سنسور ntc ، خصوصیات و ویژگی ها

آشنایی با ویژگی ها و قابلیت های سنسور NTC

سنسور ntc یکی از سنسورهایی که برای سنجش دما مورد استفاده می شود. از این سنسور در تجهیزات مختلفی مانند آبگرمکن، کولر گازی، تجهیزات پزشکی مانند دیالیز، دستگاه های خشک کن ، قهوه ساز ها، کتری و سماور برقی و …استفاده می شود. کلمه NTC مخفف عبارت negative temperature coefficient است که به معنای ضریب دمای منفی است.

 

نحوه عملکرد سنسور NTC

این سنسور یک قطعه مقاومتی است و کامپوزیت های سرامیکی و فلزی به عنوان مقاومت در این سنسور استفاده شده که با تغییر مقادیر این مقاومت ها می توان به تغییر دمای محیط پی برد. در واقع گرما یا سرمای محیط بر ولتاژ خروجی و ورودی این سنسور تاثیر گذار بوده و مقدار آنها را تغییر خواهد داد و با استفاده از ماژول های به خصوصی می توان ولتاژ دریافتی را به مقادیر دما (بر حسب درجه سانتی گراد یا فارنهایت) تبدیل کرد. بنابراین سنسور NTC یک حسگر مقاومتی غیر خطی است که پیوسته در حال تغییر است  و با افزایش دمای ، مقدار مقاومت آن نیز کاهش یافته و با کاهش دمای محیط نیز مقاومت آن افزایش خواهد یافت.

 

کاربرد ها

همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد، از این سنسور در تجهیزات و صنایع مختلفی استفاده می شود. در تجهیزات گرمایشی مانند بخاری، کولر گازی، آبگرمکن، سماور، هیتر و تجهیزات سرمایشی مانند کولر گازی، یخچال، سردخانه، قهوه ساز ها، خشک کن ها، تجهیزات دیالیز و کنترل بیمار و … از این قطعه الکترونیکی برای کنترل دما و کاهش مصرف برق استفاده می شود.

 

کاربرد سنسور ان تی سی در صنعت جوجه کشی

دستگاه جوجه کشی نیز جزو تجهیزاتی است که برای انجام فعالیت های تامین حرارت داخل کابین نیاز به سنجش دما قبل از تامین دارد و از طرف دیگر، دستگاه جوجه کشی مستقیما با موجودات زنده ای بنام جنین در ارتباط است و آنها را پرورش و رشد می دهد، بنابراین کمترین اخلال در سنجش و تامین دقیق حرارت، سبب از بین رفتن جنین ها خواهد شد.

با وجود اینکه سنسور NTC یک سنسور حرارتی است و برای سنجش دما کاربرد دارد، اما برای دستگاه جوجه کشی مناسب نیست. چرا که امکان خطا در این سنسور بسیار بالاست و با تغییرات فصول و محیط های جغرافیایی از کالیبره خارج شده و دما را با چند درجه اختلاف نمایش خواهد داد. به همین منظور اگر به دستگاه های جوجه کشی معروف دنیا مانند آرکام  و برینسا نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که در این دستگاه ها از سنسورهای دقیق SHT استفاده شده است.

 

چرا سنسور SHT نسبت به سنسور NTC برتری دارد؟

همانطور که می دانید، سنسور NTC دما را به صورت آنالوگ نشان می دهد و از دقت کافی برخوردار نیست و حتی خطای چند درجه سانتی گرادی نیز در آن مشاهده شده است. اما سنسور SHT یک قطعه کاملا دیجیتالی است که با زبان برنامه نویسی خاصی به برد جوجه کشی متصل می شود و حداکثر ۰.۲ درجه اختلاف خواهد داشت و به صورت پیشفرض توسط کارخانه سازنده کالیبره شده و همانند NTC مداما از کالیبره خارج نخواهد شد.

از طرف دیگر، سنسور SHT به صورت همزمان دما و رطوبت داخل دستگاه را مورد سنجش قرار خواهد داد و نیاز به هزینه اضافی برای خرید سنسور رطوبت نخواهد بود و به دلیل دقت و کیفیت بالای خود در اکثر تجهیزات پزشکی و نظامی حساس از سنسور SHT استفاده می شود. در صنعت جوجه کشی ایران نیز گروه صنعتی اسکندری اولین کارخانه ای است که در دستگاه های جوجه کشی خود از سنسور SHT جهت اندازه گیری دما و رطوبت داخل کابین استفاده کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس