مدیریت تخم ها نطفه دار در جوجه کشی

مدیریت تخم ها نطفه دار در جوجه کشی

مدیریت تخم ها نطفه دار در جوجه کشی : برای انجام جوجه کشی موفق با راندمان قابل قبول باید نگهداری تخم های نطفه دار را به صورت مناسب انجام داد. زیرا اگرچه قبل از تخم گذاری با تغذیه سالم ، رعایت بهداشت و ضریب نر مناسب می توان کیفیت نطفه تخم ها را افزایش داد ولی پس از تخم گذاری و تولید تخم های نطفه دار نمی توان کیفیت نطفه را ارتقا بخشید و تنها باید از کاهش کیفیت نطفه ها جلوگیری کرد.

مدیریت تخم ها نطفه دار در جوجه کشی
مدیریت تخم ها نطفه دار در جوجه کشی

در هنگام منتقل کردن تخم های نطفه دار از فارم به انبار و از انبار به دستگاه جوجه کشی باید مراقب باشید که پوسته تخم ترک برندارد.

بسیاری اوقات مشاهده می شود که تخم های نطفه دار به دلیل حمل و نقل نامناسب دچار ترک خوردگی مویرگی می شوند که با چشم به صورت معمولی مشاهده نمی شود. انتقال میکروب و باکتری از این ترک های مویگری منجر به تلف شدن نطفه در داخل تخم شده و راندمان جوجه کشی را کاهش می دهد.

تخم ها را می توانید حداکثر به مدت دو هفته انبار کنید. باید توجه کنید که دمای اتاق منجر به فعال شدن نطفه می شود و اگر تخم نطفه دار پس از یک روز به دستگاه جوجه کشی منتقل نشود ، تلف خواهد شد. به همین دلیل تخم های نطفه دار باید در دمای ۲۱ تا ۲۵ درجه سانتی گراد انبار شوند.

همچنین تخم ها برای آسیب نرسیدن به کیسه هوایی باید به صورت عمودی چیده شوند به نحوی که قسمت پهنشان رو به بالا باشد. در مورد نحوه چینش تخم ها در انبار استثناهایی نیز وجود دارد به طوری که تخم های غاز باید به صورت پهلو به پهلو انبار شوند.

همچنین باید نکات بهداشتی در انبار رعایت شود. وجود حشرات موذی مانند مگس و سوسک در انبار می تواند باعث انتقال آلودگی و باکتری از منافذ پوسته به درون تخم شود.

باید از تخم ها در سه مرحله مهم مراقبت کرد. این مراحل عبارتند از : نگهداری در فارم ، حمل و نقل و کارخانه جوجه کشی. دمای بدن مرغ های مادر زمانی که تخم گذاری می کنند ۴۰ تا ۴۱ درجه سانتی گراد است. دمای سالن مرغداری نیز بین ۲۴ تا ۲۹ درجه سانتی گراد و دمای مناسب برای ذخیره تخم ها در فارم نیز برابر ۲۱ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است.

باید توجه داشته باشید که تخم ها در هنگام حمل و نقل در کامیون باید در دمای ۲۰ تا ۲۳ درجه سانتی گراد قرار گرفته و قبل از جوجه کشی باید در دمای ۱۶ تا ۱۸ درجه سانتی گراد انبار شوند. قبل از قرار دادن تخم ها در دستگاه جوجه کشی باید آن ها را به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت در دمای اتاق یعنی ۲۵ درجه سانتی گراد قرار دهید. همچنین تخم مرغ ها نباید دچار شوک رطوبتی و عرق بشوند.

در جوجه کشی صنعتی مانند مرغداری ها وزن تخم های نطفه دار نیز کنترل می شود. تخم هایی که دارای وزن خیلی زیاد و یا وزن خیلی کم هستند برای جوجه کشی مناسب نیستند و احتمال دارد که نطفه آن ها به جوجه تبدیل نشود.

همچنین تخم های شکسته و تخم های با شکل و ظاهر نامتعارف برای جوجه کشی اصلا مناسب نیستند و باید آن ها را از فرایند جوجه کشی حذف کرد.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام من اگه تخم نطفه دار بخرم میشه اونار‌‌و بندازم تو سطل آب ک از تازگی یا کهنگی مطمعن شم و تخم نطفه دار از همون اول معلومه کلاه سرم نره بعدش باید چجوری تخم هارو از مکانی ک میخرم بیارم خونه با. چ روشی ممنون میشم جواب بدین برام خیلی مهمه س تا سوال

    1. نه اینکار رو نکنید
      اگه تخم ها خیس بشن دیگه جوجه نمیدن
      تخم هایی که فاسد هستند و چند هفته تو بیرون موندند میشه با این روش تست نه تخم های نطفه دار
      بهتر که از پرورش دهنده های معتبر بخرید
      توی مقاله راهنمای خرید تخم نطفه دار کاملا توضیح داده شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس