذا نیز بخش اساسی هر جیره غذایی است . یک جیره غذایی حتی اگر از تمام موارد بالا نیز پیروی کند لذیذ نخواهد بود . بنابرین توسط شترمرغ هدر می رود . این امکان وجود دارد که با اضافه کردن تدریجی خوراکی هایی با خوشمزگی کمتر پرنده را به این خوراک ها عادت داد . اضافه کردن علوفه سبز به جیره طعم خوراک را خوشایند می کند .


۴- حداقل بخشی از رژیم غذایی باید بسیار قابل هضم باشد. غذای غیرقابل هضم معده را پر می کند اما الزاماً مغذی نیست. نسبت مواد غذایی قابل هضم ارزش غذایی جیره را نشان می دهد.


۵- جیره باید حاوی نسبت معینی غذای فیبردار ( سلولز دار ) باشد تا دستگاه گوارش را فعال نگه دارد. الیاف خام در جیره باعث تحریک حرکات روده شده و هضم را بهبود می بخشد و به همین دلیل باید به مقدار لازم در جیره وجود داشته باشد. مقدار الیاف خام برای بالغین باید ۱۵ درصد مادهٔ خشک جیره باشد. مقدار ناکافی فیبر خام در جیره باعث می شود که شترمرغ اشیای خارجی بیشتری مثل شن، ماسه و خاشاک را ببلعد.


۶- در سیستم متمرکز (که تغذیه توسط مرتع وجود ندارد)، جیره باید حاوی غذای فیبردار باشد اما در سیستم غیرمتمرکز (که پرندگان آزادانه در مرتع می چرند) به اندازهٔ کافی خوراک فیبردار از مرتع دریافت میکنند.


۷- لازم است که جیرهٔ غذایی در تغذیه شترمرغ متعادل باشد و برای بهبود بلع و هضم بهتر است تمام اجزای خوراک به صورت پودر شده و کاملاً مخلوط شده (T.M.R) در اختیار پرنده قرار گیرد. این مسئله به خصوص برای مواد خشکی مثل یونجهٔ خشک یا علف تازه توصیه میگردد. خوراک هایی که برای تغذیه شترمرغ خیلی ریز شده باشند (آرد شده) در موقع بلع ایجاد اشکال نموده و به علت گرد و غبار موجب سرفه شده و یا حتی در جوجه ها باعث بروز آسپرژیلوز می شوند. بدین منظور بهتر است خوراک برای شترمرغ به صورت پلت تهیه شود. علاوه بر این در خوراک پلت ترکیبات جیره غیرقابل تفکیک بوده و در جیره به طور یکنواخت مصرف میشود.


۸- گوناگونی اجزای جیره در تغذیه شترمرغ نیز از موارد مهمی است که باید در هر جیرهٔ غذایی مورد توجه قرار گیرد. انواع مختلفی از گیاهان گوشتی قادرند در جیرهٔ یکنواخت یونجه یا علف خشک گوناگونی ایجاد کنند. اغلب گیاهان گوشتی نادیده گرفته می شوند. علوفهٔ گوشتی به قابلیت هضم جیره و خوش طعمی آن بهبود میبخشند. این خوراک می تواند به شکل های متفاوت مثل غلات، کدو حلوایی، شلغم روغنی، اسفناج، کاهو و شلغم تهیه شود. ثابت شده است که کاه وکلش خردشده مکمل خوبی است. تغذیهٔ جوجهها از اهمیت خاصی برخوردار بوده و باید همیشه مورد توجه قرار گیرد.


۹- از تغییر ناگهانی جیره باید اجتناب نمود. در صورت لزوم تغییر باید ترکیب جدید به مقدار کم و با روند رو به افزایش در مدت بیش از یک هفته به جیرهٔ قبلی اضافه شود.


۱۰- فقط خوراکهای با کیفیت باید استفاده شود. خوراکهای باقیمانده در دان خوری ها خصوصاً در صورت خیس یا خمیر شدن باید جمع آوری و معدوم گردند.


۱۱- نوع و ترکیب مواد غذایی بر روی هضم، خوش طعمی و لذیذ بودن آن تأثیر بسزایی دارد. جیرهٔ غذایی سبوس دار پودری نباید به پرندگان بالغ خورانده شود، بلکه آنها باید با پلت تغذیه شوند.


۱۲- در سیستم نیمه متمرکز میزان جیره را میتوان کاهش داد اما مقدار این کاهش به نوع علوفه بستگی دارد.


۱۳- در ماههای تولید گله باید از جیرهٔ تخمگذار برای پرندگان مولد استفاده کرد. بی شک نباید طی دورهٔ تخمگذاری هیچ تغییری در جیره داده شود، زیرا تغییر ناگهانی جیره در شترمرغهای مولد در فصل تولید ممکن است باعث کاهش تولید گردد.


۱۴- به نظر میرسد که یونجه بهترین علوفهٔ سبزی است که میتوان با جیرهٔ غذایی شترمرغ های بالغ و جوجه ها مخلوط کرد.


۱۵- جیرهٔ آغازین جوجه شترمرغها باید با برگ یونجهٔ خردشده (نه ساقه) مخلوط شود و به صورت آزاد در اختیار جوجه ها قرار گیرد.


۱۶- تمیز بودن آب جوجه ها امری ضروری است.


۱۷- لازم است که به جیرهٔ شترمرغهای جوان ویتامین، پوستهٔ صدف و خرده های آهک اضافه شود.


۱۸- هیچ نوع غذای فیبرداری نباید به خوراک جوجه های جوان اضافه گردد؛ چرا که باعث انباشتگی روده می شود. ضمناً نباید به جوجه ها اجازه داد که بیش از حد شن بخورند. 


۱۹- هر تولید کننده باید شخصاً روش های موثر و اقتصادی تغذیه و نوع آخور تغذیه را تعیین کنند اما لاستیک ماشین ارزانترین راه غلبه بر این مشکل است .


۲۰- خوراک جوجه شترمرغها و شترمرغهای بالغ باید کمی بالاتر از سطح زمین قرار گیرد. ارتفاع ظرف غذای پرندگان به سن آنها بستگی دارد. هم چنین در کف زمین از یک پارچه یا پلاستیک تمیز استفاده کنید تا غذاهای ریخته شده بر زمین را دوباره جمع کرده و داخل آخور بریزید چرا که شترمرغ ها هنگام تغذیه ریخت و پاش زیادی دارند.

در تغذیه شترمرغ از چه مواد غذایی می توان استفاده کرد ؟

در غذای آنها می توان از یونجه و سایر علوفه و سبزیجات ، دانه ها و غلات مانند گندم ، جو ، ذرت ، سویا ، کنجاله دانه ها ، مکمل های معدنی و ویتامین می توان استفاده کرد. استفاده از تفاله میوه و سبزیجات نیز برای انها مناسب است. 

غذای شترمرغ نر چه تفاوتی با غذای ماده دارد؟

آنها در دوره رشد غذای یکسانی می خورند، اما شترمرغ های ماده ای که در دوره تخم گذاری قرار دارند باید کلسیم و پروتئین بیشتری دریافت کنند که برای پرنده های نر نا مناسب خواهد بود 

جیره غذایی استاندارد شترمرغ شامل چه موادی است؟

یک رژیم غذایی کامل و استاندارد باید شامل انواع مواد معدنی ، منابع پروتئینی ، ویتامین ها و چربی و کربوهیدرات باشد تا نیاز غذایی شترمرغ ها را به صورت کامل برطرف کند. برای این منظور حتما از یک متخصص تغذیه طیور کمک بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋