مقایسه پرورش غاز با بوقلمون | پرورش بوقلمون بهتر است یا غاز ؟

بررسی مشکلات و مزایای پرورش غاز و بوقلمون و پرنده مناسب برای نگهداری

مصرف گوشت و تخم بوقلمون و غاز به دلیل فواید و طعم بی نظیر آن ها، مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است، از این رو تمایل به پرورش و جوجه کشی این گونه پرنده ها افزایش یافته و سبب کسب درآمد از آنها شده است. هر پرورش دهنده ای قبل از انتخاب پرنده مناسب ، باید با معایب و مزایای پرورش آن و همین طور شیوه های پرورش اطلاعاتی کسب کند. در این مقاله از چیکن دیوایس، به مقایسه پرورش غاز و بوقلمون و معایب و مزایای پرورش آن ها پرداخته شده است.

پرورش بوقلمون بهتر است یا غاز ؟

با توجه به تفاوت زیستی و ظاهری بوقلمون ها و غاز ها، پرورش آن ها نیز با یکدیگر متفاوت میباشد که به صورت موردی به مقایسه این دو پرنده پرداخته شده است :

  • گوشت بوقلمون بازار بهتری نسبت به غاز دارد.
  • وزن گیری و راندمان بوقلمون بیشتر است.
  • گوشت غاز چرب تر از گوشت بوقلمون است.
  • مقاومت غاز در برابر بیماری ها بیشتر است.
  • علاوه بر گوشت غاز، پر و جگر غاز نیز مورد استفاده است.
  • هزینه های نگهداری غاز کمتر است.
  • غاز ها تحمل بالاتری نسبت به تغییرات آب و هوا دارند.

در ادامه به بررسی دقیق و مقایسه معایب و مزایا پرورش غاز یا بوقلمون پرداخته میشود.

مقایسه بازار گوشت بوقلمون و غاز :

در اکثر کشورهای غیر مسلمان، مصرف گوشت بوقلمون به ویژه در روزهای پایانی سال و جشن کریسمس، به یک سنت تبدیل شده به همین دلیل در این کشورها، بازار فروش بوقلمون ها رونق بالایی دارد. اما در ایران، مصرف گوشت مرغ همیشه در صدر بوده است، امروزه خواص گوشت بوقلمون و چربی کم آن، منجر به محبوبیت مصرف آن و رونق پرورش بوقلمون در ایران شده است، یکی از لذیذ ترین گوشت ها دربین پرندگان، گوشت بوقلمون میباشد.

یکی از ویژگی های جالب گوشت این پرنده دو رنگ بودن آن است. این پرنده در ناحیه سینه گوشت سفید با مزه ای نزدیک به مزه گوشت مرغ و در ناحیه ران ها گوشتی قرمز با طعم گوشت گاو و گوسفند دارد. چربی گوشت بوقلمون بسیار کمتر از گوشت غاز بوده و از پروتئین بالایی برخوردار است. تمام این موارد باعث فروش بالای گوشت بوقلمون در بازار ایران شده است.

مقایسه بازار گوشت بوقلمون و غاز - چیکن دیوایسغازها از اردک بزرگ تر و دارای سر و صدای بیشتری هستند، این پرندگان زیبا در ایران به صورت سنتی و در گله های ۵۰ تا ۱۰۰ قطعه ای پرورش داده میشوند، غازها نیز مانند بوقلمون ها گوشت بسیار لذیذی دارند که مورد توجه پرورش دهندگان قرار گرفته است، گوشت غاز نسبت به گوشت بوقلمون نرم تر و چرب تر می باشد، متاسفانه گوشت غاز به اندازه گوشت بوقلمون، بازار خود را نیافته است اما با این حال پرورش دهندگان از پرورش غاز سود زیادی کسب می کنند.

علاوه بر گوشت، پر و تخم و جگر غاز نیز بسیار پر فروش میباشد، جگر چرب غاز که یکی از غذاهای لذیذ در سراسر دنیا شناخته شده به قیمت بالایی به فروش میرسد.

بررسی میزان وزن گیری بوقلمون ها و غازها:

جوجه های تازه متولد شده در بوقلمون ها به دلیل نداشتن حس چشایی قادر به خوردن و آشامیدن بدون آموزش نخواهند بود، بنابراین در روزهای اولیه زندگی نیاز است آن ها را در کنار جوجه های بزرگتر قرار دهید تا از آن ها خوردن غذا را بیاموزند. پس از آن تغذیه بوقلمون ها به طور معمول از سبوس ها و غلات پخته و سبزیجات و میوه های تازه تامین میشود که در مقاله تغذیه بوقلمون به طور کامل به این بحث پرداخته شده است. 

بیشتر خوراک بوقلمون ها به گوشت تبدیل می شود، این پرنده گوشتی تا هفته ۲۱ ام زندگی اش به سرعت رشد می کند و در طول ۳ یا ۴ ماه به ۸ تا ۱۰ کیلوگرم میرسد. بنابراین پرورش این پرنده به منظور تولید گوشت، صرفه اقتصادی بالایی خواهد داشت. بوقلمون ها در سن ۶ تا ۷ ماهگی برای انتقال به کشتارگاه ها آماده هستند.

غازها نسبت به بوقلمون ها وزن گیری کمتری دارند و در سه یا چهار ماه، ۴ تا ۵ کیلو گرم وزن می گیرند، غازها برای تغذیه و جفت گیری نیاز به آب و حوضچه های کوچک داشته و به راحتی از علوفه و علف های هرز تغذیه می کنند. میوه های آبدار و سبزیجات خرد شده از خوراک مورد علاقه غاز ها می باشد. این پرنده در سن ۵ تا ۸ ماهگی به منظور تولید گوشت به فروش می رسد. در نوشته تغذیه غاز می توانید اطلاعات کاملی در مورد تغذیه غازها از دوره جوجگی تا سن بلوغ به دست آورید. 

روش های جوجه کشی و کسب درآمد از پرورش غاز و بوقلمون :

بوقلمون ها معمولا در سن ۶ تا ۷ ماهگی به بلوغ رسیده و شروع به تخم گذاری می کنند، بوقلمون ها در فصول سرد و گرم سال از تخم گذاری سر باز میزنند و عمدتا در بهار شروع به لانه سازی و تخم گذاری خواهند کرد. جوجه کشی طبیعی بوقلمون معمولا ۲۸ روز زمان میبرد، با توجه به مشکلات جوجه کشی طبیعی، توصیه میشود با خرید یک دستگاه جوجه کشی، راندمان تولید جوجه را بالا ببرید. پرورش این پرنده به طور کلی برای تولید گوشت انجام می پذیرد. اما جمع آوری تخم نطفه دار در دوره تخم گذاری و فروش این تخم ها نیز سبب کسب درآمد می شود، البته پرورش بوقلمون به منظور تولید تخم نطفه دار، صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

دستگاه جوجه کشی 168 تایی
دستگاه جوجه کشی ۱۶۸ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از پرندگان درشت تخم مانند غاز و بوقلمون
» دارای دوام و استحکام بالا
» همراه با ویدیوی آموزشی کامل
قیمت : ۱۰,۵۰۰,۰۰۰ تومان

 

روش های جوجه کشی و کسب درآمد از پرورش غاز و بوقلمون - چیکن دیوایسغازها در سن ۸ تا ۱۰ ماهگی به بلوغ می رسند و معمولا در فصل بهار تخم گذاری می کنند، اما غاز چینی بر خلاف بوقلمون ها و غاز ها قادر به تخم گذاری در فصل زمستان نیز می باشد، غاز ها نیز مانند بوقلمون ها به منظور فروش گوشت پرورش می یابند، البته می توانید برای کسب درآمد بیشتر از پرورش این پرندگان، به تولید تخم نطفه دار و یا جوجه کشی از آن ها به روش مصنوعی با استفاده از دستگاه های جوجه کشی بپردازید. دوره جوجه کشی غاز ها بسته به نژاد از ۲۸ تا ۳۵ روز بوده و جوجه ی آن ها به منظور حیوانات خانگی نیز خریداری می شوند.

پرورش دهندگان از سه روش مختلف کار پرورش بوقلمون یا غاز را آغاز میکنند، روش اول خرید پرنده های مولد نر و ماده ، روش دوم خرید جوجه های چند روزه و روش سوم خرید تخم های نطفه دارو جوجه کشی از آنها می باشد که در مقاله هایی جداگانه به هر کدام از این روش های پرورشی پرداخته شده است. 

بررسی میزان تخم گذاری بوقلمون و غاز :

در بوقلمون ها تعداد تخم گذاری هر نژاد با دیگری متفاوت است اما به طور کلی این پرنده ۳۰ تا ۱۰۰ عدد تخم در سال می گذارد. در صورتی که از روش جوجه کشی طبیعی بوقلمون استفاده کنید، پرنده پس از گذاشتن ۱۵ الی ۱۷ تخم ، دوره کرچ خود را شروع کرده و با قطع تخم گذاری خود به جوجه کشی از تخم ها خواهد پرداخت. 

اما در روش جوجه کشی مصنوعی با دستگاه جوجه کشی، الزاما باید تخم های تازه گذارده شده را از آشیانه بیرون آورید که همین سبب تداوم در تخم گذاری بوقلمون در طول فصل خواهد شد و در نتیجه در روش مصنوعی ، جوجه های بوقلمون بیشتری به دست خواهید آورد. 

میزان تخم گذاری غاز کمی بیشتر از بوقلمون بوده  به طور معمول به ۳۰ تا ۵۰ عدد در سال می رسد که هر نژاد به نژاد دیگر متفاوت است. از نظر اندازه ، تخم غاز کمی بزرگتر از تخم بوقلمون است، با این حال هر دو اندازه های بزرگتری نسبت به تخم مرغ دارند، تخم غاز کاملا سفید بوده اما تخم بوقلمون دارای خال های قهوه ای بر روی خود است. 

مقاومت در برابر بیماری ها و طول عمر :

به دلیل ضعف سیستم ایمنی بوقلمون، جوجه های این پرنده در معرض بیماری های زیادی قرار میگیرند و جوجه کشی و پرورش بوقلمونها، تلفات بسیار بالایی خواهد داشت. همانطور که گفته شد، جوجه بوقلمون ها توانایی تغذیه در روز های اولیه زندگی را نداشته و در صورت عدم توجه، تلف خواهند شد بنابراین، این پرندگان به خصوص در چهار هفته اول زندگی نیازمند مراقبت شدید هستند. در صورت تامین شرایط مناسب و نگهداری از بوقلمون ها، طول عمر این پرنده ۳ تا ۵ سال خواهد بود.

غازها نسبت به سایر پرندگان، مقاومت بسیار بالایی در برابر بیماری ها و باکتری ها دارند. تلفات غازها به دلیل این مقاومت بالا بسیار کم بوده و هزینه های نگهداری کمتری نیز نسبت به بوقلمون ها خواهند داشت، چنانچه این پرنده در روستا ها و در مراتع سرسبز، پرورش یابد، از علوفه موجود تغذیه کرده و نیاز کمتری به دان مخصوص خواهد داشت. غازها معمولا ۱۰ تا ۱۵ سال عمر میکنند البته در مواردی دیده شده است تا ۴۰ سال نیز زندگی کرده اند.

محل نگهداری و پرورش بوقلمون نسبت به غاز :

بهتر است محل زندگی غاز ها و بوقلمون ها در فضای باز باشد تا بتوانند به راحتی از علف ها و مراتع تغذیه کنند، چراندن این پرندگان در فضای سبز و آزاد نیاز آن ها را به دان و کنسانتره کاهش می دهد، در نتیجه باعث کاهش هزینه های شما خواهد شد. بوقلمون ها به دلیل داشتن سروصدای زیاد و بوی نامطبوع، برای نگهداری و پرورش در منازل مسکونی یا داخل شهر مناسب نمی باشند. اما برای محافظت از آنها در برابر سرما و بارندگی ، شکارچیان و … باید سالن مجهزی داشته باشند.

غازها علاوه بر مراتع و چمنزار ها برای زندگی و شاداب تر نیاز به استخرها و حوضچه های مخصوص آبتنی دارند، پرورش غازها در روستاها و ساخت حوضچه های کوچک برای آن ها بسیار مفید میباشد. بیشتر چربی بدن پرنده در زیر پوست جمع شده و پوشش خوبی برای سرما میباشد به همین دلیل غازها برای نگهداری در مناطق سرد، مفید می باشند.

پرورش غاز ها و بوقلمون ها در محیط بسته نیز امکان پذیر است اما ایجاد یک سالن مناسب با تجهیزات سرمایشی ، گرمایشی و تهویه استاندارد ، برای پرورش بهتر آنها ضروری خواهد بود. 

جمع بندی :

انتخاب میان پرورش غازها و بوقلمون ها بسته به محیط مورد نظر شما برای پرورش، هدفتان از پرورش و تجربه شما خواهد داشت. چنانچه تجربه کمی درباره پرورش طیور دارید به شما توصیه می شود در پرورش بوقلمون بسیار محتاط بوده تا از تلفات و ضررهای آتی جلوگیری شود. غازها پرندگانی بسیار مقاوم هستند اما بازار فروش کمتری خواهند داشت و از طرفی نیاز به محیطی برای آبتنی و هوا خوری دارند.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. من در اصفهان زندگی میکنم. و تا به حال تجربه پرورش پرندگان را نداشته ام. به نظر شما پرورش غاز انجام بدم یا بوقلمون. از لحاظ سختی پرورش و درآمد

    1. سلام
      بوقلمون تلفات زیادی داره ولی بازار خوبی داره
      غاز مقاوم و تلفاتش کمتر ولی بازار متوسطی داره
      بهتر که قبل از شروع تحقیق کنید و از پرورش دهنده های مختلف بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس