تغذیه مرغ | غذای مرغ در فصل های متفاوت | مرغ ها چگونه باید تغذیه شوند؟

تغذیه مرغ

صنعت مرغداری امروزه مواد غذایی مخصوصی تولید و عرضه می نماید که با استفاده از آنها می توان مراحل سخت مانند گرمای تابستان یا استرس را پشت سر گذاشت.

دستگاه جوجه کشی 96 عددی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» مناسب برای جوجه کشی از مرغ محلی
» دارای قابلیت ستر و هچر همزمان
» قابلیت کارکرد با باتری ۱۲ ولت
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

مصرف دان مرغ می بایستی مستمرا جهت جلوگیری از اسراف و یا سوئ تغذیه کنترل شود. در بین مواد مورد نیاز حیوان آب از ارزش اقتصادی کمتر و اهمیت حیاتی فراوانی برخوردار است. در مسیر تهیه دان مرغ توصیه های اساسی وجود دارد که در ادامه مطرح میشود.

تخمگذاری خوب و مطلوب بستگی و کیفیت پولت ها یعنی خصوصیت ژنتیکی آنها دارد. علاوه بر این شرایط محیطی مناسب و مدیریت صحیح مرغدار از اهمیت خاصی برخوردار است.

یک ضرب المثل قدیمی ایتالیایی می گوید : مرغ تخمگذار با نوک هایش تخم می کند. مصداق این ضرب المثل وضعیت روستائی مرغ های بومی است که بصورت ازاد گردش کرده و دانه های مختلف و حشرات و کرم ها و تمامی موادی را که نیاز دارند پیدا کرده و مصرف می کنند. در فصل زمستان باقیمانده مواد غذایی حاصل از آشپزخانه و مقداری دانه احتیاجات حیوان را بر طرف می کند.

ترکیبات دان مرغ
یک جیره خوب برای مرغ های تخمگذار می بایستی حدود ۱۶ درصد پروتئین داشته باشد و به هیچ عنوان نمی توان این مقدار پروتئین را با مخلوط کردن غلات مختلف بدست آورد. علاوه بر پروتئین با استفاده از غلات نمی توان احتیاجات واقعی حیوان از نقطه نظر مقدار پروتئین و مواد معدنی را تامین نمود. امروزه حتی برای مغداری های کوچک نیز می بایستی از صنعت تولید خوراک مرغ که بر اساس اصول علمی و احتیاجات حیوان نسبت به تهیه دان اقدام می نماید کمک گرفت.
جوجه ها یا پولت های خریداری شده معمولا توانای ژنتیکی خوبی برای تولید تخم مرغ دارند. در این مسیر تنها با تغذیه کامل و بالانس شده می توانند در درجه اول احتیاجات نگهداری و در درجه دوم نیاز پروسه تولید خود را بر طرف نمایند. ولی زمانی که مواد غذایی از نقطه نظر کمی یا کیفی ناکافی باشند حیوان در مرحله اول نیاز خود را رفع خواهد نمود. پس از آن هر چه مواد مغذی باقی بماند صرف تولید می کند و چون در این مسیر مواد ناکافی هستند تولید تخم مرغ پایین تر از حد استاندارد و کمتر از توانائی ذاتی حیوان خواهد بود. در حقیقت خوراک بسیار ارزان و کم مایه و غیر متوازن تولید تخم مرغ را کاهش می دهد. بطوریکه با استفاده از آن مرغ تخمگذار پر تولید در کنار مرغ کم تولید تخمگذاری می نماید.

غذای مرغ چیست؟

غذای مرغ میتواند طیف وسیعی از انواع غلات و دانه ها، کنجاله ها، میوه ها، حشرات و انواع مواد معدنی و مغذی باشد. آنها حتی گوشت نیز می خورند. دان آماده مرغ نیز توسط کارخانه های مختلف به صورت فرموله شده تولید میشود که تمامی مواد غذایی مورد نیاز مرغ ها را در بر میگیرد.

چه غذاهایی برای تغذیه مرغ مضر است؟

خوراکی هایی که نمی توان با آن مرغ را تغذیه کنید، شامل لوبیا و عدس خشک و خام، مواد غذایی کپک زده و فاسد شده، آووکادو، سیب زمینی سبز، گوجه فرنگی نارس و سبز، شکلات، برنج نپخته، نمک زیاد و غذاهای بیش از حد شور می باشد.

در روز چند بار به مرغ غذا بدهیم؟

یک مرغ بالغ روزانه ۱۱۰ گرم غذا مصرف میکند. لذا با توجه به شیوه تغذیه باید حجم غذای مورد نیاز روزانه او را تأمین کنید. برای این منظور به اندازه کافی در داخل دانخوری، دان قرار دهید. مرغ ها در صورت لزوم از آن خواهند خورد.

غذای مرغ در تابستان

در فصل تابستان به دلیل گرم شدن هوا، مرغ ها بیشتر از همیشه در معرض استرس گرمایی قرار میگیرند. به همین دلیل در فصل تابستان ضریب تبدیل غذا در مرغ ها افزایش پیدا میکند. برای جلوگیری از استرس گرمایی طیور علاوه بر کنترل دمای محیط باید روش تغذیه ای نیز تغییر پیدا کند. در فصل تابستان باید دانه هایی که طبع شان سرد است جایگزین دانه های گرم شوند. گندم یکی از پایه های اصلی دان مرغ در کشور ما می باشد. اما طبع گندم گرم بوده و میتواند در فصل گرم به استرس گرمایی مرغ ها دامن بزند. لذا در فصل گرم میتوان گندم جیره را کاهش داد و جو را جایگزین گندم نمود.

افزایش انرژی جیره

در تهیه جیره مرغ ها برای تأمین انرژی معمولا از روغن ها و چربی ها استفاده میشود. در فصل های گرم میتوان به میزان ۱۰ لی ۲۰ درصد انرژی جیره را افزایش داد. اما افزایش انرژی جیره باید متناسب با دان مصرفی طیور باشد. چراکه در روزهای گرم، خوراک مصرفی طیور کاهش پیدا میکند.

کنترل فیبر و نشاسته جیره

در تهیه دان مرغ برای تأمین فیبر مورد نیاز از فراورده های غلات همچون سبوس گندم، سبوس برنج، پوست یولاف و … استفاده میشود. اما فرایند هضم فیبر به میزان زیادی حرارت بدن را افزایش میدهد. از طرفی کمبود فیبر جیره باعث یبوست در طیور میشود. بنابراین در کاهش فیبر باید بین منابع فیبردار تعادل ایجاد شود.

استفاده از مکمل ها

برخی ترکیبات و مکمل ها (همچون ویتامین ث) میتوانند تا حدود زیادی مقاومت مرغ را در برابر استرس گرمایی افزایش دهند. اما اضافه نمودن هر نوع مکمل به جیره باید با مشورت متخصص تغذیه دام و طیور انجام گیرد. زیرا مصرف زیاد مکمل ها در طیور باعث اسیب دیدن کبد میشود.

در فصل تابستان سعی کنید در ساعات صبح به مرغ ها خوراک بدهید. تغذیه مرغ ها در گرمترین ساعات روز باعث افزایش گرمای متابولیک داخلی و استرس گرمایی میشود. لذا در ساعات گرم روزهای تابستان بهتر است خوراک مرغ قطع شود.

تأمین آب خنک نیز تا حدود زیادی به کاهش دمای بدن مرغ ها کمک میکند. لذا در روزهای گرم حتما آبخوری ها را با آب خنک پر نمایید.

غذای مرغ در فصل زمستان - چیکن دیوایسغذای مرغ در زمستان

حجم غذای مصرفی مرغ ها در فصل زمستان بیشتر از تابستان می باشد. لذا باید کمی بیش تر از تغذیه تابستانی به مرغ ها در روزهای سرد زمستانی غذا بدهید. مخصوصا بیشتر مرغ ها در فصل زمستان وارد دوره تولک و پرریزی میشوند. بدن آنها برای بازیابی مجدد و آماده سازی برای تخمگذاری در فصل بهار به انرژی بیشتری نیاز دارد.

دانه ها و غذاهایی که طبع گرم دارند همچون گندم و بلغور جو دوسر برای مرغ ها در زمستان ایده آل است. همچنین مواد غذایی کربوهیدرات دار و فیبردار همچون سبوس گندم برای تغذیه مرغ در زمستان کاملا مطلوب هستند.

یکی دیگر از نکات مهم برای تغذیه مرغ ها در زمستان افزایش پروتئین جیره است. منابع پروتئین دار برای مرغ ها شامل کنجاله ها، پودر گوشت، اسید آمینه ها و … می باشد.

در فصل زمستان آبخوری ها را با آب معمولی پر نمایید ولی نباید خنک باشد. همچنین باید همشه آبخوری ها را چک کنید تا آب داخل آن دچار یخ زدگی نشود.

تغذیه مرغ محلی

در پرورش مرغ محلی و بومی نیز معمولا از دان کامل برای تغذیه آنها استفاده میشود. دان کامل از نهاده هایی نظیر ذرت، کنجاله سویا، گندم و انواع اسید آمینه ها و مکمل های تغذیه ای، مواد معدنی و برخی داروهای تشکیل میشود. در کارگاه ها و کارخانه های تولید خوراک مرغ مواد درشت را با آسیاب مرغداری خرد نموده و سپس خوراک به دست آمده توسط میکسر به خوبی هم زده میشود تا مواد مختلف به شعل متعادل پخش شوند.

غذای مرغ در خانه - چیکن دیوایس

تغذیه مرغ خانگی

اصولا تغذیه مرغ های خانگی بسیار کم هزینه بوده و میتوان آنها را با ضایعات غذاهای پسماند، ضایعات سبزی و میوه نیز تغذیه نمود. با این حال با اضافه نمودن برخی غلات و مواد معدنی، جیره مرغ خانگی مقوی تر خواهد شود. گندم یکی از غلات مهمی است که برای تغذیه مرغ خانگی مفید است. مرغ خانگی بیشتر کلسیم مورد نیاز خود را از طریق سنگ ریزه های موجود در خاک تأمین میکند. اما پرورش دهنده با قرار دادن پودر صدف دریایی، پودر پوسته تخم مرغ، سنگ آهک و … نیز میتواند کلسیم مورد نیاز مرغ خانگی را تأمین کند. فراموش نکنید که تخمگذاری مرغ به کلسیم وابسته است.

در صورتیکه به مرغ خانگی برنج می دهید، بهتر است که کمی سبوس گندم یا سبوس برنج هم به آن اضافه کنید. زیرا مصرف برنج در مرغ ها باعث یبوست و اسهال سفید میشود. اما این مشکل را میتوان با فیبر موجود در سبوس برطرف نمود.

بهترین غذا برای رشد سریع مرغ

تغذیه اصولی مرغ یک مبحث بسیار گسترده و کاملا تخصصی است. اساسا اضافه کردن هر نوع هورمون یا ماده مضر برای رشد سریع مرغ ها امکان پذیر نیست. اما برای تقویت بدنی جوجه ها به آنها برخی آنتی بیوتیک تزریق میکنند. در حال حاضر متخصصان تغذیه ای دام و طیور برای رشد سریع مرغ تمام مواد مغذی و مورد نیاز آنها را به صورت فرموله شده در می آورند و خوراک مرغ را با توجه به آن فرمول تهیه میکنند. برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنم نحوه تغذیه جوجه یک روزه مرغ را بخوانید.

چگونه پرورش مرغ خانگی را شروع کنیم؟

اغلب کسانی که قصد شروع پرورش مرغ بومی را دارند، از جوجه های چند روزه و یا نیمچه های آنها استفاده می کنند. اما یک روش بسیار ارزان قیمت تر نیز وجود دارد که سود نهایی شما از فروش مرغ های گوشتی را هم افزایش خواهد داد. 

کافیست تخم های نطفه دار آنها را از پرورش دهنده های معتبر تهیه کرده و با استفاده از یک دستگاه جوجه کشی خانگی و یا ساخت دستگاه جوجه کشی نسبت به جوجه کشی تخم ها اقدام کنید. پس از گذشت ۲۱ روز، جوجه هایی سالم و ارزان برای پرورش به دست خواهید آورد. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۴۶ دیدگاه ها

  1. سلام وخسته نباشید من چند عدد مرغ محلی دارم از تابستون دیگه تخم نمیکنن تعدادشون ۱۰تااست که توی محوطه باز ۳۵۰متری نگهداری میشن تغذیه شون هم گندم سبوس برنج و برنج پخته و اضافی خوراکی هست سنشونم یک سال و نیمه مشکل از چیه؟

  2. سلام آیا ارزن و شاهدانه برای مرغ وخروس برهما تازه بالغ ضرر داره ؟

    1. سلام دوست عزیز
      شاهدانه رو وقتی تخم داره نباید بدی بهش وگرنه ممنوعیت خاصی نداره استفاده زیاد هم ازش مشکلاتی تو سلامتیش به وجود میاره
      ارزن هم مرغ و خروس جوون به دلیل داشتن فیبر بالا و الیاف غیر قابل هضم پرنده نمیتونه به خوبی هضمش کنه

  3. سلام خسته نباشید من به مرغ و خروسم دونه پارس میدم خودم هم گندم و برنج خام و آرد ذرت و جو رو پودر میکنم و با آب مخلوط میکنم که مثل سرلاک بشه هر چند روز بهشون میدم آیه مشکلی نداره ؟ چون خیلی دوست دارن

    1. سلام دوست عزیز
      برنج خام نباید بدی بهشون مضره
      جو هم مدفوعشون رو مرطوب میکنه و تو بسترشون براشون ایجاد مشکل خواهد کرد

  4. سلام خسته نباشید
    من حدود ۱۶ مرغ و دو خروس دارم تو یه محیط ۱۶ متری که زیر پاشون گل هست
    اول اینکه خواستم بدونم این محیط برای تعداد۱۶ مرغ کافیه؟یا خیر؟
    بعد اینکه زرده هاشون رو چکار کنم که پر رنگ بشن؟
    غذا هم بیشتر بهشون دانه پارس میدم و بعضی مواقع بپس ماند غذا
    ممنون میشم راهنمایی کنید🙏

    1. سلام دوست عزیز
      برای مرغ های تخمگذار بومی تراکم ۸ الی ۱۰ قطعه در هر متر مربع هست
      ولی برا افزایش بازدهی تو هر متر مربع ۸ تا نگهداری خوبه
      واس مرغ های مولد هم تو هر متر مربع ۶ تا میشه نگه داشت

  5. سلام.من چهل تا مرغ محلی دارم.چقدر(چندکیلو) در روز نیاز به تغدیه دارند؟
    ضمنا خیلی کم تخم میذارن.

    1. سلام
      میزان مصرف هر مرغ تخم گذار از پلت های مخصوص تخم گذاری که حاوی کلسیم هم هستن ، در حدود ۱۱۰ گرم در روز هست ، برای ۴۰ تا میشه ۴۴۰۰ گرم تقرریبا روزی ۴.۵ کیلوگرم ، یکم بیشتر
      تغذیه مناسب باشه ، نور دهی مناسب باشه تخم گذاری عادی و بالا میشه

  6. سلام من ی مرغ دارم که تخمگذاره و از وقتی تخم میزاره خیلی لاغر شده الان وسیله افتاد روی دمش و زخم شده و خونش هم بند نمیاد چیکار کنم خوب بشه

    1. سلام
      خونش رو که باید یه دستمالی چیزی تمیز کنی بگیری روش تا بند بیار
      بعدشم پانسمان کنی
      در مورد اینکه لاغز شده و .. باید تغذیه مخصوص دوره تخم گذاری بهش بدی ، مولتی ویتامین و … بدی تا اوکی بشه

  7. سلام وقتون بخیر من یه خروس برهما دارم انگارخروبف می کنه علتش چیه؟

    1. سلام
      نمیدونم دقیقا منظورت چیه
      تخم میزاره ؟ جفت داره ؟

  8. خروس من میخچه نداره ولی فقط وقتی فرار میکنه ادم فکر میکنه میخچه داره

    1. سلام
      باید معاینه بشه، ممکنه کف پا مشکلی داشته باشه همیشه که قرار نیست میخچه باشه ، زمانی میخچه میشه که عفونت خشک شده باشه

  9. سلام
    ببخشید
    آیا اگر خروس از خوراک مرغ تخم گذار بخوره عیبی نداره

  10. سلام یه مرغ دارم محلی دان پارس بهش میدم نمیخوره قبلاً میخورد نمی‌دونم چرا نمیخوره یه روز گشنه نگهش داشتم نخورد ولی گندم میخوره بعد یکم هم عفونت داره سرما خورده چه کار کنم قوی بشه

    1. یه روز شما رو گرسنه نگه دارن غذایی که ازش متنفرید رو میخورید؟

  11. من ایزی باتور ۲ گرفتم یکبار جوجه کشی کردم از ۸۱ تخم ۶۳ تا جوجه شد ، ۱۸ تای باقیمانده هم جوجه داشت یا کامل نشده بود یا نتونسته بودن دربیان رطوبت دستگاه دائم کمی بالا میرفت روز آخر رطوبت دستگاه خیلی بالا بود به حدی که شبنم میزد باید چکار کرد ، دفعه بعد به مشکل نخورم ؟

    1. بالا رفتن رطوبت در دوران هچر مشکلی نیست به علت تولد جوجه هاست
      حتما دما و رطوبت رو به درستی تنظیم کن و تخم نطفه دار تازه انتخاب کن
      نا همه شون جوجه بشن
      اونایی که متولد نشدن نطفه ضعیفی داشتن

  12. سلام
    من ۲۷ تا مرغ دارم ولی حدودا روزی ۱۰ تا تخم میزارن
    غذاشون دان آماده مخصوص مرغ تخمگذار، گندم جوشیده و خام ، سبزیجات، برنج خام و پخته، باقیمانده غذاها و ….
    پشت بام داخل اتاق ۱۰ متری نگهداری میشن
    دچار کانیبالیسم شدن مدتی هست مینرامیکس داخل آبشون میریزم کمی بهتر شدن
    چه نوع تقویتی استفاده کنم که احتیاجات بدنشون تامین بشه و سایز و تعداد تخمها بهتر بشه
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. حتما مکانشون بزرگتر باشه و نور لامپ کمتر
      تغذیه کافی هم داشته باشن تا کانیبالیسم از بین بره
      جیره غذایی مرغ تخم گذار ، مولتی ویتامین و مکمل کلسیم بدید
      البته کم کم وارد فصل استراحت میشن
      بهتر که تا بهار استراحت کنن، اینطوری قوای بدنی خودشون رو به دست خواهند اورد.

  13. منم دوتا مرغ ویه خروس خانگی دارم که جوجه بودن خودم بزرگشون کردم اوایل بهشون ذرت خرد شده می دادم‌ ولی الان بزرگ شدن برنج پخته وسبزیجات و ته مونده غذای خودمون میخورن ولی گندم اصلا نمی خورن

    برا زمستون نگرانشونم

    1. خوب این تغذیه درست نیست دچار کمبود ویتامین و مواد مغذی میشن از جمله کلسیم براشون از دان فروش ها دان مناسب تهیه کنید. و هر دو روز یک بار به آبشون مقداری مولتی ویتامین اضافه کنید

  14. سلام خسته نباشید من یه جوجه مرغ دارم ۶ ماهشه وقتی که کامل بالغ شد حتما باید خروس داشته باشه تا تخم گذاری کنه؟؟؟

    1. خیر تخمگذاریش ربطی به خروس نداره مگر اینکه بخواید جوجه کشی کنید و تخم نطفه دار نیاز باشه

    2. خیر.تخم گذاری اون بستگی به عواملی مانند تغذیه داره و دما داره. ولی اگر میخواهید تخم مرغ نطفه دار باشه نیاز به خروس دارین

  15. من یک جفت مرغ ۴ ماهه دارم و خیلی سرحالن و برای تخم گذاری سریع باید سفیده تخم مرغ آب بز شده بهش بدی و اگر بخوای مریض نشه باید سیر و پیاز قرمز بهش بدی🌷

  16. یکی از مرغام چندروزه روپاهاش نمیتونه بایسته،از مرغای دیگه جداش کردم،قرص اکسی و تو آبش هم پودر ویتامینه میریزم،آیا بنظرتون خوب میشه؟خودش آب و غذاشو میخوره چشماشم سرحاله،اگه هلش بدم فقط تا نیمه می‌تونه پاهاشو بلند کنه چند قدمی راه بره
    دیگه باید چیکار کنم تا خوب بشه؟چرا اینطور شده؟

    1. چهارماهشه،و یک روز قبل از اینکه اینطوری بشه ی تخم گذاشته…ممکنه چون زود تخم گذاشته اینطوری شده باشه

      1. سلام ببخشید من دوتا مرغ دارم از جوجه گی خودم بزرگش کردم چی بهشون بدم که مقوی باشد من همش برنج می ریزم و سبزی

    2. چرا به دامپزشک مراجعه نمی کنید؟
      حتما از بقیه پرنده ها جدا کن تا بیماری رو به اونا انتقال نده

    3. سلام منم یکی از مرغام اینجوری بود بردمش نشونش دادم گفتن ویروس گرفته مریض شده فرختمش

    4. غذای مرغ باید از کجا تهیه کنیم؟ تو شهر ما چندجا هست غذای پرندگان مختلف میفروشند ولی یک نوع دان برای مرغ بیشتر ندارند که مرغ ها خیلی علاقه به خوردنش ندارند.

      1. از ترکیب میوه و سبزیجات ، گندم و ذرت و دانه سویا برای تغذیه مرغ ها می تونی استفاده کنی

        1. سلام ممنون من هرچه بهشون کاهوو دانه ی گندم میدم نمی خرن ولی برنج میخرن

        2. از ترکیب چند نوع سبزی و چند نوع دانه استفاده کنید

        3. سلام من چند تا مرغ تخم گذار دارم مدتی است اونا عفونت کرده وورم می کندو می گیرد چه کار باید کرد

        4. سلام. متوجه منظورتون نشدم لطفا دقیق توضیح بدین

        5. سلام من ۱۸تا مرغ وجوجه دارم ب
          هشان دان ارد جو میدهم و چهار تاشان چشاشان باد کرده وچرکی شده باید چکار کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس