تولید مثل طوطی برزیلی – جوجه کشی طوطی برزیلی

تولید مثل طوطی برزیلی

تولید مثل و جوجه گیری از طوطی برزیلی کاری سهل و آسان به شمار می رود، به شرطی که نکات مهم مربوط به جفت شدن طوطی برزیلی ها را بدانید و آنها را رعایت کنید. پرورش دهندگان طوطی برزیلی با دیدن جوجه های از تخم درآمده و رشد روز افزون آنان احساسی شادی و خوشحالی می نمایند. البته باید توجه داشت که نباید از هر جفت خریداری شده انتظار تولید مثل داشت، زیرا بارها اتفاق افتاده است که هر دو طوطی خریداری شده هم جنس بوده اند.

در صورت ماده بودن، شاهد تخم گذاری هر دو طوطی بوده و تخمهای آنان فاقد نطفه خواهد بود و قادر به جوجه دهی نخواهند بود و در صورتی که هر دو طوطی نر باشند، تخم گذاری نیز مشاهده نخواهد شد، لذا چنان چه پرورش دهنده ای به تولید مثل طوطی برزیلی خود علاقه مند باشد، باید از همان آغاز یک جفت نر و ماده خریداری نماید. نر و ماده مذکور باید به یکدیگر عادت کرده و یکدیگر را به عنوان جفت پذیرفته باشند، و تنها در این صورت است که اقدام به تولید مثل خواهند کرد. نر و ماده طوطی برزیلی شباهت بسیار نزدیکی به هم دارند. در مقاله تعیین جنسیت طوطی برزیلی برخی نشانه های نر یا ماده بودن این پرندگان را شرح داده ایم.

در این مطلب از بلاگ چیکن دیوایس به طور کلی نحوه جوجه کشی و جفت زدن طوطی برزیلی را به شما خواهیم گفت.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از طوطی برزیلی
» دارای سنسور دما و رطوبت SHT نسل چهار
» دارای فیلم گام به گام جوجه کشی به صورت رایگان
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان
 

سن مناسب برای جفتگیری طوطی برزیلی

طوطی نر و ماده باید حداقل ده ماه سن داشته باشند و طوطی های بالایی ۵ تا ۶ سال سن نیز باید از چرخه تولید مثل و جوجه گیری خارج شوند. البته گاها این پرنده ها د رکمتر از ۱۰ ماهگی و گاها بعد از یکسالگی به بلوغ کامل جنسی میرسند. زمان رسیدن به سن بلوغ جنسی در این پرنده ها به نژاد و نحوه نگهداری و تغذیه آنها بستگی دارد. حالت کندن پرها در این پرنده معمولاً نشانه ی تمایل آن به آشیانه سازی است. این پرنده پس از ساختن آشیانه غالباً همان جا به استراحت می پردازد. گرفتن جوجه از «طوطی برزیلی» در خانه امکان پذیر است، به شرط آن که گوشهای خلوت و آشیانهای مناسب برای پرنده فراهم شود. طول و عرض و ارتفاع جعبه آشیانه این پرنده باید تقریباً ۲۰ تا ۲۳ سانتی متر باشد.

تهیه لانه برای جوجه کشی طوطی برزیلی

لانه جوجه کشی را باید بعد از مشاهده رفتارهای جفت گیری در اختیار این پرندگان قرار داد. همچنین پس از مستقل شدن جوجه ها بهتر است که لانه را برداشت تا مولدها حداقل چند ماده استراحت کنند. نحوه ساخت لانه برای طوطی برزیلی را در این پست بخوانید.

نکته: اگر به تازگی برای پرنده خود جفت تهیه کرده اید، بلافاصله جفت جدید را داخل پرنده قبلی قرار ندهید. جفت جدید بهتر است که به مدت ۳ هفته در قفسی جداگانه و زیر قفس پرنده اولی نگهداری شود. در این بازه زمانی استرس پرنده جدید از بین رفته و هر دو پرنده با یک دیگر ارتباط برقرار خواهند کرد و در نتیجه زودتر همدیگر را برای جفت شدن قبول خواهند کرد.

تقویت نطفه طوطی برزیلی

برای تقویت نطفه طوطی برزیلی از چی استفاده کنیم؟ - چیکن دیوایسبرای تقویت نطفه طوطی برزیلی باید حداقل ۳ هفته قبل از جفت گیری این پرنده، دانه ها و غذاهای مقوی و مکمل به جفت ها بدهید. دانه هایی که طبع گرم دارند همچون تخم کتان، کافیشه، شاهدانه و جوانه گندم تأثیر زیادی بر قوی شدن نطفه پرنده دارند و پرنده را جهت مستی و جفت گیری اماده میکنند. اما باید توجه داشت که این دانه ها چربی بالایی داشته و مصرف بیش از حد آنها باعث بیماری کبدی در پرنده میشود. بنابراین به مقدار بسیار کم از این دانه ها برای تقویت طوطی برزیلی استفاده کنید. جوانه گندم را میتوانید دو بار در هفته به این پرنده بدهید تا هم نطفه قوی تری داشته باشند و هم ماده تعداد بیشتری تخم بگذارد.

از داروی تقویت نطفه نیز میتوان برای این منظور استفاده کرد. یکی از پرکاربردترین آنها قطره ad3e می باشد. همچنین عرق یونجه نیز برای نطفه سازی و تقویت جفت ها موثر می باشد. در زمان اماده کردن جفت ها ۵ قطره ار این عرق را در ۱۰۰ سی سی حل کنید و فقط یکبار در هفته به پرنده ها بدهید.

 

اخطار: از جفت انداختن پرنده های هم خون که با همدیگر نسبت برادری و خواهری دارند، خودداری کنید تا جوجه سالم بتوانید به دست بیاورید. همچنین طوطی برزیلی فیشر را با صورت هلویی جفت نکنید وگرنه جوجه های حاصل همگی عقیم بوده و قدرت تولید مثل نخواهند داشت. نژاد فیشر بهتر است که با فیشر یا نژاد ماسک دار جفت شود.

تنها مشکلی که ممکن است در گرفتن جوجه از طوطی برزیلی در خانه با آن مواجه شد، پایین بودن میزان جوجه درآوری تخمها است. علت این امر هنوز مشخص نشده است، اگرچه آن را به کم بودن میزان رطوبت نسبت میدهند. لذا باید توجه داشت که رطوبت مناسب برای جوجه درآوری طوطی برزیلی رطوبت ۶۵٪ بوده و تأمین روشنایی به مدت ۱۲ ساعت در روز برای جوجه درآوری ضروری است. این پرنده معمولاً خیلی خوب از جوجه های خود نگهداری می کند، به شرط ان که جعبه اشیانه در طول دوران پرورش جوجه ها تمیز و بی عیب و نقص باقی بماند. طوطی برزیلی اندام تناسلی خارجی ندارد و در پرنده نر بیضه ها در داخل بدن قرار دارند. در فصل تولید مثل بیضه ها در پرنده نر یک صد برابر بزرگ تر می شود و تخمدان در پرنده ماده نیز بزرگ تر می شود.

در زمان آماده کردن جفت ها از کف دریا نیز در قفس استفاده کنید تا مواد معدنی لازم به خصوص کلسیم برای تخمگذاری ماده در دسترس باشد.

نکات مهم در جوجه کشی طوطی برزیلی

در زمان آماده سازی جفت ها و همچنین جوجه کشی از آنها، محل قفس باید ثابت باشد. هرگونه دستکاری و جابجایی قفس باعث بی اعتمادی پرنده ها و عدم جفت گیری آنها خواهد شد. همچنین در زمان جوجه کشی از دست مالی کردن لانه و تخم ها و سرک کشیدن پی در پی به لانه خودداری کنید در غیر اینصورت طوطی برزیلی تخم ها را از لانه بیرون می اندازد یا بر روی آنها نمی خوابد.

در زمان جفت شدن طوطی برزیلی نر و ماده، دمای محیط را بین ۲۵ الی ۲۷ درجه نگه دارید.

دوره جوجه کشی طوطی برزیلی معمولا ۲۳ روز است ولی گاها بیش از ۲۳ روز و یا کمی زودتر از ۲۳ روز تمام میشود. بنابراین با ایجاد شرایط محیطی ارام، تا اتمام جوجه کشی این پرنده ها صبر کنید.

طوطی برزیلی ماده حدودا ۹ روز بعد از جفت گیری برای گذاشتن اولین تخم آماده میشود. در این زمان جنس ماده بیشتر در لانه وقت صرف میکند و نر بیرون از لانه برای ماده غذا می آورد. این پرنده به طور معمول ۵ الی ۶ عدد تخم میگذارد و تخم ها معمولا با فاصله زمانی یک روز گذاشته میشوند. بعد از اخرین تخم، ماده تا اتمام جوجه کشی دائما بر روی تخم ها خواهد خوابید.

در طول جوجه کشی و دوره اماده سازی میتوانید هفته ای یک الی دو بار تخم مرغ آب پز به همراه هویچ نیز به مولدها بدهید. پس از تولد جوجه ها نیز این غذا برای مولدها بسیار مفید است. نکات مهم تغذیه طوطی برزیلی را در این لینک بخوانید.

جفت گیری طوطی برزیلی

تخمگذاری و جفت گیری کوتوله برزیلی - چیکن دیوایسپرنده نر اسپرم خود را در کلواک نگه میدارد و در هنگام جفتگیری با مالیدن انتهای کلواک خود با کلواک پرنده ماده این اسپرم را در کلواک پرنده ماده می ریزد و اسپرم به طرف اویدوکت حرکت نموده و تخم را قبل از مرحله ساخته شدن پوسته، بارور می کند و پس از بارور شدن تخم، پوسته آهکی تشکیل شده و تخم بارور از بدن پرنده ماده خارج می شود. تخمهای بارور معمولاً ۷ الی تا ۱۰ روز بعد از جفت گیری گذاشته می شود و پرنده ماده بین ۵ تا ۶تخم میگذارد و پرنده ماده قبل از تخم گذاری، ساعتهای طولانی را در لانه می گذراند و پس از گذاشتن اولین تخم به یک روز، تخم بعدی را می گذارد و پس از فارغ شدن از کار تخم گذاری، بر روی تخمها  می خوابد و در مدتی که بر روی تخم خوابیده، لانه را ترک نمی کند، از این رو پرنده نر اقدام به تهیه غذا برای پرنده ماده نموده و این غذاها را در اختیار پرنده ماده قرار می دهد.

نگهداری از جوجه طوطی برزیلی

جوجه ها پس از این که از تخم درآمدند تا چند ساعت از محتویات کیسه زرده تغذیه می کنند و نیازی به تغذیه مادر ندارند و پس از این که محتویات کیسه زرده تمام شد، مادر اقدام به تغذیه آنان می کند و اگر مادر به هر علتی از تغذیه جوجه ها خودداری کرد، پرورش دهنده باید به صورت دستی به جوجه ها غذا بدهد و نباید فراموش کرد که پدر و مادر جوجه ها بهتر از هر کسی دیگری قادر به تغذیه جوجه های خود هستند و تا زمانی که آنان به صورت طبیعی اقدام به تغذیه و نگهداری از جوجه ها می کند نباید به هیچ وجهی دخالت کرد. برخی از گونه های طوطی برزیلی قادرند سه بار در سال تخم گذاری کنند.

برای اطمینان از باروری تخم ها می توان ۵ تا ۶ روز بعد از خوابیدن مادر بر روی تخمها، آنها را به آرامی برداشته و در مقابل چراغ نور قوی گرفته و محتویات آن را مشاهده کرد. در صورتی که تخم بارور باشد لکهای سیاه در وسط تخم دیده خواهد شد که اطراف آن را رگهای خونی احاطه کرده است و در صورتی که تخم بارور نشده باشد در آن هیچ چیزی دیده نخواهد شد.

در فصل جفت گیری باید آب به میزان کافی در اختیار پرنده قرار گیرد و میوه های تازه و آبدار در اختیار پرنده قرار گیرد و در مدت خوابیدن روی تخم و بیرون آمدن جوجهه ا از تخم بهتر است که برای تامین رطوبت مناسب داخل لانه از اسفنجهای مرطوب و یا برگ خیس درختان استفاده شود. چرا که طوطی برزیلی یک پرنده استوایی است و این مناطق از رطوبت بالایی برخوردار هستند. لذا باید برای تأمین شرایطی شبیه به شرایط جنگلهای استوایی محل زیست این پرنده  جوجه ها قبل از بیرون آمدن از تخم ابتدا سوراخی در آن ایجاد می کنند تا بتوانند از طریق ان تنفسی کنند و پس از ۱۲ تا ۲۴ ساعت به تدریج پوسته تخم را شکسته و از تخم بیرون می آیند.

در این مرحله بدن آنان بسیار ظریف و شکننده بوده و نیاز به حمایت مستقیم مادر دارند. در این مرحله مادر اقدام به تغذیه آنها با محتویات چینه دان می کند که در برگیرنده آنزیمهای هضم کننده می باشد و به تدریج که جوجه ها بزرگ تر می شوند غذای مادر شامل دانه های نیم هضم غذا میگردد تا جوجه ها بتوانند به تدریج به غذای طبیعی عادت کنند. مادر به مدت هشت هفته اقدام به تغذیه جوجه ها می کند و سپس آنها را از غذا گرفته و سعی می کند که روش غذا خوردن را به آنها یاد دهد و هنگامی که جوجه ها به اندازه کافی بالغ شدند آنها را از لانه دور می سازد تا بتوانند به طور مستقل زندگی نمایند.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۳,۵۳۷ دیدگاه ها

  1. سلام
    آقا کوتوله های ما هنوز تا به دنیا اومدن
    نر جوجه هارو میزنه چیکار کنم؟
    نرو جدا کنم ماده به جوجه ها غذا میده؟

    1. سلام عسل جان
      آره جداش کن چون اگه بمونه به جوجه ها آسیب می زنه
      آره آب و غذای کافی در دسترس ماده بذار

  2. سلام من یک ماده سفید مایل به زرد و یک فیشر تر دارم آیا باهم جفت میشن

  3. سلام کوتوله های من ۳تا تخم گذاشتن دوتا شون بی نطفه بود ۱یکی شون نطفه دار
    چرا کلا ۳تخم کردن

    1. سلام رحمانی جان
      انتظار داشتی چندتا بذاره؟

  4. سلام من یه جفت طوطی برزیلی دارم ماده تخم گذاشته همشون نطفه دارن ولی نر مرد الان ماده اگر جوجه ها در آمدند ماده به تنهایی بزرگ شون میکنه

    1. سلام رضا جان
      بله ماده توانایی اینو داره که جوجه هارو به تنهایی بزرگ کنه
      ولی باید حتما دقت داشته باشی که اگه به هر دلیلی این کارو نکرد
      جوجه ها رو جدا کنی و بهشون سرلاک بدی

  5. سلام من یک طوطی برزیلی صورت هلوی دارم
    وقتی بردم جفت تهیه کنم فروشنده گفت
    طوطی برزیلی شما نر هست ولی چون دمش آبیه
    اگر جفت بشن تخم های اونا نطفه نداره
    آیا این حرف درسته یا به قصد کلاهبرداری هست ؟
    ممنون میشم کمکم کنین.

    1. سلام محمد جان
      والا من اولین باره همچنین چیزی میشنوم!!!!!

  6. سلام من دوتا سوال دارم اولی که یه جفت کوتوله برزیلی دارم ماده دوروز هست که تخم سوم رو نزاشته ایا امکان داره تخم سوم رو هم بزاره؟

    سوال دومم این هست که تخم کوتوله تو چند روز رگ های خونی توش تشکیل میشه؟

    1. سلام ممد
      ممکنه بذاره ممکنه نذاره
      این بستگی به این داره که چقدر تقویتشون کرده باشی و تو چه شرایطی باشن
      روز هفتم

      1. ممنون بعد الان نرم از دبروز صبح تا حالا خیلی بی حاله رو چوب نمیتونه وایسه بعد سرشو کج نگه میداری چه بیماری گرفته؟

        1. فضلش چه رنگیه ؟
          ممکنه به نیوکاسل مبتلا شده باشه
          باید ببری ازش یه تست بگیرن

  7. سلام خسته نباشید
    جفت کوتوله من ۴تا تخم گذاشتن که دوتاش نطفه زدن و به دلایلی که نمی دونم نطفه مرد
    بعد اینا رو بردارم از زیرشون قهر نمیکنن؟
    و بعد از برداشتن جاشونو تغیر بدم اشکالی داره؟
    بعد که تخمارو برداشتم حدودا بعد چند روز دوباره تخم میزارن؟
    تخم کوتوله رو مثلا میشه بزاری زیر عروس روی تخم بزرگش کنن؟

    1. سلام محمد
      نه قهر نمی کنن چون اون تخما اگه بمونن به مرور فاسد میشن
      در نهایت ممکنه بشکنن و پرنده رو به بیماری های مختلفی دچار کنن
      که عفونت یکی از اینهاس
      نباید جای خود پرنده هاتو تغییر بدی اینطوری استرس می گیرن
      بین هر دوره ی تخم گذاری حداقل دو ماه استراحت براشون لازمه
      تو این مدت باید به طور کامل به غذاشون رسیدگی کنی و غذاهایی که کلسیم و پروتئین داره بهشون بدی
      آره میشه ولی این بستگی به خود پرنده داره که تخم رو بپذیرهیا نه

  8. نه الان نطفه قشنگ قرمزه و جنین توش تکون میخوره
    ولی بعد گذشتن ۲۰ روز کوچیکه
    این غیر منطقی نیست؟
    بعد اگه تخمارو از زیرشون بردام قهر نمیکنن؟

    1. پس این ممکنه ناشی از مشکلات ژنتیکی باشه که رشدش کامل نشده
      بله غیر منطقیه
      نه قهر نمیکنن

  9. سلام خسته نباشید
    این تخم کوتوله های من بعد از روز حدودا ۱۵ روز نگاه کردم دوتاش نطفه داشت ولی جنبن حدودا یک پنجم تخم بود و بعد دو سه روز نگاه کردم سایز جفتشون تغیری نکرده
    این دلیلش چیه و این الان بعد ۱۸ ۱۹ روز کوچیکه جنین دلیلش چیه؟

    1. سلام محمد جون
      تا ۲۰ روزگی باید رشد جنین کامل شده باشه و از تخم دربیاد
      اگه تغییری نکرده و همونجوری باقی مونده
      علائم حیاتی هم نداره
      این نشون میده که جنین داخل تخم تلف شده

    1. سلام پوریا جان
      اغلب ۲۳ روز طول میکشه
      که ممکنه یکی دو روز اینور اونور بشه

  10. نه نمیشینه ماده همین امروز مرده نمیدونم تخمارو چکار کنم نمیدونم تخم اولی کی گذاشته تخم دومی تو شکمش بوده مرده

    1. خب اگه نمیشینه
      تخما سرد میشن و بهشون شوک دمایی و رطوبتی وارد میشه
      درنهایت هم جوجه نمیشن
      اگه سالم بودن تخما بهترین کار اینه که بذاریشون تو دستگاه جوجه کشی
      یا هم باد برداری بذاریشون زیر یه پرنده دیگه

  11. سلام یه جفت کوتوله دارم ماده یه تخم گذاشته بعد مرده نر رو تخم میشینه چیکار کنم حالا

    1. سلام مینا جان
      اگه نر روشون میشینه مشکلی نیس
      دست نزن تبدیل به جوجه میشه اگه نطفه داشته باشه و نر بشینه

  12. سلام وقت بخیر طوطی برزیلی ماده روتخم خوابیده ۲۰روزه و پرهای شکمش ریخته و لخت شده تبیعیه؟

    1. سلام علی
      بله پرنده ها برای اینکه حرارت بدنشونو بهتر به تخما منتقل کنن دچار ریزش پر میشن
      این یه رون طبیعیه اما باید بعد از اتمام خوابیدن رو تخما کامل تقویتش کنی تا پرهاش دوباره رشد کنن

  13. سلام
    اگه جوجه کوتوله برزیلی به علت ژنتیک پا باز باشه با آتل بستن درست میشه؟و اگه جوجه ۱ ماهش باشه دیر نیست برای آتل بستن؟

    1. سلام نیلا
      اگه به طور ژنتیکی اینطوری باشه نه متاسفانه با آتل بندی حل نمیشه

      1. پس اینجوری میمیره؟
        امروز از لونه ش بیرون آوردم خودش رو میکشید رو زمین

        1. ببین اون الان توانایی اینو نداره که رو پاهای خودش بایسته و نیاز هاشو تامین کنه
          برای همین باید دائما پیشش باشی به آب و تغذیه ش برسی و بسترشو عوض کنی
          و اگه این کارو نکنی بله تلف میشه متاسفانه

  14. من یه جفت طوطی برزیلی دارم که ۳تا تخم گذاشته اند .روز بیستم دیگر رویشان نمی خوابد ،علت چی می تونه باشه؟ممنون میشم پاسخ سوال منو بدین

    1. سلام محمد علی
      تخمارو نطفه نجی کرده بودی ببینی نطفه دارن یا نه؟
      علائم حیاتی دارن تخما؟ جوجه تشکیل شده؟ توشون تکون می خوره؟

      1. سلام خوبید من یه جفت طوطی کوتوله دارم پنج تخم گذاشت ۲۵روز رویش خواب جوجه در نماید ولی خودش یک تخم را شکست جوجه داخلش بود اما مرده باید حالا که می خواهم تخم بگذرد چکار کنم که دوباره این جوری نشودلطفا راهنمایی کنید

        1. سلام احمد
          اول اینکه باید تخمارو روز هفتم نطفه سنجی کنی و اگه پوچ بودن برداری بندازیشون دور
          تا پرنده انرژی خودشو صرف خوابیدن رو اونا نکنه
          بعد هم به احتمال زیاد روزند جوجه کشی صحیح نبوده
          و اینکه نطفه ضعیف بوده و جوجه داخلشون تلف شده
          برای تقویت نطفه می تونی از قطره ی AD3E استفاده کنی
          و اینکه تغذیه ی مناسبی رو براشون در نظر بگیری؟
          چه غذایی میدی؟

  15. سلام
    طوطی من از بین چند تخم یکی جوجه شد و الان ۵۶روزه می باشد
    ‌تقریبا چند روزی هست که دونه می خوره
    ولی مدام موقع خوردن‌چرت می زنه و هنوز نمی تمونه کامل و راحت بایستد ولی پروازش خوبه و لی مدام بال می زنه و پر یک طرف بدنشو بلند‌می کنه

    1. سلام مریم
      باید بهش غذاهای نرم بدی تا بتونه نیاز های غذاییش رو تامین کنه چون هنوز توان هضم کامل دونه هار نداره
      می تونی از تخم مرغ آبپز رنده شده، هویج آبپز رنده شده، حبوبات آبپز له شده، جوانه ها و میوه ها و سبزیجات نرم استفاده کنی
      بعدش رفته رفته دونه ها رو به رژیم غذاییش اضافه کنی

  16. سلام من یه جفت کوتوله برزیلی دارم که تا الان دو دوره تخم گذاری داشته اما بدون نطفه بودند تخم ها.از تخم مرغ آب پز قطره ad3e جوانه گندم هم استفاده میکنم علاوه بر تخم کتان اما باز تاثیری بر روی نطفه نداره.میخواستم ببینم چیکار کنم که نطفه دار بشه و اینکه در حال حاضر یک هفتس لانه رو برداشتم استراحت کنن.کافیه یا بیشتر باید استراحت کنن؟

    1. سلام عرفان
      بین هر دوره ی تخم گذاری حداقل دو ماه استراحت برای پرنده ها لازمه
      تو این مدت باید با یه رژیم غذایی مقوی تغذیه بشن
      که می تونی از پلت مخصوص، تخم مرغ آبپز، ارزن، سیب، فلفل دلمه ای، هویج، کلم و کاهو و … استفاده کنی
      به علاوه برای تقویت نطفه هم می تونی دو هفته قبل از جفت گیری هفته ای یه بار ۵ قطره عرق یونجه رو بریزی تو ۱۰۰ سی سی آب و بدی تا مصرف کنن

  17. سلام کوتوله من مدفوعش خیلی زیاد وحجیم شده بعد از تخمگذاری و نمی‌دونم کار ماده هست یا نره یعنی مریض شده

    1. سلام بهنام جان
      نه در دوران تخم گذاری حجم مدفوع ماده افزایش پیدا میکنه و طبیعیه و جای نگرانی نداره

  18. سلام من یک جفت کوتوله دارم اینا تخم دومو با فاصله ۵روز از تخم اول گذاشتن و بقیه تخمارو تا ۴تا با فاصله یک روز گذاشتن
    این دلیلش چیه و الان ۱۴ روزه از اولین تخم میگذره و اینا بعدا تو درومدن تخم اختلال ایجاد نمیشه؟
    واینکه تخمای کوتوله برزیلی چند روز طول میکشه تا در بیان؟

    1. سلام محمد
      تاخیر توی تخم گذاری می تونه به خاطر کمبود پروتئین و کلسیم توی جیره ی غذاییش باشه
      چه غذایی بهش میدی؟
      نه اگه نطفه داشته باشن هیچ اختلالی تو درومدنشون ایجاد نمیشه
      طول دوره ی جوجه کشی از تخما ۲۳ روزه بر اساس شرایط می تونی ۳ تا ۵ روز بیشتر هم طول بکشه

      1. غذا بهشم نسبت ۵به ۱ ارزن و کتان و یخورده تخمخ و هفته ای یکی دوبار تخم مرغ آبپز

        1. می تونی تو جیره ی غذاییش پوسته ی تخم مرغ آبپز رو پودر کنی و اضافه کنی
          یا هم از پودر صدف استفاده کنی

  19. سلام خسته نباشید
    من بک جفت کوتوله برزیلی دارم
    اولین تخمو که گذاشتن دومین تخمو بعد ۵روز گذاشتن و بقیه تخمارو تا ۴تا با فاصله کمتر گذاشتن دلیلش چیه ؟ و موقع باز شدن تخم
    ها اختلال ایجاد نمیکنه؟

    1. سلام دوست عزیز
      نه مشکلی نیس و طبیعیه
      روز در اومدن جوجه ها از تخم فقط متفاوت خواهد بود که باید حواست باشه البته اگه همشون نطفه دار بوده باشن

  20. سلام من یک جفت کوتوله دارم که امروز رفتم کوتوله ماده مو گرفتم دست زدم به جناق ش کلا باز بود و یک چیزی تیز زده بود بیرون میدونید چیه

    1. سلام احسان جان
      این سینه کاردی شده و بهتره ببری پسش بدی

  21. سلام
    من دوتا کوتوله دارم ۶ تا تخم گذاشتن فقط یکیش جوجه شد الان حدود ۲۰ روزش هست ولی اصلا نمیتونه سر پا بایسته، فقط رو شکم تو لونه اش افتاده طبیعی هست یا مشکل داره؟؟ لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      پاباز شده باید ببری دامپزشکی تا آتل بندی انجام بشه

    2. سلام روزتون بخیر.
      من ی فیشر برزیلی دارم. تنهاست. امروز دیدم سه تا تخم توی لونه داره . خیلی حساس شده روی قفس.
      قطعا بدون نطفه هستن و بدرد نمیخورن ولی همش می‌ره تو لونه اش. چیکارش کنم ؟

      1. سلام فاطمه
        بهتره تخمارو از تو لونه برداری و بندازی دور چون اگه بمونن فاسد میشن و قفسو آلوده می کنن
        اینم پرنده رو بیمار می کنه
        بعدشم بهش غذاهای با طبع گرم کمتر بده به جاش از تخم خرفه و تخم کاهو استفاده کن
        به علاوه برای کم شدن مستیش می تونی ۴ قطره عرق کاسنی رو بریزی تو ۱۰۰ سی سی آب و بهش بدی

  22. من اگه به تحمل دست بزنم که ببینم نطفه داره لق نمیشه .
    و اینکه اگه بردارم باز دوباره می‌زارم

    1. ببین نطفه سنجیت نباید طوری باشه که به پرندت استرس وارد بشه
      دستت دستکش کن
      محیط رو تاریک کن و به آرومی تخم رو بردار فلش گوشی رو نزدیک کن بهش و ببین رگه های خونی مثل تارهای عنکبوت توش هست یا نه
      دوباره به آرومی برگردون سرجاش

  23. سلام طوطی های من چند روز پیش یک تخم گذاشته و العان اصلا نمیزاره نزدیک لونه بشم ببینم چند تا تخم گذاشته یا حتی ببینم اصلا نطفه دارن یا نه چکار کنم بعد اینکه کی باید ببینم نطفه دارن یا نه ؟

    1. سلام دوست عزیز
      ۷ روز صبر کن بعد محیط رو تاریک کن
      و دستت دستکش کن و تخم رو بردار نطفه سنجی انجام بده

      1. سلام کوتوله تر من ۴ماهی میشه مرده و الان بعد چهار ما ماده ۳تا تخم کرده بنظر شما امکان داره جوجه بشن تخم ها

        1. سلام حسین
          نخیر تخمایی که گذاشته تخم مستی هستن و نطفه ندارن
          و به خاطر اینه که گرمیجات بهش زیاد دادی
          باید تو جیره ی غذایییش تخم خرفه و تخم کاهو اضافه کنی به علاوه برای کم شدن مستیش ۴ قطره عرق کاسنی رو بریزی تو ۱۰۰ سی سی آب و بهش بدی

  24. سلام وقتتون بخیر من یه جفت طوطی برزیلی دارم ماده به نظرم یکم بیحاله و پرهاشو پف می‌کنه گفتم شاید تخم داشته باشه چیکار کنم که تخم هاش نطفه دار شن لونه هم نداشتن تازه براشون تهیه کردیم فقط لونه پلاستیکیه نیازی به پوشال داره؟ و ماده بیشتر می‌ره تو لونه و نر رو سعی می‌کنه اذیت کنه و بیرون کنه، اگه میشه بیشتر راهنماییم کنین

    1. سلام صمد عزیز
      خوب وقتی میبینی بیحاله و پف کرده چرا لانه گذاشتی
      لانه رو بردار
      محیطش رو گرم کن
      بهش مولتی ویتامین بده
      و صبور باش

  25. سلام من یه جفت کوتوله دارم و مادم چند روزه جوجه هاش در اومدن و سالم به نظر میان فقط ماده خیلی خستس و چشماش خواب آلوده ولی کامل به جوجه هاش میرسه میخواستم ببینم خطرناک نیست؟ و اینکه مدفوع خودش و جفتش سبز تیره تیرس ولی به لحاظ فیزیکی مشکلی ندارن آیا عجیبه؟ اگر ممکنه بگید کی نرمه چوب های داخل لونه رو عوض کنم جوجه ها ۶ تا ۲ روزشونه

    1. سلام دوست عزیز
      نر کنارش هست ؟ اگه نر کنارش باشه نه مشکلی پیش نمیاد
      فضله فعلا چون روزهای اول بیرون اومدن جوجه ها هست چیزیو مشخص نمیکنه
      به لانه دست نزن تا زمانی که جوجه ها ۲ ماهه بشن

      1. اگه نطفه سنجی نکنم بزارم همونجا بمونه چی میشه ؟ و بعد اینکه لونشون کوچیکه کی میتونم لونوشن. عوض کنم قبل اینکه جوجه‌ بشن یا بعدش ممنون

        1. سلام دوست عزیز
          نطفه سنجی نکنی نططفه نداشته باشه و پرندت بشینه بدنش ضعیف میشه که هیچ احتمال فاسد شدن تخم هم هست
          قبل تخمگذاری باید لونه بزرگ تهیه میکردی
          حالا دیگه بذار جوجه بشن الان کاری کنی رو تخم ها نمیشینه

  26. سلام
    دوتا طوطی برزیلی دارم که هردو ماده بودن وتخم گذاری بدون نطفه داشتن
    الان ی طوطی نر براشون خریدم میشه سه تا رو پبش هم گذاشت یا باید یکی از ماده ها رو جدا کنم؟!

    1. سلام
      بهتره جدا بشن ، بهتره دو تا نر بخری ، اینجوری اون یه ماده که تنها میمونه افسرده نمیشه

  27. سلام من یه جفت طوطی برزیلی دارم ماده یه تخم گزاشت و ۳ روز بعدش تخم بعدیو گزاشته ولی اصلا روشون نمیشینه و از لانه پرتش کرد بیرون همش اینور و اونور میکشونه تخمو داخل قفس و اینکه اصلا داخل لانه تخم نمیزاره
    چیکار کنم این بشینه رو تخم؟

    1. سلام عزیز دل
      وجود استرس در محیط ، مثل تغییر زیاد دما و رطوبت ، سروصدای زیاد ، باز کردن و بستن درب و … میتونه باعث ایجاد استرس در پرنده بشه و اینجوری رفتار کنه
      محیط رو اروم کن، سعی کن زیاد سرنزنی بهشون اوکی میشه

  28. سلام من یک جفت کوتوله دارم که همدیگه رو خیلی دوست دارن ولی ۳ ماه که تخم نمی کنن
    الان ۵ روزه یک روز درمیون دارم قطره ad3e رو استفاده می کنم ولی همش دوتایی میرن داخل اغل می خوابن

      1. درود بر شما
        ما یک جفت طوطی برزیلی داریم له فاصله یک روز دو تا تخم گذاشته ولی تخم که میذاره میفته روی سینی زیر قفس و من آروم با دستکش گذاشتمش روی یه سطح نرم ، مشکلی پیش نمیاد ؟ البته فعلا روشون نمیشینه

        1. سلام حاله
          به احتمال زیاد لونه رو دوس نداره و براش استاندارد نیس
          برای همین نمیره توش و تخم گذاری نمی کنه
          تخمارو اگه دستکاری کنی بهشون استرس وارد میشه و روشون نمی خوابن

  29. سلام وقتتون بخیر
    ببخشید طبیعیه که جوجه ۳-۴ روزه بعضی وقتا جیک جیک کنه یا ممکنه مثلا بخاطر گرسنگی باشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله امکان داره
      گرسنگی، سردی، گرمی هوا، بیماری و … باعثش میشه

    1. سلام دوست عزیز
      اولا نباید این دوتارو باهم جفت بزنید
      دوما جفت گیری هم انجام بشه تخمها بی نطفه هستن

  30. سلام خسته نباشید چندروزه مرغ برزیلی گرفتم چهارتا تخم داشتن فقط ماده زیاد روی تخمها نمی‌خوابه اکثر وقت ها بیرون چیکارش کنم ممنون از لطفتون

    1. سلام دوست عزیز
      نطفه سنجی کن تخمارو ببین نطفه دارن؟
      چون اگه نداشته باشه اینو حس می کنن و رو تخما نمیخوابن

  31. سلام وقت بخیر ، طوطی برزیلی من با اینکه لونه نداره رفته پایین قفس تخم کرده الان ۴ تا شده
    خواستم بدونم مشکلی نداره ؟ چون ترسیدم دست بزنم جابجاشون کنم ، بنظرتون تخمش بچه میشه یا نه؟

    1. سلام دوست عزیز
      خب خودت میگی لونه نداره انتظار داشتی کجا تخم بذاره
      لونه بخر براش
      بعد شب فضارو تاریک کن تخم هارو بردار بذار تو لونه طوری که پرندت نبینه به تخم ها دست زدی

        1. والا برای جواب دادن به این سوال باید من علم و غیب داشته باشم
          باید امتحان کنی ببینی میشینه
          اگه از اول تمایلی به نشستن روشون نداش بردار تخمارو بنداز دور

        2. می خواستم بدونم برای گرم و نرم کردن لونه شون ازچه چیزی استفاده کنم؟؟؟

        3. سلام دوست عزیز
          داخل لانه پوشال نرم بریز

  32. سلام. طوطی برزیلی ماده ۵ تا تخم گذاشت و بعد از ۲۱ روز از روی تخم ها بلند شد که هیچکدام جوجه نشدند و فقط شب ها داخل لانه می رفت بعد از سه روز تخم ها رابرداشتم و شکستم ۴ تاش نطفه نداشت ولی یکی جوجه تقریبا کامل داخلش بود ولی حرکت نداشت داخل تخم رگ خونی بود و کیسه زرده جوجه هم وصل بود. میخواستم ببینم اگر به تخم ها دست نمیزدم ممکن بود جوجه از تخم بیرون بیاد و اینکه بر اثر شکستن تخم ممکنه جوجه مرده باشه.

    1. سلام دوست عزیز
      باید روز ۷ و ۱۴ نطفه سنجی انجام بدین
      اگه رگه توش تشکیل شد نطفه داره
      نه اگه رگه ای ندیدی باید برداری بندازی دور
      اره اگه صبر میکردی اونیکه جوجه داشت بعد سه روز در میومد

  33. سلام طوطی برزیلی من شش تا تخم گذاشته اکثر اوقات می خوابه ولی بیرون هم میاد تخما احتمال داره جوجه بشه

    1. سلام دوست عزیز
      بالاخره پرنده یه وقتایی نیاز به استراحت داره و باید از رو تخما بلند شه
      اگه تخماش نطفه داشته باشه و مرتب روشون بخوابه و زیاد دور نباشه از تخما
      مثلا چند ساعت
      بله جوجه میشن

  34. سلام یک سوال من اگه دوتا کوتوله‌ برزیلی یدونه نوک قرمز و یدونه نوک‌کرمی باهم بزارم جفت میشن یا ربطی به رنگ نوکشون نداره

    1. سلام دوست عزیز
      این بستگی به جنسیتشون داره اگه نر و ماده باشن جفت میشن

  35. سلام کوتوله های من جوجشون ۲۰ روزه هست چه جوری میتونم با وسایل خونه برلش سرلاک درست کنم میشه راهنماییم کنید

    1. سلام دوست عزیز
      شما باید سرلاک مخصوص بخرید براش

  36. سلام
    من یک هفته پیش یک جفت طوطی برزیلی نژادفیشر خریدم
    فروشنده بهم گفت که تخم توشکمش داره ولی تاالان هیچ تخمی نگذاشته چقدرطول میکشه که تخم بزاره

    1. سلام دوست عزیز
      تخم گذاری معمولا ۱۰ روز بعد از جفت گیری انجام میشه
      ولی خب این مدت می تونه یکم بیشتر هم طول بکشه
      احتمالا چون شرایط زندگی پرنده عوض شده و بهش استرس وارد شده برای همین تاخیر داشته باشه توی تخم گذاری
      فقط مراقب باش که تخم پیچ نشه

        1. یعنی تخم تو شکمش گیر نکنه

        2. اخه من نمیدونم که الان تخم داره یانه

        3. مگه خودت نمیگی تو شکمش تخم داره؟
          متورمه شکمش؟ به سختی حرکت میکنه؟ حجم مدفوعش زیاد شده؟ بدنش حالت میده داره؟ پراشو پف میکنه؟
          اینا علائم تخم داشتنشه

  37. سلام
    من برزیلی هام یکیش صورت هلوییه یکیش نقابدار الان جوجه هاشون بدنیا اومدن ولی صورت هلویی که نره همش جوجه هاشو انگار میزنه یه بار یکیشونو بالشو زخمی کرد بردیمش دکتر گفت باید نر که صورت هلویی رو جدا کنیم از قفس الان که جداش کردیم ماده انگار دیگه نمیتونه غذا بده به جوجه هاش وقتی نره رو بردیم تو قفس دوباره میرفت پیش جوجه هاش پرهای جوجه هاشو میکند من چی کار کنم ؟؟؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      نرو که حتما باد جدا کنی بذاری تو یه قفس دیگه
      به اندازه ی کافی غذا به ماده میدی؟
      اگه نتونه تغذیه شون کنه باید برداری و خودت با سرلاک بزرگشون کنی وگرنه تلف میشن

        1. نه عزیز دل اگه با جوجه ها کاری نداشت دس نزن بهش و بزار بمونه
          فقط به ماده و نر غذای گرمی نده

  38. بادرود.من توی بالکن نگهداری میکنم چون شرایط داخل خونه روندارم ولی ازنظر گرمایشی سعی کردم گرم باشه و باد یاسوزی نباشه ازنظر رسیدگی و نظافتم خوب بودن سرحال و سلامتن اما تو یه قفس بزرگ نگهداری میکنم ۲تالونه و ۲تاجفت کنارهم گزاشتم اما نر این جفت که تخم گزاشته مدام میره تولونه اون جفت و بیرونشون میکنه میزنشون ووو جفت عروس هلندی هم دارم همین مشکل رودارن قبلا ۴تاتخم گزاشته بودن بدلیل جابجایی کنارگزاشتن الان ۸تاگزاشتن همه رگه دارن و روشون میخابن مدامم تولونن فقط واس تغذیه بیرون میان

    1. سلام دوست عزیز
      نر دنبال جفت گیری مجدد هست که از لونه بیرونش میکنه
      مست شده بهش تخم خرفه یا تخم کاهو بده دسترسی نداشتی عرق کاسنی هم تو کاهش مستی موثر هست

  39. بادرود فراوان یه جفت برزیلی دارم ۵تاتخم گذاشته روی ۴تامیخابه چون یکیش احتمالا نطفه نداره کنارگذاشته امابه دید خودم و مطمعنا بیش از ۳هفتس روتخمن اماجوجه نشده واینو بگم توی بالکن نگه داری میکنم اما محیط تقریباخوبه سعی کردم محیط امن وگرم باشه خواستم لطفا بگین دلیل اینکه مدت زمان زیادشده و جوجه نشدن چیه وبازم بگم روی ۴تاتخم هنوز میخابن

    1. سلام دوست عزیز
      زمان تبدیل شدن تخم به جوجه ۲۱ روزه ولی توصیه میشه ۳ تا ۵ روز بعش هم صبر کنی
      فعلا طبیعیه
      اونی که روش نمیخوابن رو برش دار و بنداز بره چون اگه بمونه فاسد میشه و آلوده میکنه لونه رو
      اینم باعث میشه پرنده ها بیمار بشن
      دمای محیطش مناسبه؟
      بهشون استرس وارد نمیشه که؟

  40. سلام من ی جفت برزیلی مولد گرفتم ک از پیش جوجه هاش بهم داد و گفت بردی خونه لانه بزار آمادم لانه گذاشتم جفت گیری کردن تخم گذاشن وبعد بیست و پنج روز هیچکدوم در نیومدن الان چیکار کنم ک نطفشون قوی بشه و تخم ها جوجه شن

    1. سلام دوست عزیز
      چون تازه تخم گذاری کردن برای همین باید اجازه بدی تا حداقل دو ماه استراحت کنن
      پرنده ی ماده اگه پشت سر هم تخمگذاری کنه بدنش ضعیف میشه
      چون مقدار زیادی از پروتئین و کلسیم بدنشو از دست میده
      تو این مدت براشون پلت مخصوص تهیه کن، به تغذیه شون رسیدگی کن، مکمل کلسیم و مولتی ویتامین هم بده
      برای تقویت نطفه از قطره ی AD3E استفاده کن
      ۳ هفته قبل از جفت گیری دو قطره بریز تو ۱۰۰ سی سی آب ۵ روز بده ۱۰ روز قطعش کن دوباره ۵ روز بده این کارو تا زمانی که ماده اولین تخمو بذاره ادامه بده
      بعدش دیگه قطره رو قطعش کن کلا

  41. سلام من به جفت طوطی دارم به اسم مولد بهم دادن و همون موقع تخمش رو جدا کرد ،و الان لونه که براشون گذاشتم ،همش داخل لونه هستن و بیرون نمیان و از اون طرف اصلا جفتگیری هم نکردن ،adseهاکیمول هم میدم فرتی ویت هم میدم و…..چی بدم که مست بشن ؟ آیا لونه رو بردرم

    1. سلام دوست عزیز
      برای تشویقشون به جفت گیری تو جیره ی غذاییشون برگ ریحان اضافه کن
      گندمو بذار از شب خیس بخوره فرداش یه وعده صبح یه وعده عصر بهشون بده
      یکیم می تونی از قطره ی AD3E استفاده کنی
      حداقل سه هفته قبل از جفت گیری باید به پرنده ها داده بشه
      دو قطره میریزی تو ۱۰۰ سی سی آب تا ۵ روز میدی ۱۰ روز قطعش می کنی دو باره ۵ روز میدی این کارو تکرار می کنی
      تا زمانی که اولین تخمو بذارن
      بعد دیگه کلا قطعش می کنی

    1. سلام دوست عزیز
      طوطی برزیلی تو سن ۶ تا ۸ هفتگی دونخور میشه

    1. سلام دوست عزیز
      با همون صورت هلویی، فیشر، یقه زرد و …

  42. سلام من یک جفت کوتوله دارم روی تخم هست ولی اگر تخم های جفت دیگه را بزارم زیرشون جوجه میشه به جوجه ها غذا میده ؟

    1. سلام دوست عزیز
      این بستگی به خود پرنده داره که تخمارو بپذیره یا نه
      اگه تخمارو قبول کنه و روشون بخوابه به طبع جوجه میشن اگه نه ممکنه از لونه پرتشون کنه بیرون

  43. سلام
    ببخشید من از چند روزگی میتونم جوجه هارو بردارم وخودم سرلاکی‌ بزرگ کنم

    1. سلام دوست عزیز
      هرموقع که دیدی والدین بهشون غذا نمیده می تونی برداری با سرلاک بزرگشون کنی
      از همون بدو تولد هم می تونی

  44. سلام
    من یک جفت طوطی دارم که پنج تخم گذاشتن یکیو خوردن چهارتاش مونده ۲۳روز بیشتر مونده باز نشده آیا طبیعیه که اینطور باشه

    1. سلام دوست عزیز
      زمان باز شدن تخما تو ۲۱ روزگیه حالا گفته میشه ۳ تا ۵ روز هم صبر کنی اگه در نیومدن بندازشون دور
      خوردن تخم هم نشون میده که پرنده هات کمبود کلسیم دارن بهتره براشون مکمل کلسیم تهیه کنی
      یا هم که تخما نطفه نداشتن
      روز هفتم تا دهم باید تخما رو نطفه سنجی کنی توی محیط تاریک نور مستقیم بگبذ رو تخما اگه توش رگه های خونی داشت یعنی نطفه داره
      اگه نداشت و شفاف بود یعنی نطفه نداره

  45. سلام وقتتون بخیر
    ببخشید کوتوله برزیلی های من الان بار سومشون بود که تخم گذاشتن و ۲۳-۴روز هم گذشت ولی جوجه نشدن.الان کوتوله ماده خیلی ضعیف شده بخاطر همین لونه شون رو برداشتم که دیگه تخم گذاری نکنن اشکال داره؟

    1. سلام دوست عزیز
      نه بهترین کارو کردی برای تقویتش از پلت مخصوص استفاده کن
      مولتی ویتامین هم بهش بده
      میوه و سبزیجات هم تو جیره غذایی باشه

  46. سلام طوطی برزیلی من کلا دو تا تخم گذاشته و از تخم دومش ۱۲ روز میگذره و چند روزی هم هست ک رو تخم ها نمیشینن چیکار باید کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      اگه رو تخما نشینن به احتمال زیاد نطفه ندارن بهتره برداری بندازیشون دور

  47. سلام من یک فیشر سبز نر دارم چه نوع و رنگی براش بگیرم که جفت بخوره جوجه بده

    1. سلام دوست عزیز
      این به رنگ بستگی نداره که جفت بخوره یا نه رابطه مستقیمی با این داره که آیا باهم سازگار هستن یا نه

  48. سلام من امروز ۱۵ بهمن دیدم طوطی کوتوله هام که جفت بودن تخم گذاشته اولین تخمش بود بهشون میوه جات چی بدم برای تقویت کف دریا گذاشتم براشون قطره ads۳ بهشون میدم با بیکمپلکس و ملتی ویتامین که توی آبشون میریزم دما هم بین ۲۵ تا ۲۸ درجه هست دیگه چی بدم جوجه ها که بدنیا اومدن ضعیف نباشن

    1. سلام دوست عزیز
      قطره ی AD3E رو دیگه نباید بهش بدی اونو قطعش کن کلا
      مکملا رو هم موقعی که جوجه ها به دنیا اومدن قطعشون کن چون باعث میشه پرنده دوباره تمایل به جفت گیری و تخم گذاری پیدا کنه و جوجه هاشو بزرگ نکنه
      اگه تو دوران بزرگ کردن جوجه ها احساس کردی که پرنده هات ضعیف شدن می تونی استفاده کنی
      درمورد تغذیه ی مولد ها هم مقاله ای که برات لینک میدم رو بخون توش مطالب مفیدی تو این زمینه گفته شده
      آموزش جامع غذای طوطی برزیلی در دوره های مختلف جوجگی ، تخمگذاری ، تولید مثل و پرریزی

      1. سلام الان ۲ روز گذشته و تخم دوم رو نزاشته زیاد به لونه سر نمیزنم شبا فقط یک بار نگاه میکنم که شاید دوبار تا الان نگاه کردم ولی هنوز تخم دوم رو نزاشته مشکلشون چیه ماده هم همش داخل لونه هست فقط امروز یک ساعت اومد بیرون یکم آب غذا خورد

        1. سلام دوست عزیز
          چون اولین تجربه ی تخم گذاریشه برای همین ممکنه این اتفاق افتاده باشه
          فقط چک کن تخم پیچ نشده باشه
          علائم تخم پیچ شدن هم بی حالی، نشستن کف قفس، نفس نفس زدن، تورم شکم و … هست

  49. سلام ببخشید
    یه جوجه طوطی هام ۱۱روزشه و ناحیه دور پاش زخمی شده بود و خونریزی کرد الان ان ناحیه کبود شده و پاش را به سختی تکون می ده میشه بگید باید چه کار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      این ممکنه به خاطر بهداشت ناکافی یا مناسب نبودن بسترشون باشه
      جوجه طوطی ها خیلی حساسن و بدن ضعیفی دارن
      برای همین با کوچیکترین آلودگی دچار بیماری میشن
      بهتره ببریش دامپزشک

        1. نباید اجازه بدی با پرنده های دیگه در تماس باشه چون خیلی حساسه
          الانم باید ببریش دامپزشک معاینه ش کنه

  50. سلام شب بخیر
    چرا طوطی برزیلی من ماده ان فقط یک عدد‌
    تخم می گذارد وبعد از چند روز انر می خورد.

    1. سلام دوست عزیز
      این برمیگرده به تغذیه ش
      غذا بهش چی میدی؟
      خوردن تخم نشون دهنده ی اینه که پرنده به شدت کمبود مواد غذایی به خصوص کمبود کلسیم و پروتئین داره

  51. من یک جفت دارم یک هفته شایدم بیشتر همش توی لونه هستن ولی تخم نکردن دلیلش چیه

    1. سلام دوست عزیز
      فعلا دارن لونه گرم می کنن
      معمولا تخم گذاری ۱۰ روز بعد از جفت گیری انجام میشه ولی این مدت ممکنه بیشتر هم طول بکشه

  52. سلام وقت بخیر
    آیا طوطی برزیلی فیشر نر با نوع نقابدار ماده می تونن جفت گیری کنند یا حتما باید از یک نژاد باشند؟

    1. سلام دوست عزیز
      می تونن جفت گیری کنن
      مشکلی نیست

    2. سلام دوست عزیز
      نه مشکلی پیش نمیاد
      می تونن

    3. سلام دوست عزیز
      بله می تونن
      مشکلی پیش نمیاد

  53. سلا خسته نباشید اگه ۲ تا برزیلی با هم جفت خورده باشن امکانش هست پرنده جدید به قفس اضافه کنیم؟ و اینکه اگه برای جفتگیری ۲ تا نر کنار ۱ ماده بذاریم امکانش هست نر ها به هم آسیب بزنن؟

    1. سلام دوست عزیز
      طوطی ها هم قلمروگران اگه پرنده ی دیگه ای وارد قلمروشون بشه به شدت پرخاشگری می کنن و بهش اسیب میزنن برا همین اگه می خوای این کارو انجام بدی
      باید یه قفس نسبتا بزرگی در نظر بگیری که کاری به کار هم نداشته باشن
      بله امکانش هست چون تک همسری ان و اگه جفت بشن و طوطی دیگه تو قلمروشون باشه آسیب می زنن بهش

        1. بله همه ی مواردی که گفتم منظورم طوطی بود اشتباه شده

  54. سلام وقت بخیر ،بنده یک عدد طوطی برزیلی داشتم چنجا بردم گفتن نر هستش،واسش یه ماده تهییه کردم بعد دیدم طوطی برزیلی خودم بار ور شده تخم میزاره ۵ تا،اون ماده ای که تهیه کردم هم یه دونه تخم گزاشته جفتی گیری کرد ولی نطفه نداشت ،الانم دوری همو نمیتونن تحمل کنن،و عشق بازی میکنن ،ادمین چجوری میشه واقعا گیج شدم
    واسشون نر هم تهییه کردم ولی سازش ندارن هم دیگه رو میخان

    1. سلام دوست عزیز
      الان که دوتاشم تخم میذارن یعنی دوتاشونم ماده هستن و امکان نداره طوطی ماده با ماده جفت گیری کنه
      طوطی نر هم که تخم نمیذاره
      اینم بگم که طوطی برزیلی هایی که توی اسارتن می تونن با هر پرنده ی دیگه ای جفت بشنا ولی جفت گیری انجام نمیشه
      ممکنه علائمشو ببینی
      اینارو تخمای هرز و یا خاکی میگن بهشون که از روی مستی گذاشته میشن و اینم برمیگرده به تغذیه شون
      چون بهشون گرمی زیاد میدی برای همین مست میشن و بدون اینکه جفت گیری کنن تخم میذارن که تخما هم نطفه ندارن

  55. سلام ببخشید من یه جفت برزیلی دارم یکی ۱۰ماه یک باهم میسازن توی لونه هم میرن دوری همو نمیتونن تحمل کنند آیا توان تخم گزاری دارند؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله اگه جفت گیری انجام بشه تخم میذارن اونم بستگی به خودشون و شرایطشون داره که کی بخوان جفت گیری کنن

  56. سلام برای جفتگیری کوتوله حتماًباید لانه داخل قفس باشد؟

    1. سلام دوست عزیز
      برای جفت گیری نه برای تخمگذاری بعد از جفت گیری ضروریه که لونه داخل قفس باشه

  57. سلام من طوطی برزیلی دارم از زمانی که شروع به تخم گذاری گرد الان ۸ماه است که مدفوعش شل و آبکی است تخم هاشم بدون نتفه ولی مدعوعش خیلی شل و آبکی به رنگ سبز لیا مشکلی پیدا کرده

    1. سلام دوست عزیز
      علائمی مثل تورم شکم، نشستن ته قفس، نفس نفس زدن، بی حالی و یا کم اشتهایی داره؟
      مصرف آب و سبزیجاتش زیاد نیس که؟
      اگه اینارو نداشت فضله ی سبز نشون دهنده ی اینه که پرندت مشکل کبدی داره
      برای درمانش میتونی عرق شوید و یا عرق خارمریم به هرکدوم که دسترسی داشتی بریزی تو ۱۰۰ سی سی آب هر روز دو قطره بهش بدی

  58. سلام خسته نباشید
    طوطی برزیلی های من تقریبا از ۱۰ روز پیش دیدم که جفت گیری انجام دادن اما هنوز خبری از تخم نیست ممکنه که اصلا تخم نزارن
    یکیشون که مادست همش توی لونه است اما اون یکی بعضی اوقات توی لونه است و بقییه وقتا بیرونه میشه که مشکلی باشه

    1. سلام دوست عزیز
      ماده اگه لونس به زودی قراره تخم بذاره
      و مواردی که گفتی جای نگرانی نداره و طبیعیه

  59. سلام من یک جفت برزیلی دارم که ۳تاتخم گذاشته یکیش شکست و۲تادیگه سالم است والان ۲۵روزه که هنوز بازنشده چکارکنم

    1. سلام دوست عزیز
      نطفه سنجیشون کردی؟
      معمولا ۲۱ روز طول میکشه تا جوجه ها از تخم در بیان ولی میگیم که ۴-۵ روز بعدش رو هم صبر کنین
      اگه در نیومدن دیگه بردار بنداز بیرون

      1. سلام نه نطفه سنجیشون نکردم چه جوری باچه دقتی انجام بدم مراحلش باتشکر

        1. محیط رو تاریک کن و فلش گوشی رو به تخم نزدیک کن و ببین اگه رگه های خونی شکل داشت
          یعنی نطفه داره اگه نه بی نطفه هس

      2. چطور رطوبت لازم رو برای تخم طوطی برزیلی هام تعمین کنم تا جوجه ها از تخم در بیان تخم های قبلی طوطی هام هیچکدوم باز نشد با وجود اینکه جوجه داخلش بود من قبلا ظرف آب می گذاشتم روی بخاری الان چه کار کنم

        1. همینکه محیط به اندازه ی کافی رطوبت داشته باشه مشکلی پیش نمیاد
          رطوبت محیط هم باید بین ۵۵ تا ۶۵ درصد باشه
          میتونی یه رطوبت ساز بذاری یا همون ظرف آبو بذار فقط یه رطوبت سنج بگیر مدام اندازه گیری کن

  60. باسلام وخسته نباشید شرمنده من دوتا طوطی برزلی دارم یکی سبز رنگ ودیگری صورت هلوئی شرمنده مشاهد میکنم چند وقت پیش صورت هلوی روی دیگر پرنده رفت وحالاهم پرنده سبز روی صورت هلوئی میرود علت چی میتواند باشد در زمن هردو پرنده به هم غذا میدهند

    1. سلام دوست عزیز
      خب دنبال جفت گیری هستن و الان مشکلی نمیبینم

  61. سلام خسته نباشید
    طوطی برزیلی من تا الان دو بار تخم گذاشتن.هر بار بین ۴ تا ۵عدد.ولی فقط یکیشون از تخم دراومدن
    ما هروقت نگاهش میکردیم به پشت یعنی به کمر افتاده بود و مرتب به سمت شکم قرارش میدادیم دوباره برعکس میشد.میخواستم بدونم اگه به سمت کمر خوابیده باشه مشکلی پیش نمیاد براش ؟
    و درنهایت هر دو مردن ممکنه بخاطر این باشه که بهشون دست زدیم؟

    1. سلام دوست عزیز
      ببین تا زمانی که جوجه ها آماده ی جدا شدن از والدینشون نباشن نباید اونارو دستکاری کنی
      چون تازه متولد شدن و بدنشون به شدت حساسه
      بله دست زدنت میتونه باعث انتقال آلودگی بهش بشه که عفونت می کنه و در نهایت تلف میشه
      والدینش اگه به سن بلوغ رسیده باشه خودش میدونه چجوری باید جوجه هاشو پرورش بده و تو فقط باید شرایط محیطی شو درست کنی و بهش اب و غذای کافی بدی

  62. سلام وخسته نباشید
    من یه جفت طوطی برزیلی دارم که هفته پیش دیدم که جفت گیری کردن
    و از هفته پیش تا حالا تقریبا دیدم که روزی ۲تا ۳ بار جفت گیری کردن خواستم ببینم اشکالی داره یا نه
    واینکه اولین بارشون هست که براشون لونه گذاشتم ورفت وامدشون به لونه خیلی زیاده

    1. سلام دوست عزیز
      می تونن در طول روز تعداد دفعات بیشتری هم جفت گیری کنن
      رفت و آمدشون به لونه هم طبیعیه جای نگرانی نیست

  63. سلام عرض ادب
    من کوتوله برزیلی هام برای بار دوم تخم گذاشتن خداروشکر
    و سوالم این بود که بچه هاشون هم رنگ خودشون میشن یا امکان داره رنگ دیگه هم بشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      اگه دوتاشونم از یه نژاد باشن بله شبیه خودشون میشن
      فقط اگه جهش ژنتیکی اتفاق بیافته ممکنه متفاوت بشن که اینم یه اتفاق خیلی نادره
      اگه نژادهاشون متفاوت باشه جوجه ها هم احتمالا یه ترکیبی از دو تا نژاد دربیان

  64. سلام من یک جفت طوطی برزیلی دارم الان حدود یک ماهه که ۵ تاتخم گذاشتن تخم ها رو چک کردم همه نطفه دار بودند و الان کاملا فضای تخم تیرست فقط نمی دونم چرا از تخم در نمیان نکنه جوجه ها تو تخم مرده باشن ولی تخمها گرم هستن هنوز الان به نظر شما من چه کار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      تخما تو ۲۱ روز تبدیل به جوجه میشن ولی توصیه میشه ۵-۶ روز بعدشم صبر کنی
      اگه نشدن به احتمال زیاد تلف شده باشن

  65. سلام خسته نباشید
    ببخشید جناب کوتوله برزیلی هام ۵ روز پیش یه دونه تخم گذاشتن بعد هرچی بهشون سر میزنیم همون یه دونه تخمه هر جفت هم تو لونه میرن ولی هر دفعه ک سر میزنیم بهش تخمه جا بجا شده اما امروز یکیشون جلو لونس همیشه اون یکیشونم برا خودش تو قفسه و اینکه هیچکدومشون ۱ سالشون هم نشده
    یکیشون بدنش آبی فیروزه ایه سرش طوسی بود الان ک بزرگ تر شده نارنجی شده
    یکیشون هم وایت فیسه بدنش هم بنفشه
    اصلا از کجا بفهمیم کدومشون نره کدومشون ماده؟
    و اینکه چرا کلا ی دونه تخم گذاشتن؟
    ولی دیگ رو دست نمیان ب راحتی
    امشب تخمشونو برداشتم گرفتم جلو نور کلا همش ی رنگ بود داخلش ک معلوم نبود اما وقتی چرخوندمش ی دایره تقریبا کوچیک زرد رنگ دیدم
    دارویی چیزی نباید براشون تهیه کنم؟
    ببخشید زیاد شد مرسی از پاسخگویی شما🥲

    1. سلام دوست عزیز
      دلایل مختلفی داره
      چون به سن بلوغ نرسیدن هنوز بهتره جفت گیری و تخم گذاری بعد یک سالگی انجام بشه
      یا هم بهش استرس وارد شده که مدام سرک کشیدنت میتونه دلیلی برای استرسش باشه
      برا همین یدونه تخم گذاشته
      بهترین راه برای تشخیص جنسیت آزمایش خون هست تشخیص از رو ظاهر درصد خطاش خیلی بالاس
      نطفه سنجی باید تو ۷ تا ۱۰ روزگی انجام بشه محیط باید کلا تاریک باشه بدون اینکه به پرنده استرس وارد کنی برش دار با نور فلش گوشی نگاه کنی اگه رگه های خونی دیدی یعنی نطفه داره
      ولی چون پرنده هات بالغ نیستن احتمالش زیاده که بدون نطفه باشه
      رو دست نیومدنشون هم به خاطر اینه که تخم دارن و کلا تو این دوره نباید هی سرک بکشی و دستکاریشون کنی

  66. سلام طوطی برزیلی ما حدود ۴ماه داره
    و مشکلی که الان داره از نوکش خیلی صدا می آد
    ومثل اینکه کلافه باشه همش با پنجه پاش نوکشو می خوارونه یا نوکش می کشه روی چوب
    دلیلش چی می تونه باشه؟
    ویک راهکار برای تمیز کردن پرهاش بدین رنگش زرد و پرهاش همش کثیف می شه

    1. سلام دوست عزیز
      تغییری تو ظاهر منقارش ایجاد شده؟
      ضربه و یا آسیبی بهش وارد شده؟
      چک کن ببین ترک خوردگی، شکستگی یا کج شدگی داره؟
      برای تمیز کردنشم براش یه ظرف بذار تو قفس
      هر موقع خودش بخواد میره پراشو تمیز می کنه
      اگه نشد می تونی یه دستمالو با آب ولرم و بدون کلر مرطوب کنی آروم بکشی رو پرهاش

      1. ممنون که پاسخ دادین
        تغییری ایجاد نشده
        وصدایی که در می آره از نوکش مال چی می تونه باشه ؟

        1. بستگی به شرایطی داره که اونموقع ها این صدارو درمیاره
          گاها معنی کلافگی رو میده و گاه رضایت از زندگی

  67. سلام خوبین طوطی برزیلی هام پنج تا تخم گذاشت، ۱۳ دی اولین تخم در اومده
    امروز ۱۷ ام بقیه تخم ها هنوز در نیومده ، یعنی در میاد؟؟؟
    خیلی نگرانم
    و اینکه میخوام جوجه ها دستی بشن باید چیکار کنم ؟

    سوال دیگه :فنچ دارم ، ۴ تا تخم همشون در اومده و اینکه موهاشونم در اومده اما هنوز دون خور نشدن
    خیلی نازن
    به نظرتون دستیشون کنم ؟؟؟
    اونا چجوری دستی میشن؟؟؟
    و اینکه فنچ ها هم خواهر برادر بهتره با هم جفت نشن؟؟؟
    ببخشید طولانی شد ، ممنونم از پاسخگوییتون و وقتی که میزارید🙏🏻

    1. سلام دوست عزیز
      تخما با فاصله ی زمانی گذاشته شدن و به ترتیب در میان
      ۲۱ تا ۲۵ روز طول می کشه که هر کدوم در بیاد
      نطفه سنجیشون کردی؟
      برای دستی شدنشون هم زوده فعلا دستی کردن بهتره از ۳ ماهگی شروع بشه
      اوایل خیلی ترسو خستن رفته رفته که بهت اعتماد کردن دستی میشن
      اول باید نرم خورشون کنی بهشون حبوبات آبپز له شده، میوه های نرم، تخم مرغ رنده شده بده بعدش یواش یواش دونخور میشن
      بله پرنده های هم خون نباید جفت بشن باهم
      درمورد دستی کردن طوطی ها هم به زودی مقاله ای منتشر میشه

  68. سلام
    آیا تخم طوطی برزیلی نر نژاد صورت هلویی با ماده فیشر جوجه خواند داد

    1. سلام دوست عزیز
      بله جوجه میشن ولی جوجه هاشون همه عقیم میشن و توانایی تولید مثل ندارن

  69. سلام خسته نباشید طوطی برزیلی من خیلی تخم میذاره هر سری شروع به تخم گذاری میکنه دو تا پنج تایی میذاره .شما گفتین از گرمی جات اونا رو حذف کردم.الان غذاش ارزن هست هفتگی کاهو +سیب +تخم مرغ میدم تخم مرغ هم روش تخم کتان میریزم.میشه لطفا بگید دلیلش دیگه چی میتونه باشه

    1. سلام دوست عزیز
      براش پلت مخصوص از برندهای خارجی بگیر اینطوری مشکل حل میشه

  70. سلام کوتوله های من ۲۴روزه تخم گذاشتن ولی هنوز باز نشده اولیش موردی بوده بیشتر طول بکشه ؟
    یا اینکه امکان داره اولی پوچ باشه بقیش نطفه دار ؟

    1. سلام دوست عزیز
      ۳ الی ۵ روز اینور اونور میشه
      ولی باید نطفه سنجی انجام میدادی که نطفه نداش بندازی دور بنده خدام اینهمه مدت نشینه روش

  71. سلام من یک جفت طوطی برزیلی دارم که اولین تخمشون را سه روز پیش دادند و دیگه تخم ندادند ممنون میشم بگید دلیلشو

    1. سلام دوست عزیز
      ماده علائمی مثل بیحالی
      نشستن کف قفس و نفس نفس زدن رو نداره؟

        1. دیگه برای خوردن غذا و … باید بیاد بیرون و طبیعیه

      1. طوطی ما ۶تا تخم گذاشت که ۵تاش خراب شدنواخری رو هم چند روز پیش انداخت بیرون من خودم تخم وشکستم دیدم جوجه داشته الن می خوام بدونم دفعه بعد چند روز طول میکشه که دوباره تخم کنن

        1. سلام دوست عزیز
          بهتره دو ماه بهشون استراحت بدی و تو این مدت با پلت مخصوص، میوه و سبزی، مولتی ویتامین و مکمل کلسیم تقویتشون کنی تا بتونه تخمای با کیفیت تری تولید کنه

    2. زمان تخم گذاری طوطی برزیلی بعد از گذاشتن طوطی چند روز طول میکشه

      1. سلام دوست عزیز
        زمان جفت گیری به خودشون و شرایط زندگی شون بستگی داره
        تخم گذاری هم ۱۰ روز بعد از جفت گیری انجام میشه

  72. سلام وقت تون بخیر
    شرمنده من کوتوله هام تخم گذاشتن نکات نگهداری شون چیه تا وقت از تخم خارج شدن

    1. سلام دوست عزیز
      قسمت اخر همین مقاله رو مطالعه کنید

  73. ببخشید من دوتا طوطی دارم ماده فیشر نر صورت هلویی برای جفت شدن خوبن

    1. سلام دوست عزیز
      همه چیز بستگی داره به شیوه نگهداری شما و سازگاری این دو باهم قطعی نمیشه چیزی گفت

  74. ببخشید طوطی من با ۴روز فاصله تخم گذاشت مشکلی که نداره الآنم یه تخم تو شکمشه

  75. سلام من ۵ روز پیش یک جفت کوتوله زرد صورت هلویی خریدم
    کوتوله ها هم بالغ هستن و کار
    الان من ۵ روزه که خریدم و یک آغول براشون گرفتم بیشتر وقت ها تو آغول هستن
    به نظر شما چند روز بعد تخم میزارن
    ممنون میشم جواب بدین

    1. سلام دوست عزیز
      اغلب تا ۱۰ روز بعد از جفت گیری تخم میذارن ولی بسته به شرایط این مدت میتونه چند روز بیشتر یا کمتر باشه

  76. سلام وقتتون بخیر . ببخشید جوجه طوطی برزیلی توی چند روزگی چشماش وا میشه ؟ الان ۱۰ روز گذشته ولی هنوز چشماش بسته س …

    راستی یه جوجه دیگه هم هستش که این دو تا باهم ۷ روز فاصله شونه ؛ اما فکر می‌کنم جوجه بزرگتر نمیذاره مادره به جوجه کوچیکتره غذا بده … از کجا باید بفهم اون جوجه کوچیکه بهش غذا میرسه ؟ اگه مجبور بشم خودم بهش غذا بدم چجوری باید به اون جوجه به اون کوچیکی غذا بدم ؟

    1. سلام دوست عزیز
      علائمی مثل تورم و قرمزی هم داره؟ غذا میتونه بخوره یا کم اشتهاش؟
      باید نگاه کنی ببینی مادر بهش به اندازه ی کافی غذا میده یا نه
      اگه نه باید برداری خودت با سرلاک بزرگش کنی
      مقاله ای که برات لینک میدم رو مطالعه کن
      راهنمای نگهداری از جوجه طوطی برزیلی

  77. سلام وقتتون بخیر ممنون از پاسخگوییتون.
    یک جفت برزیلی صورت هلویی مولد دارم تقریبا ۲۳ روز هست که از اولین تخمشون میگزره نطفه سنجی نکردم اما صاحب قبلیشون گفته بود که کارداده هستن و از تابستون تاحالا استراحت کردن.الا ۵تا تخم دارن و هنوز جوجه نشده میخاستم بدونم مشکلی نداره الا تخمهارو دست بزنم تا ببینم نطفه دارن یا نه؟

    1. سلام دوست عزیز
      اصولا باید تا ۲۱ روز جوجه بشن ولی ما معمولا میگیم تا ۳ تا ۵ روز بعدش هم صبر کنی
      نه مشکلی نداره اتاقو کاملا تاریک کن بدون اینکه به پرنده هات استرس وارد بشه نطفه سنجیشون کن اگه نطفه نداشتن بردار بندازشون دور

  78. سلام وقتتون بخیر من یه جفت طوطی کوتوله دارم که بار دومشون میخوان تخم بزارن ماده طوطی کوتوله نر کشته میخواستم بپرسم ماده به تنهایی می تونه رو تخم ها بخوابه و جوجه ها رو بزرگ کنه یا خیر؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله طوطی برزیلی از اون پرنده هایی هست که می تونه بدون کمک جفتش رو تخما بخوابه و جوجه هاشو بزرگ کنه

  79. سلام من یه بیست روزیه جفت کوتوله خریدم اما تا حالا ندیدم جفت گیری کنن بنظرتون مشکلی دارن ؟

    1. سلام دوست عزیز
      اونا هنوز به محیطی جدیدی که وارد شدن عادت نکردن
      اول باید با محیط سازگار بشن استرسشون رفع بشه
      از سنشون خبر داری چقدره؟ اگه کمتر از یک سال باشه هنوز به اندازه ی کافی بالغ نشدن که بخوان جفت گیری کنن

  80. سلام یک جفت برزیلی کوتوله خریدیم بعدمدتی جفت گیری کردن واماحرفهای فروشنده برعکس شد نرومادهاندنبودکه گفتن ونربزرگتر وتپل تر ست وماده کشیده وباریکه
    مهم اینه که الان فقط میبینم نر روتخم ها خوابیده
    و۷تاتخم گذاشتن
    حالا ممکنه مشکی داشته باشه

    1. سلام دوست عزیز
      ببینید در اصل نوبتی رو تخم ها میشینن
      حالا گاها این مورد هم پیش میاد که فقط نر این کارو انجام میده
      نه تا زمانیکه بشینه مشکلی پیش نمیاد

      1. ببخشید طوطی برزیلی من سه پیش یه تخم گذاشت الآنم یه تخم تو شکمشه کی تخمشا می‌زاره

        1. سلام دوست عزیز
          ببین بیحاله؟
          نفس نفس میزنه؟
          میاد کف قفس میشینه؟

  81. سلام کوتله های من همیشه تولونه بودن الان جفتی زدن تخمشون بیرون لونه میکنن باید چیکار کرد

    1. سلام دوست عزیز
      چک کن ببین تخم نطفه داره یا نه

    2. سلام پرندتون تازه کاره یعنی برای تخم گذاری بار اولشه تخم هارو دوباره برگردون زیر پاهاش وقتی از روشون بلند شد

  82. بلخشید استاد عزیز من برزیلیام هربار تخم میذارن حدود پنجتا دیگه دوتا اخرو روش نمیخوابن همون سه تا ک در میاد بیخیال اون دوتا میشن با اینکه نه سرک میکشم ب لانه نه کم میذارم تو اب و دون و غذا و تخم مرغ بهشون ، چیکار کنم رو همه بخوابن الان شیشتا گذاشته شیشتا نطفه زده میترسم این سری هم نخوابه رو اخریا ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      مطمئنی که نطفه دارن؟
      اغلب وقتی نطفه نداشته باشه تخم ها روش نمیخوابن
      یا اینکه جنین تلف شده باشه

      1. بله نطفه دارن بازشون کردم جوجه هم تشکیل شده ولی مشخصه به دلیل ننشستن تخم خراب شده ، اد سه ای هاکیمول خارجی میدم بهشون ، خواستم بدونم دلیلی داره ک بعد بدنیا‌اومدن دو سه تا دیگه رو بقیه نمیشینه برطرفش کنم ، ممنون ، بعد یک سوال دیگه اینکه شبها باید چراغی روشن بذاریم واسه جفت روی جوجه که نور باشه بتونن غذا بدن به جوجه ها ؟ چراغ شب خواب کفایت میکنه ؟

        1. به طور دقیق نمیشه گفت ولی دلایل مختلفی میتونه وجود داشته باشه
          مقاله ای برات لینک میدم رو مطالعه من میتونه کمکت کنه
          علت بیرون انداختن تخم از لانه توسط پرندگان زینتی | نخوابیدن پرنده بر روی تخم
          اگه دیدی باز نمی خوابن بدون اینکه شوک دمایی به تخما وارد بشه باید برشون داری و با دستگاه جوجه کشی کنی
          شبا معمولا به جوجه ها غذا نمیدن
          ولی بهتره یه چراغ خواب کمنور تو محیط روشن باشه تا دچار ترش شبانه نشن

  83. سلام.ی جفت کتوله برزیلی دارم ۶تا تخم گذاشته ۲ تاش نطفه نداره اشکال داره بردارم از تو لونشون بی نطفهارو ممنون میشم جواب بدین.

    1. سلام دوست عزیز
      نه مشکلی نداره بردار بنداز دور

  84. باسلام چه مواد دارویی برای تقویت به کوتوله ها پیشنهاد میکنید در طول سال

    1. سلام دوست عزیز
      برای تقویت نطفه یا تقویت سیستم ایمنی بدنشون؟

        1. برای تقویت نطفه می تونی از قطره AD3E استفاده کنی
          به این منوال که تا ۳ماه ۵قطره میریزی تو ۵۰ سی سی و ۵روز میدی بهشون ۱۰ روز قطع می کنی، این چرخه رو تکرار می کنی و وقتی مادت اولین تخمو گذاشت قطره قطعش میکنی
          برای تقویت سیستم ایمنی هم باید از مولتی ویتامین استفاده کنی که بهتره دوز و میزان مصرفشو دامپزشک مشخص کنه

  85. سلام وقتتون بخیر خوبید؟
    میگم که طوطی من امروز پنجمین تخمش را گذاشت
    حالا اگر نطفه سنجی را انجام بدم امکان داره که طوطیم دیگه رو تخم نشینه؟
    چجوری باید این کار انجام بدم؟ ایا واقعا لازمه
    و اگر محیط قفس را با آب پاش آب بپاشم و مرطوب کنم کفایت میکنه ؟ سردش نشه؟ یا مشکلی برای تخم ها ایجاد نکنه

    1. سلام دوست عزیز
      باید چراغارو خاموش کنی اتاق کاملا تاریک باشه و نور فلش گوشی رو مستقیما بگیری رو تخما تا ببینی رگه های خونی توشون دیده میشن یا نه
      توصیه میشه تو روز هفتم نطفه سنجی رو انجام بدی
      بهتره از یه رطوبت ساز استفاده کنی

  86. سلام من ی جفت وطی برزیلی دارم که چند روزه لانه گذاشتم براشون نر بیشتر از ماده میره تو لانه میشع راهنمایی کنید و کی جفت گیری میکنند

    1. سلام دوست عزیز
      دقیق نمیشه گفت که کی جفت گیری می کنن ولی اینکه نر زیاد میره تو لونه نشون میده که داره میره لونه رو گرم کنه تا آماده ی تخم گذاری ماده باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس