اهلی کردن مرغ مینا | دستی کردن مرغ مینا | رام کردن مرغ مینا

چطور مرغ مینا را رام و دستی کنیم؟

بهتر است بدانید که اهلی شدن مرغ مینا، لازمه سخنگو کردن این پرنده می باشد، بنابراین خواندن این مقاله از چیکن دیوایس به شما در داشتن پرنده ای اهلی و سخنگو کمک شایانی خواهد کرد.

بهترین سن برای خرید و رام کردن مرغ مینا، سن ۶ تا ۸ هفتگی می باشد، با بالا رفتن سن پرنده، اهلی کردن او نیز سخت تر می شود.

عادت کردن مرغ مینای جدیدالورود به محیط 

اولین قدم برای  دستی کردن مینا، عادت دادن پرنده به محیط زندگی جدید می باشد. پرندگان از حضور در اماکن جدید وحشت داشته و تا مدت ها احساس خطر خواهند کرد، بنابراین لازم است برای ایجاد حس آرامش در مرغ مینا، در هفته های اولیه خرید، پرنده را به حال خود رها کرده تا با محیط جدید خو بگیرد.

دو تا چهار هفته، زمان خوبی برای آشنایی با محیط خواهد بود، در این زمان فقط برای غذا رسانی به سراغ پرنده بروید. او شما را تحت نظر داشته و کوچکترین حرکت سریع از جانب شما، پروسه رام کردن مرغ مینا را طولانی تر خواهد نمود.

اعتماد سازی مرحله دوم اهلی کردن مرغ مینا

مرغ مینا پس از مدتی به محل زندگی عادت کرده و هنگام دیدن شما، خود را به دیواره های قفس نمی کوبد. حال نوبت آن است که بیشتر در اطراف قفس پرنده پرسه زده تا شما را به چشم یک تهدید نبیند.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از تخم مرغ مینا
» مجهز به پمپ آب اتوماتیک
» دارای برد لمسی با نمایشگر دیجیتالی دما، رطوبت و روزشمار
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

اعتماد سازی مرحله دوم اهلی کردن مرغ مینا - چیکن دیوایسدر هر نوبت از غذا دادن به پرنده، از قفس فاصله گرفته و در تیررس پرنده بنشینید. میتوانید با تماشای تلویزیون یا کتاب خواندن، خود را مشغول کنید. برای افزایش جلب توجه مرغ مینا، برای او نیز کتاب بخوانید. به مرور زمان فاصله خود را از قفس پرنده کاهش دهید تا کاملا به حضور شما در اطراف قفس عادت کند. همواره با صدایی آرام با مینا سخن بگویید.

غذا دادن به پرنده با دست مرحله سوم

حال که پرنده به حضور شما در کنار خود عادت کرده، بهتر است به تغذیه مرغ مینا با دست بپردازید. موفقیت در این مرحله، مستلزم شجاعت و صبوری زیادی می باشد. توجه داشته باشید که مرغ مینا یک رژیم غذایی خاصی دارد و حتما مقاله تغذیه مرغ مینا را مطالعه کنید.

خوراکی های خوشمزه را بین دو انگشت خود گرفته و به آرامی به منقار مرغ مینا نزدیک کنید. اگر پرنده به دست شما نوک زد هرگز دست خود را عقب نکشید، عقب کشیدن دست به معنی موفقیت مرغ مینا برای فراری دادن شکارچی بوده و مجددا تکرار خواهد شد.

پس از مدتی، پرنده به آرامی به دست شما نزدیک شده و با گرفتن غذا از شما، اعتماد خود را اعلام خواهد کرد. 

بهتر است که دست خالی خود را به سمت مرغ مینا دراز نکنید، به پرنده آموزش دهید که دست شما ابزاری برای هدیه دادن به او می باشد نه یک تهدید.

نوازش کردن مرغ مینا بزرگترین قدم در دستی کردن پرنده

شما تا این مرحله موفق به جلب اعتماد مرغ مینا شده اید. حال پرنده شما را به چشم یک شکارچی ندیده و به آرامی آماده آموزش های بیشتر می باشد. همانطور که در مرحله قبل گفته شد غذا را به منقار پرنده نزدیک کنید و پس از گرفتن غذا، به آرامی به نوازش منقار و سر مینا بپردازید.

در صورت عقب رفتن پرنده، به این کار اصرار نورزید و به آرامی دست خود را عقب بکشید. اساسی ترین نکته در این مرحله، عدم ترس از نوک زدن پرنده می باشد. حال روبه روی مرغ مینا نشسته و با او صحبت کنید، توصیه میشود مقاله آموزش سخنگو کردن مرغ مینا را مطالعه نمایید.

مرحله پنجم، نشستن مرغ مینا بر روی دست

در این مرحله می توانید مینا را برای آمدن به روی دست خود آماده کنید. برای این منظور انگشت خود را مقابل پاهای پرنده گرفته و با دست دیگر با نشان دادن غذا، پرنده را به سوی انگشت خود هدایت کنید.

برای سرعت بخشیدن به این امر، انگشتان خود را به آرامی به سینه پرده فشار دهید، در صورت نشستن مینا بر روی دست شما، انجام حرکات سریع و اضافی موجب وحشت پرنده خواهد شد.

تحت هیچ شرایطی پرنده را به زور در دست خود نگیرد، این کار تمام زحمات شما را بر باد خواهد داد. 

بیرون آوردن مرغ مینا از قفس

بیرون آوردن مرغ مینا از قفس - چیکن دیوایسپس از آموزش مینا برای نشستن روی دست شما لازم است فضای بیشتری را به پرواز مینای خود اختصاص دهید، قبل از خارج نمودن مرغ مینا از قفس، از بسته بودن تمامی درب و پنجره ها اطمینان حاصل کنید، بهتر است این کار را در اتاق کوچکی انجام دهید تا برگرداندن پرنده به قفس راحت تر باشد. در تمام مدت به بازی با پرنده مشغول شده تا احساس صمیمیت بین شما بیشتر شود.

بازگرداندن مرغ مینا به قفس

برای برگرداندن مینا به قفس، مقداری غذا را در دست خود گرفته و پرنده را به سمت قفس هدایت کنید. در صورت ممانعت مرغ مینا از رفتن به درون قفس، هرگز به دنبال پرنده نروید، در این صورت شما را به چشم یک شکارچی دیده و اعتماد او نسبت به شما سلب خواهد شد.

مرغ مینا در تاریکی دید خوبی نداشته و از این موضوع برای بازگرداندن پرنده به قفس استفاده کنید. با خاموش کردن لامپ ها به آرامی پرنده را گرفته و به قفس باز گردانید. قبل ورود پرنده به قفس، غذا و آب تمیز درون قفس گذاشته تا پرنده برای رفتن به درون آن اشتیاق داشته باشد.

نکات اساسی در دستی کردن مرغ مینا

قبل از هر چیز تمام شرایط لازم برای پرورش این پرنده را رعایت کنید، در غیر این صورت با پرخاشگری مرغ مینا مواجه خواهید شد.

هرگز از پشت به پرنده نزدیک نشوید، قبل از نزدیک شدن به مرغ مینا او را صدا زده تا از حضور شما آگاه شود.

به هنگام آزاد کردن پرنده، از جویدن غذا یا پلک زدن سریع خودداری کنید، در غیر این صورت پرنده به حرکات لب و صورت شما کنجکاو شده و احتمال حمله به صورتتان بالا می رود.

همیشه مرغ مینا را به چشم یک پرنده باهوش ببینید، هیچ گاه هوش پرنده را دست کم نگیرید. این پرندگان حافظه قوی داشته و تمام حرکات بد شما را ضبط خواهند کرد و از یاد نخواهند برد.

مرغ مینا ترس شما را حس میکند، بنابراین بهتر است آرامش خود را هنگام بازی با او حفظ کرده و به آرامی نفس بکشید.

فریاد زدن، حرکت سریع و تنبیه پرنده، او را خواهد ترساند. در صورت انجام هر یک از این کارها اهلی شدن مرغ مینا را کاملا فراموش کنید.

هنگام ایستادن در کنار قفس، کمی بالاتر از سطح چشم مرغ مینا قرار بگیرید؛ اگر بیش از حد از سطح چشم پرنده فاصله داشته باشید او از شما خواهد ترسید، در صورتی که پایین تر از سطح چشم او قرار بگیرید، شما را مطیع خود دانسته و از شما فرمانبرداری نخواهد کرد.

هنگام نوک زدن و حمله مینا، خود را عقب نکشید و فریاد نزنید، پرنده با این کار ترغیب شده و هر بار با دیدن شما این کار را تکرار میکند.

بهتر است پرنده را به صورت تکی خریداری نمایید، اهلی شدن مرغ میناهای جفت بسیار سخت می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این پرنده، مطالعه مجموعه مقالات مرغ مینا خالی از لطف نخواهد بود.

جمع بندی

در این مقاله مراحل دستی کردن مرغ مینا قدم به قدم توضیح داده شد، مینا پرندگانی کمی خشن و بازیگوش بوده و به راحتی به خوی وحشی خود باز میگردند، بنابراین در صورت خرید آنها، بهتر است همواره لحن و رفتار ثابتی با آنها داشته باشید.

بد رفتاری با این پرنده همیشه در ذهنشان ثبت شده و مراحل رام کردن مینا را با مشکل مواجه خواهد کرد. در صورتی که روز بدی را پشت سر گذرانده اید، بازی کردن با پرنده خود را به زمان دیگری موکول کنید.

نوشته های مشابه

‫۱۰۹ دیدگاه ها

  1. سلام مرغ مینایک ساله دارم اززمان متولددست خودم بوده ینی ۲ هفتش بوده گرفتمش تاالان هرروزباهاش بازی میکنم وصحبت میکنم یاکلمه ای تکرارمیکنم ولی هنوزصحبت نمیکنه یادستمونزدیک میبرم فرارمیکنه فقط روشونم میادبایدچکارکنم که بیشتراعتمادکنه آیابعدیک سالگی بازم صحبت کردن رویادمیگیره یانه؟حتما پاسخ بدین ممنون

    1. سلام محسن
      بهترین سن بری آموزشش حدود ۴ ماهگیه هرچقدر که سنش به یه سال نزدیک تر میشه و بیشتر میشه
      یادگیرش سخته چون تمرکز کمتری رو داره
      برای همین باید صبر و حوصله ی کافی رو داشته باشی
      برای آموزشش هم مقاله ای که برات لینک میدم رو بخون
      آموزش سخنگو کردن مرغ مینا

  2. سلام
    مرغ مینای من با هاش پوس پوسی شده و کنده کنده شده خیلی با هاش ضعیفه و ناخون هاشم کج در میاد پمادی برای پا هاش دارین معرفی کنین

    1. سلام دوست عزیز
      غذا بهش چی میدی؟
      این میتونه ناشی کمبود کلسیم و ویتامین A باشه
      برا پاش پماد ویتامین A چشمی تهیه کن هر ۶ ساعت یه بار بزن بعدش بانداژ کن تا نوک نزنه
      قطره ی مکمل کلسیم رو هم می تونی از داروخونه ی دامپزشکی تهیه کنی

      1. با سلام. مینام همین الان تخم کرده یک دونه کف قفس. بعدش من برداشتم گذاشتم بیرون و جاشو درست کردم الان که گذاشتم داخل قفس نوک زد سوراخش کرد باید چکار کنم 😔

        1. سلام ایمان
          دیگه کاری نمی تونی بکنی
          بهش استرس وارد شده
          نباید تو روند تخم گذاریش دخالت می کردی
          به علاوه دلیل اینکه توی لونه هم تخم نذاشته
          می تونه این باشه که لونه استاندارد نبوده و یا اینکه دوسش نداشته

  3. ببخشیدبنده یهرمینای ۶تا۷ماهه دارم رام نیست،برای رام کردنش ازقفس بزرگ استفادهرکنم بهتره یامتوسط؟
    الان یک هفته میشه قبلاهمش گوشه گیربودکف قفس میخوابیدولی الان ،نه وسوال دوم اینکه امیدی برای رام شدنش هست یانه؟
    ممنون میشم اگرراهنمایی کنید🙏🙏

    1. سلام دوست عزیز
      نحوه رام واهلی کردن مرغ مینا به طور کامل تو مقاله نوشته شده لطفا مطالعه کنید

    2. دوست عزیز سعی کن ی قفسی بخری که دیگه اون رو عوض نکنی و عادت کردن مرغ نینا ب فقس جدید بسیار سخت هس و اشتیاقی برای بازی کردن در ان را ندارد

      امیدی برای رام کردن او هست بله
      مینا من ۴ سالشه و دستی شده

    1. باعرض سلام وخسته نباشیدبنده یه مینای ۷تا۸ماهه دارم آیاقطره ویتامینی خواستی براش نیازه هرچندماهی بهش بدم یانه
      سوال بعدی اینه ۲تامینا رامیشه هم زمان سخنگوکرد
      ممنون میشم اگرراهنمایی کنید🙏🙏

      1. سلام دوست عزیز
        نه به صورت همزمان امکانش نیس توجهشون به همدیگه جلب میشه
        مولتی ویتامین تهیه کنید طریقه مصرفش هم روش نوشته شده

  4. سلام ببخشید لطفا جواب بدین میگم من یه مرغ مینا خریدم که رام نبود و چهار ماهش بود الان نزدیک ۱ ماهه دارمش ولی هنوز هیچی رام نشده فقط کمی از دستمون با ترس غذا می خوره و کمی ترسش ازمون کمتر شده بنظرتون چه کار کنم که زود تر رام بشه لطفا بگید

    1. سلام دوست عزیز
      تمامی موارد ممکن در این رابطه تو مقاله نوشته شده لطفا مطالعه کنید

  5. مرغ مینام چرا فقط درخلوت یامثلا ماخواب هستیم فقط حرف میزنه مارومیبینه ساکت میشه یااصلا حرف نمیزنه

    1. سلام دوست عزیز
      از زندگیش رضایت کامل داره که درواقع پچ پچ میکنه

  6. سلام خدمته همه عزیزان.
    اگر پرنده ای که مشکل داره به هرصورت و رسیدگی براتون سخت شده،و شرایط نگهداری براتون فراهم نیست یا سخت هست،من ساکنه لواسون هستم میتونم نگهداری بکنم از پرندهایی که مشکل دارن.هروقت برایه بازدیده پرندتون خاستید میتونید تشریف بیارید،فرم سرپرستی هم اگه مایل باشید من مشکل ندارم،هروقت هم خاستید میتونم عکس و فیلم از پرنده براتون ارسال بکنم.حیوانات مخصوص پرندها واقعا یکی از زیبایی هایه خلقت هستند خاهشن اگر شرایط نگهداری ندارید تهییه نفرمایید،این مخلوقات هم درد رو احساس میکنن بیتوجهیه سرپرست رو احساس میکنن،حداقل کاری ک میتونیم براشون بکنیم یه فضایه اروم و تغذیه مناسب هست.
    سپاس از همه شما عزیزان.🤗🤗🤗😍😍😍

    1. ممنون که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتین

  7. سلام من ی مرغ مینا خریدم ۳ماهشه وقتی ک آزاده ت خونه رو شونه و سر میشینه با آدم جوره ولی نوک میزنه وقتی پا دراز کنی پاتو تیکه تیکه می‌کنه و بعضی وقتام دستو گاز میگیره رو دستم اصلا نمیاد برا انداختن ت قفس باید بگیریش.. چیکار کنم ک کامل رام شه انقد نوک زده دیگه کلافم کرده

  8. سلام مرغ مینای من یکساله هست از جوجه گی پیداش کردم وبزرگشده حرف میزنه وکاملا رخ به رخ صحبت میکنه کل روز آزاد هست تو خونه الان میشه به قفس عادتش داد یا نه؟ اگر به کسی واگذار کنم احتمال داره از بین بره؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      از اونجایی که کل روز ازاد بوده یکم زمان میبره که به قفس عادتش بدین
      والا نمیدونم اونی که میگیره چجوری نگهداریش میکنه

    2. سلام دوست عزیز من میتونم نگه داری کنم با کمال میل . چون هم مرغ مینا دارم هم طوطی .

  9. سلام من یه مبینا خریدم سنشو نمیدونم ولی بچس اوایل خوب بود نمیترسید دستمو میبردم نزدیک میومد رو دستم
    یسری فرار کرد و یکی گرفته بودتش برده بود پرنده فروشی و اون تو قفسی که مینای خودش بود گذاشته بود من آوردمش خونه و چند روزیه که خیلی میترسه از همه چی میترسه
    از دست غذا میخوره دستمو نوک میزنه ولی رو دستم نمیاد دستمو میبرم نزدیکش عقب میره
    میشه بگید چیکار کنم مث قبل شه؟
    و اینکه غذاشم دان پارسه به دامپزشک گفتم گفت همین غذا اوکیه و بهش بده بدم؟

    1. سلام دوست عزیز
      به مینای شما استرس وارد شده
      و دلیل ترس هاشم همینه
      باید اجازه بدین یه مدت بگذره تا به شما و محیط جدید عادت کنه
      آره

    2. سلام مرغ مینا دارم ۶ماهه می خواهم حرف بزند چیکار کنم

  10. سلام من دو تا مرغ مینا نر گرفتم دو سه هفته ای هست اومده ولی هنوز نزدیک قفس میشم می‌ترسه من باید چیکار کنیم

    1. سلام دوست عزیز
      طبیعیه هنوز زوده تو این مدت کم بتونه بهتون عادت کنه
      زیاد به داخل قفس سرک نکش، باسرعت زیاد از جلو قفس رد نشو
      در معرض نور مستقیم آفتاب قفس رو قرار نده و اصلا جایی نذار که رفت و آمد و سر و صدای زیادی داره
      محیط هرچقدر با آرامش باشه زودتر باهاتون انس میگیره

    1. سلام دوست عزیز
      اغلب از ۶ ماهگی هرچقدر سنش کم باشه
      به همون میزان هم قدرت یادگیریش بیشتره

        1. سلام دوست عزیز
          بله میشه ولی باید بیشتر وقت بذاری و حوصله به خرج بدی
          چون نیاز به تمرین زیادی داره

  11. سلام.
    سه چهار ماهیه که دارم از یه مینا مراقبت میکنم، جدیدا حموم که میرم میاد دم در وایمیسته که من بیام بیرون نوک بزنه به پام.

    از نوک زدنش کمی بیزارم واسه همین فقط موقع غذا دادن بعضی مواقع با دست بهش غذا میدم.

    الان این بشر میخواد منو بزنه یا داره ابراز احساسات میکنه 😂

    1. سلام دوست عزیز
      یکی از دلایل اصلی نوک زدن ترس و اضطراب
      احتمالا وقتی حموم میرید احساس ترس بهش دست میده

  12. سلام مینای من یک سالشه از اولم خودم بزرگش کردم خیلیم دوسش دارم و وابستش هستم الان چند وقته میارمش بیرون بهم حمله میکنه گوشمو میگیره با نوکش نمیدونم چرا اینکارو میکنه چون من خیلیم واسش وقت میذارم و حرف میزنم باهاش دلیلش چی میتونه باشه؟

  13. سلام ببخشید من یه مینا دارم یه ماهش میشه از همون اول پیش خودم بوده
    میشه راهنمایی کنیدچجوری بهش آموزش بدم جای مشخصی دستشویی کنه؟

    1. سلام دوست عزیز
      تو این مسیر اولین مرحلتون شناخت اینه که معمولا مرغ میناتون تو چه تایمی از روز مدفوع میکنه
      مثال میزنم بلافاصله بعد از بیدار شدن یا بعد از غذا خوردن؟ در کل یه هفته زیر نظر بگیرش و مطمئن شدی چه تایمی دسشویی داره به محل مشخصی که میخوای منتقلش کنی. البته به عادت های رفتاریش هم نگا کن مثلا اگه چمباتمه زد روی چیزی بدون دسشویی داره و باید انتقالش بدی به مکان دلخواه
      برای اینجور مواقع ها واس دسشویی کردن یه کلمه کلیدی بهش یاد بده که با تکرار اون بفهمه الان زمان دسشویی کردنه

  14. سلام ببخشیدمن یک مرغ مینا پیدا کردم فک کنم ۲یا ۳ ماهش باشه
    غذاش رو تو ظرف براش بریزم یا نه؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله براش ظرف مخصوص و آبخوری مناسب تهیه کنید

  15. سلام من یه جوجه مینا پیدا کردم ونمیدونسدم وبهش جیگرخام گوسفنددادم الان شکمش خیلی بزرگ و سفت شده الان بهش سیب رنده شده دادم بالا، آورد چیکار کنم

    1. سلام
      چرا قبل اینکه بدی نمیای بگی اینو میخوام بدم بخت برگشته بخوره مناسبه یا نه
      دو قطره سرکه سیب طبیعی رو حل کن بده بخوره
      و یک هفته به جای آب چای سیاه سرد بده بهش

  16. سلام من یه مینا که از لونش بیرون افتاده بودو پیدا کردم که متاسفانه پاس آسیب دیده وجوجست و نمیتونه روپاهاش بایسته یه پاشو دراز می‌کنه و وجوجست چطور میتونم کمکش کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      چه آسیبی دیده زخم شده یا شکستگی داره؟
      اگه شکستگیه که باید ببری دامپزشک یا سرچ کن آتلبندی و انجامش بده
      اگه هم خونریزی داره از پودر خون بند استفاده کن

  17. سلام خوبی خسته نباشی ببخشید میخواستم بگم ایا مرغ مینا زبون اضافی داره یا نه

    1. سلام ممنون
      در این خصوص اطلاعات کافی ندارم

  18. سلام مرغ مینای من دستی نیست من میخام دستیش کنم جوجه نیست نمیدونم چند سالشه چند ماهشه وقتی دستمو میبرم توی قفس میشینه روی دستم ولی بیرون قفس روی دستم نمیاد الان فکنم سنش بالاس من مریض شدم سرفه میکردم اونم یاد گرفت ولی میخام خوبی یادش بدم ولی یاد نمیگیره میشه بهم بگین چجوری یادش بدم

    1. سلام
      اینه سنش نمیدونی کارو سخت تر میکنه چون اینا اگه سنشون بالای یک سال باشه بسختی یاد میگیره
      مواردی که داخل پست نوشتیم رو اجرا کن اجازه بده زمان بیشتری بیرون از قفس باشه
      در مورد صحبت کردن هم اول بگو که چجوری یادش میدادی تا بشه فهمید مشکل کجا بوده . چه کلماتی هر چند وقت یه بار و به مدت چند دقیقه

      1. من یه مینای وحشی از طبیعت گرفتم نمیدونم ثنش چقدره ولی خیلی بزرگ نیست ، وقتی میخوام بهش غذا بدم دهنشو باز نمیکنه ، باید چیکار کنم ؟

        1. سلام دوست عزیز
          اون ازت میترسه دهنشو باز نمیکنه
          باید بهش سرلاک بدی

  19. سلام، من اگه از یکی سخنگوشو بخرم حرف میزنه کلمه هایی رو که از صاحبش یاد گرفته یا فقط پیش اون میگه؟

    1. سلام
      اونارو پیش اون میگه یا وقتی تنها شد میگه
      شما باید خودت اموزش بدی

  20. سلام خسته نباشید
    میگم امکانش هست جوجه مینای ک خریدم به ۲ نفر عادت کنه یا فقط به ۱ نفر عادت می‌کنه ؟

  21. سلام
    من مینامو دیشب خریدم اوردم تو قفس که گذاشتم یکم گیج میزد سرشو هم کج میگیره
    ولی الان گیج زدن کمترشده ولی هنوز سرش کجه
    چکارش کنم ممنون میشم راهنماییم کنین

    1. سلام
      صبور باش
      تا ۳ هفته اصلا باهاش بدرفتاری نکن و اومد بیرون به هیچ وجه دنبالش نکن تا به محیط عادت کنه

  22. با سلام تولد مینا از چه زمانی شروع میشه اگه بخوام ی جوجه ی ماهه بخرم همه فصل هست یا نه زمان خاصی تولید مثل می کنند ممنون میشم اگه ادمین یا دوستان جواب بدن

    1. سلام
      اگه پرنده فروش خودش جوجه بگیره ، هر فصلی میشه گرفت ولی اگه جوجه ها از لونشون تو طبیعت دزدیده شده باشن ، از اواسط فروردین به بعد خواهد بود

      1. سلام وقت بخیر.
        من یک جوجه مینا گرفتم بنطرتون تا کی باید با دست چیزی بدمش تا زمانی که بخواد خودش شروع کنه به خوردن.فکر کنم ۳هفته سن داشته باشه.

        1. سلام دوست عزیز
          مرغ مینا تو ۷ الی ۹ هفتگی دونخور میشه
          و نیازی نیس خودتون چیزی با دست بدین

    2. سلام نه مرغ میناتولدی نداره چون اگرجوجه ی ماهه هم بخری نبایدبرای اون تولد بگیری چون تولدگرفتن برای این موجودلازم نیست اگربراش تولدبگیری به جای اینکه خوش حال بشه بیشترمیترسه این حیوان نه تنهاکه خوش حال نمیشه بلکه ناراحت میشه

  23. سلام من دو روزه مرغ مینا گرفتم ۴ ماهشه قبلاً دست یکی دیگه بوده که میگه چند تایی کلمه بلده مثل سلام و اینا ولی وقتی باهاش حرف میزنم هیچی نمیگه حتی هیچ صدایی از خودش درنمیاره کاملا ساکت و وقتی میخواد بخوابه لامپ خاموش میکنم خودشو میزنه به قفس
    حتی ولی نزدیک قفس میشم همش سعی داره نوک بزنه

    1. سلام اول اینکه دو روزه خریدینش ! انشان هم به جای جدید وارد میشه استرس میگیره . شب یه نور مثل چراغ خواب براش بذارید . زیاد به قفس نزدیک نشید آب و غذا بذارید براش و بس
      بذارین ه محیط عادت کنه اول
      بعدشم اون برای صاحب قبلیش سخنگو بوده قرار یست حتما ا شما هم حرف بزنه

  24. سلام . امکانش هست که بتونم مینای دو ساله ام را دستی کنم ؟

    در ضمن نون برای مینا بد نیست ؟

    1. سلام
      امکانش ضعیفه
      نان برای مینا هم بله مضر هست !

  25. سلام من سه روز هست که مرغ مینا خریدم. مرغ مینام جوان هستش، همون روز اول بابام پرش رو چید الان دستم رو که تو قفس میبرم ازم فرار میکنه

    1. سلام انتظار دارید چیکار کنه ؟ پر پرنده رو چیدن مسلمه که میترسه از همه انسان ها

  26. سلام من یک مینا رو تازه خریدم یک سالش است بنزرتون اهلی میشی لطفن بگین

  27. سلام من یک مینا رو تازه خریدم یک سالش است بنزرتون اهلی میشی

  28. سلام
    ببخشید خیلی نگرانم مرغ مینای من ۷ دی ماه همین سال آوردیمش سنش ۴تا ۵ ماه است برای مامانم خیلی خوبه روز سوم خودم کلمه ی سلام رو یادش دادم ولی از من بدش میاد نمیترسه بدش میاد به خدا آنقدر نگرانم که برای من رام نشه که هرشب خوابشو میبینم یک بار از قفس فرار کرد اما فرار نکرد روی فرش مبل نشست بعد رفت روی اپن مامانم آشپزی می‌کرد و یکمم روی اپن غذا ریخت و هی خورد ومامانمو نگاه کرد ولی منو میبینه نزدیکش نمیترسه حرمله نمیکنه نوک نمیزنه ولی انگار که طلبکاره و از من خوشش نمیاد خودش هم میره توی قفس لطفا جواب بدین چیکار کنم آیا همچین کاری از مرغ مینا بعیده یا عادی راستی نر هستش ممنونم اگه راهنمایی کنید

    1. سلام چرا همچین حسی دارین ؟ وقتی حمله نمیکنه ینی ازتون بدش نمیاد
      غذاش چیه ؟ نباید غذای انسانی بخوره سریع بیمار میشه مراقب باشید
      براش غذای مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید یا کی کی یا پادوان تهیه کنید فقط همین غذا رو بدین بهش
      از این غذا با دستتون بدین بهش کم کم به شما هم عادت میکنه مقاله رو بخونید

  29. مینای من وقتی کنارش می‌نشینم چشم هایش را آرام آرام می‌بندد

  30. با سلام مینام دهانش رو باز نگهداشته و خیلی بی حال شده اسهال هم هست باید چه کار کنم

    1. سلام
      عطسه و سرفه میکنه ؟
      غذاش چیه ؟ اسهالش چه رنگیه؟

  31. سلام من یک مرغ مینا خریداری کردم ۵ماهشه دست صاحب قبلیش که بوده کاملا رام بوده الان با من اینجوری نیست میترسه ازم غذاهم خیلی کم میخوره صداهم ازخودش در نمیاره ساکته.چیکارکنم.

    1. مدتی طول میکشه تا به شما و محیط عادت کنه
      جای نگرانی نیست و بهتر که طبق اصول به رام کردنش ادامه بدید

  32. سلام خسته نباشین میشه بگین من چکارکنم مرغ مینام رودستم بشینه ازبچگی آوردمش الان ۸ماهاشه خودش میادبیرون ومیره داخل قفسش ولی رودستمهن نمیشینه یاشونهام چکارکنم باش ممنون بگین بهم

    1. سلام
      اصرار نکن ، دوس نداره ، اگه اصرار کنی وحشی میشه

  33. سلام مرغ مینا ی من نر ۴ ماه سن ۴ روز کمتره آوردمش به من عادت نکرده اما به مردم چرا به مادرم عادت کرده قفسش هم خیلی بزرگ ۱ متر ارتفاع ۵۰ طول ۴۴ عرض از من میتر سه آیا بهم عادت میکنه ۴ روز نیست آوردمش
    🤔

  34. من یک مرغ مینا دارم اما از من میتر سه ۳ روز نمیشه آوردیمش نر هست ۴ ماهه
    از اون اول یکم با صدای بلند باهاش حرف زدم ولی از اون اول ازم خوشش نیومد ولیاز قفس فرار کرد و به زور گرفتمش ولی اروم گرفتمش دوباره فرار کرد و مادرم گرفتش اما از مادرم الانم خوشش میاد آیا رام میشه من ۱۲ ساله هستم راستی از فروشنده پرسیدم آیا استحمامش داده گفت نه ولی یک کاسه آب جلوش گزاشتم آنقدر قشنگ شد آیا برام رام میشه تموم مرحله هاروهم خوندم که چجوری رامش کنم وقتی نزدیکش میشم خودشو مشغول بازی میکنه جیغم نمیزنه تازه ۳ روزه آوردنش برای من پرخاشگر ولی خودم کلمه ی سلام رو یادش دادم آیا رام میشه

    1. سه روز زمان کمیه
      یه دو سه هفته از قفس بیرونش نیار و دستت هم نگیرش تا به محیط عادت کنه
      هیچ وقت هم خارج از قفس دنبالش نیفت
      بلند بلند باهاش صحبت نکن

  35. با سلام….مرغ مینای من حدودا ۵ ماهشه….عاشق همسرمه اما انگاری از من خوشش نمیاد چون وقتی منو میبینه بلندبلند جیغ میزنه اما کنار همسرم خیلی آرومه و دو سه تا کلمه ای رو‌ ک یاد گرفته میگه ….نمی‌دونم چکار کنم با منم خوب شه

    1. احتمالا کاری کردید که ازتون ترسیده
      کاری به کارش نداشته باشید تا کم کم بهتون عادت کنه

  36. سلام من مرغ مینا دارم ۵ ماه هست کنار قفس میرم خودشو به اینور اونور نمیزنه ولی دستمو میزارم داخل میخوام بگیرمش خودشو به اینور اونور میزه
    وقتی که میگیرمش بیرون میارم میخوام نازش کنم تکون میخوره میخواد فرار کنه ونوک میزنه
    بعد با دست هم میخوام بهش غذا بدم نمیخوره اصلا انگار نگاه نمیکنه… باید چیکار کنم

  37. سلام خسته نباشید من یک مینا دارم وقتی میزارمش تو قفس خودشو ب قفس میزنه باید چکار کنم لطفا راهنمایی کنین

    1. حتما تازه خریدید و به محیط جدید عادت نداره برای همین
      فعلا تنهاش بذارید تا کم کم به محیط عادت کنه

  38. سلام خسته نباشید من یه مرغ مینا دارم که ۲سالش هست از جوجگی بزرگش کردم اما الان با خواهرم خیلی خوبه اما یا من نه چکار کنم تا با منم خوب باشه

    1. باید بیشتر باهاش وقت بگذارید و بهش غذا بدید تا رام بشه

  39. سلام وقت بخیر من یه مینا دارم حدود دوماه هست گرفتم سنشون دقیق نمیدونم ولی همه میگن زیر دوسال هست الانم رو شونه میشینه کلا کنارم میاد ولی نمیزاره نازش کنم و یا اینکه دستمو ببرم ملو بیاد بشینه رو دستم و اینکه از وقتی گرفتم خودش اصلا داخل قفس نمیره حتی با جایزه و غذا حاضره گرسنه بمونه ولی تو قفس نره جدیدا هم بقیه پرنده هامو میزنه اگه میشه یه راهکار بدین ممنون میشم

    1. بهتر که اتاق جداگانه ای رو بهش اختصاص بدی یا اینکه قفس بزرگتری رو براش بخری که بتونه پرواز کنه
      با گرسنگی دادن نمیشه پرنده رو تربیت کرد. بهتر این کار رو نکنید.

        1. وایسهی من حرف نمیزن ولی آهنگ می خون چکار کنم که حرف بزنه

        2. سلام مرغ مینا دارم مرداد پارسال گرفتم جوجه کوچولو بود الان یه سال چندیه ماهشه ولی حرف نمی زنه اوایل دستی بود یه هو وحشی شدچکارش کنم؟

        3. سلام ببخشید من ی میاندازم از گربه ترسیده و دیگه حرف نمیزنه چیکارش کنم تا حرف بزنه

        4. سلام دوست عزیز
          دو قطره گلاب طبیعی بچکون تو دهنش
          تو محیطی بذار که با بقیه حیوانات در ارتباط نباشه
          به مرور دوباره محیط رو امن ببینه حالش خوب میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس