عیب یابی موتور چرخش دستگاه جوجه کشی و نحوه برطرف کردن مشکل آن

یکی از مشکلاتی که ممکن است در پروسه جوجه کشی اتفاق بیفتد و لازم است که حتما قبل از شروع دوره جوجه کشی جدید برطرف شود، عدم چرخش صحیح راک یا ترنر دستگاه و یا گیر کردن موتور حین چرخش است. لذا تست دستگاه قبل از شروع جوجه کشی کاملا لازم بوده و برای تشخیص این قبیل مشکلات بسیار کمک کننده خواهد بود.

در این نوشته به مجموعه مشکلاتی که ممکن است برای موتور دستگاه جوجه کشی رخ بدهد، پرداخته شده و راه حل های لازم نیز بیان شده اند. 

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از انواع پرندگان بومی و محلی
» توانایی ستر هچر همزمان
» مجهز به سنسور فوق حساس SHT
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

عیب یابی موتور چرخش دستگاه های جوجه کشی صنعتی و نیمه صنعتی 

موتور به کار رفته در تمامی دستگاه های جوجه کشی صنعتی و نیمه صنعتی از نوع گیربکس دار هستند و معمولا به سرعت ۱rpm می چرخند و به کمک تایمر یا برد جوجه کشی، کنترل می شوند. معروف ترین برند موتور گیربکس دار به کار رفته در دستگاه های جوجه کشی صنعتی، برند ktyz است. معمولا همه موتورهای چرخشی این دستگاه ها با برق ۲۲۰ ولت کار می کنند.

عیب یابی موتور چرخش دستگاه های جوجه کشی صنعتی و نیمه صنعتی - چیکن دیوایسعلائم خرابی موتور در دستگاه های جوجه کشی صنعتی : 

در صورت مشاهده مشکلات زیر حین چرخش تخم نطفه دار، باید به خرابی موتور و یا متعلقات آن شک کرده و نسبت به تعمیرات لازم اقدام کنید. 

۱- سرعت چرخش بسیار آهسته تر از حد نرمال است.

۲- موتور حین چرخش، تقه هایی را به راک جوجه کشی وارد می کند. 

۳- در صورت لمس دکمه hatch، موتور نمی چرخد. 

۴- موتور تا اندازه ای چرخش را انجام می دهد و پس از آن متوقف می شود، با اینکه هنوز یک دور کامل نشده است. 

برای عیب یابی و رفع خرابی موتور، طبق مراحل زیر می توانید اقدام کنید : 

مرحله اول – جداسازی موتور از دستگاه و بیرون آوردن آن 

اولین قدم برای عیب یابی موتور دستگاه جوجه کشی، باز کردن پیچ و مهره های نصب شده به موتور و بیرون آوردن آن از داخل دستگاه است. 

مرحله دوم – اتصال موتور به برق ۲۲۰ ولت 

از آنجایی که اکثر موتورهای مربوط به دستگاه های جوجه کشی صنعتی با برق ۲۲۰ ولت کار می کنند، لذا با رعایت نکات ایمنی سعی می کنیم یکی از پایه های خازن و پایه مشترک (com) را به فاز و نول برق شهری وصل کنیم. 

دقت کنید که بر روی اکثر موتورهای گیربکس دار سه پایه وجود دارد که معمولا یکی از آنها همیشه خالی می ماند. یکی از پایه های خازن جهت چرخش ساعتگرد و یکی دیگر از پایه ها جهت چرخش پادساعتگرد و هم چنین پایه com برای اتصال فاز طراحی شده اند. 

مرحله سوم – سعی در متوقف سازی موتور با دست

پس از اتصال موتور به برق ۲۲۰ ولت و شروع به کار آن، سعی کنید با فشار دست موتور را متوقف کنید. در صورتی که موتور با وجود فشار وارده همچنان به کار خود ادامه داد و چند دور کامل را بدون وقفه و تقه انجام داد، باید به وجود مشکل در سوکت ها و خروجی ها شک کنید چون موتور کاملا سالم است. 

در غیر این صورت، اگر موتور با فشار دست شما متوقف شد و یا پس از چند ثانیه چرخش به حالت ریپ زدن در آمد، احتمال ضعیف شدن مدار مغناطیسی موتور و یا شکستگی چرخ دنده ها وجود دارد که باید جهت تعمیر آن به متخصص های این قطعه مراجعه کنید. 

مرحله چهارم – بررسی سوکت ها و خروجی ها

خروجی و سوکت مربوط به موتور را شناسایی کرده و با مشورت گرفتن از سازنده دستگاه جوجه کشی و یا خدمات پس از فروش آن، نسبت به تعویض آنها اقدام کنید. معمولا سوکت ها قیمت بالایی ندارند و به راحتی تعویض می شوند. 

در صورتی که پس از تعویض سوکت و بازنگری سیم کشی های مربوطه، باز هم مشکل در چرخش دستگاه وجود داشت، باید وضعیف راک و ترنر و اهرم ها را بررسی کنید. 

مرحله پنجم – بررسی راک و زاویه چرخش آن 

راک و اهرم های آن باید به گونه ای طراحی شده باشند که با کمترین فشار چرخش داده شوند و هیچ گونه عاملی، روند چرخش را با مشکل مواجه نکند. وجود ایراد در مونتاژ و جوشکاری راک و یا سفت و شل بودن پیچ های مربوطه، کج بودن راک و عدم زاویه بندی درست می توانند در کار موتور نیز اخلال ایجاد کنند. 

بررسی موتور دستگاه های جوجه کشی خانگی و کوچک

اگر از دستگاه های جوجه کشی کوچک و خانگی برای پرورش طیور استفاده می کنید و موتور آن اخیرا با مشکل چرخش مواجه شده است، احتمال وجود مشکل در سوکت و کانورتر و یا ترنر وجود دارد که در ادامه بررسی می شود.

بررسی موتور دستگاه های جوجه کشی خانگی و کوچک - چیکن دیوایسموتورهایی که در دستگاه های جوجه کشی خانگی استفاده می شوند، معمولا ۱/۱۲۰rpm یا ۱/۶۰rpm هستند و به صورت دائمی و بدون توقف، اما با سرعت بسیار آرامی می چرخند، طوری که مشاهده چرخش آن با چشم کمی مشکل است. 

قدم اول – جدا کردن موتور از ترنر 

برای تست سلامت موتور، بایستی آن را از ترنر جدا کنید و آن را به برق ۱۲ ولت یا ۲۲۰ ولت وصل کنید. معمولا اکثر موتورهای دستگاه های جوجه کشی خانگی با برق ۱۲ ولت AC کار می کنند و برای تامین چنین برقی لازم است که از یک ترانس تبدیل برق ۲۲۰ ولت به ۱۲ ولت AC و یا آداپتور ۲۰ ولت به ۱۲ ولت استفاده کنید. 

کانورتر متصل شده به موتور، برق ۱۲ ولت DC را به ۱۲ ولت AC تبدیل می کند، به دلیل اینکه اکثر تبدیل ها، برق ۱۲ ولت DC تولید می کنند لذا وجود آن جهت سلامت کار موتور الزامی است. پس از اتصال موتور به آداپتور و یا ترانس، باید شاهد چرخش موتور باشید.

با دو انگشت خود، اهرم موتور را محکم بگیرید، در صورت سالم بودن موتور باید فشار وارده به انگشتان خود را احساس کنید و عموما به حالت ویبره نیز در می آید. در صورت روشن نشدن موتور، احتمال خرابی در کانورتر و سوکت وجود دارد که در ادامه توضیح داده شده است. 

قدم دوم – بررسی سوکت 

در اکثر مواقع، کار نکردن موتور به وجود مشکل در سوکت مربوط می شود. با یکسره کردن سیم ها می توانید به این مشکل پی ببرید و با تعویض سوکت، مشکل موتور کاملا برطرف می شود. در صورتی که با تعویض سوکت، باز هم موتور به درستی کار نکرد، مراحل بعدی را طی کنید. 

قدم سوم – بررسی کانورتر

کانورتر نقش حفاظتی برای موتور ایفا می کند، لذا در صورت وجود هرگونه نوسان در جریان برق، اولین قطعه ای است که دچار خرابی می شود. برای بررسی بهتر می توانید کانورتر را باز کنید تا برد و قسمت های داخلی آن را مشاهده کنید. در صورت که دچار پوسیدگی و زنگ زدگی شده باشد، به احتمال زیاد دچار خرابی شده و باید آن را تعویض کرد. 

در بیشتر موارد، با تعویض کانورتر که قیمت بالایی نیز ندارد، موتور مجددا روشن شده و به کارکرد خود ادامه می دهد. 

قدم چهارم – بررسی اتصالات

در صورتی که پس از تعویض سوکت و کانورتر، همچنان موتور کار نکرد، بهتر است قبل از تعویض موتور به اتصالات سیم ها توجه کنید. احتمال پوسیده شدن سیم و یا قطع شدن اتصال آن در یکی از مسیرها وجود دارد که با بررسی دقیق تر یافته خواهد شد و با لحیم کاری برطرف می شود. 

جمع بندی کلی مقاله 

در این نوشته به عیب یابی موتور چرخش تخم در دستگاه های جوجه کشی خانگی و صنعتی پرداخته شد. موارد مهمی که جهت یافتن مشکل موتور و برطرف کردن آن باید بررسی شوند، ذکر شد و پیشنهاد می کنیم حتما قبل از شروع کار جوجه کشی، کلیه قطعات دستگاه را تست کرده و از سلامت آنها مطمئن شوید. 

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

  1. سلام وخسته نباشیدخدمت شما..من یک دستگاه جوجه کشی خانگی درست کردم همه چیزش خوب کارمیکنه فقط موتورش بعد۵ الی۶ساعت کار راکها از ۴۵ درجه خارج میشه صورت ساف مایستد الان بایدچکارکنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      خب اصولی نساختین که این مشکل پیش میاد باید عین ویدئو ساخت برید جلو تا مشکلی پیش نیاد

  2. سلام راک دستگاه من به یک طرف ۴۵ درجه چرخش دار به یک طرف ۱۵ تا ۲۰ درجه چه چوری اون درست کنم

    1. سلام دوست عزیز
      باید با خدمات پس از فروش تماس بگیرین زاویه اون رو خودتون نمیتونید تنظیم کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس