پرورش بوقلمون بوربون | تجهیزات لازم و برآورد میزان درآمد و سود

پرورش بوقلمون سود خوبی برای شما خواهد داشت به شرطی که با اصول کار آشنا باشید و اطلاعات و تجربیات لازم را قبلا کسب کرده باشید. یکی از نژادهای خوب بوقلمون که برای تولید گوشت کاربرد دارد، نژاد بوربون است. گوشت این نژاد، طعم لذیذتری نسبت به سایر بوقلمون ها داشته و از این رو طرفداران خاص خود را دارد. 

در این نوشته از وبلاگ چیکن دیوایس به نحوه شروع کار پرورش بوقلمون بوربون و درآمد و سود این کار خواهیم پرداخت. اگر علاقه مند به پرورش و نگهداری پرنده های بومی هستید، ادامه این نوشته را مطالعه بفرمایید. هم چنین ویدیوهای آموزشی گروه صنعتی اسکندری به موفقیت هر چه بهتر شما کمک می کند. 

دستگاه جوجه کشی 168 تایی
دستگاه جوجه کشی ۱۶۸ تایی
» دارای سیستم جوجه کشی تماما اتوماتیک با راندمان بالای ۹۰ درصد
» امکان جوجه کشی از تخم تمامی پرندگان از جمله بوقلمون
» دارای برد هوشمند با قابلیت تنظیم خودکار دما و رطوبت
قیمت : ۱۰,۵۰۰,۰۰۰ تومان

بررسی میزان وزن گیری و ضریب تبدیل bourbon turkey

از آنجایی که این پرنده برای تولید گوشت پرورش داده می شود، بنابراین بررسی میزان وزن گیری آن و مقایسه با سایر نژادها کاملا ضروری است. بوقلمون بوربن ماده در سن سه ماهگی به حدود وزنی ۶ کیلوگرم و بوربن نر به ۱۰ کیلوگرم می رسد. برنز انگلیسی و آمریکایی نیز تقریبا به همین مقدار وزن می رسند، اما برنز سینه پهن اصل وزن گیری بیشتری دارند. ماده ها به ۱۰ کیلوگرم و نر به ۱۵ کیلوگرم می رسند. 

بنابراین اگر به نژاد برنز سینه پهن اصل دسترسی ندارید، نژاد بوربون گزینه بهتری خواهد بود و از آنجایی که گوشت لذیذتری نسبت به نژادهای دیگر دارد، یک مزیت پرورشی خوب محسوب می شود.

با توجه به برآورد های فوق، تمام نژادهای بوقلمون به جز برنز سینه پهن، ضریب تبدیل یکسانی دارند که این مقدار ۲ به ۳ تخمین زده شده است، یعنی به ازای مصرف ۳ کیلو دان، ۲ کیلو وزن خواهند گرفت. 

مکان مناسب برای پرورش بوقلمون بوربون باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

مکان مناسب برای پرورش بوقلمون بوربون باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ - چیکن دیوایسوجود یک سالن برای پرورش بوقلمون ضروری است. این پرنده برخلاف اردک و غاز، باید در مواقع سرد و یا شب ها در داخل سالن پرورش داده شود چرا که سرمای هوا برای بوقلمون ها به شدت مضر بوده و احتمال تلفات را بالا می برد. 

✅ وجود مرتع و چمنزار و مزرعه به پرورش بهتر آنها کمک می کند، اما وجود یک سالن مجهز دارای سیستم گرمایشی و تهویه، آبخوری و دانخوری جهت نگهداری بهتر و استاندارد تر آنها لازم است. 

✅ جوجه بوقلمون ها تا سن دو هفتگی باید جدا از بوقلمون های بالغ نگهداری شوند چون جیره غذایی و شرایط نگهداری آنها متفاوت از بوقلمون های بالغ است. فضای لازم برای نگهداری جوجه بوقلمون ها، یک متر به ازای هر ۹ الی ۱۰ جوجه است. 

✅ در سالن اصلی نیز بهتر است به ازای هر دو بوقلمون یک متر مربع فضا در نظر بگیرید تا دچار بیماری کانیبالیسم نشوند و فضای کافی برای استراحت و تحرک داشته باشند. 

✅ تعداد دانخوری ها و آبخوری ها را به شکل متناسبی پخش کنید که همه پرنده ها به اندازه کافی از آب و دان بهره مند شوند، مشاهده دعوا بر سر آب و غذا، نشان دهنده کم بودن تعداد دانخوری و آبخوری ها بوده که حتما باید نسبت به افزایش آن اقدام شود. 

✅ در کف بستر حتما از پوشال نرم و یا خاک اره استفاده کنید، این ماده مانع از خیس شدگی بستر و لیز شوندگی آن می شود، بنابراین از زخم شدن کف پای بوقلمون ها هم جلوگیری خواهد کرد. جهت جلوگیری از بیماری بوقلمون ها ناشی از تجمع فضولات، حتما هر چند روز یکبار پوشال های کف بستر را تعویض کنید. 

✅ برای گرم کردن بوقلمون ها در فصل زمستان و نجات آنها از سرما، می توانید از هیترهای گرمایشی آتش درون استفاده  کنید، این بخاری های صنعتی دودکش دار هستند و دود آلاینده ها را به بیرون منتقل میکند، بنابراین هیچ نگرانی از بابت تلفات وجود ندارد. 

✅ وجود فن تهویه در سالن به تخلیه هوای آلوده و گاز آمونیاک و ورود هوای تازه کمک می کند، با توجه به مساحت و تعداد بوقلمون های پرورشی از تعداد مناسبی فن تهویه می توانید استفاده کنید. 

برای پرواربندی بوقلمون بوربن به چه تجهیزاتی نیاز است؟

برای پرواربندی بوقلمون بوربن به چه تجهیزاتی نیاز است؟ - چیکن دیوایساگر قصد پرورش خانگی و با کمترین هزینه را دارید، می توانید از بخاری گازی معمولی جهت گرمایش در فصل زمستان و آبخوری و دانخوری دست ساز استفاده کنید، اما برای پرورش صنعتی و انبوه حتما بایستی از تجهیزات استاندارد و بادوام استفاده شود، از جمله تجهیزات لازم برای پرورش این پرنده ها می توان به موارد زیر اشاره کرد : 

  1. آبخوری نیپل یا زنگوله ای  
  2. دانخوری شبکه ای یا زنجیری 
  3. فن مرغداری دمپردار
  4. دستگاه جوجه کشی
  5. پوشال کف بستر 
  6. هیتر صنعتی دودکش دار 
  7. لامپ های روشنایی 
  8. آسیاب و میکسر (در صورتی که قصد تولید دان داشته باشید)
  9. لامپ مادر مصنوعی برای گرم نگه داشتن جوجه ها 
  10. دماسنج و رطوبت سنج و تابلو برق کنترل 

چگونه کار پرورش بوقلمون بوربن را شروع کنیم؟

با توجه به اینکه اغلب پرورش دهنده ها، این پرنده ها را برای گوشتی کردن پرورش می دهند، بنابراین خرید جوجه بوقلمون این نژاد و پرواربندی آنها رایج ترین کاری است که انجام می شود. اما اگر دارای گله مولد باشید و یا تخم های نطفه دار با کیفیت آنها را از پرورش دهنده های مطمئن و معتبر تهیه کنید، مسلما سود بیشتری به دست خواهید آورد، چون که تخم های نطفه دار قیمت پایین تری نسبت به جوجه های چند روزه داشته و با جوجه کشی از آنها ، جوجه های سالم تر و مطمئن تری نیز به دست می آورید.

دستگاه جوجه کشی 96 عددی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» طراحی کاملا استاندارد با کیفیت بالا
» بهره گیری از قطعات مرغوب و درجه یک
» دارای قابلیت چرخش اتوماتیک تخم ها
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

چگونه کار پرورش بوقلمون بوربن را شروع کنیم؟ - چیکن دیوایسبه کمک آموزش هایی که در ویدیوهای آموزشی چیکن دیوایس به شما داده می شود، جوجه کشی موفق تری خواهید داشت. به عنوان نمونه مقاله تکنیک های جوجه کشی موفق از تخم های درشت را بخوانید.  

برای شروع کار پرورش می توانید طبق مراحل زیر پیش بروید :

  1. آماده سازی سالن و مرتع 
  2. نصب فن، هیتر، آبخوری و دانخوری 
  3. آماده سازی مکان مخصوص جوجه کشی و نگهداری از جوجه ها 
  4. خرید جیره غذایی مورد نیاز بوقلمون ها 
  5. خرید دستگاه جوجه کشی
  6. خرید یا جمع آوری تخم نطفه دار 
  7. شروع جوجه کشی و پرورش
در مقاله جوجه کشی بوقلمون با دستگاه ، نحوه انجام این کار مفصلا توضیح داده شده است. هم چنین در نوشته راهنمای خرید تخم نطفه دار، شما را برای خرید تخم هایی تازه و با کیفیت راهنمایی کرده ایم. اطلاعات کامل در مجموعه مقالات بوقلمون قابل دستیابی است. 

بررسی مشکلات و محاسن پرورش بوقلمون بوربن 

با اینکه بوقلمون دوره رشد کوتاه و وزن گیری بالایی دارد، اما پرورش این پرنده با معایبی نیز همراه است که در ادامه به صورت کامل به مزایا و معایب نگهداری از این حیوان پرداخته شده است : 

مزایای پرورش و نگهداری بوقلمون بوربن :

  • رسیدن به وزن ۶ الی ۱۰ کیلوگرم در سه ماه 
  • آماده برای فروش پس از سه ماه
  • بازار فروش بالا
  • امکان نگهداری در سالن های کوچک و بزرگ
  • بدون وجود مرتع نیز قابل پرورش است.

معایب پرورش بوقلمون بوربون :

  • وزن گیری کمتر نسبت به بوقلمون برنز سینه پهن 
  • مقاومت کمتر در برابر بیماری ها

پرورش بوقلمون بوربن چقدر سود دارد؟

برآورد سود دقیق امکان پذیر نیست، اما با محاسبه قیمت فروش بوقلمون های گوشتی و کسر کردن هزینه های انجام شده در طول این سه ماه می توان به عدد جزئی رسید. هر بوقلمون در طول این دوره سه ماهه حدودا ۴۰ کیلوگرم دان مصرف می کند و اگر قیمت هر کیلو دان را ۵۰۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم، حدودا ۲۰۰ هزار تومان دان مصرف خواهد کرد و اگر مبلغ ۵۰ هزار تومان را برای سایر هزینه ها مانند (آب، برق، سوخت، درمان و …) در نظر بگیریم، قیمت تمام شده هر بوقلمون ۲۵۰ هزار تومان خواهد بود که در بازار فعلی، یک بوقلمون سه ماهه گوشتی حدودا ۳۰۰ الی ۳۵۰ هزار تومان قیمت دارد. بنابراین از هر پرورش و پرواربندی موفق هر بوقلمون ۵۰ الی ۱۰۰ هزار تومان به دست خواهید آورد. 

قیمت ها برای مرداد ۱۴۰۱ هستند و به مرور زمان می تواند تغییر کند، در صورتی که میزان تلفات بوقلمون ها را به حداقل برسانید، سود بسیار بیشتری از کار پرورش به دست خواهید آورد. 

جمع بندی نهایی 

در این نوشته به ملزومات و پیش نیازهای لازم برای پرورش بوقلمون بوربن پرداخته شد، هم چنین یک محاسبه کلی از میزان درآمد حاصله از گوشتی کردن این نژاد بوقلمون انجام شد، در صورتی که به پرورش بوقلمون و سایر پرنده های بومی علاقه مند هستید، حتما باید مکان مناسب این کار را داشته باشید، کار پرورش را حتی با سرمایه کم هم می توان شروع کرد. 

 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس