آموزش نکات و تکنیک های مهم در جفت گیری غاز + ویدیوی آموزشی

آموزش نکات و تکنیک های مهم در جفت گیری غاز + ویدیوی آموزشی 

غازها پرنده های مفیدی هستند که از گوشت آنها جهت تامین پروتئین مورد نیاز جامعه می توان استفاده کرد. این پرنده ها به دلیل تخم گذاری پایینی که دارند جهت تولید تخم خوراکی مناسب نیستند، اما از آنجایی که وزن گیری بالایی دارند، گزینه های بسیار خوبی برای تولید گوشت و کسب درآمد بالا هستند. 

اگر قصد پرورش غاز و تولید تخم نطفه دار از آنها را دارید، حتما نکات و آموزش های ارائه شده در این مقاله را بخوانید تا بالاترین بازدهی را از غازهای مولد خود داشته باشید، ضمن اینکه جهت درک بهتر مطالب، ویدیوهای مصاحبه با پرورش دهنده های غاز نیز در انتهای نوشته قرار داده شده است.

بهترین زمان برای جفت گیری غازها چه فصلی است؟

با اینکه غازها نژادهای مختلفی دارند، اما همه آنها معمولا از اواخر اسفند با گرم شدن هوا و طولانی شدن روزها، آداب جفت گیری را برپا می کنند. این کار تا اواخر بهار ادامه خواهد داشت، البته اگر پرنده ماده در میانه فصل اقدام به تخم گذاری و کرچ کند، تخم گذاری را متوقف کرده و به جوجه کشی از تخم ها و بزرگ کردن جوجه ها خواهد پرداخت. 

غاز چینی بر خلاف سایر غازها ، قادر به جفت گیری و تخم گذاری در فصل زمستان نیز می باشد. دقت کنید که غازها برخلاف مرغ و اردک ، تخم گذاری بسیار پایینی دارد و تنها یکبار در سال اقدام به جفت گیری و تخم گذاری می کند. 

سن مناسب غازها برای جفت انداختن آنها 

غازها معمولا در سن یک الی دو سالگی به بلوغ جنسی می رسند و رفتارهای جفت خواهی و تولید مثلی را از خود نشان خواهند داد، تخم گذاری غازهای ماده کمتر از دو سال سن، سبب تولید تخم هایی هزر و با پوسته نرم خواهد شد که منجر به ضعیف شدن بدن غاز ماده نیز خواهد شد. 

اگر تاکنون هیچ غازی ندارید، بهتر است مولدهای یکسال به بالا را خریداری کنید تا در کمترین زمان ممکن شروع به جفت گیری و تخم گذاری کنند. در غیر این صورت، خرید غازهای جوان تر سبب افزایش هزینه های پرورش خواهد شد. 

آماده سازی مکان مناسب برای جفت گیری غازها 

غازها در هر مکانی می توانند جفت گیری کنند، کافیست شرایط محیطی آرام و تغذیه کافی داشته باشند، البته گرمای هوا و طولانی بودن روزها نیز در برخی نژادها دخیل است. برخی از پرورش دهنده ها بر این باور هستند که غازها در آب به خوبی جفت گیری می کنند و درصد نطفه داری تخم ها را بالا می برد، بنابراین جهت افزایش میزان نطفه داری تخم ها و فراهم آوردن شرایط محیطی ایده آل و با نشاط برای انها، می توانید از یک برکه یا استخر دست ساز استفاده کنید. 

در صورتی که غازهای خود را در حیاط و فضای آزاد نگهداری می کنید، باید از دیوار یا فنس برای محافظت از آنها در برابر شکارچیان استفاده کنید، با توجه به اینکه غازها مقاومت بالایی در برابر آب و هوای سرد دارند، بنابراین به راحتی می توانید لانه آنها را در فضای آزاد و کنار استخر بنا کنید تا هم به شنا بپردازند و هم با کرچ شدن روی تخم ها، از آنها جوجه کشی کند، غازها در طبیعت و زندگی وحشیانه نیز همین روال را در پیش میگیرند. 

آماده سازی مکان مناسب برای جفت گیری غازها - چیکن دیوایساما اگر قصد نگهداری از غازها در سالن و فضای سرپوشیده را دارید، می توانید از جعبه های چوبی یا پلاستیکی برای ساخت لانه استفاده کنید. هم چنین بایستی از پوشال های نرم، کاه و یا پر جهت پوشش کف لانه استفاده کنید، در غیر این صورت شاهد پرکنی غاز جهت ساخت لانه خواهید بود.

ویژگی های لانه مناسب برای غازها

بهترین مکان برای ساخت لانه، جایی است که غاز ماده برای اولین بار جهت تخم گذاری به آن مراجعه کرده است. در صورتی که غازهای ماده شما کنار استخر، لا به لای گیاهان و یا گوشه های حیاط را برای تخم گذاری انتخاب کرده است، می توانید از علوفه و برگ گیاهان، پوشال های نرم و پر جهت ساخت لانه به آنها کمک کنید. 

مکان قرارگیری لانه باید به دور از حیوانات و موجودات موذی مانند موش، کلاغ، سگ و گربه و… باشد تا پرنده شما در آرامش کامل به جوجه کشی بپردازد. برای اینکه محیط آرامی را برای غاز خود فراهم کنید، حتما مقاله مراقبت از غاز کرچ را به خوبی بخوانید. 

بهتر است لانه در نزدیکی استخر باشد، تا غاز در طول دوره کرچ نیز بتواند آب تنی کند، این کار به نرم شدن پوسته و هچ بهتر جوجه ها کمک خواهد کرد.

علائم آمادگی غازها برای جفت گیری و نحوه تشویق آنها

با فرا رسیدن فصل بهار، در صورتی که غازهای شما در سن بلوغ قرار داشته باشند، شاهد تغییر در رفتارهای آنها خواهید بود. غازهایی که سابقه جفت گیری داشته باشند، جفت خود را قبلا انتخاب کرده اند و امسال برای بار چندم اقدام به تولید مثل خواهند کرد، طبیعتا شروع پروسه جفت گیری و تخم گذاری در غازهای با تجربه آسان تر خواهد بود. 

اما غازهای جوانی که به تازگی به سن بلوغ جنسی رسیده اند، ابتدا باید جفتی را برای خود برگزینند. برای این کار باید غازهای نر و ماده را با هم نگهداری کنید، غازهای نر با انجام حرکات موزون ، بالا و پایین کردن گردن ، آواز خواندن و بال زدن سعی در جلب توجه ماده خواهد داشت. در صورتی که غاز ماده نیز نوک خود را به نوک غاز نر نزدیک کرده و او را همراهی کند، به این معناست که غاز ماده ، غاز نر را برای جفت گیری و تولید مثل انتخاب کرده است. 

اما اگر پرنده ماده توجهی به پرنده نر نداشته باشد، غاز نر به سراغ ماده دیگری رفته و همان حرکات را جهت جلب توجه او انجام خواهد داد. 

برخی از نژادهای غاز فقط یک غاز ماده را انتخاب می کنند، در حالی که نژادهای دیگر ممکن است همزمان با دو الی سه غاز ماده جفت گیری کند، معمولا غازهای سبک ماده های بیشتری را انتخاب می کنند. 

بهتر است قلمرو مشخصی را برای هر گله از غازهای خود انتخاب کنید، یعنی پس از انتخاب شدن پرنده نر توسط ماده ها ، می توانید لانه مشخصی را برای هر کدام از ماده ها بنا کرده و آنها را با غاز نر آنها در یک محدوده مشخصی نگهداری کنید. 

جهت ترغیب غازها به جفت گیری باید روزانه چند ساعت آنها را در آب استخر رها کنید. با اینکه وجود استخر برای غازها ضروری نیست، اما به افزایش کیفیت نطفه کمک شایانی خواهد کرد. 

جیره غذایی مناسب برای تقویت غازها در دوره جفت گیری 

برای اینکه غازهای شما خیلی زود تمایل به جفت گیری پیدا کنند، ضمن فراهم کردن شرایط محیطی و ساخت لانه مناسب برای آنها، باید از یک رژیم غذایی قوی و گرم نیز استفاده شود که در ادامه توضیح داده شده است. 

استفاده از رژیم غذایی تازه و سالم سبب سالم شدن بدن غازها خواهد شد و هرچه غازهای شما سالم تر باشند، احتمال تولید تخم های سالم و نطفه دار بیشتر خواهد بود. مواد غذایی مصرفی غازها عمدتاً شامل سبزیجات و علوفه، یونجه، برگ چغندر، برگ سیب زمینی، برگ هویج و تربچه، کلم و کاهو، گیاه مارماهی و سایر علوفه جات است که معمولاً حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از رژیم غذایی آنها را به خود اختصاص خواهد داد.

جیره غذایی مناسب برای تقویت غازها در دوره جفت گیری - چیکن دیوایسدر کنار مواد غذایی فوق، جهت تقویت بدن غازها می توانید از کنسانتره یا همان پلت استفاده کنید که شامل پروتئین، مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن پرنده خواهد بود. استفاده از ترکیب پودر ذرت و گندم و جو نیز به تقویت بدن غازها و افزایش تمایل آنها به جفت گیری کمک می کند. 

ضمن استفاده از مواد غذایی فوق، باید آب سالم و قابل شرب را همیشه و در همه حال در اختیار غازها قرار دهید، آنها از آب برای هضم غذا و رفع تشنگی استفاده خواهند کرد. در حالت کلی، تمامی طیور بیشتر از غذا به آب نیاز دارند و نقش حیاتی برای آنها دارد. در نوشته تغذیه غاز به اطلاعات کامل تری دست پیدا خواهید کرد. 

جلوگیری از بیمار شدن غازها جهت افزایش میزان باروری تخم ها 

غازهای بیمار تمایلی به خوردن غذا و معاشقه و جفت گیری نخواهند داشت و دارای حالتی آشفته و پریشان هستند. در صورتی که غازهای خود را در چنین حالتی مشاهده کردید، حتما آنها را از غازهای سالم و سرحال جدا کرده و جهت درمان به یک دامپزشک قابل اعتماد مراجعه کنید. 

استفاده از آب و غذای تازه و سالم، تعویض مداوم غذای مصرف شده با غذای تازه ، شستشوی دائمی ظروف آبخوری و دانخوری ، مراجعه به دامپزشک جهت کنترل وضعیت سلامتی، واکسیناسیون به موقع و پرورش در بستر تمیز و … همگی در سلامت غازهای شما تاثیر گذار خواهند بود. 

مشاهده ویدیو تجربیات آقای احمدیان در مورد جفت گیری غاز و محل مناسب آن

در این قسمت در خدمت آقای احمدیان یکی از پرورش دهندگان با سابقه انواع نژاد غاز در آذربایجان غربی – نقده بوده ایم.ایشان در مورد جفت گیری غاز ، شرایط نگهداری و آماده سازی غاز برای جفت گیری اطلاعات کاربردی و جالبی را در اختیار ما قرار دادند که آنها را با شما به اشتراک می گذاریم.

به گفته آقای احمدیان : همان طور که در تصویر مشاهده کنید غاز های سفید از دو نژاد می باشند ، نوع اول از نژاد اوکراین سفید غبدار می باشند که در نوع خود در بازار حرف اول را از لحاظ اقتصادی و تزئینی می زنند.نوع دوم از نژاد غاز های لیندای روسی می باشند که از نوع نژاد سنگین می باشند  این غاز های معمولا در نرهای بالغ ۱۲ تا ۱۵ کیلوگرم وزن گوشت آنها میشود و ماده این نژاد ۹ تا ۱۲ کیلوگرم گوشت می دهد.از دید تخم گذاری غازهای سفید اوکراین حدودا ۴۰ تا ۴۵ عدد تخم می گذارند و بسته به نوع تغذیه می تواند این مقدار متفاوت باشد.لازم به ذکر است که تغذیه در غاز های بالغ و مولد تاثیر بسیار زیادی می گذارد.

در نوع بعدی غاز ، یعنی غاز های خاکستری دارای نژاد اوکراین می باشند که از لحاظ رنگ با نوع سفید رنگ متفاوت می باشند.در بازار روز این نژاد از غاز مشتری های مخصوص به خود را دارند البته لازم به ذکر است در میان این غاز های نژاد اوکراین سفید محبوبیت بیشتری دارد.

از لحاظ تخم گذار و جفت گیری هر دو نژاد سفید و خاکستری اوکراینی دارای فصل جفت گیری و تخم گذاری یکسانی می باشند و تعداد تخم های گذاشته شده توسط هر دو نژاد یکسان می باشد.

لازم  به تاکید می باشد که در پرورش غازها وجود آب و محلی مانند استخر برای غازهای امری حیاتی می باشد.یکی از دلایل مهم که نیاز به آب می باشد جفت گیری غاز است.غاز برای جفت گیری نیاز به آب دارد و در صورتی که در آب جفت گیری نکنند درصد بزرگی از  راندمان نطفه دار بودن تخم ها کاهش پیدا می کند به همین خاطر غازها بایست حتما در آب جفت گیری نمایند تا درصد باروری آنها کاهش پیدا نکند.غاز از استخر آب علاوه بر جفت گیری برای بازی کردن ، آب تنی نیز استفاده می نماید.

مشاهده ویدیو تجربیات آقای احمدیان در تغذیه غاز ها

در مورد تغذیه غاز ها در دوران جفت گیری و قبل از جفت گیری غاز ، آقای احمدیان فرمودند که چهار هفته قبل از شروع فصل جفت گیری غاز ها را با ذرت کامل و پودر جو تغذیه می نمایند.در مورد میان وعده در فصل زمستان از پودر یونجه نیز برای تغذیه غازها استفاده  می نمایند که به صورت آسیاب شده می باشد.در صورتی که پودر یونجه در دسترس نباشد می توان از کاهو به جای آن در تغذیه میان وعده غاز استفاده نمود.کاهو را به دلیل ایجاد سرد مزاجی در غاز خیلی کم استفاده می نمایند.( در طول روز می توان تا یک کیلو کاهو در اختیار غاز های قرار داد )

در مورد نسبت و ضریب نگهداری غازها در کنار هم ایشان فرمودند معمولا یک نر برای دو ماده کافی می باشد.تجربه جالبی که ایشان داشته اند مربوط میشود به سال های اول شروع پرورش غاز که از یک نر و یک ماده برای جفت گیری استفاده می نمودند.

در این شرایط درصد جوجه های نر نسبت به ماده در جفت گیری یک به یک بیشتر بوده و همیشه تعداد جوجه های نر خارج شده از تخم نسبت به ماده ها بیشتر میشده است به همین خاطر در سال های بعد برای حفظ تعادل در جوجه ها از یک نر و دو ماده استفاده کرده اند.لازم به یاداوری می باشد این رعایت نسبت بایست در غازهای بالغ صورت بگیرد و در غازهای جوان به تعداد بیشتری نر نیاز می باشد.

در مورد شرایط انتقال تخم های نطفه دار به دستگاه جوجه کشی بعد از به دنیا آمدن ، ایشان فرمودند در حدود یک ساعت بعد از تخم گذاری غاز ، تخم ها را از محل تخم گذاری خارج می نمایند و با استفاده از ضد عفونی کننده نانوسل تخم ها را ضد عفونی می کنند و در یک محل خشک به صورت قرار گرفته روی پهلو نگهداری می نمایند و بعد از ۲۴ ساعت تخم ها را به دستگاه جوجه کشی غاز انتقال می دهند.

از دیدگاه ایشان در صورت گذشت ۴۸ ساعت از تخم گذاری غاز و عدم قرار دادن تخم در دستگاه جوجه کشی درصد تبدیل شدن به جوجه آن تخم تا نصف کاهش می یابد.

دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک ۴۸ تایی
» دارای قابلیت انتخاب پرنده
» امکان سنجش خودکار و دقیق میزان دما و رطوبت
» بدنه ی ضد زنگ و قابل شستشو
قیمت : ۴,۹۵۰,۰۰۰ تومان

به گفته آقای احمدیان خرید تخم نطفه دار می تواند بسیار خطرناک باشد ، بازار امروز به گونه ای می باشد که متاسفانه درصد کلاه برداری افزایش یافته است و نمی توان به افراد نا آشنا اعتماد نمود.اکثر افراد عکس های موجود در اینترنت یا سایر پرورش دهندگان  را به اسم پرنده خود در فضای مجازی پخش کرده و اقدام به کلاه بردای می نمایند.بهترین روش برای خرید تخم نطفه دار بازدید مستقیم از محل نگهداری پرنده از نزدیک و خرید می باشد.

محل تخم گذاری غاز بایست سرپوشیده باشد و مناسب برای تخم گذاری غاز طراحی شود.یک آلاچیق کوچک سرپوشیده مناسب می باشد که بایست ۲ تا ۳ هفته قبل از تخم گذاری آماده شده و در اختیار غاز قرار گیرد.

در این مدت غاز ها به صورت جداگانه یا با یکدیگر روزانه از محل تخم گذاری بازدید می نمایند تا محل مناسب باشد.بهتر است در کف آلاچیق یا محل تخم گذاری با استفاده از یونجه خشک پوشانده شود.غاز به دلیل شرایط که دارد دوست دارد بعد از تخم گذاری ، تخم رو پنهان کند.به همین دلیل نیاز به یونجه خشک یا مانند آن در کف محل تخم گذاری می باشد.

نوشته های مشابه

‫۳۸ دیدگاه ها

  1. سلام من ۳تا جوجه غاز ۷روزه خریدم الان بزرگ شدن تقریبا ۱ساله هستن ولی من نمی‌دونم این ها نر هستن یا ماده هر سه تا هم با همدیگه جفت گیری میکنند ولی تخم نمی گذارند

  2. سلام من دوتا غاز دارم یکیشون قو غازه یکیشون غاز ساده،غاز ساده قبلا جفت داشت بعد جفتش عوض شده شده قوغاز این دوتا باهم جفت گیری میکنن یا باید نژادشون فرق نکنه مثلا قوغاز با قو غاز جفتگیری میکنه یا فرق نمیکنه?ممنون میشم راهنماییم کنین.

  3. سلام محسن هستم
    یک جفت غاز نرو ماده دارم جفتگیرشون دیدم
    بعد از چند وقت که جفت کیری کردن سگ اومد غاز نر گرفت خورد ولی
    الان غاز ماده دار تخم میزاره تخم های آن الان نطفه دارن یا احتیاج به غاز نر دارد ممنون تجربه دهید

  4. سلام من پنج تا غاز ماده و دو تا نر دارم. از شهریور پارسال تا اسفند تخم میزاشتن الان خرداد داره تموم میشه نه جفت‌گیری می‌کنند و نه تخم میزارن یعنی یه دونه تخم هم تو این سه ماه ندیدم. تغذیه شون هم خوبه البته یکی از غازها کرچ شده بود که از ۸ تا تخمی که زیرش بود همه شون رو به‌مرور ترکوندن و خوردن جز یکی که توش یه جوجه ی نارس مرده بود. روزها تو حیاط آبتنی می‌کنند و شبها میرن لونه. احتمال داره که چون پوسته های تخم ها و بوشون از لونه میاد اینا فکر میکنن هنوز تخمی هست و نباید جفت‌گیری کنند یا مشکل دیگه ای هست. ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید.

    1. سلام
      مورد مقداری تخصصی هست !
      به نظرم کاه های داخل محیط خواب و نگهداریشون رو کامل عوض کن
      اب رو کامل عوض کن
      محیط رو تمیز کن
      مخصوصا بهشون کلسیم باید بدی ، ویتامین هاشو قطره های در داروخانه موجوده
      مولتی ویتامین های خوب خارجی هم بخر براشون ارزش داره و خودش رو به خوبی نشون میده

  5. یک غاز دارم با اردک اسراییلی ماده جفتگیری می کرد یعنی انها جفت شدن و تخمشون نطفه دار میشود

    1. دقیق نمیشه گفت
      بعد از جوجه کشی از تخم ها مشخص میشه که نطفه دار بودن یا نه

      1. سلام خسته نباشید من یک جفت غاز نرو ماده دارم الان نزدیک به ۲هفته هست که جفت گیری میکنن چند روز دیگه تخم میزارن؟

        1. اگه مکان ارامی داشته باشن و غذای کافی بهشون بدی احتمال داره یک الی دو هفته دیگه تخم بذاره

        1. اونطور که دوستمون تعریف کردن ظاهرا میشه

  6. چرا غازهایی دارم تخم نمیزارن جاشون هم خوبه
    ایا هنوز به فصل تخمگذاریشون نرسیده

    1. غازها معمولا از فصل بهار شروع به جفت گیری و تخم گذاری می کنن
      فقط غاز چینی در فصل زمستان تخم گذاری می کنه

    1. از پرورش دهنده های با تجربه غاز سوال بفرمایید.

  7. سلام. خسته نباشید
    من یه غاز نر و دو تا ماده دارم
    اما تخم نمیزارن. میشه یکم منو راهنمایی کنید.
    و اینکه چجور زیستگاهی واسشون فراهم کنم.
    ممنونم.

    1. باید شرایط اروم و بدون استرسی رو براشون فراهم کنید
      غذای کافی داشته باشن و لانه ماده در یک محیط اروم و گرم و با نور کم باشه
      حتما به ماده پودر استخوان و یا پودر پوسته تخم مرغ بده و از داروهای تقویتی با نظر دامپزشک استفاده کن

  8. سلام من ۱غاز نر دارم ۳ تا غاز ماده .
    حدود ۸ ماهه هستن .
    کدوم ماه اینا جفتگیری میکنن .
    هر غاز ساده چند تا تخم میذاره .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋