جوجه کشی بلدرچین ژاپنی – تجربه های مفید یک پرورش دهنده بلدرچین ژاپنی

جوجه کشی بلدرچین ژاپنی

در ادامه مطلب پرورش بلدرچین ژاپنی به جوجه کشی بلدرچین ژاپنی میپردازیم. اگر علاقه مند به راه اندازی کسب و کار جدید هستید با این مطلب همراه وبلاگ چیکن دیوایس باشید.

نکاتی در مورد جوجه کشی از بلدرچین ژاپنی : 

مراقبت از تخم ها قبل از جوجه کشی بلدرچین ژاپنی  :

تکثیر موفقیت آمیز بلدرچین در قبل از دوره جوجه کشی آغاز می شود. در بلدرچین حدود ۸۰ درصد تخمگذاری بین ساعات ۳ تا ۶ بعد از ظهر صورت میگیرد. در حالی که مرغها تا ساعت ۱۲ ظهر نزدیک ۸۰-۷۵ درصد تخم خود را تولید میکنند، جمع آوری تخم ها چندین بار در طول این مدت صورت می پذیرد.

تخم ها حداقل دوبار در روز جمع آوری می شوند و در هوای گرم عمل جمع آوری تخم را باید افزایش داد. به دلیل پوسته نازک تخم های بلدرچین نسبت به تخم مرغ، جمع آوری و حمل نقل آنها باید با دقت خاصی انجام گیرد.

جوجه در آوری تخمهای ترک خورده بسیار پایین است. تخم های انتخاب شده برای جوجه کشی باید در اتاق خنک، تمیز و عاری از گردو خاک و در درجه حرارت بین ۱۴ مثبت و منهای ۳ و با رطوبت نسبی ۷۰ مثبت و منهای ۱۰ درصد نگهداری نمود که این شرایط حداکثر برای مدت ۷- ۵ روز مناسب است.

حداکثر مدت نگهداری تخم ها ۷ روز بوده، چرا که قابلیت جوجه در آوری پس از آن به مقدار زیادی کاهش می یابد. ولی بهترین زمان نگهداری ۳ روز است.

دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک ۴۸ تایی
» مناسب جوجه کشی بلدرچین ژاپنی
» دارای سیستم روزشمار جوجه کشی
» مجهز به سنسور SHT نسل چهار
قیمت : ۵,۴۵۰,۰۰۰ تومان

پرورش بلدرچین ژاپنی

نگهداری تخم ها در یخچال خانگی به دلیل سرمای بیش از حد و آسیب به جنین، توصیه نمی شود. آب بیشترین حجم تخم ها را تشکیل می دهد و تخم بلدرچین ها به سرعت آب خود را از دست می دهد. با بسته بندی کردن تخم ها در داخل جعبه های پی وی سی می توان به مدت بیشتری (۱۴ تا ۲۱ روز) آنها را نگهداری نمود و میزان هچ چنین تخم هایی معمولاً بیشتر از تخم های غیر بسته بندی شده میباشد.

سعی شود فقط از تخمهای تمیز برای جوجه کشی استفاده شود. تخم های شسته شده را نباید در داخل ماشین خواباند، اگر نیاز به تمیز کردن باشد، باید با یک کاغذ سمباده ظریف یا پارچه پشمی سفت استفاده نمود.

قبل از قرار دادن تخم ها در داخل در دستگاه ستر باید آنها را در دمای ۲۴ – ۲۱ درجه سانتیگراد و رطوبت ۷۵٪ به مدت ۲۰ دقیقه به ازای هر متر مکعب فضا از نسبت ۲۰ گرم پرمنگنات پتاسیم و ۴۵ سیسی فرمالین (۴۰٪) گازدهی نمود.

سپس تخم ها را داخل دستگاه ستر قرار می دهند. عمل گاز دادن را در هنگام چیدن و حداکثر تا ۱۲ ساعت بعد از چیدن می توان انجام داد اما گاز دادن بعد از گذشت ۲ روز از چیدن تخم ها در ماشین ، سبب آسیب جنین و افزایش تلفات آن می شود.

 

معرفی دستگا جوجه کشی 48 تایی
معرفی دستگاه جوجه کشی ۴۸ تایی

دستگاه جوجه کشی بلدرچین

الف) جوجه کشی طبیعی بلدرچین ژاپنی :

خصوصیات تولید مثلی متفاوتی بین نژادهای بلدرچین وجود دارد. خصوصیات تولید مثلی می توانند به وسیله سیستم های دوره نوری، تغذیه، دما و دیگر روش ها اصلاح شوند. بلدرچین اهلی تمایلی برای خوابیدن روی تخم ندارد و از این رو تخم ها باید تحت یک دستگاه جوجه کشی بلدرچین مصنوعی قرار گیرد.

با خواباندن تخم بلدرچین در زیر یک مرغ کرج نیز می توان جوجه ها را تفریخ نمود، اما معمولاً این عمل رایج نمیباشد. با مطالعه رفتار بلدرچین های کوانترین مشاهده گردید که برخی از بلدرچین ها بر روی تخم خود در یک جعبه می خوابند، ولی این گفته همیشه صدق نمی کند.

ب) جوجه کشی مصنوعی بلدرچین ژاپنی :

عوامل متعددی نظیر بارور بودن تخمها ، مدت و شرایط نگهداری تخمها، نحوه عملکرد دستگاه جوجه کشی کیفیت پوسته و وزن تخم بر قدرت جوجه در آوری تاثیر دارند. دامنه تغییرات جوجه در آوری در بلدرچین ژاپنی ۸۰-۲۵ درصد ودر نژادهای مختلف متفاوت است.

تخم های بلدرچین ژاپنی می تواند با در وقت به وسیله یک نوع از دستگاه جوجه کشی تجاری جوجه کشی شود.

درجه حرارت، رطوبت، چرخاندن و تهویه چهار فاکتور مهم در جوجه کشی بلدرچین ژاپنی میباشند.

درجه حرارت، رطوبت، چرخاندن و تهویه چهار فاکتور مهم در جوجه کشی میباشند. نقص در یکی از عوامل می تواند باعث ضعف در جوجه در آوری شود. تخم ها باید در روز حداقل سه بار چرخانده شوند. چرخش بعد از روز ۱۴ با جوجه کشی نباید ادامه پیدا کند تخم های بلدرچین ژاپنی به طور کلی در روز ۱۷ از دوره جوجه کشی هیچ می شوند، اما هچ می تواند زودتر از موقع از آن (۱۴ روزگی) یا دیرتر از آن (۱۹ روزگی) اتفاق بیافتد.

ماشینهای جوجه کشی باید مجهز به فن باشند تا بتواند جریان هوای کافی فراهم آورند، زیرا جنین در حال رشد

از اکسیژن هوا استفاده کرده و گرما و دی اکسیدکربن را به هوا داخل ماشین جوجه کشی پس می دهد. در اوایل جوجه کشی به تهویه کمی نیاز است اما با پیشرفت مرحله جوجه کشی، نیاز به تهویه افزایش می یابد. اگرچه به دلیل رنگی بودن عمل کندلینگ ( نطفه سنجی ) مشکل است اما توصیه میشود در ۱۴ روز اول کلیه تخم ها را کندلینگ کرده و کلیه تخم های غیر بارور، ترک خورده و با جنین های مرده را از ماشین خارج نمود.

برای جلوگیری از چسبیدن رویان به پوسته تخم، عمل چرخاندن تخم ها باید بطور منظم بخصوصں در دورہ بحرانی اوایل جوجه کشی انجام گیرد، عدم چرخشں در طی ۳ تا ۴ روز اول منجر به تولید بدشکلی ها در رویان می شود.عمل چرخاندن را در بعد از ۱۴ روزگی باید متوقف نمود.

نکاتی در مورد جوجه کشی بلدرچین ژاپنی 

ماشین های مجهز به فن باید در درجه حرارت ۳۷.۵ مثبت و منهای ۰.۳ درجه سانتیگراد تنظیم نمود. درجه حرارت بیش از حد منجر به مرگ رویان ها می شود. از روز چهارد تخم ها را از ستر به هچری انتقال داده و عمل چرخاندن باید متوقف شود.

در طی هچ شدن، درجه حرارت را باید به میزان ۰/۵ درجه کاهش داد. در طی جوجه کشی بلدرچین ژاپنی، میزان رطوبت ۷۵-۷۰٪ در بخش ستر رضایت بخش است. و در طی دوره هیچ شدن این مقدار باید به ۸۰٪ افزایش یابد.دوره جوجه کشی بین ۱۶.۵ تا ۱۷.۵ روز متغییر است.

اگر جوجه کشی کوچک و ساده و ترکیبی از ستر و هچر باشد، درجه حرارت باید در ۳۷.۵ درجه و رطوبت نسبی در ۷۰٪ تنظیم شود. دوره جوجه کشی بلدرچین ژاپنی می تواند بسته به درجه حرارت، رطوبت نسبی و واریانس ژنتیکی بین ۱۶ تا ۱۸ با روز متغییر باشد.

در برخی از موسسات جوجه کشی، تخم ها از روز پانزدهم از ستر به هچری منتقل میکنند. از زمان نوک زدن به پوسته تا هچ کامل را ۱۰ ساعت و ۵ ساعت دیگر برای خشک شدن جوجه در نظر میگیرند.
سپس جوجه ها آماده برای توزیع بین فارم های دیگران و یا اینکه برای پرورش به زیر مادر مصنوعی انتقال می یابند.

در حال حاضر در کشور ما افرادی که علاقمند به پرورش بلدرچین جهت تولید گوشت باشند باید جوجه های آن را خودشان تولید و تکثیر نمایند. زیرا هنوز واحدهای تخصصی برای تولید انبوه جوجه بلدرچین و یا کارخانه جوجه کشی ویژه بلدرچین وجود ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋