تعیین جنسیت فنچ

تعیین جنسیت فنچ

تعیین جنسیت در گونه های مختلف فنچ از گونه ای به گونه دیگر متفاوت است در برخی از گونه ها نظیر: فنچ راه راه رنگ و شکل پرنده نر و ماده با هم تفاوت دارند و می توان به راحتی از روی رنگ و شکل ظاهری نر و ماده را از یکدیگر تشخیص داد. اما برخی گونه های نر و ماده فنچ بسیار به هم شبیه بوده و به سختی میتوان جنسبت آنها را تشخیص داد. قبلا در مقاله ای جامع در مورد پرورش فنچ با شما صحبت نمودیم که میتوانید این پست را در لینک مشخص شده مشاهده کنید. در این مطلب از وبلاگ چیکن دیوایس روش های مختلف تعیین جنسیت انواع نژاد فنچ را برای شما توضیح داده ایم.

دستگاه جوجه کشی ارزان | دستگاه جوجه کشی 12 تایی
دستگاه جوجه کشی ارزان | دستگاه جوجه کشی ۱۲ تایی
» مجهز به سنسور دما و رطوبت سوئیسی
» بهره گیری از برد هوشمند جوجه کشی
» دارای سیستم چرخشی ۳۶۰ درجه ای برای تخم های فنچ
قیمت : ۳,۵۳۰,۰۰۰ تومان

تفاوت بین نر و ماده فنچ زبرا

در این گونه فنچها، جنس نر بالغ رنگین تر و معمولاً به راحتی از فنچ ماده قابل تشخیص است. یک فنچ نر زبرا به طور معمول دارای نوک و گونه های نارنجی روشن، هاشورهای سیاه و سفید در سرتاسر گلو و سینه و خال های قهوه ای در دو طرف بدن می باشد.

در حالی که فنچ راه راه ماده فاقد گونه نارنجی رنگ بوده و نوک آنها نارنجی است و همچنین فاقد رنگ قهوه ای نقطه دار پهلوها می باشد.

تعیین جنسیت فنچ راه راه و زبرا - چیکن دیوایس

 

تشخیص فنچ گلدین نر و ماده از یک دیگر

فنچ گلدین نر و ماده نیز تفاوت ظاهری اندکی با هم دارند. در واقع فنچ گلدین نر پرهای پر رنگ تر و شفاف تری در قسمت سینه خود نسبت به جنس ماده دارد. همچنین سر جنس نر این نوع فنچ ها قرمز شفاف بوده در حالیکه ماده سر قهوه ای رنگ دارد. در دیگر گونه های این فنچ که سر سیاهی دارند، سر فنچ نر پر رنگ تر از سر ماده می باشد. همچنین در تمامی گونه های این نوع فنچ، خط آبی دور گردن جنس نر بزرگتر و پررنگ تر از جنس ماده است. انواع گونه های فنچ گلدین را در این لینک مشاهده کنید. همانند دیگر نژادها، جنس نر این نوع فنچ ها اواز بلندی دارد و پر سر و صداتر از ماده ها میباشند.

نحوه تشخیص نر و ماده فنچ گلدین - چیکن دیوایس

 

تشخیص جنسیت فنچ بنگالی

تشخیص جنسیت در فنچ های بنگالی کمی سخت می باشد چون نر و ماده این پرنده شبیه به هم هستند. اما تفاوت هایی در اندازه منقار وخط منقار این پرندگان با هم وجود دارد. بطوریکه جنس نر فنچ بنگالی منقاری بزرگ و ضخیم تر نسبت به جنس ماده خود دارد. همچنین اگر خط میان نوک بالا و پایین آنها را امتداد دهید، در جنس نر این خط از وسط چشم ها عبور خواهد کرد، اما در ماده ها از زیر چشم رد خواهد شد. به شکل زیر دقت کنید:

خط چشم فنچ - چیکن دیوایس

 

تشخیص جنسیت دیگر گونه های فنچ

در سایر گونه های فنج نظیر «فنچ سرخ معمولی» پرنده نر بالغ به واسطه سر، سینه و دمگاه قرمز که در تضاد با روتنه قهوه ای قرار دارد شناخته می شود در حالی که پرنده ماده و پرنده نر جوان، در اولین تابستان کمرنگ تر و به رنگ زیتونی مایل به قهوه ای دیده می شوند.

از سوی دیگر در برخی دیگر از گونه ها هیچ تفاوت ظاهری بین پرنده نر و ماده وجود ندارد که در آن پرنده نر و ماده بسیار به هم شبیه هستند و تنها راه تشخیص جنسیت، از طریق دقت در رفتارهای آنان می باشد. فنچهای نر با صدای دلکشی آواز سر می دهند و گردن خود را کشیده نگه داشته و در بالا و پر خود دمیده و به آهستگی به فنچ ماده نزدیک میشوند. آوازخوانی فنچهای ماده کمتر دیده شده است.

تشخیص جنسیت در گونه های بسیاری از فنچ ها نظیر: «فنچ نواری»، «فنچ بلوطی»، « فنچ چاشنی»، «فنچ مونیای ملوکان» کار دشواری است و برای تعیین جنسیت پرنده باید از خاصیت آوازخوانی پرنده نر استفاده کرد که این خاصیت نیز محدود و موارد استثنا در آن نیز اتفاق می افتد.

در برخی دیگر از گونه های فنچ، تعیین هویت در فصل جفتگیری به راحتی مقدور می باشد. برای مثال می توان «فنچ وایدا» را نام برد که نر و ماده در این گونه بسیار به هم شبیه هستند و در زمان غیر جفت گیری تفاوت ظاهری چندانی با فنچهای معمولی ندارند و با شروع فصل جفتگیری دم فنچ نر شروع به رشد می کند.

طول این فنچ در قبل از فصل جفتگیری ۱۲ سانتی متر است و در زمان جفت گیری با بلند شدن دم به ۳۸ سانتی متر می رسد. فنچ نر در فصل جفت گیری از دم بلند خود برای جلب توجه فنچ ماده استفاده می کند و بعد از اتمام جفت گیری دم فنچ به تدریج پر پر شده و می افتد.

تعیین جنسیت فنچ نرگسی

نر و ماده این فنچ نرگسی نیز بسیار شبیه هم هستند. تفاوت بین نر و ماده این فنچ بیشتر در منقار و حلقه دور چشم آنها دیده میشود. بطوریکه خط قرمز دور چشم نر پر رنگ تر و متورم تر از جنس ماده می باشد. همچنین اگر به زیر نوک پایین این فنچ ها نگاه کنید، نوک فنچ نر کمی بزرگتر و قرمزتر از نوک ماده خواهد بود. یکی دیگر از تفاوت های این نژاد فنچ، تیره تر بودن پرهای زیر شکم ماده نسبت به نر میباشد.تشخیص نر و ماده فنچ نرگسی - چیکن دیوایس

علاوه بر موارد فوق در برخی گونه های این فنچ از جمله رنگ حنایی و دارچینی و رنگ نقره ای، سر جنس نر پررنگ تر و عمیق تر از پرهای سر ماده می باشد.

تغییرات فصلی

فنچ های نر تحت تغییرات فصلی ممکن است دچار تغییر رنگ شوند. مخصوصا آنها در فصل بهار و در زمان تولید مثل شباهت بیشتری به ماده ها پیدا میکنند. مخصوصا رنگ پر فنچ های نر بعد از دوره تولک با زمانیکه همان فنچ در حال تولید مثل است، کمی کم رنگ تر دیده میشود. اما فنچ های ماده بعد از بلوغ همیشه ظاهر یکسانی دارند و رنگ پرهای آنها در فصل های مختلف کم رنگ یا پر رنگ نمیشود.

رفتار جفت گیری

یکی دیگر از روش های تشخیص جنس نر و ماده فنچ توجه به رفتار آنها می باشد. جنس نر این پرنده برای جفت شدن با ماده حرکات جالبی انجام میدهد. مثلا رقصیدن بر روی تیرک و درجا پریدن بر روی تیرک از نشانه های رفتار فنچ نر برای جلب توجه ماده و جفت گیری با او می باشد. همچنین جنس نر این پرنده آوازخوانی میکند اما ماده فقط صدای جیک جیک از خود در می اورد. البته در موارد متعددی مشاهده شده که ماده نیز به خاطر مستی زیاد ریزه خوانی کرده است.

در نظر داشته باشید که فنچ ماده بدون جفت گیری با نر میتواند تخمگذاری کند.

یکی دیگر از روش های تشخیص جنسیت این پرندگان توجه به فاصله بین پاهای پرنده به هنگام نشستن بر روی تیرک می باشد. اگر ماده فنچ قبلا یک دوره تخمگذاری کرده باشد، به هنگام نشستن بر روی تیرک، فاصله بین پاهای او کمی بیشتر از فاصله بین پاهای نر کناری اش خواهد بود.

در این پست روش های مختلف تشخیص جنسیت فنچ را با شما در میان گذاشتم. اگر باز هم موفق به تشخیص جنسیت فنچ های خود نشدید، بهتر است که از یک فرد با تجربه کمک بگیرید یا اینکه پرنده های خود را به یک دامپزشک نشان دهید.

نوشته های مشابه

‫۲۹ دیدگاه ها

  1. سلام
    من یه جفت فنچ دارم که فنچ نر سفیده و فنچ ماده قهوه ایه. امروز یکم به نوک ماده دقت کردم دیدم داره قرمز میشه مثل فنچ نر، چون قبلا نوکش نارنجی بود.ایا این فنچ نر بود؟

    1. سلام دوست عزیز
      بهترین راهکار برای تشخیص جنسیت پرنده آزمایش خون هست
      تشخیص از روی ظاهر درصد خطاش بالاست

  2. فنچهای توت فرنگی رو چطوری باید جنسیتشونو تشخیص داد
    ۲ اینکه فنج توت فرنگی با فنجهای معمولی مثل کینگ و زبرا جفت میخورن

    1. سلام دوست عزیز
      بهترین راهکار برای تعیین جنسیت آزمایش خون هست
      و تشخیص از روی ظاهر درصد خطاش بالاس

  3. سلام
    فنج های من از لحاظ جنسیت مطمئن هستم وتخم می گذارند ولی تمامی تخم ها پوچ هست
    ممنون میشم از راهنمای شما

    1. سلام دوست عزیز
      قبل از جفت گیریشون بهشون قطره ad3e بده
      هم برای باروریشون خوبه هم برای تقویت نطفه
      غذای مخصوص هم بهشون بده

  4. سلام من ی جفت فنچ دارم ماده خیلی آماده جفت گیریه ولی نره هیچ علاقی نشان نمیده باید چکار کنم ممنون راهنمایی کنین

    1. سلام دوست عزیز
      از جنسیت نرت مطمئنی؟
      از سنش چطور؟
      غذا بهشون چی میدی؟

      1. سلام من یک فنچ زبرا خریدم نوکش نارنجی است ولی گونه اش قرمز نر است یا ماده

        1. سلام دوست عزیز
          بهترین روش برای تعیین جنسیت آزمایش خون هست

  5. سلام و خسته نباشید
    من یک جفت فنچ زبرا دارم که تنها تغییری که در ظاهر آنها دیدم یکی گونه نارنجی و دیگری گونه سیاه به همان بزرگی گونه نارنجی دارد .ولی از لحاظ ظاهر پرها خیلی به هم شباهت دارند .به نظر شما اینها نر و ماده هستند.ممنون از راهنماییتون

    1. سلام دوست عزیز برای تعیین جنسیت دقیق باید آزمایش خون گرفته بشه
      و من چون از نزدیک ندیدم نمیتونم تشخیص دقیقی داشته باشم

  6. سلام من یه جفت نر و ماده فنچ دارم مادش می‌ره تو لونه میاد بیرون فنچ دیروز خریدم

    1. بستگی به این داره که نرو ماده همدیگه رو قبول کنن. بهتره از یک پرورش دهنده مجرب سوال کنید

    1. باید از پرورش دهنده با تجربه فنچ و قناری بخواهید که براتون تشخیص بده
      معمولا از روش تست کلواک استفاده می کنن

  7. سلام ببخشید من دو جفت فنچ زبرا دارم یک جفتشون باهم خوبن ولی جفت دیگه نره می‌ره تو لونه نمیزاره ماده بره تولونه لطفاً علت این کار و بهم بگید

    1. ایا از نر و ماده بودن اونا مطمئن هستید، شاید هر دو ماده باشن
      بهتر که جنسیت شون رو تشخیص بدید و در صورت ماده بودن هر دو ، برای اونی که داخل لانه است ، یک نر پیدا کنید.
      اگر هم نر و ماده باشن ، باید نر رو جدا کنی تا ماده با خیال راحت دخل لانه بمونه

  8. سلام
    میخواستم بدونم ک ایا فنچ نرگسی و لپ سیاه باهم جفت میشن یا ن؟
    ممنونم

    1. اونا معمولا با نژاد خودشون جفت میشن ، ولی اگر کنجکاو هستید می تونید اونا رو مدتی پیش هم بذارید و نتیجه رو ببینید
      از پرورش دهنده های فنچ هم میتونی سوال کنی

  9. سلام محمدم دوجفت فنج دارم حداقل۶تا۷ماه است نرهاقبلا ازشون جوجه کشی شده بودولی ماده هام برااولین بارمیخوام جوجه بکشم ۱جفت قبلاتخم گذاشت بعدچندروزتخمهاشون شکست الان۱۰روزمیشه تخم گذاشته ولی تاالان جرات نکردم نگاه کنم ببینم واقهاتخم گذاشتن یانه ولی نوبت نوبتی نروماده جاهایشان راعوض میکنن به نظرشما .اگرقفس بچرخانم ببینم کاری باتخمهایشان نمیکنن

    1. بهتر که خیلی اروم این کار رو بکنید
      بهتر بود از لانه ای استفاده می کردید که امکان باز کردن سقف اون و مشاهده تخم ها وجود داشت.

    2. سلام کاری نکن ک حیون قهر کنه در زمان تخمگذاری نباید قفس رو تکون بدی

  10. سلام یک جفت فنج نروماده تازه گرفتم فنج نرآوازنمی خواند دلیلش رانمی دانم ضمناتمام علایم نربودن رادارد ممنون می شوم راهنمای کنید سپاس

    1. چون ب احتمال زیاد نرهستند و هردوتا رنگ شون سفیدهستند ب عنوان نروماده شما خریداری کردین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس