راهنمای نگهداری از جوجه طوطی برزیلی

چطور از جوجه سرلاکی طوطی برزیلی مراقبت کنیم؟

جوجه طوطی برزیلی به شدت آسیب پذیر است و به مراقبت ویژه ای نیاز دارد، بزرگ کردن دستی جوجه ها مسئولیت بزرگی است و باید به خوبی از عهده انجام اینکار برآیید. حداقل تا سن یک ماهگی باید مرتبا حواستان به جوجه باشد و در طول روز چندین وعده به او غذا بدهید. لذا اگر توان انجام اینکار را ندارید از خرید جوجه سرلاکی طوطی برزیلی صرف نظر کنید. اما اگر بتوانید جوجه طوطی برزیلی را خودتان بزرگ کنید، این پرنده به شدت به شما وابسته شده و به شما وفادار خواهد بود. در این پست از وبلاگ فروشگاه گروه صنعتی اسکندری نحوه مراقبت و غذا دادن به جوجه طوطی برزیلی را برای شما آماده کرده ایم.

دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس
دستگاه جوجه کشی ۷۲ تایی آژاکس
» مناسب برای جوجه کشی از طوطی برزیلی
» دارای سیستم تامین دمای اتوماتیک
» دارای سنسور SHT نسل چهارم با کارایی و دقت بالا
قیمت : ۵,۸۹۵,۰۰۰ تومان

اگر قصد خرید جوجه طوطی برزیلی را دارید حداقل به سراغ جوجه هایی بروید که بالای ۲ هفته سن داشته باشند. جوجه مد نظر شما باید کاملا سرحال و فاقد هرگونه علائم بیماری و مشکل باشد. اگر هم این جوجه حاصل طوطی برزیلی های بالغ شما می باشد و از طرف پدر و مادرش ترک شده یا بی سرپرست مانده، هرچه سریعتر مراقبت و نگهداری از او را برعهده بگیرد. سعی نکنید که جوجه طوطی برزیلی را به زیر پای پرنده جوجه دار دیگری منتقل کنید، چرا که جوجه را میکشند و اصلا به او غذا نمیدهند.

ابتدا برای جوجه محیطی تاریک، خشک و گرم تهیه کنید

جوجه طوطی برزیلی تازه متولد شده تا ۳ روزگی چشمانش بسته است. بنابراین اجازه ندهید نور مستقیما به چشمان آنها تابیده شود محیط لانه را نسبتا کم نور تنظیم کنید. همچنین در روزهای اول بدن جوجه کاملا لخت و بدون پر بوده و بخش شکم و چینه دان آنها کمی متورم به نظر می آید.

ابتدا برای جوجه محیطی تاریک، خشک و گرم تهیه کنید - چیکن دیوایسبرای جوجه باید از همان ابتدا یک لانه مناسب تهیه کنید. جوجه تا سن ۴۰ الی ۵۰ روزگی در داخل این لانه بزرگ خواهد شد. جوجه را تا این سن فقط برای سرلاک دادن باید از لانه بیرون بیاورید و مجددا بعد از اتمام غذا او را به داخل لانه بازگردانید.

گرم کردن لانه جوجه

جوجه طوطی برزیلی یک روزه به محیط گرم با دمای بیش از ۳۰ درجه نیاز دارد. تا سن یک هفتگی دمای ۳۵ درجه برای آنها ایده آل است و بعد از آن به تدریج میتوان دما را کم کرد اما تا سن یک ماهگی دمای محیط آنها نباید به زیر ۳۰ درجه افت پیدا کند. افت دما و حتی نوسانات شدید دمایی برای جوجه به شدت خطرناک و مرگبار است. بنابراین دمای لانه جوجه را باید مرتبا با دماسنج اندازه بگیرید. اگر محیط نگهداری جوجه سرد باشد، سیستم گوارشی اش قادر به هضم غذا نخواهد بود. همچنین اگر محیطش بیش از حد گرم باشد جوجه با دهان باز نفس خواهد کشید در این شرایط باید کمی دما را کاهش دهید.

برای گرم کردن لانه جوجه میتوان از دستگاه مادر مصنوعی استفاده کرد. البته راهکارهای مختلفی برای گرم نگ داشتن لانه وجود دارد. بعنوان مثال میتوان در کف لانه کمپرس آب گرم قرار داد سپس بر روی کمپرس یک پارچه مناسب پهن کرد. علاوه بر گرم بودن باید مطمئن شوید که محیط لانه خشک و بدون نم باشد.

در مقاله نحوه مراقبت از جوجه مرغ عشق یک روش مناسب برای گرم کردن جوجه های سرلاکی برای شما آورده ایم.

نکات مهم در تغذیه جوجه با سرلاک

قبل از سرلاک دادن به جوجه و بعد از آن حتما وسایل مورد استفاده از جمله سرنگ، کرمک، ظرف غذا و دیگر وسایل مورد استفاده را به خوبی با آب داغ بشویید. جوجه طوطی برزیلی خیلی زود میتواند درگیر بیماری شده و تلف شود.

جوجه ها اشتیاق زیادی به غذا خوردن دارند و هرچقدر به آنها غذا بدهید نه نمیگویند. اما تغذیه بیش از حد باعث انباشتگی غذا در چینه دان، و فاسد شدن غذا و حتی باعث خفگی جوجه میشود. جوجه طوطی برزیلی در طول روز به دفعات زیادی باید غذا دریافت کند ولی شما هر مرتبه باید به حجم چینه دان او دقت کنید.

نکات مهم در تغذیه جوجه با سرلاک - چیکن دیوایسچینه دان جوجه دقیقا در قسمت سینه و انتهای گلو قرار گرفته است. زمانیکه چینه دان پر باشد، این بخش به شکل متورم از بیرون قابل مشاهده است. در این حالت نیاز نیست به جوجه غذا بدهید. اما اگر ناحیه چینه دان جوجه از بیرون صاف دیده شود، یعنی جوجه گرسنه می باشد و نیاز به غذا خوردن دارد. جوجه را معمولا هر ۳ ساعت یکبار باید غذا داد. بعد از سن دو هفتگی هر ۴ ساعت یکبار میتوانید به جوجه غذا بدهید. همچنین شب هنگام زمانیکه جوجه در حال خواب است، به غذا خوردن نیاز ندارد و شما فقط در طول روز باید به تغذیه جوجه طوطی برزیلی رسیدگی کنید.

در صورتیکه غذای قبلی بیش از ۴ ساعت در چینه دان جوجه باقی مانده باشد باید به جوجه کمک کنید. ابتدا کمی آب ولرم به جوجه بدهید و سپس با انگشت خود به نرمی چینه دان جوجه را به سمت پایین ماساژ دهید. همچنین در این شرایط نیم قطره سرکه سیب نیز میتواند به هضم غذا در چینه دان جوجه کمک کند. سرکه سیب برای جلوگیری از عفونت چینه دان نیز مفید بوده و در هفته میتوان یکبار یک قطره سرکه سیب به سرلاک جوجه اضافه کرد. در این مقاله فواید سرکه سیب برای پرندگان را مطالعه کنید.

قسمت های مختلف بدن جوجه طوطی برزیلی همچون چینه دان و شکم او تا سن یک ماهگی بدون پر می باشند. بنابراین بهتر است که این نقاط را بیش از حد لمس نکنید. همچنین تا سن ۴۰ روزگی از بازی کردن و نوازش جوجه خودداری کنید. انتقال هر گونه آلودگی از دست شما به بدن جوجه او را در معرض عفونت و بیماری قرار خواهد داد.

در زمان سرلاک دادن به جوجه دور نوک و دهان پرنده را تمیز کنید. اگر سرلاک اطراف منقار جوجه خشک شود باعث عفونت و چرک داخل دهان جوجه خواهد شد.

بستر نگهداری جوجه

 کف لانه جوجه طوطی برزیلی را نباید با هر موادی پر کرد. بعنوان مثال خاک اره یا روزنامه خرد شده اصلا برای کف لانه جوجه مناسب نیست. جوجه ها موجوداتی کنجکاو هستند و در سنین ۳ هفتگی ممکن است از روی کنجکاوری خاک اره ببلعند و اینکار باعث انسداد روده انها خواهد شد. همچنین روزنامه ها و کاغذ نوشته ها به دلیل محتوی سربی که در جوهر به کار رفته میشود میتواند باعث مسمومیت و مرگ جوجه شود.

چسبیدن فضله به کف پاهای جوجه مشکل ایجاد میکند. بنابراین کف جعبه یا لانه را باید در روز حداقل یکی دو بار تمیز و تعویض کنید. برای بستر لانه از پوشال چوب و یا پارچه نرم میتوانید استفاده کنید. کف لانه به هیچ عنوان لیز و لغزنده نباشد.

نحوه غذا دادن به جوجه طوطی برزیلی

برای جوجه خود سرلاک معتبر و تازه از بازار تهیه کنید. متأسفانه برخی از سرلاک های تاریخ گذشته با دستکاری مجددا به چرخه بازار برمیگردند هوشیار باشید و از خرید این نوع سرلاک های تاریخ گذشته به شدت خودداری کنید. سرلاک تاریخ گذشته و تقلبی و یا سرلاک های باز خیلی راحت باعث مرگ جوجه میشود.

در طول روز لازم است که چندین مرتبه به جوجه سرلاک بدهید. هر سری باید به اندازه مصرف همان وعده برای جوجه خود سرلاک درست کنید. سرلاک مخصوص پرنده را با توجه به توصیه های تولید کننده تهیه نمایید. برای غذا دادن به جوجه یک سرنگ کوچک ۵ سی سی و مقدار شلنگ سر سرنگ تهیه نمایید. در سرلاک دادن به جوجه زیر ۱۰ روز باید کمی از شلنک سر سرنگ را به حلق جوجه وارد کنید. اما باید مراقب باشید که جوجه شلنگ سرلاک خوری را نبلعد. برای این منظور محل اتصال شلنگ به سر سرنگ را داغ کنید تا به همدیگه بچسبند. همچنین برای نرم کردن سر دیگر شلنگ نیز کمی حرارت به آن بدهید تا سر شلنگ باعث خراش و زخم دهان و حلق جوجه نشود.

نحوه غذا دادن به جوجه طوطی برزیلی - چیکن دیوایسغذای سرلاکی باید ولرم و قوام مناسبی داشته باشد یعنی نباید سرد و زیاد آبکی یا غلیظ باشد. هر روز شلنگ سرم را تعویض کنید چون ممکن است پسماندهای دفعات قبلی در آن باقی مانده باشند این پسماندها خیلی زود به محل تجمع باکتری ها تبدیل میشوند.

به تدریج که جوجه کمی پر و بال گرفت شلنگ سرم را برداشته و با سرنگ غذا بر روی زبان جوجه بریزید. فقط هر سری باید غذای ریخته شده دور بر منقار جوجه را تمیز کنید. همچنین از ریختن غذا بر روی پر و بال و بدن جوجه جلوگیری کنید، چون خشک شدن غذا بر روی بدن پرنده باعث تجمع باکتری ها در این ناحیه خواهد شد.

در زمان سرلاک دادن به جوجه، بر روی زمین پارچه ای نرم و یا حوله پهن نموده تا جوجه احساس راحتی داشته باشد. دمای محیط نیز در حین انجام اینکار باید گرم باشد.

جوجه سرلاکی نیازی به آب خوردن ندارد و آب مورد نیاز بدنش از طریق سرلاک خمیری تأمین میشود. برای تهیه سرلاک جوجه حتما از آب تصفیه شده و جوشیده استفاده کنید. همچنین مستقیما به جوجه سرلاکی طوطی برزیلی آب ندهید.

نکته: زمانیکه قصد جابجا کردن جوجه را دارید، او را از سمت گردن بلند نکنید اینکار باعث فلجی و مرگ سریع جوجه میشود. برای در دست گرفتن جوجه و یا جایجا کردن او، جوجه را از پشت گرفته و بر روی کف دست های خود قرار دهید.

برای غذا دادن به جوجه از قاشق های کوچک و دهن کج مخصوص نیز میتوان استفاده کرد. هر سری بیش از ۷ سی سی به جوجه سرلاک ندهید.

نکته پایانی

جوجه طوطی برزیلی حدودا در سن ۸ هفتگی دون خور میشود. برای عادت دادن جوجه به خوردن دان ابتدا سرلاک او را به تدریج کم کنید و به جای آن از غذاهای نرم همچون تخم مرغ آب پز، جوانه گندم، عدس، جو، هویچ رنده شده، سیب رنده شده و توت سفید استفاده کنید. سپس کلا سرلاک را حذف نموده و زمانیکه جوجه به دان خوردن عادت کرد، میتوان غذای اصلی یعنی دان ارزن و کتان را در اختیار او قرار داد. در مقاله غذای طوطی برزیلی اطلاعات کاملتری درباره نحوه تغذیه این پرنده ها برای شما آورده ایم.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۳۲۲ دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید
    یک جفت کوتوله دارم یکیشون امروز دیدم پاشو جمع میکنه تو شکمش و لنگ لنگون راه میره
    باید ببرمش دامپزشکی یا نه؟ خیلی نگرانشم

    1. سلام مهدی جان
      اگه در توانت هست ۱۰۰ درصد توصیه ی من اینه که ببری دام پزشک
      ولی چه غذایی بهش میدی؟
      نگا کن ببین زیر پاش میخچه درومده؟
      فضلش چه رنگیه؟

  2. من یه طوطی برزیلی دارم۱ سال و ۱ ماهشه از همون موقعه که به دنیا اومده تا همین الان دارمش ولی خیلی اصبیه همش داد میزنه گاز میگیره تاب تو قفسو انقدر باش تو عصبانیت ور میره که میفته کل دونهایی که برتش میریزم تو ظرف رو میریزه از همون اوبم که بدنیا اومد خودم با سرلاک بزرگش کردم ولی نمیدونم چرا دستی نیست و اینجوری میکنه

  3. عرض سلام وادب احترام کارشناس مربوطه دوست عزیز طوطی برزیلی من جوجه ها به دونیا اومدن ۴روزه مادر پدرش تخمه خام با ارزن فکر کنم میده بهشون یا سرلاک رو باید تو قفس شون بزارم یا همون تخمه خام و ارزن قفس کافیه باتشکر

    1. سلام داود
      اگه والدین تغذیه ش می کنن نیازی به سرلاک دادن نیس
      بهتره به تغذیه ی والدین رسیدگی کنی
      توی این دوره غذایی که به والدین میدی برای رشد و سلامت جوجه ها خیلی مهمه و بهتره از این قبیل غذاها استفاده کنی
      پلت مخصوص ، ارزن قرمز و سفید، سبزیجات تازه، گندم خیس خورده، تخم مرغ آبپز، غلات و حبوبات، جو دو سر، ذرت آبپز

      1. با سپاس و تشکر فراوان خدمت کارشناس عزیز بابت راهنمایی تون کمال تشکر و قدرانی رو به عمل می آورم و از خداوند منان آرزوی بهترین ها رو برای شما و خانواده محترمتان خواستارم با تشکرداود حیدرزاده از تهران تهرانسر

        1. ممنون از شما داود عزیز
          زنده باشی

  4. سلام جوجه طوطی برزیلی سرلاک می خورد همه چیز خوب بود یهو رفتم دیدم خون بالا آورده و مرده؟چرا؟

    1. سلام محمد جان
      فاسد شدن سرلاکی یا وجود مواد اضافی داخل اون میتونه باعث چنین پیشامدی بشه

  5. سلام جوجه ۳ هفته گرفتم یذره پرش در اومد ولی سرلاک میدم میلی نشون نمیده از خودش چیکار کنم ب زور بهش سرلاک بدم؟ دهنشو وا نمیکنه

    1. سلام دوست عزیز
      اون چون محیط زندگیش عوض شده و داره آدمای جدیدی می بینه برای همین دچار استرس شده
      دو قطره سرکه ی سیب طبیعی رو قاطی سرلاکش کن
      یه ذره بهش بده هم از استرسش کم می کنه هم به تقویت اشتهاش کمک می کنه
      یکیم دلایل سرلاک نخوردنش می تونه اینا باشه:
      یا مزه ی سرلاکو دوس نداره
      یا غلظتش مناسب نیس یعنی خیلی سفت یا خیلی رقیقه
      یا سرده که دمای سرلاک باید ۴۰ درجه باشه حدودا
      یکیم سرلاکو باید از سمت منقارش با سرنگ بدی بهش

  6. سلام خوبید من جوجه برزیلی۱۰روزه گرفتم و همش میترسم چیزیش بشه۵سی سی تا۶سی سی هر ۴ساعت یک بار دارم میدم بهش

    1. سلام دوست عزیز
      طبق مواردی که توی مقاله گفته شده پیش بری مشکلی پیش نمیاد
      توی این مقاله ای که برات لینک میدم هم نحوه ی سرلاک دادن به پرنده های زینتی و مقدارش به طور کامل گفته شده
      حتما بخونش
      طرز تهیه و آموزش سرلاک دادن به پرندگان زینتی | سرلاک دادن به عروس هلندی و طوطی

  7. سلام ببخشید من پرنده هام دوتا جوجه دارند که ۱ماه و ۱۲روزشونه و دوباره جفت گیری می کنند باید چی کار کنم؟

    1. باید توی جیره ی غذاییشون از غذاهای با طبع سرد استفاده کنی مثل تخم کاهو و تخم خرفه
      یا هم ۴ قطره عرق کاسنی رو بریز توی ۱۰۰ سی سی آب و بهشون بده تا از مستیشون کم بشه
      نذار بیشتر از ۱۲ ساعت نور بتابه بهشون
      غذاهای با طبع گرم هم که بهشون میدی کمترش کن

  8. سلام ببخشید چه طوری جوجه طوطی برزیلی رو دانه خور کنیم از لانه جداش کنم؟ یا مادر پدر بهش آموزش می دهند؟

    1. سلام دوست عزیز
      زمان دونخور شدن جوجه طوطی برزیلی سن ۶ تا ۸ هفتگیه
      باید از والدینش جداش کنی بذاریش تو قفس دیگه
      اول باید نرمخور بشه یعنی براش غذاهایی مثل تخم مرغ آبپز رنده شده، حبوبات آبپز له شده، جوانه ها، سبزیجات و میوه های نرم بدی
      بعدش کم کم دونه ها رو به جیره ی غذاییش اضافه کنی

    2. سلام وقت بخیر من جوجه کوتوله ۱۵ روزه دارم که دوروزه خریدمش دیروز کلا غذاکه میخورد همش میخوابید ولی امروز بعدغذا نخوابید وهمش بی قراره ومدام دهنک میزنه وقتی کف دستت میزاری مدام دهنشو بازوبسته میکنه وبانوکش گازت میگیره نمیدونم چه مشکلی داره توروخدا راهنماییم کنید

      1. سلام دوست عزیز
        چون تازه خریدیش برای همین به محیط زندگی جدید و شرایط جدیدش عادت نکرده و استرس داره
        این به کنار
        جوجه کوتوله چون سیستم ایمنیش خیلی ضعیفه و حساسه نباید زیاد بهش دست بزنی و یا از قفس بیاریش بیرون چون با کوچیک ترین آلودگی ممکنه تلف بشه
        اگه هم می خوای این کارو انجام بدی باید دستتو کامل ضدعفونی کنی یا از دستکش استریل استفاده کنی
        روزانه چقدر بهش سرلاک میدی؟ به اندازه ی کافی غذا دریافت می کنه؟

  9. سلام ببخشید من جوجه طوطی برزیلی هم یکیشون نه رنگ پرنده ماده که مارال بود شده نه رنگ پرنده نر که فیشر بود رنگ پر هاش آبی شده
    دلیلش چی هست
    اشکالی نداره؟

    1. رنگ پرنده چه اشکالی میخواد داشته باشه دوست عزیز
      این برمیگرده به ژنتیک پدر مادرش
      کسی دخیل نیس توش

        1. سلام احمد جان
          ۴ قطره سرکه سیب طبیعی رو تو آب حل میکنی البته اگه دونخور شده باشه
          سرلاکی باشه تو سرلاک قاطی کن بده بخوره خوب میشه

    1. سلام دوست عزیز
      معمولا از سه روزگی به بعد باز میشن

  10. سلام من می خوام یک جوجه طوطی برزیلی بخرم
    هیچ سر رشته ای ندارم می خوام بدونم نگه داریش سخته ؟یا از پس نگه داریش بر میام چون مدرسه هم می رم؟

    ممنون میشم اگه راهنماییم کنید

    1. سلام دوست عزیز
      با توجه به اینکه مدرسه هم میرید بهتره که تهیه نکنید

  11. سلام
    من ی جفت مولد طوطی دارم الان که الان ۳تا جوجه دارن و من میخوام بچه هاشون رو دستی کنم با سرلاک بهترین سن برای دستی کردن چند روزگیه وبهترین معتبر ترین سرلاک چیه ممنون میشم که جواب بدید🤗

    1. سلام دوست عزیز
      اگه والدین بهشون غذا میدن لازم نیس با سرلاک بزرگشون کنی
      زمان دونخور شدن جوجه ها و جدا کردنشون از والدین سن ۶ تا ۸ هفتگیه
      همون موقع هم بهترین سن برای دستی شدنشون هست

    1. سلام دوست عزیز
      من از کجا بدونم
      اونو باید خودت تشخیص بدی

      1. سلام دوست عزیز
        چند روزس؟
        والدین تغذیه ش می کنن یا سرلاکیه؟

        1. سلام ۵روز داره زیر پدر مادرش و خوب سیرش میکنن ولی خود جوجه دمر میشه خواستم ببینم طبیعیه یا باید کاری کرد با تشکر

  12. سلام
    من ۵ تا جوجه برزیلی با والدشون دارم میخواستم ببینم برای گرمای لونه یه لامپ رشته ای بذارم زیرشون یا دمای اتاق کافیه هرکدوم میانگین ۴ روزشونه . لونه اشونم از این پلاستیکی نردبان دارهاست.

    1. سلام دوست عزیز
      دمای اتاق نگهداری مطلوب باشه با توجه به اینکه والدینشون هم کنارشون هست نیازی به این کار نیست
      اما اگه میخوای جدا نگهشون داری لامپ مادر مصنوعی بخر
      لامپ رشته ای آسیب میزنه به چشمشون و نابینا میشن

  13. سلام
    میخوام ببینم جوجه های برزیلی که الان ۴ روزه هستند و پیش مادرشون تو لونه حتما دارن تغذیه میشن درسته ؟ و اینکه باید چکار کنم براشون کلا به جز نظافت و غذا

    1. سلام دوست عزیز
      باید نگاه کنی ببینی والدین بهشون غذا میده یا نه اگه دادن همون به تغذیه ی والدین رسیدگی کنی کافیه
      محیط نگهداریشون باید دماش مناسب باشه خلوت باشه سروصدا زیاد نباشه گرد و غبار و دود و عطر و اینجور چیزا وجود نداشته باشه

      1. سلام طوطی برزیلیم فک کنم بند شده با کاغذ چیکار کنم لطفا زود جواب بدین🙏😭😭😭😭😭

        1. سریعا برسون دامپزشک تو خونه نمیتونی کاری کنی
          البته اگه دسترسی به روغن زیتون داری دو قطره بچکون تو دهنش

      2. سلام من ب جوجه ۲۰ روزه سرلاک تاریخ گذشته دادم حواسم نبود چیزیشون میشه؟؟؟ خیلی‌ نگرانم

        1. سلام دوست عزیز
          بله ممکنه مسموم بشن

  14. سلام خسته نباشید جوجه طوطی برزیلی های من سرلاکی هستند می خوام بدونم از چند ماهگی شروع ب دون خوردن میکنن ممنون تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      سن ۶ تا ۸ هفتگی
      اول نرم خور میشن که باید غذاهایی مثل میوه های نرم، تخم مرغ آبپز رنده شده، جوانه ی گندم، حبوبات آبپز و له شده بهش بدی
      بعدش می تونی آروم آروم به جیره غذاییش دونه ها رو اضافه کنی

  15. سلام خسته نباشید جوجه طوطی برزیلی های من۱۵ روزشونه دارم بهشون سرلاک میدم می خوام ببینم در حینی که دارم سرلاک میدم دستی هم میشن ممنون تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      چون خودت داری بزرگشون می کنی بهت وابسته میشن تو این مدت و دستی شدنشون هم راحت تره

        1. سلام دوست عزیز
          نه اینطوری اونو به عنوان یه عضو غریبه در نظر میگیرن و بهش آسیب میزنن
          بهتره خودت با سرلاک بزرگش کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس