خواص گوشت بوقلمون

آیا از خواص گوشت بوقلمون اطلاع دارید؟

خواص گوشت بوقلمون آن قدر اعجاب آور است که هرکسی را به تهیه و یک بار تجربه کردنش ترغیب می کند. بوقلمون مثل مرغ و خروس، چندان حیوانِ مرسوم و متداولی نیست که در هر حیات و باغچه ای پیدا شود. این ذاتِ کیمیا گونه اش، گویی که به منافذِ گوشت و سلول هایش هم رسوخ کرده و بانیِ کم یاب شدنش شده است. در ادامه این مطلب از وبلاگ چیکن دیوایس شما را با خواص گوشت بوقلمون آشنا میکنیم.

 کم پیش می آید که گوشت یک پرنده علاوه بر جنبه های درمانی و داروگونه اش، لذیذ و خوش طمع هم باشد. آن قدر خوشمزه که مغزتان با یک بار میل کردنش، برای بارِ دوم نیز دستورِ خوردنش را بدهد!

درست کاری که موادر مخدر با مغز انسان میکنند. اما خوشبختانه این بار، این نوع اعتیاد هیچ گونه ضرر و زیانی برای بدنتان به همراه ندارد. اصلا نه تنها ضرر ندارد بلکه شاید تنها اعتیادِ غذایی باشد که باعث سلامتیِ فیزیکی و روحی شما می شود.

البته ابن سینا معتقد است که هر چیزی کمش دارو است و متوسطش غذا و زیاد از حدش سم. ( این جمله حتی در محبت وعشق ورزیدن نیز صدق میکند!) پس اگر به گوشتِ بوقلمون علاقه ای نشان نمی دهید و از طرفی هم اوصافِ خواصِ داروئیش را زیاد شنیده اید، به مصرفِ کمش قناعت کنید. اگر هم که در کنارِ وجه درمانیش، علاقه قلبی به طعم و بویش دارید، متوسط میل کنید تا جنبه غذایی اش را حفظ کند.

اگر بخواهیم یک شمایِ کلی از فواید و گوشت بوقلمون برای شما ترسیم کنیم باید بگوئیم که گوشت بوقلمون به علت بافت منحصر به فردی که دارد، هنگام طبخ حجم خود را از دست نمی‌دهد و به دلیل دارا بودنِ پروتئین بالا، حداقل چربیِ اشباع، کمترین سطحِ کلسترول و فقدانِ چربی میان بافتی در مقایسه با گوشت قرمز از اهمیت بسیاری برخوردار است و قدرتمندانه منبع خوبی از ویتامین‌های  A، B1، B3، B6،  B12 و املاحی نظیرِ سلنیوم، منیزیم، مس، آهن، روی، پتاسیم و اسید آمینه تریپتوفان محسوب می شود.

حالا اگر بخواهیم کاربردِ هر یک از این املاح و ویتامین ها را به صورت تخصصی برای هر عضو از بدن و درمانِ بیماری های گوناگون تشریح کنیم، باید بگوئیم که :

  • در وهله اول و عاملِ شهرتِ گوشتِ بوقلمون، چربی و کلسترول موجود درآن است که کمترین چربی و کلسترول نسبت به گوشت گوساله، گوسفند و مرغ و سایر گوشت ها دارد. همین یک عامل خودش به تنهایی می تواند علتی برای انتخابِ گوشت بوقلمون در سبدِ غذائیمان باشد.
  • بوقلمون دارای انواع ویتامین B از جمله B1، B3، B6،  B12است که هر کدام از این گهرهای نایاب برای جلوگیری از افسردگی و بیماری MS و از بین بردن کم خونی مؤثر هستند.
  • بر اساسِ پژوهش های موثق، فسفرِ موجود در بوقلمون چهار برابر میگو می باشد که غذایی دریایی است. در کنارش این را هم فراموش نکنید که ۸۰% عامل تشکیل کلسیم در استخوان های بدن فسفر می باشد.
  • از ویژگی های جالب انگیز و اعجاب آورِ دیگری که از خواص گوشت بوقلمون می باشد، این است که پروتئین موجود در بوقلمون ۸۱/۲۸ بیشتر از هر گوشتی در جهان است!
  • گوشتِ بوقلمونِ گرامی، فاقد اوره و اسید اوریک نسبت به گوشت های دیگر است و قطعا به این نکته اشرافِ کامل دارید که بالا بودنِ  فاکتورِ اسید اوریک در یک ماده غذایی یکی از عواملِ اصلی افزایش ریسکِ سکته مغزی و به طور کلی گرفتگی عروق است.
  • در بوقلمون مقدار قابل توجهی امگا ۳ وجود دارد که باعث باز شدنِ مجاری عروق بدن و پائین آورنده کلسترول می شود و از مزمن شدن بیماری ها جلوگیری می کند.
  • گوشت بوقلمون به علتِ کلسیم و آهنِ سرشاری که دارد، خصوصا برای خانم ها که دچارِ کم خونی هستند، بسیار مفید و درجه یک و خون ساز است.
  • یکی دیگر از خواص گوشت بوقلمون منبعِ لایَزالِ پتاسیم بودن آن است. پتاسیم ضد سرطان است و برای جلوگیری از سرطان سینه در خانم ها بسیار مؤثر بوده همچنین در ساختمان قلب و ماهیچه ها و خون نقش مهمی دارد. وجود این عنصر، عامل مهمی برای بسته نشدن سرخرگ ها محسوب می شود. قطعا آگاهید که پا درد عمدتاً نتیجه کمبود پتاسیم و منیزم بدن، اسپاسم ماهیچه، انسداد و تنگ شدن سرخرگ، مشکلات وریدیِ تأثیرِ سوء دیابت روی عضلات، اعصاب پا، رگ گرفتگی و… تورم مفاصل است.

استفاده از گوشت بوقلمون  تضمینی برای مصونیت از تمامِ این بیماری ها و عارضه های دردآور است.

شاید خودِ بوقلمون از این تاثیرش بی خبر باشد اما بوقلمون دارای ماده ای به نام COQ ۱۰ ( یا همان اکسیر جوانی) است که برای جلوگیری از پیری زود رس مفید است. پس بی جهت نیست که طبق تحقیقات دانشگاه کالیفرنیا در روزنامه خبر مورخِ ۲۸/۲/۸۷، گوشت بوقلمون، به عنوانِ یک گوشت معجزه گر حتی بهتر و بالاتر از ماهی معرفی شده است. خلاصه این که بوقلمون اگر مجالِ شهرتِ بیشتر پیدا می کرد، مجله تایمز به جای جرج کلونی از او به عنوانِ جذاب ترین مردِ سال یاد می کرد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋