پرورش بوقلمون یا شترمرغ – کدام یک بهتر است؟

مقایسه مزایا و معایب پرورش بوقلمون و شترمرغ

پرورش بوقلمون یا شترمرغ هر دو از روش های پرورشی پر سود هستند که بستگی به میزان سرمایه و علاقه شما دارد. گاهی یک تصمیم اشتباه هزینه های بالایی را در بر خواهد داشت و وقت و سرمایه فرد را بر باد خواهد داد، یکی از این تصمیمات به انتخاب روش کسب درآمد مربوط می شود، هم چنان که برخی از پرورش دهندگان علاقه مند به پرورش بوقلمون و شترمرغ بین دو گزینه پر درآمد و سود آور یعنی پرورش شتر مرغ یا پرورش بوقلمون مانده اند و قادر به انتخاب بهترین و با صرفه ترین گزینه نیستند، چرا که هر دو مورد از درآمد بالایی برخوردار هستند، اما شرایط کار متفاوتی دارند. در این مقاله از چیکن دیوایس می خواهیم مزایا و معایب پرورش بوقلمون را با مزایا و معایب پرورش شترمرغ مورد مقایسه قرار دهیم اما انتخاب نهایی را به شما واگذار خواهیم کرد. 

مقایسه دوره پرورش بوقلمون با شتر مرغ

بوقلمون ها با اینکه پرندگانی بزرگ جثه هستند، اما وزنشان یک دهم وزن شترمرغ است. بوقلمون های نژاد سنگین پس از ۶ ماه به وزنی حدود ۱۰ الی ۱۵ کیلو گرم خواهند رسید و طی این مدت حدود۳۰  الی ۴۰ کیلوگرم دان مصرف خواهند کرد که شخص پرورش دهنده برای کاهش هزینه های خود اقدام به استفاده از مراتع و سبزی هایی مانند یونجه و شبدر می کند. 

مقایسه دوره پرورش بوقلمون با شتر مرغ - چیکن دیوایساما شترمرغ ها طی مدت ۱۴ ماه آماده کشتار خواهند شد، ولی برای تولید شترمرغ هایی مولد و تخم گذار باید آنها را تا سن ۳۰ ماهگی پرورش داد. شترمرغ ها وزنی حدود ۱۰۰ الی ۱۴۰ کیلوگرم خواهند گرفت که در طی این مدت مقدار نامحدودی دان مصرف خواهند کرد، اما اکثر پرورش دهندگان برای کاهش هزینه ها آنها را در مراتع وسیع پرورش می دهند و با استفاده از مواد غذایی ارزان و حتی رایگان مانند پوست میوه ها و نان خشک اقدام به تغذیه آنها می کنند. 

مقایسه مقاومت بدنی شترمرغ با بوقلمون

مقایسه مقاومت بدنی شترمرغ با بوقلمون - چیکن دیوایسحتما بارها شنیده اید که بوقلمون ها به سرعت دچار بیماری می شوند و با کمترین بی دقتی پرورش دهنده شاهد تلفات آنها خواهند شد، اما در مقابل شترمرغ ها از قدرت بدنی بالایی برخوردارند و آب و هوای بسیار سرد و بسیار گرم را تحمل خواهند کرد و از هر مواد غذایی نیز تغذیه خواهند کرد. پس با این حساب اگر حوصله درمان و مراقبت از پرنده ها را ندارید، پرورش پرنده مقاومی چون شترمرغ برای شما راحت تر خواهد بود. 

مقایسه کیفیت گوشت بوقلمون با شترمرغ

در مورد گوشت این پرنده ها نمی توان چیزی گفت چرا که گوشت هر دو پرنده از طعم بسیار مطلوبی برخوردار است و هر دو پرنده مشتری های خاص خود را دارد. شترمرغ ها گوشتی قرمز رنگ و مانند گوشت گاو دارند اما در مقابل از مقدار چربی بسیار پایینی بهره مند است. در مورد بوقلمون ها نیز می توان گفت که ۶۰ درصد بدن پرنده را گوشت سفید مانند گوشت مرغ و ۳۰ درصد مابقی را گوشت قرمز مانند گوشت گاو و گوسفند البته با چربی کمتر تشکیل داده است.

اما گوشت شترمرغ در مقایسه با گوشت بوقلمون قیمت بالاتری دارد و این یعنی اینکه حاشیه سود پرورش شترمرغ بسیار بالاتر از سود پرورش بوقلمون خواهد بود. 

مقایسه فضای پرورش بوقلمون یا شترمرغ

شما می توانید شترمرغ ها را هم در فضای باز و هم در فضای بسته نگه داری کنید، اما اگر زمین یا مرتع وسیعی دارید می توانید با حصار کشی اطراف آن زمین پهناوری را برای شتر مرغ ها فراهم کنید تا خود اقدام به تغذیه، جفت گیری، تولید تخم و جوجه کشی کنند یعنی تمامی مراحل به صورت طبیعی و بدون دخالت شما انجام خواهد شد.

نکته قابل توجه این است که در پرورش شتر مرغ ها حتما باید فضای باز وجود داشته باشد چون شتر مرغ ها در فضای باز بهتر از فضای بسته پرورش می یابند، اما برای محافظت از آنها در برابر سرمای شدید زمستان می توانید سالنی را برای آنها تدارک ببینید. 

مقایسه فضای پرورش بوقلمون یا شترمرغ - چیکن دیوایساما برای پرورش بوقلمون ها باید سالن مجهزی داشته باشید که تمامی تجهیزات سرمایشی، گرمایشی و تهویه را داشته باشد تا نهایت مراقبت را از بوقلمون ها کرده باشید. هم چنین باید تمامی فرایندهای تغذیه، جفت گیری و جوجه کشی بوقلمون ها را تحت نظر بگیرید تا به بهترین شکل ممکن صورت بگیرد. چرا که بوقلمون ها به تغییرات آب و هوایی حساس ترند و در صورت کوتاهی با بیماریهای آنها رو به رو خواهید شد. 

به هر حال برای پرورش شترمرغ ها باید مکان زیادی را در اختیار داشته باشید و برای پرورش بوقلمون ها می توان از یک سالن کوچک نیز شروع کرد. 

دستگاه جوجه کشی مناسب برای شترمرغ و بوقلمون

برای جوجه کشی از تخم نطفه دار بوقلمون ها می توانید از یک دستگاه معمولی استفاده کنید که برای جوجه کشی از تخم سایر پرنده ها یعنی مرغ ، اردک و بلدرچین و… هم کاربرد خواهد داشت، اما در صورت نیاز به جوجه کشی از تخم شترمرغ باید دستگاه جوجه کشی مخصوص شترمرغ را خریداری کنید که فقط برای جوجه کشی از این پرنده کاربرد خواهد داشت. البته با تعویض برخی قطعات مانند راک و شانه ، المنت و فن تهویه می توان آن را برای جوجه کشی از سایر پرنده ها ایده آل نمود. 

دوره جوجه کشی متفاوت

دوره جوجه کشی بوقلمون ۳۰ روز است اما دوره جوجه کشی شترمرغ بیشتر از ۴۰ روز خواهد بود، بنابراین در صورت پرورش شترمرغ علاوه بر اینکه باید آنها را تا سن ۱۴ ماهگی جهت فروش به بازار پرورش بدهید می بایست ۱۰ روز بیشتر منتظر بیرون آمدن جوجه ها از تخم باشید. اما این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که سود پرورش شترمرغ بسیار بیشتر از بوقلمون است. 

بازار فروش محصولات بوقلمون و شترمرغ

همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد، گوشت هر دو پرنده مشتری های خاص خود را دارند، اما با توجه به اینکه گوشت بوقلمون قیمت ارزان تری دارد،مشتریان زیادی جذب آن خواهد شد. اما لذت فوق العاده گوشت شترمرغ مانع از عدم فروش گوشت این پرنده خواهد شد.

دوره جوجه کشی متفاوت - چیکن دیوایسشما فقط می توانید از گوشت و تخم بوقلمون را به فروش برسانید، اما از تمامی قسمت های شترمرغ می توان درآمد زایی نمود. گوشت، پوست، پر، تخم و حتی فضولات این پرنده قابل فروش است و حتی از چربی های موجود در زیر پوست آن نیز می توانید روغن شترمرغ تهیه کنید. 

برای فروش محصولات این پرنده ها باید از قدرت بازاریابی خوبی برخوردار باشید و با عقد قراردادهای رسمی با غذاخوری ها، رستوران ها، قصابی ها و تالار ها می توانید فروش خود را تضمینی کنید. 

نتیجه گیری نهایی در پرورش بوقلمون یا شترمرغ :

تمام نکات قابل توجه مربوط به هر دو پرنده ذکر شد، حال نوبت شماست که تصمیم خود را بگیرید ، اما به عنوان یک راهنمایی کلی می توان گفت که اگر زمین وسیعی در اختیار دارید می توانید اقدام به پرورش شترمرغ کنید چون هم واحد های پرورش آن در کشور کم است، هم بیماری ها و تلفات آن چنانی ندارد و هم هزینه پرورش کمی دارد. برای فروش محصولات نیز می توانید با تبلیغ در سایت های اینترنتی و شیوه بازاریابی حضوری و یا استخدام بازاریاب می توانید محصولات خود را بفروشید. 

اما اگر زمین و سرمایه در اختیار شما محدود است، می توانید کار خود را با پرورش بوقلمون شروع کنید، اما این نکته را نیز در نظر داشته باشید که پرورش بوقلمون بسیار با صرفه تر از پرورش پرندگانی مانند مرغ و بلدرچین و غاز می باشد.

مزایای پرورش بوقلمون چیست؟

بوقلمون ها در شش ماه کاملا گوشتی شده و آماده فروش به بازار هستند، برای شروع پرورش آنها نیاز به مکان و سرمایه زیادی نیست و با استفاده از یک دستگاه جوجه کشی معمولی نیز می توان کار را شروع کرد.

مزایای پرورش شترمرغ چیست؟

از فروش پوست ، پر ، گوشت و تخم های شترمرغ می توانید به درآمد برسید و در یک دوره ۱۴ ماهه آماده فروش به بازار هستند. شترمرغ ها در برابر بیماری ها و تغییرات شدید آب و هوایی مقاوم هستند و در هر مکانی حتی بدون تجهیزات نیز قابل پرورش هستند.

بوقلمون پرورش دهیم یا شترمرغ ؟

این مورد کاملا به سلیقه ، علاقه ، سرمایه و زمین شما بستگی دارد، پرورش هر دو پرنده سود بالایی دارد و مزایا و معایب هر کدام از آنها در این نوشته بیان شده است

نوشته های مشابه

‫۱۳ دیدگاه ها

  1. درود بر ادمین عزیز من ۶۰۰ متر زمین دارم میتونم ۲۰تا شتر مرغ نگهدارم

    1. سلام دوست عزیز
      برای ۲۰ قطعه جوجه شترمرغ
      تا سن یه ماهگی یک محیط با متراژ ۲۰ مترمربع (۲ متر در ۱۰ متر) کفایت میکنه

  2. سلام ادمین محترم
    در یک زمین ۶۰۰ متری می توان ده شتر مرغ پرورش داد؟
    البته در همان زمین نزدیک به ۱۲ غاز نیز وجود دارد

    1. غاز و شترمرغ باید حصارکشی جداگانه ای داشته باشند چون ممکن توسط شترمرغ ها اسیب ببینن
      حدود ۶ یا ۷ شترمرغ رو میتونید پرورش بدید

  3. سلام وقت تون بخیر من میخوام پرورش شترمرغ روشروع کنم ولی تجربه ای ندارم-ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سلام
      پرورش پرنده ای مثل شترمرغ بحث گسترده ای هست که نمیشه تو یه کامنت گذرا به اون اشاره کرد . برای دسته بندی زیر ، مقالات بسیاری در این حوزه قرار دادیم :
      پرورش شترمرغ

  4. ادمین محترم زمین ۵۰۰متری دارم میشه سه عدد شتر مرغ نگهداری کنم

  5. سلام و خسته نباشید
    در حال حاضر قیمت هر شتر مرغ به طور متوسط چقدره؟

  6. درود بر شما مطالب علمی و اقتصادی و قابل تامل برای سرمایه گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋