خواص و مضرات تخم بلدرچین برای کودکان و بزرگسالان

0

فواید و مضرات مصرف تخم بلدرچین

شاید بارها به گوشتان خورده باشد که مصرف تخم بلدرچین فواید زیادی دارد. ولی با این وجود خیلی کم پیش می آید که بخواهیم آن را مصرف کنیم. اگر شما نیز در مورد مصرف تخم بلدرچین چه برای کودکتان و یا چه برای خود دچار شک و تردید هستید خواندن این مقاله از وبلاگ چیکن دیوایس را از دست ندهید. در این مقاله تمامی خواص و مضرات خوردن تخم بلدرچین را با شما در میان خواهیم گذاشت.

ما انسان ها برای حفظ سلامت خود همیشه به یک رژیم غذایی خوب نیاز داریم و برای تأمین این نیاز از منابع مختلف حیوانی و گیاهی بهره می بریم. بدیهی است که هر چقدر یک ماده غذایی حاوی مواد مغذی بالایی باشد به تعادل رشد بدن ما کمک نموده و همچنین به طور قابل توجهی بر سلامت ما نیز اثربخش خواهد بود.

جایگاه تخم بلدرچین در رژیم غذایی ایرانی ها

در بین پرنده های مختلف یکی از محصولات غذایی که بیش تر در سبد غذایی ما انسان ها جای دارد، تخم مرغ می باشد. چرا که تخم مرغ در واقع یک منبع پروتیئنی بسیار خوبی بوده و حاوی برخی از مهمترین اسید آمینه ها و ویتامین های ضروری می باشد. هم چنین این ماده غذایی ارزان قیمت بوده و طعم خوشمزه ای دارد. اما علاوه بر تخم مرغ، تخم سایر پرندگان نیز از خواص بسیار بالایی برخودار می باشند و بیشتر به دلیل عادت غذایی کمتر مورد توجه قرار گرفته اند. تخم بلدرچین نمونه ای از این موارد می باشد.

جایگاه تخم بلدرچین در رژیم غذایی ایرانی هاکسانی که به پرورش بلدرچین مشغول هستند معمولا بخش قابل توجهی از درامد خود را از طریق فروش و عرضه تخم بلدرچین به بازار کسب میکنند. امروزه با شناخت خواص و مزایای تخم و گوشت بلدرچین تمایل افراد به مصرف این نوع مواد غذایی بیشتر شده است.

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم تخم بلدرچین

در ابتدا ارزش غذایی تخم بلدرچین را بررسی میکنیم تا درک درستی ار فواید و مضرات آن بتوانیم به دست بیاوریم. میانگین وزن تخم بلدرچین تقریبا ۹ گرم می باشد. در جدول زیر میزان کالری و درصد مواد معدنی و ویتامینه موجود در ۱۰۰ گرم تخم بلدرچین را به تصویر کشیده ایم.

کالری

۱۵۸ کیلو کالری

پروتئین

۱۳.۰۵ گرم

کل چربی

۱۱ گرم

کلسترول

۸۴۴ میلی  گرم

پتاسیم

۱۳۲ میلی گرم

سدیم

۱۴۱ میلی گرم

فیبر

۰ درصد

کربوهیدرات

۰.۴ گرم

شکر

۰.۴ گرم

ویتامین آ

۱۰ درصد

ویتامین ث

۰ درصد

کلسیم

۶ درصد

آهن

۲۰ درصد

ویتامین D

۱۳ درصد

ویتامین گروه B1 الی B6

۱۰ درصد

ویتامین B12

۲۶ درصد

منیزیم

۳ درصد

 

با خوردن فقط یک عدد تخم بلدرچین تا چه میزان احتیاجات غذایی بدن ما تأمین میشود؟

مصرف یک عدد تخم بلدرچین در بزرگسالان برخی از نیازهای احتیاجی بدن به ویتامین ها و مواد مغذی را تأمین میکند که در جدول زیر به آنها اشاره شده است.

نوع ویتامین و ماده مغذی

درصد قابل تأمین نیاز بدن

ویتامین کولین (B4)

۴ درصد

ویتامین ریبوفلاوین (B2)

۶ درصد

ویتامین فولات (B9)

۲ درصد

اسید پانتوتنیک (B5)

۳ درصد

سلنیوم

۵ درصد

ویتامین A

۲ درصد

آهن

۲ درصد

ویتامین B12

۶ درصد

 

فقط خوردن یک عدد تخم بلدرچین می تواند بخش قابل توجهی از نیاز روزانه ما به ویتامین ب ۱۲، سلنیوم و ریبوفلاوین و کولین را همراه با مقداری آهن تأمین کند. دریافت همه این مواد ویتامینه و معدنی آن هم با خوردن یک لقمه ۱۴ کیلو کالری !!!

سلنیوم و ریبوفلاوین مواد مغذی بسیار مهمی برای بدن ما هستند که به هضم غذا و تبدیل آن به انرژی کمک میکنند. سلنیوم همچنین به عملکرد و سلامت هرچه بهتر غده تیروئید کمک میکند.

ویتامین B12 و آهن موجود در تخم بلدرچین نیز عملکرد سیستم عصبی را تقویت میکند و در تشکیل گلبول های قرمز برای حفظ سطح انرژی بدن موثر می باشد.

افزون بر مواد مغذی، تخم بلدرچین سرشار از آنتی اکسیدان هایی می باشد که نقش مهمی در تأمین سلامت بدن دارند. آنتی اکسیدان های موجود در تخم بلدرچین می توانند به بهبود برخی از سلول های آسیب دیده کمک نموده و علائم آلرژی را درمان کند.

تخم بلدرچین برای درمان رینیت آلرژیک

در یک مطالعه ۷ روزه بر روی ۷۷ فرد مبتلا به رینیت آلرژیک مشخص شد که آنتی اکسیدان و مکمل های غذایی موجود در تخم بلدرچین علائم آلرژیک در این افراد را بهبود بخشید است. رینیت آلرژیک نوعی حساسیت و التهاب مجاری است که با علائمی همچون عطسه، خارش و آبریزش بینی و ترشح سینوس ها همراه است. این آلرژی هم در کودکان و هم در بزرگسالان شایع می باشد. کسانیکه از در اثر تغییرات فصلی دچار این آلرژی میشوند می توانند با مصرف تخم بلدرچین به طور موثر علائم آلرژی را کاهش دهند.

مصرف تخم بلدرچین برای درمان بالقوه عفونت سالمونلا نیز توصیه میشود. زیرا این ماده غذایی حاوی آنتی بادی های ضد سالمونلا می باشد.

فواید خوردن تخم بلدرچین در کودکان و افراد بزرگسال

تخم بلدرچین را می توان یکی از منابع غذایی معجزه آسا برای رشد و نمو کودکان در هر سنی دانست. برخلاف تخم مرغ که ممکن است باعث ایجاد آلرژی در کودکان شود، تخم بلدرچین به ندرت باعث ایجاد آلرژی در افراد میشود.

فواید خوردن تخم بلدرچین در کودکان و افراد بزرگسالتغذیه کودکان با تغذیه بزرگسالان تفاوت زیادی دارد و باید بیشتر به آن توجه شود. متخصصان تغذیه ای سن مجاز برای مصرف تخم مرغ و تخم سایر پرندگان را برای کودکان در سن ۹ ماهگی اعلام کرده اند. در ضمن در اوایل به طور کامل نمی توان از تخم بلدرچین در برنامه غذایی کودک ۹ ماهه استفاده نمود. مصرف تخم بلدرچین برای نوزادان کمتر از ۹ ماه به هیچ عنوان توصیه نمیشود. همچنین هرچند که مصرف تخم بلدرچین برای کودکان بالای ۹ ماه مفید می باشد ولی قبل از اینکه بخواهیم این ماده غذایی را در رژیم غذایی کودک قرار دهیم می بایست حتما با یک متخصص کودک مشورت نمود.

نحوه مصرف تخم بلدچین برای کودکان در سنین مختلف

  • سن ۹ ماهگی الی ۱۲ ماهگی: هر روز یک عدد زرده تخم بلدرچین را می توان به کودک داد.
  • ۱ الی ۳ سالگی: یک عدد تخم کامل بلدرچین در روز (زرده و سفیده با هم)
  • ۳ الی ۷ سالگی: حداکثر ۲ الی ۳ عدد تخم بلدرچین در روز
  • ۷ سال به بالا: از سن ۷ سالگی به بعد کودک می تواند در روز ۳ الی ۵ عدد تخم بلدرچین مصرف کند.

توجه: اگر کودک شما نسبت به مصرف تخم مرغ آلرژی دارد، بهتر است که در مصرف تخم بلدرچین به او احتیاط کنید. بدن برخی کودکان به مصرف مواد موجود در تخم پرندگان واکنش منفی نشان میدهد که در این زمینه باید از یک متخصص اطفال کمک گرفته شود.

تخم بلدرچین به دلیل دارا بودن مواد مغذی و ضروری از جمله غذاهای مقوی است که سیستم ایمنی بدن را هم تقویت می بخشد. پزشکان می گویند کودکانی که به طور مکرر تخم بلدرچین مصرف میکنند، ۶ برابر کمتر از سایر کودکان در معرض خطر ابتلا به عفونت قرار میگیرند.

تخم بلدرچین یک محصول حیوانی با ارزش می باشد که دارای پروتئین بالایی است. آنزیم ها، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در تخم بلدرچین میتوانند بسیاری از کمبودهای مختلف روزانه بدن ما را جبران نموده و پارامترهای طبیعی بدن را تجدید دهند.

خلاصه ای از مزایای تخم بلدرچین

تحقیقات زیادی در رابطه با نتایج مصرف تخم بلدرچین در زنان باردار، کودکان و افراد بزرگسال انجام گرفته است. خوشبختانه تخم بلدرچین به دلیل اینکه حاوی برخی از مهمترین مواد مغذی میباشد یک گزینه ایمن برای رژیم غذایی انسان عنوان شده است. به همین دلیل در گوشه و کنار دنیا صنعت پرورش بلدرچین نیز توسعه یافته و افراد مختلف از طریق ماشین جوجه کشی به تکثیر این پرنده پرداخته اند. در این قسمت به طور خلاصه به مهمترین مزایای مصرف تخم بلدرچین اشاره کرده ایم:

  1. تأثیر بر بهبود بینایی به دلیل دارا بودن ویتامین A
  2. محرک رشد به خاطر میزان پروتئین بالای آن
  3. موثر در کاهش فشار خون به خاطر پتاسیمی که دارد
  4. کمک به دفع سریع سموم از بدن و پاکسازی آن
  5. حاوی آنتی اکسیدان و مبارزه با رادیکال های آزاد شده در بدن
  6. درمان آلرژی
  7. تقویت متابولیسم و افزایش ایمنی بدن
  8. بهبود حافظه و کمک به افزایش فعالیت مغز
  9. افزایش سطح انرژی و کمک به بازسازی بدن
  10. پیشگیری از ابتلا به کم خونی
  11. کمک به تنظیم قند خون (حاوی اسید آمینه لئوسین)
  12. کمک به درمان آسم و سل

طعم تخم بلدرچین چطور میباشد؟

طعم تخم بلدرچین تا حدود زیادی همانند طعم تخم مرغ است؛ با این تفاوت که تخم بلدرچین کمی از لحاظ طعم غنی تر و خوشمزه تر بوده، زیرا نسبت زرده به سفیده در تخم بلدرچین بیشتر از تخم مرغ میباشد.

آیا تخم بلدرچین برای زنان باردار مفید است؟

تخم بلدرچین حاوی مواد مغذی و انواع ویتامین ها و اسید آمینه های ضروری میباشد و برای زنان باردار نیز بسیار مفید است. اما قبل از مصرف حتما باید یا یک متخصص تغذیه ای مشورت نمود. تخم بلدرچین برای مادران باردار مبتلا به آترواسکلروز و دیابت بارداری منع مصرف دارد.

روزانه چند عدد تخم بلدرچین میتوان مصرف کرد؟

تخم بلدرچین حاوی مقادیر بالایی از پروتئین و برخی از ویتامین های گروه ب و ویتامین آ و انواع مواد معدنی می باشد. با توجه به اینکه دریافت بیش از حد مواد مغذی و ویتامین ها سبب مسمومیت غذایی میشود، بنابراین خوردن روزانه بیش از ۵ عدد تخم بلدرچین در بزرگسالان توصیه نمیشود.

خوردن تخم بلدرچین برای چه کسانی مضر است؟

تخم بلدرچین با وجود کالری پایین، کلسترول بالایی دارد. بنابراین افرادی که مشکل چربی خون دارند باید زیر نظر پزشک متخصص و با احتیاط تخم بلدرچین مصرف کنند. همچنین افرادی که به خوردن تخم مرغ آلرژی دارند، لازم است که در مصرف تخم بلدرچین احتیاط نمایند.

مقایسه تخم بلدرچین با تخم مرغ

در مقایسه با تخم مرغ، تخم بلدرچین فقط ۱.۴ درصد کلسترول دارد. میزان کلسترول تخم مرغ ۴ درصد می باشد. تقریبا ۳ درصد چربی کمتر!! زرده تخم بلدرچین حاوی ۱۷ الی ۲۳ درصد پروتئین می باشد.

تخم بلدرچین نسبت به تخم مرغ، از منظر ویتامین ها و مواد معدنی مهم شش برابر بیشتر ویتامین B1، پنج برابر فسفر بیشتر، پنج برابر آهن بیشتر و ۱۵ برابر ویتامین B2 بیشتری دارد.

مقایسه تخم بلدرچین با تخم مرغتخم بلدرچین میتواند یک جایگزین کوچک و مغذی تر برای تخم مرغ باشد. طعم تخم بلدرچین به طعم تخم مرغ بسیار شباهت دارد. اما اندازه تخم بلدرچین ریز می باشد و تقریبا یک سوم اندازه تخم مرغ است. همچنین پوسته تخم بلدرچین به رنگ کرمی با لکه های قهوه ای و زرد پر رنگ می باشد.

برخلاف ظاهر ریزی که دارند، این ماده غذایی سراپا خواص و مزایا داشته اما در مصرف آن باید احتیاط نمود. به خصوص زنان باردار و کسانیکه به تخم مرغ حساسیت و آلرژی دارند، بیشتر باید احتیاط کنند.

نحوه مصرف تخم بلدرچین

تخم بلدرچین همانند تخم مرغ قابل مصرف می باشد. این ماده غذایی را می توان هم به صورت آبپز و هم نیمرو مصرف نمود. ولی بیشتر افراد ترجیح میدهند که آن را به شکل آبپز مصرف کنند.

در برخی موارد افراد برای حفظ خواص تخم بلدرچین، آن را به صورت خام مصرف میکنند. هر چند که تخم بلدرچین حاوی آنزیم لیزوزیم (از بین برنده باکتری) می باشد ولی مصرف خام آن می تواند باعث مسمومیت غذایی و مشکلات گوارشی شود. بنابراین تخم بلدرچین را همانند تخم مرغ مصرف نمایید.

اگر به تخم مرغ حساسیت دارید ممکن است خوردن تخم بلدرچین نیز در شما حساسیت ایجاد کند. بنابراین قبل از مصرف احتیاط کنید. همچنین تخم بلدرچین نباید به صورت خام مصرف شود. زرده و سفیده این تخم باید به خوبی پخته شوند.

مضرات مصرف تخم بلدرچین

هر چند که مصرف تخم بلدرچین فواید زیادی به همراه دارد ولی در مورد مصرف این ماده غذایی باید احتیاط نمود. تخم بلدرچین حاوی چربی بوده و زیاده روی در مصرف آن باعث افزایش کلسترول خون خواهد شد. بنابراین افرادی که کلسترول خون بالایی دارند قبل از خوردن تخم بلدرچین حتما باید با پزشک خود مشورت نمایید.

مصرف بیش از اندازه تخم بلدرچین در بیماران کبدی و کلیوی نیز باعث ایجاد مشکل میشود. تخم بلدرچین یک خوراکی غیر معمول بوده و آنچنان در سفره غذایی ما ایرانی ها شناخته شده نیست. بنابراین چون برخلاف تخم مرغ جزو خوراکی های همیشگی ما نیست ممکن است مصرف آن در بدن باعث فشار به کلیه ها و کبد شود.

مصرف تخم بلدرچین نباید جایگزین مصرف تخم مرغ شود. زیرا تخم مرغ دارای برخی از ویتامین ها و مواد آلی بوده که در تخم بلدرچین یافت نمیشوند.

حتی افراد بزرگسالی که هیچ نوع حساسیت و یا مشکلی با خوردن تخم بلدرچین ندارند، نباید روزانه بیش از ۵ عدد تخم بلدرچین مصرف کنند. زیرا مصرف بیش از حد باعث مسمومیت خواهد شد. بدن انسان در برابر دریافت یکباره و بیش از حد مواد مغذی نیز واکنش منفی نشان میدهد.

توجه ویژه در مصرف تخم بلدرچین : با اینکه تخم بلدرچین می تواند تاثیرات مثبت بسیاری بر سلامتی انسان داشته باشد با این حال مقدار کمی از چربی های اشباع در این تخم ها وجود دارد، در نتیجه در مصرف تخم بلدرچین زیاده روی نکنید و هر تغییر در گسترده ای که در رژیم غذایی خود اعمال می کنید بایست زیر نظر پزشک متخصص تغذیه باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.