فیلم پرورش غاز و قوغاز از یک روزگی تا بلوغ از زبان پرورش دهنده حرفه ای

اگر در فکر پرورش حرفه ای غاز و قوغاز هستید، خواندن این مقاله برای شما بسیار ضروری است. این متن بر اساس مصاحبه با آقای بقایی پرورش دهنده حرفه ای غاز نوشته شده است. آقای بقایی، با انجام نکات بسیار ساده توانسته پرورش غاز و قوغاز را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. با مشاهده این ویدیو همراه ما باشید.

دستگاه جوجه کشی 96 عددی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» مناسب برای جوجه کشی از غاز و قوغاز
» قابلیت کارکرد با باتری ۱۲ ولت
» دارای قابلیت ستر و هچر همزمان
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

ویدیو اول : پرورش غاز و قو غاز یک روزه تا ۴۰ روزه

همانطور که در ویدیوی قبلی مشاهده نمودید، پرورش غاز ها از یک روزگی تا ۴۰ روزگی به طور کامل همراه با نکات مفید گفته شد. در قسمت دوم از این مصاحبه، پرورش غاز و قو غاز نیمچه و مولد را برای شما فراهم کرده ایم. لطفا ویدیو را تماشا کنید:

ویدیو دوم : پرورش غاز و قو غاز نیمچه و مولد

در ادامه با قسمت سوم این مصاحبه و بررسی بهترین و کم هزینه ترین راه پرورش غاز و قوغاز چینی در خدمت شما هستیم.

ویدیو سوم : واکسیناسیون غاز و قوغاز و نحوه شروع پرورش

ویدیو چهارم : بستر مناسب برای پرورش غاز و قوغاز چینی 

برای مشاهده قسمت پنجم مصاحبه و آشنایی با نحوه بازاریابی و کسب درآمد از پرروش غاز و قوغاز چینی کلیک کنید. بازاریابی، نحوه خرید و فروش غاز و قوغاز چینی + فیلم
در قسمت هفتم این مصاحبه، نکات طلایی جوجه کشی از تخم این پرنده گفته شده است : فیلم جوجه کشی از تخم غاز و قوغاز

زمین و فضای مناسب برای پرورش غاز و قوغاز

غاز و قوغاز، پرندگانی آب دوست بوده و ویژگی های زمین پرورش آنها با مرغ و بوقلمون متفاوت است. این پرنده، در سنین مختلف، نیازهای زیستی متفاوتی دارد، به همین دلیل در این قسمت، محیط مناسب برای جوجه غاز و قوغاز بالغ بررسی می شود.

محیط مناسب جوجه غاز (یک روزگی تا ۲ هفتگی)

غاز های یک روزه به دلیل مقاومت بسیار پایین در برابر سرما و آلودگی، به محیط کاملا سرپوشیده، گرم و عاری از آلودگی احتیاج دارند. برای جلوگیری از تلفات این پرنده لازم است تا برای آنها، قفس هایی مخصوص با ارتفاع ۵۰ سانتی متر از سطح زمین بسازید. این امر باعث جلوگیری از رسیدن سرما از زمین به پاهای پرنده میشود.

همچنین برای ساخت بستر قفس ها، از توری های ریز استفاده کنید تا فضولات پرنده از کف قفس خارج شود. وجود فضولات در بستر، احتمال ابتلا به عفونت کیسه زرده را بالا میبرد.

فضای مناسب برای پرورش غاز و قوغاز (از ۲ هفتگی تا یک ماه)

پس از اینکه جوجه ها، قدرت بیشتری کسب کردند، بهتر است آنها را از قفس خارج کنید. توجه داشته باشید که غاز و قوغاز باید تا ۳۰ یا ۴۰ روزگی در محیط های سرپوشیده پرورش داده شوند. این کار مانع از سرما خوردن پرنده و جلوگیری از شکار توسط شکارچیان میشود.

محیط مناسب برای پرورش غاز و قو غاز نیمچه و بالغ

پس از اینکه غاز ها به سن ۴۰ روزگی رسیدند، میتوان آنها را در فضاهای بسته، نیمه بسته و باز هم پرورش داد. در این سن، پرنده برای شنا و آبتنی نیاز به حوضچه و استخر دارد. لازم است تا به ازای هر غاز بالغ، فضایی به اندازه یک تا دو متر مربع برای چرا و گشت و گذار در نظر بگیرید.

نحوه تامین دمای مناسب برای جوجه قوغاز و غاز

غاز و قوغاز بالغ، می تواند دمای ۱۰- درجه سانتیگراد را نیز تحمل کند؛ اما دمای زیر ۳۰ درجه سانتیگراد برای جوجه های این پرنده مشکل ساز است. ضروری است تا جوجه غاز و قوغاز تا سن ۲ هفتگی در دمای ۳۰ تا ۳۲ درجه سانتیگراد نگهداری شود.

برای گله های بزرگ و تعداد بالا شما میتوانید از بخاری استفاده کنید. همچنین برای تعداد محدود توصیه میشود از لامپ های رشته ای ۵۰ تا ۱۰۰ وات و یا لامپ مادر مصنوعی بهره بگیرید.

تغذیه غاز و قوغاز از یک روزگی تا بلوغ

تغذیه غاز و قوغاز از یک روزگی تا بلوغ - چیکن دیوایس

غازها پرندگانی پر خور هستند و عمدتا علاقه دارند تا غذای خود را در آب بخورند. در این قسمت تمام نیاز های غذایی غاز و قوغاز از بدو تولد تا زمان تخم گذاری پرنده بررسی شده است.

غذای جوجه غاز تا یک ماهگی

تا ۲۴ ساعت پس از تولد جوجه ها، تنها کافی است محلول آب و ویتامین B کمپلکس و یا محلول آب و شکر در اختیار پرنده قرار گیرد. این کار باعث جذب کامل کیسه زرده، تقویت پرنده و کاهش استرس آنها میگردد.

(تجربه نشان داده که بهتر است تا زمان اولین فضله جوجه ها، تنها با آب و شکر یا B کمپلکس تغذیه شوند.)

میزان دقیق B کمپلکس و آب و شکر برای جوجه ها، در ویدیوی اول، به طور کامل توضیح داده شده است.

غذای جوجه غاز پس از ۲۴ ساعت اولیه زندگی، دان سوپر استارتر مخصوص می باشد. همچنین استفاده از یونجه در تغذیه جوجه ها، باعث کاهش مصرف دان، افزایش وزن گیری و کاهش پرخاشگری غاز و قوغاز می گردد.

غذای غاز و قو غاز نیمچه

برای تغذیه غاز  و قوغاز های یک ماهه و ۴۰ روزه، شما میتوانید از انواع غلات و سبزیجات تازه برای پرنده استفاده نمایید. برای ساخت یک جیره غذایی مفید و مقوی، از مخلوط گندم، ذرت، جو، سویا، پودر پروبیوتیک و دان استارتر استفاده کنید.

یک کیلوگرم از دانه های گفته شده را به همراه یک کیلوگرم دان سوپر استارتر مخلوط کرده و در اختیار غاز های نیمچه قرار دهید. استفاده از یونجه خشک نیز برای کاهش مصرف دان توصیه میشود.

تغذیه غاز و قو غاز بالغ

برای این منظور طبق گفته آقای رضا بقایی، پرورش دهنده موفق غاز و قوغاز، از جیره غذایی زیر استفاده کنید :

۳۰ کیلوگرم گندم + ۱۰ کیلوگرم جو + ۱۵ کیلوگرم سویا + ۲۰۰ گرم پروبیوتیک و مکمل های ویتامین را آسیاب کرده و در اختیار پرنده قرار دهید. برای این امر میتوانید از آسیاب های مرغداری استفاده نمایید.

همچنین برای مخلوط کردن یکنواخت دان، استفاده از میکسر مرغداری توصیه میشود. این جیره غذایی تا ۲ ماهگی غاز و قوغاز مناسب بوده و پس از آن لازم است از دان رشد استفاده شود.

برای پرورش حرفه ای غاز و قوغاز، ضروری است تا از یک دامپزشک در تعیین جیره غذایی مخصوص پرنده و جیره نویسی کمک بگیرید.

واکسیناسیون غاز و قوغاز و ویتامین های مورد نیاز آن ها

همانطور که در ویدیو مشاهده نمودید، پرندگان در این نوع پرورش تا سن ۴۰ روزگی به هیچ عنوان از محیط سرپوشیده خارج نمی شوند. علاوه بر آن، امکان رفت و آمد افراد متفرقه، ورود سگ و گربه به سالن و همچنین ورود پرندگان دیگر به محیط نیز وجود ندارد. به همین دلیل این پرورش دهنده، تا سن ۴۰ روزگی غاز های خود را واکسینه نمیکند.

واکسیناسیون غاز و قوغاز - چیکن دیوایس

واکسیناسیون غاز و قوغاز چینی پس از ۴۰ روزگی

غازهای ۴۰ روزه، قبل از ورود به گله مولد، به طور کامل واکسینه میشوند. برای این منظور لازم است تا شب قبل از ورود، تمامی آبخوری های سالن جمع آوری شوند. در این صورت پرنده ۱۰ تا ۱۲ ساعت، هیچ آبی برای نوشیدن در اختیار ندارد. پس از آن، طبق تجویز دامپزشک، واکسن دوگانه برونشیت و نیوکاسل (سویه B1) درون آبخوری غاز و قوغاز ریخته شده تا پرنده تشنه، به سرعت آن را مصرف نماید. در این صورت تمام گله در برابر نیوکاسل و برونشیت واکسینه می شوند.

واکسن B1، باید در یخ نگهداری شده و در کمتر از ۲ ساعت مصرف شود، در غیر این صورت هیچ گونه اثر گذاری بر پرنده نخواهد داشت.

در صورتی که، محیط پرورش شما ایزوله نباشد و امکان رفت آمد سایر حیوانات و افراد متفرقه به سالن های پرورش شما وجود دارد؛ ضروری است تا در بدو تولد پرنده و با مشورت دامپزشک مقیم، تمامی جوجه ها واکسینه شوند.

ویتامین های مورد نیاز جوجه غاز

طبق گفته جناب آقای بقایی، غازهای ایشان از ویتامین APSA POLIVIT COMPLEX SE به صورت دوره ای مصرف میکنند. ایشان یک سی سی از این ویتامین را در یک لیتر آب ریخته و در دوره های ۵ روزه در اختیار پرنده قرار میدهد. پس از هر ۵ روز، به مدت ۱۰ روز، این ویتامین از آب غاز ها حذف میشود.

تشکیل گله مولد و جفت گیری غاز و قوغاز

سن بلوغ و جفت گیری غاز ها، بسته به نژاد آن ها متفاوت است. لازم است تا در سن ۴ تا ۵ ماهگی پرنده، گله غاز مولد خود را تشکیل دهید. برای این منظور لازم است تا ابتدا جنسیت غاز های خود را مشخص نمایید. مطالعه مقاله تشخیص جنسیت غاز و قوغاز به شما کمک میکند.

سن جفت گیری و تخم گذاری غاز و قوغاز

غازهای نژاد چینی در سن ۴ تا ۵ ماهگی به بلوغ جنسی رسیده و شروع به جفتگیری میکنند. تخم گذاری این پرنده در سن ۶ ماهگی شروع میشود. در نتیجه بهتر است غازها را قبل از ۴ ماهگی تفکیک کنید.

در قوغاز های نژاد خالماگوری و لیندا سن جفتگیری و تخمگذاری پرنده، پس از ۷ ماهگی می باشد.

نحوه تشکیل گله مولد غاز

غاز های نر زیر دو سال، نطفه ای ضعیف دارند، در نتیجه نیاز است به ازای هر قو غاز ماده، یک قو غاز نر در نظر بگیرید. در صورت تشکیل گله مولد از غاز های بالای ۲ و ۳ سال، در هر گله یک غاز نر و دو یا سه غاز ماده قرار دهید.

غاز های نر بالای دو سال، نطفه قوی داشته و غاز ماده نیز در این سن به بیشترین میزان تخم گذاری خود میرسد.

بهترین راه پرورش غاز و قوغاز، معایب و مزایای آن

برای شروع پرورش غاز، در ابتدای امر شما نیازمند خرید غاز بالغ، جوجه غاز و یا تخم نطفه دار این پرنده می باشید. هر کدام از این روش های گفته شده دارای معایب و مزایایی بوده که ما از زبان جناب آقای بقایی، این روش ها را بررسی میکنیم.

خرید تخم نطفه دار غاز و قوغاز چینی چه معایبی دارد ؟

خرید تخم نطفه دار غاز و قوغاز چینی چه معایبی دارد ؟ - چیکن دیوایسقیمت تخم نطفه دار غاز، نسبت به غاز های بالغ، بسیار مناسب تر بوده اما، مشکل این نوع پرورش و جوجه کشی از غاز، عدم دسترسی به پرورش دهنده های معتبر می باشد. خرید تخم نطفه دار غاز و قوغاز از پرورش دهنده غیر معتبر، میتواند مشکلات زیر را به دنبال داشته باشد :

  • خرید تخم نطفه دار کهنه
  • خرید تخم نطفه دار قوغاز و غاز از گله های دورگه و ناخالص
  • خرید تخم بدون نطفه به عنوان تخم نطفه دار غاز

معایب و مزایای خرید جوجه غاز

همانطور که گفته شد، جوجه غاز ها پس از یک سالگی به سن بلوغ و مولدی میرسند. از معایب خرید جوجه غاز و قوغاز برای پرورش، میتوان به بلوغ دیر رس آن ها و بازدهی طولانی مدت اشاره کرد. علاوه بر آن، با خرید جوجه غاز، امکان خرید تعداد زیادی غاز نر و عدم تناسب تعداد غاز و قوغاز ماده با جنس نر نیز وجود دارد.

خرید غاز و قوغاز مولد

بهترین راه پرورش غاز و قوغاز چینی، خرید مولد های بالغ و اصیل این نژاد می باشد. با خرید مولد غاز و قوغاز بالای ۱۷ ماه یا دو سال، شما میتوانید بلافاصله به تخم های نطفه دار سالم و با بازدهی سریع دست یابید.

جمع بندی

این مقاله از وب سایت چیکن دیوایس، به بررسی نکات مهم در پرورش انواع نژاد غاز و قوغاز پرداخته است. با مطالعه این مقاله شما با ویژگی های زمین پرورش غاز، تغذیه، زمان جفتگیری و نحوه تشکیل گله مولد غاز و نحوه واکسیناسیون آن ها آشنا شدید. نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

‫۲۵ دیدگاه ها

  1. سلام من یک قوغاز ماده اوکراینی یک ساله دارم الان براش جفت خریدم ولی از هم می‌ترسند. دلیلش چیه وتاکی اینطوری هستند.

    1. سلام
      برید اینستاگرامشون شمارشونو قرار دادن :
      rezabagye57

  2. خیلی خیلی ممنونم از در اختیار قراردادن تجربه تون ،ببخشید نژاد خاامالگوری بهتره یا لیندا

    1. سلام دوست عزیز
      خوشحالیم که تونسیم نظرتون رو جلب کنیم
      از چه نظر؟؟ چون هر کدوم برحسب فاکتورهای مختلف مزیت خودشون رو دارن

  3. دست تک تکتون دردنکنه که سابقه واندیشه خودتون رودراختیاردوستان گلم وبنده میزارین که تواین راه موفق باشیم
    تنوجانومالتون سلامت وپربرکت باشه انشالله
    سپاس فراوان

    1. خوشحالیم که از مطالب راضی بودید
      شاد و سلامت باشید

  4. سلام ممنون بابت راهنمایتون فقط لیندا با خارماگوری رو چجوری تشخیس بدیم

    1. سلام تفاوت های ظاهری در غب غب و هیکل و پر دارن باید چندبار از نزدیک ببینید

  5. سلام. وقت بخیر. من یک باغ خارج از شهر دارم که هفته ای فقط دو روز می تونم بهش سر بزنم. به نظرتون میشه یه قفس بزرگ درست کنم و غذا و آب برای چند روز بذارم داخل قفس؟ اینطوری قوغاز ها می تونن با ۲ روز هواخوری در هفته رشد پیدا کنن؟ در ضمن شنیدم قوغاز ها بدجور گاز میگیرن، برای بچه خطرناک نیست؟

  6. سلام
    ببخشید از کجا میتونم بفهمم که اردکم جفت
    گیری کرده .
    اردک هام کنار پرنده های دیگه هستند
    امکان داره که جفت گیری کنه

  7. سلام اردک من بعد مدتی تخم نگذاشت میخوام
    بدونم دوباره کی تخم میگذاره.
    بعد من سه تا قوغاز دارم که تقریبادوما ماهو خورده ایشون هست.دوتاشون خوب بزرگ شدن اما یکی شون اصلا تغیری نکره اندازه جوجه ۴ روزه
    هست فقط هی چاق میشه و از شدت سنگینی
    پاهاش داره کج میشه . زود تر جواب بدید
    ممنون

    1. احتمالا وارد دوره تولک شده برای همین تخم نمیزاره
      به جوجه غاز هم پلت مخصوص جوجه غازها رو بدید تا رشد کنه
      کج شدن پا هم به خاطر افزایش وزن ، بهش غذای کم چرب تری بده

    2. سلام
      سما درست گفتید اردک رفته تو لک
      چون پرهای بالش همه ریخت و دوباره
      دارن بیرون میان اردک نر هم همینطور
      خوب کی درباره تخم میگذاره.

      1. به تغذیه شون رسیدگی کنید و حتما پروتئین کافی داشته باشه
        احتمالا اوایل پاییز تخم بذاره
        اگر نذاشت میمونه واس بهار
        اگ اردک چینی باشه زمستون هم میتونه تخم بذاره

  8. سلام
    من یک جفت اردک وحشی دارم که که هشت تخم گذاشتند اما بعد از مدتی دیگه تخم نگذاشتند و اینکه دوران تخم گذاری براشون لوله درست کردم اما داخل لونه تخم نمی گذاشتند الان نزدیک هشت روز که تخم نگذاشتند ماده کرک نشده اما تخمدان ماده هنوز پایینه ممنون میشم اگه بهم زودتر جواب بدید

    1. احتمالا تخم داخل شکمش گیر کرده
      باید توسط دامپزشک یا پرورش دهنده با تجربه اردک و غاز بررسی بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس