آیا می توان از سلول خورشیدی برای دستگاه جوجه کشی استفاده کرد؟

یکی از راهکارهایی که می توان از آن جهت راه اندازی دستگاه جوجه کشی استفاده کرد، نصب سلول خورشیدی است. افرادی که در روستا و یا مناطق بدون برق زندگی می کنند و به برق ۲۲۰ ولت دسترسی ندارند، به راحتی با استفاده از یک سلول خورشیدی و یک اینورتر می توانند دستگاه جوجه کشی را راه اندازی کرده و از برق کاملا رایگان و دائمی بهره مند شوند. 

در این نوشته از چیکن دیوایس به بررسی امکان استفاده از سلول خورشیدی جهت راه اندازی دستگاه جوجه کشی و نحوه اجرای آن خواهیم پرداخت. 

ویدیوی بررسی امکان استفاده از سلول خورشیدی در دستگاه جوجه کشی 

در این ویدیوی آموزشی، نحوه استفاده از سلول خورشیدی جهت راه اندازی و کار با دستگاه جوجه کشی به صورت مختصر آموزش داده شده است : 

چگونه از صفحه خورشیدی برای کار جوجه کشی استفاده کنیم؟

سلول های خورشیدی در ظرفیت های مختلفی تولید می شوند که بر اساس وات بوده و معمولا محدوده ولتاژ آنها بین ۱۲ الی ۲۴ ولت می باشد. هر چه قدر که مساحت بیشتری داشته باشد، طبیعتا انرژی بیشتری را به برق تبدیل کرده و ولتاژ و آمپراژ بیشتری نیز خواهد داشت. 

برای راه اندازی دستگاه جوجه کشی به کمک سلول خورشیدی می توانید طبق مراحل زیر عمل کنید : 

۱- تهیه پنل خورشیدی بر اساس ظرفیت دستگاه جوجه کشی

تهیه پنل خورشیدی بر اساس ظرفیت دستگاه جوجه کشی - چیکن دیوایساگر قصد استفاده از دستگاه های جوجه کشی خانگی و کوچک را دارید، یک پنل ۱۰۰ وات جوابگو خواهد بود. اما اگر می خواهید از دستگاه های جوجه کشی صنعتی استفاده کنید، طبیعتا با توجه به میزان وات مصرفی دستگاه، اقدام به انتخاب پنل خورشیدی خواهید کرد و در این مورد پنل هایی با ظرفیت ۳۰۰ یا ۶۰۰ وات می توانند گزینه مناسبی باشند. 

۲- تهیه یک باتری ۱۲ ولتی خودرو 

وجود باتری برای کار شب هنگام دستگاه جوجه کشی ضروری است. همانطور که می دانید، دما و رطوبت دستگاه جوجه کشی همواره باید ثابت باشد و کوچکترین تغییر در دما و رطوبت و یا متوقف شدن سیستم تهویه و چرخش دستگاه، سبب مرگ جنین های داخل تخم خواهد شد. 

بنابراین حتما باید یک یا دو عدد باتری آماده به کار داشته باشید تا در مواقع قطعی برق و یا هر اتفاق دیگر، برق دستگاه را بلافاصله تامین کنید. بهتر است از دو باتری استفاده کنید تا همیشه برق بدون نوسان به دستگاه شما برسد، توضیحات بیشتر در ادامه آمده است. 

۳- تهیه یک کنترل شارژ 

برای شارژ کردن باتری با استفاده از انرژی برق پنل خورشیدی، به یک کنترل شارژ نیاز خواهید داشت. در صورت شارژ مستقیم، احتمال خرابی باتری به دلیل انتقال برق با آمپراژ بالاتر وجود دارد. قطعه فوق را با مشورت یک متخصص الکترونیک و بر اساس ظرفیت صفحه خورشیدی و آمپراژ باتری می توانید خریداری کنید. 

۴- تهیه یک اینورتر معمولی یا اتوماتیک 

در صورتی که دستگاه جوجه کشی شما با برق ۲۲۰ ولت تغذیه می شود، باید از یک اینورتر معمولی یا اتوماتیک جهت تبدیل برق ۱۲ ولت سلول خورشیدی (و باتری) به برق ۲۲۰ ولت استفاده کنید. 

با توجه به اینکه اینورترهای معمولی به صورت دستی راه اندازی می شوند و نیاز به حضور مداوم شما در کنار دستگاه خواهد بود، استفاده از اینورترهای اتوماتیک را پیشنهاد می کنیم. این مبدل ها به صورت خودکار برق را از باتری (یا سلول خورشیدی) به برق شهری سوییچ کرده و در مواقع وصل بودن برق شهری، به صورت خودکار باتری شما را شارژ می کند. 

برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه خرید اینورتر اتوماتیک مراجعه کنید. 

۵- سرهم بندی مجموعه 

پنل خورشیدی را در یک منطقه نورگیر و بدون سایه قرار دهید، بهتر است در نزدیکی آن، ساختمان و درختی وجود نداشته باشد. سلول را به کنترل شارژ و آن را هم به باتری وصل کنید تا باتری را شارژ کند. باتری دوم را به اینورتر معمولی و آن را هم به دستگاه جوجه کشی وصل کنید. سپس دستگاه را روشن کرده و جوجه کشی را شروع کنید. 

تا زمان اتمام شارژ باتری دوم، باتری اول کاملا شارژ و آماده استفاده خواهد شد. پس از اطمینان از پر شدن باتری اول و اتمام شارژ باتری دوم، باتری ها را تعویض کنید. 

راهکار دوم، استفاده از یک اینورتر معمولی، یک اینورتر اتوماتیک و یک باتری است. سلول خورشیدی را به اینورتر معمولی وصل کرده و آن را هم به اینورتر اتوماتیک وصل کنید. در این صورت برق ۱۲ ولت سلول به ۲۲۰ ولت تبدیل شده و برق ۲۲۰ ولت وارد شده به اینورتر اتوماتیک هم برای شارژ باتری و هم برای کارکرد دستگاه مورد استفاده قرار خواهد گرفت. 

در این روش، نیازی به تعویض باتری نبوده و دستگاه شما در طول شبانه روز بدون قطعی به کار خود ادامه خواهد داد. اینورتر اتوماتیک شب هنگام به صورت خودکار، برق را از اینورتر معمولی به باتری سوییچ خواهد کرد و با طلوع آفتاب و شروع کار صفحه خورشیدی، مجددا برق را از اینورتر معمولی گرفته و باتری را برای کار شب، شارژ خواهد کرد.

سلول خورشیدی برای دستگاه جوجه کشی

توجه : نوع باتری، ظرفیت پنل خورشیدی و سایر قطعات را بر اساس میزان مصرف دستگاه جوجه کشی خود انتخاب کنید. حتما قبل از خرید با یک متخصص الکترونیک مشورت کرده تا راهنمایی های لازم را دریافت کنید. روش معرفی شده فوق برای دستگاه های جوجه کشی خانگی و کوچک تر مناسب است. 

جمع بندی مقاله 

در این نوشته به آموزش نحوه استفاده از پنل خورشیدی جهت راه اندازی دستگاه جوجه کشی اشاره شد. این روش برای مناطق بدون برق و یا دارای برق ضعیف و با قطعی مکرر مناسب است. در انتخاب باتری به میزان وات مصرفی دستگاه جوجه کشی خود توجه کنید تا توانایی روشن نگه داشتن دستگاه در طول ساعات شب را داشته باشد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس