معرفی نژاد های مرغ تخمگذار و مناسب برای کرچ

آشنایی با نژاد های مرغ تخمگذار

اجداد اولیه مرغ بر اساس غرایز طبیعی و به منظور حفظ و ابقای نسل خود در فصول معینی از سال تخمگذاری می کرده اند ولی با گذشت زمان بشر با اهلی کردن مرغ به این نتیجه رسید که بر اثر بهبود شرایط محیطی و پرورشی و نیز با استفاده از روش های اصلاح نژاد و علم ژنتیک می توان تولید تخم مرغ را به میزان قابل توجهی افزایش داد .

بدین ترتیب پس از گذشت سال ها نژاد هایی از مرغ توسط بشر اصلاح شده که ظرفیت های بالایی از نظر تولید تخم مرغ دارند. در حالت طبیعی مرغ ها تنها ۱۲ تخم می گذرانند و با خوابیدن بر روی آنها ، آنها را تبدیل به جوجه کرده و با بزرگ کردن جوجه ها به بقای نسل خود کمک می کنند. اما در حالت پرورشی با جلوگیری از کرچ شدن مرغ ها می توان تعداد تخم های دریافتی از آنها را تا چندین برابر افزایش داد و به این ترتیب تخم مرغ روزانه خانواده را تامین کرد. 

دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس
دستگاه جوجه کشی ۷۲ تایی آژاکس
» قابلیت جوجه کشی از پرندگان بومی و محلی
» دارای سیستم تامین دمای اتوماتیک
» شبیه سازی کامل چرخش تخم توسط مرغ مادر
قیمت : ۵,۸۹۵,۰۰۰ تومان

مرغ ها دارای نژاد های گوناگونی هستند که هر کدام دارای ویژگی های خاص خود می باشند، اما همه آنها تخمگذاری بالایی ندارد. برخی از مرغ ها در سال بالغ بر ۱۵۰ تخم می گذارد اما برخی دیگر در سال فقط ۴۰ تخم می گذارد. 

بر همین اساس در این نوشته می خواهیم شما را با انواع نژاد های تخمگذار مرغ آشنا کنیم تا با آگاهی بیشتری در جهت پرورش این پرنده پرخاصیت قدم بردارید.

در تقسیم بندی بر اساس تولید معمولا از هیبرید های تجاری استفاده شده و معمولا همان اسم تجاری به کار می رود. برای نمونه های لاین که سویه ای از نژاد لگهورن است که با نژاد های مختلفی تلاقی داده شده و هیبرید حاصل از آن به صورت محصول تجاری به مزارع پرورش مرغ تخمگذار و تولید تخم مرغ ارسال می شود. با توجه به این مطالب اکنون به معرفی برخی از مهم ترین نژاد های مرغ تخمگذار در ایران و جهان می پردازیم.

مرغ تخمگذار لگهورن
مرغ تخمگذار لگهورن

۱:نژاد لگهورن ،این نژاد معروف ترین نژاد مرغ تخمگذار دنیا و اصل آن از ناحیه لگهورن ایتالیاست .انواع سفید و خرمایی این نژاد بیشتر مورد توجه است و در نقاط سردسیر بهتر پرورش می یابد. سویه های مختلف این نژاد به رنگ های سفید قهوه ای ،سیاه،طلایی حنایی و نقره ای موجود است. نژاد لگهورن به سرعت رشد کرده و در سن پایین بالغ می شود و شروع به تخمگذاری می کند .میزان تولید تخم آن زیاد است و در برخی از انواع آن بیش از ۳۰۰ تخم در سال تولید می شود. اغلب تعداد تخم مرغ های نطفه دار این نژاد از سایر نژاد ها بیشتر و جوجه هایش به راحتی از پوست خارج می شوند. در ایران در حال حاضر سویه های های-لاین ،LSLو بونز جمعیت مرغ های تخم گذار را تشکیل می دهند.

مرغ نیو همشایر
مرغ نیو همشایر

۲:نژاد نیوهمشایر،این نژاد از مرغ های تخم گذار است که برای نخستین بار در ناحیه نیوهمشایر آمریکا مشاهده شده است.تخم آنها غالبا بزرگ و دارای پوسته ای قهوه ای رنگ است .رنگ پرهای آن بلوطی قرمز پوست ساق پا زرد و منقار آن زرد متمایل به قهوه ای است و در حدود ۵ ماهگی شروع به تخم گذاری می کند. این مرغ در سال ۲۵۰ تخم می گذارد و برای تولید و فروش تخم بسیار مناسب است. 

مرغ و خروس پلیموت
مرغ و خروس پلیموت

۳:پلیموت راک،مرغی بسیار زیبا و یکی از مهم ترین قدیمی ترین و مشهور ترین نژاد های آمریکایی است . مرغ تخمگذار بسیار خوبی است و گوشت فراوان و لذیذی دارد و تخم های آن قهوه ای و بزرگ است. پلیموت راک مخطط و سفید آن مشهور تر از سایر انواع دیگر است. وزن خروس ۴ کیلوگرم و مرغ ۳ کیلوگرم است. میزان تولید سالیانه تخم مرغ آن در حدود ۱۸۰ عدد و وزن تقریبی هر کدام ۶۵ گرم می باشد. یکی از مزایای بزرگی این این است که در سن جوجگی نر و ماده را می توان تشخیص داد.

مرغ مرندی تخمگذار
مرغ مرندی تخمگذار

۴:نژاد مرندی ،اصل این نژاد از شهرستان مرند است و از بهترین نژاد های مرغ تخمگذار ایران محسوب می شود. از مشخصات بارز آن نیز می توان به منقار خاکستری ریش متوسط و قرمز رنگ وجود پر در ساق پا و پنجه های بدون پر و رنگ پرو بال سیاه اشاره کرد .مرغ های نژاد مرندی در سن ۶ ماهگی به بلوغ می رسند و میزان تخم گذاری آنها در شرایط پرورش روستایی ۱۲۰ تا ۱۵۰ عدد و در شرایط پرورش مناسب به ۱۸۰ عدد در سال می رسد.

مرغ استرالوپ
مرغ استرالوپ

۵: مرغ استرالوپ، این نژاد از مرغ نیز تا حدود زیادی شبیه به مرغ مرندی می باشد و متعلق به کشور استرالیا می باشد. این مرغ در سال بین ۱۹۰ الی ۲۵۰ تخم می گذارد و تخم های آن به رنگ قهوه ای روشن است. به سرعت رشد می کند و بین ۴ الی ۳ کیلوگرم وزن می گیرد. 

مرغ نژاد لوهمن
مرغ نژاد لوهمن

۶: مرغ نژاد لوهمن، این نژاد از مرغ تخمگذار به طرز باورنکردنی در سال ۳۰۰ تخم می گذارد و در صورت رعایت شرایط بهداشتی و افزایش تغذیه امکان گرفتن تخم های بیشتری نیز از پرنده وجود دارد. آنها بین ۲ الی ۳ کیلوگرم وزن پیدا می کنند و با رسیدن به سن بلوغ یعنی ۵ الی ۶ ماهگی شروع به تخم گذاری می کنند. 

رود آیلند سفید
رود آیلند سفید

۷: رود آیلند سفید ، این نژاد از مرغ بومی کشور آمریکا می باشد و در سال حدود ۲۰۰ تخم می گذارد هم چنین بین ۳ الی ۴ کیلوگرم وزن می گیرند، بنابراین از این مرغ هم جهت تولید تخم و هم جهت تولید گوشت می توان بهره گرفت. هم چنین در برابر بیماری ها نیز مقاومت خوبی از خود نشان می دهند پس به راحتی در هم مکان جغرافیایی می توان آنها را پرورش داد. 

مرغ و خروس ساسکس
مرغ و خروس ساسکس

۸: مرغ نژاد ساسکس، این نژاد از مرغ نیز در سال حدود ۱۸۰ الی ۲۰۰ تخم می گذارد و بین ۳ الی ۴ کیلوگرم وزن می گیرند ، بنابراین هم برای تولید تخم و هم برای تولید گوشت بسیار مناسب هستند. معمولا دارای پرهای سفید در بدن خود هستند و در اطراف گردن و دم آنها ترکیبی از پرهای سفید و مشکی وجود دارد. 

مرغ نژاد گلدن کومت
مرغ نژاد گلدن کومت

۹: مرغ نژاد گلدن کومت ، این نژاد از مرغ توانایی تخم گذاری بالایی دارد و سالانه شاهد ۲۵۰ الی ۳۰۰ تخم از این مرغ خواهیم بود. مرغ گلدن کومت بسیار مهربان بوده و در هر مکانی قابل پرورش است و دارای پرهایی قهوه ای در بدن خود است که در ناحیه دمگاه به رنگ سفید یا طلایی مبدل می شود. 

بهترین مرغ های تخمگذار کدامند؟

معمولا مرغ لگهورن، مرغ مرندی ، مرغ نیوهمشایر، مرغ پلیموت و مرغ استرالوپ به عنوان پربازده ترین مرغ های تخمگذار شناخته شده اند که توضیحات کامل آنها در مقاله موجود است.

کدام نژاد مرغ بیشتر کرچ می شود؟

معمولا مرغ های محلی و خانگی استعداد بالایی در کرچ شدن دارند، به عنوان نمونه مرغ مرندی برای کرچ شدن بسیار عالی است. برای کرچ کردن مرغ باید لانه مناسبی برای آن بسازید و محیط تخم گذاری را آرام و گرم نگه دارید. تخم های گذاشته شده مرغ را برندارید و مرتبا برای او آب و غذا ببرید تا تشویق به خوابیدن بر روی تخم شوند. 

معمولا مرغ ها در سال چند تخم می گذارند؟

مرغ ها بستگی به نژادی که دارند، در سال بین ۱۸۰ الی ۳۰۰ تخم می گذارند که این مقدار بستگی به کیفیت تغذیه ، محیط پرورش آرام و بدون استرس و دمای محیط بستگی دارد.

 

سخن آخر 

در این نوشته به انواع نژادهای مرغ تخم گذار اشاره شد که برای پرورش در خانه و سالن مناسب هستند. برای به دست آوردن این نژاد از مرغ ها هم می توانید به پرورش دهنده ها مراجعه کرده و گزینه های بالغ و جوان را خریداری کنید و هم می توانید از تخم های نطفه دار آنها جوجه کشی کرده و جوجه های آنها را تهیه و پرورش دهید. 

روش جوجه کشی هزینه کمتری برای شما خواهد داشت و از سالم و جوان بودن مرغ ها نیز مطمئن خواهید بود، تنها کار لازم خرید یک ماشین جوجه کشی خانگی و جوجه کشی از تخم ها می باشد، اما باید حدودا آنها را ۵ الی ۶ ماه پرورش دهید تا به سن تخم گذاری برسند. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۱۸۴ دیدگاه ها

    1. سلام محمد جان
      باید یه مکان مناسب براش ایجاد کنی و تاریک باشه زیرش پوشال بریزی و اطراف لونه رو با پارچه بپوشونی
      تو محیط قرارگیری از گیاهانی مثل بابونه و اسطوخدوس استفاده کن تحریک کنتده کرچی هستن
      مقداری خمیر ترش درس کن بده بخوره

  1. سلام ببخشید من یه سوال دارم میخام یه ۷و۸ تا مرغ بگیرم که تخم بدن باید از کدوم نژاد بگیرم بهتره

    1. سلام دوست عزیز
      تو مقاله بهترین نژادهای مرغ تخم گذار معرفی شده مطالعه بفرمایید

    1. سلام دوست عزیز
      این بستگی به نژاد پرنده و شرایط زدندگیش داره
      نحوه ی جوجه کشی از تخم تاثیر زیادی در این زمینه نداره

  2. سلامم خسته نباشید
    ببخشید یک سوال داشتم راجب جوجه کشی آیا در جوجه کشی میتوان از تخم چند پرنده استفاده کرد مثلا تخم و بوقلمون و غاز رو هم زمان و کنار هم جوجه کشی کرد؟

    1. سلام دوست عزیز
      منظورتون جوجه کشی طبیعی هست یا با دستگاه؟
      تخم غاز کلا نیاز به اسپری آب داره
      طول دورشون هم باهم فرق داره

  3. سلام ، میشه بفرمایید که چند نسل بعد مرغ و خروس شبیه نژاد اصلیش میشه؟
    مثلا مرغ مرندی اصیل خیلی سخته پیدا کردنش ، چند نسل بعد میتوان یک مرغ مرندی اصیل داشت.

    1. سلام بستگی به نژادی داره که دستتون و یک کار خیلی تخصصیه این کار اما معمولا۴ نسل بعد بعضی نژاد خلوص ییدا می کنن

    1. سلام
      طبیعت همه ی طیور اینجوره که کرچ میشن ! اگه کرچ نشن که تا حالا باید نابود و منقرض میشدن !
      بعضیا زیاد کرچ میشن و در نتیجه زاد و ولدشون هم زیاده و بعضیا هم کم کرچ میشن و تو طبیعت هم خیلی کمن ! مثل همین مرغ شاخدار

  4. سلام خدمت شمابزرگوار از کجااین مرغ هارابخرم وجوجه هاشو قاعمشر اگه میشه جواب بده چون الان بهترین وقت

  5. میشه توضیح بدین باید چه کار کنم مرغ کوشین کرچ شه و در چه ماه ای کرچ میشه

    1. معمولا در بهار تا اواسط تابستون کرچ میشه پرنده . لانش چجوریه ؟ باید لونش رو تاریک کنی . از بقیه مرغا جداش کن . غذاش چیه ؟

      1. غذاش گندم ذرت خورد شده و پلت
        این کوشینام تخم میزارن من باید چجوری از مرغا جدا کنم که کرچ بشه این پیش ۱خروس و ۲ تا مرغ دارم نمیشه جدا کرد

        1. اون دوتا رو ببرید به یه لونه دیگه این بمونه .
          لانش تاریک باشه محیطم گرم باشه . براش مکمل کلسیم بخر

      2. لانشم با کمل یا همون کاه گزاشتم و تو یه جای تاریکه اونجا هم خودش تخم میزاره

    1. سلام. یه مکان مناسب برای کرچ شدن براش ایجاد کنید مثلا محل خوابش رو با پوشال بپوشونید. جاش باید گرم باشه چون متابولیسم بدنش میاد پایین اگه سرد باشه سرمامیخوره و تلف میشه. با پارچه محلی که مرغتون قرار داره رو بپوشونید تا احساس امنیت بکنه و فضای لونش رو تاریک کنید البته تو یه مکان بی سرو صدا این کار رو انجام بدین و چندتا تخم زیرش قرار بدین.

  6. سلام مرغ کوشین یا کوچین دارم اینا در سال چند تا تخم می کنند
    کرچ هم میشن؟؟؟

    1. سلام
      تخم گذاریش زیاد نیست ، شاید ۱۲۰ تا در سال
      ولی خوب کرچ میشه

    1. سلام
      کاکل پا پر چیه !؟
      برهما منظورته ؟
      کرچ شدنش ضعیفه

  7. مرغ محلی و بومی در سال چند تخم میگذارد
    مرغ محلی و بومی در سال چند بار کرچ میشن

  8. عالی بود. ممنون,و تشکر عاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالی بود ممنون از پیشنهاد برای دیگران .√√√√√√√√√√√√√√√™

    1. بله میشن
      عزیز وقتی میزنه دیدگاه تکراری هست ، یعنی ثبت شده دیگه نفرس !

      1. سلام.ADMINعزیز میشه مرغ آیسبار
        هم برای تخمگذاری خوب است و میشه یکم توضیح بدید؟

        1. سلام بله این نژاد هم تخم گذاری بالایی در سال داره

  9. سلام مرغ گلپایگانی کرک نمیشن ولی اگه تخم نطفه دار باشه بادستگاه جوجه درمیاد

  10. سلام بهترین مرغ که درهمه فصل ها تخم میزاره وکرچ می شه مرغ عربی هستش واگه به اون هر سه ماه واکسن می زنی هیچ مریض نمی شه

  11. سلام خسته نباشی ببخشید بهترین نژاد مرغ واسه تولید تخم نطفه دار چیه و و راندمان بهتری داره ؟

    1. سلام
      بلک استار ، پلیمون راک و ساسکس جزو بهترین ها هستن
      مرندی هم خوبه

  12. سلام خسته نباشید ، من یک جفت مرغ و خروس گلین دارم ، می خوام یه مرغ دیگه بخرم ، بنظر شما چه نژادی بخرم بهتره؟

  13. سلام و خسته نباشید، من یک جفت مرغ و خروس تازه بالغ دارم ، مرغ تا حالا ۱۲ تا تخم کرده ،
    نژاد مرغ و خروسم گلین هست ، بعد وقتی تخم می‌کنه دو ، سه ساعت رو تخما میشینه و بعد بلند میشه از لانه میاد بیرون ،وقتی تخمو می‌زارم جلوش با نوکش می‌بره زیر خودش ، ولی کرچ نشده و همیشه نمی شینه روی تخما ، بعد دو سه ساعت پا میشه . آیا می خواد کرچ بشه ؟
    با گندم و سبزیجات تغذیه شدن .
    می شه بگید که بعد چنتا تخم کرچ میشه؟
    لطفاً باشه سوالات بنده رو بدهید ، خیلی ممنون .

    1. سلام و ممنون از شما. ممکنه در شرف کرچ باشه. بستگی به نژاد داره معمولا ۸-۱۰ عدد تخم ولی بعضا تا ۱۵ تا هم میشه که تخم بگذارن بعد بخوابن رو تخم. خروس هم دارین ؟ یعنی تخم ها نطفه داره ؟

      1. بله خروس هم دارم ، ولی خروسم تازه پشت میگیره برای همین اگه مرغم کرچ بشه تخم نطفه دار می خرم .

        1. در تهیه تخم نطفه دار دقت کنید و آنلاین نخرید

        2. سلام من میخوام یه کارگاه تولیدی راه بندازم واطلاعتم در مورد مرغ تخم گذار زیاد نیست به نظر شماباید چ نوع نژادی و چ روش تولیدی رو راه بندازم

        3. بهتر که با چند مرغ و خروس شروع کنید تا کاملا با نحوه پرورش شون اشنا بشید و پس از کسب تجربه لازم کم کم گله رو توسعه بدید

  14. سلام.بنده ۴۷تا تخم داخل دستگاه جوجه کشی گذاشتم از ۴۷تا ۲۳تاش جوجه شدن و۷تاش داخل تخم تشکیل شده بودن ولی نتونسته بودن از تخم بیان بیرون وبقیه زرده بودش داخلشون طرف به من تضمین کرده بود که ۹۰درصد نطفه دهی ولی اکثرا زرده داشتن علتش به نظر شما چی میتونه باشه؟

    1. وقتی از جای دیگه تخم نطفه دار تهیه میکنید این مشکل همیشه هست. اونایی که جوجه نشدن بدون نطفه بودن و اونایی که جوجه تشکیل شده و در نیومدن یا کهنه بودن و یا نطفه ضعیف بوده جوجه ها توان نوک زدن نداشتن خفه شدن

  15. سلام من تعدادی مرغ گلپایگانی تعدادی مرغ و خروس مرندی دارم.مرغای من زیاد تخم نمیزارن.چرا؟؟ درضمن تخم نطفه دار چه مرغی بگیرم که زیاد تخم کنه.خودم دستگاه جوجه کشی دارم و در حال حاضر داره کار میکنه انواع تخم و میزارم و جوجه میکشم.لطفا جواب بدید.اگر خودتون هم تخم نطفه دار خوب دارید لطفا معرفی کنید ممنون.

    1. مقاله بهترین مرغ های تخمگذار رو بخونید اونجا معرفی شده
      برای تخم گذاری هم حتما باید تغذیه کافی و محیط ارومی داشته باشه ، آشیانه تخم گذاری هم حتما داشته باشن
      اگر ریزش پر رو در مرغ ها مشاهده می کنید احتمالا وارد تولک شدن در زمان تولک رفتن تخم گذاری متوقف میشه

    2. سلام میخواستم بدونم که مرغ کاکلی برای کرچ شدن خوبه یانه

        1. سلام خسته نباشید من کل مطلب وب سایتتون رو خوندم شما بیشتر مرغهای تخم گزار رو معرفی کردید نه مرغ کرچ شو حتی کامنتاتونم خوندم من مرغ مرندی لوهمن و جهادی کرچ ندیدم بهترین نژاد برای کرچ شدن که راندمان بالا داشته باشه به ترتیب لری عشایری (گلین) مرغهای محلی گیلان طرف تالش.. کوشین.. لاری… و گردن لختیه..

        2. سلام دوست عزیز
          ممنون از اینکه نظر خودتونو با ما به اشتراک گذاشتین

  16. سلام آیا همه ی مرغ های گلین کرچ میشن و غریزی مادری خوبی دارن من چند بار مرغ گلین از روستا خریدم کرک شدن دو باره بخرم شرایط فراهم باشه ۱۰۰۰ درصد کرچ میشه لطفا جواب بدین

    1. اگه شرایط فراهم بشه کرچ میشن
      اگر قبلا کرچ شده باشن که حتما

  17. سلام من یه جوجه دارم سیاه گلپایگانی یه بند دور زبانش گره خورد ۲ بار بازش کردم مشکلی نیست آیا وقتی بزرگ شد میتونه قد قد قد قدا کنه و کرچ میشه صدا کپ کپ میده ممنون اگه همه ی سوال های من را جواب بدین

  18. سلام من جوجه گلپایگانی دارم یکی از جوجه ها سیاه ویکی سفید دارم جوجه سیاهه به یک پارچه نوک زد بعد نخ دور زبانش پیچ خورد ۲ بار بعد گره اش رو باز کردم ولی وقتی میگیرم صدا جیک جیک میده بدون هیچ مشکلی خواستم بدونم که وقتی بزرگ شد قد قدا میکنه مشکلی نیست ممنون اگه جواب بدین

    1. معمولا بهار تا اوایل تابستان
      در پاییز هم اگه نور مصنوعی و تغذیه کافی باشه کرچ میشن

  19. سلام یه سوال داشتم من ۳ بار مرغ گلین گرفتم هر سه تاشون کرچ میشدن که به خاطر مشکل هایی از دست دادم خواستم بگم مرغ گلین میخوام بخرم آیا مثل قبلی ها ۱۰۰ درصد کرچ میشه ممنون اگه جواب بدین

    1. اگه محیط ارومی داشته باشن
      لانه در یک مکان خلوت و اروم باشه
      حتما کرچ میشه
      اب و غذا رو هم بذار کنار لانه

    1. نژادهای محلی مثل مرندی، برهما، کوشین، اورپینگتون و…

  20. سلام من قبلا ۱۲ مرغ گلپایگانی اصلاح نژاد شده داشتم ۲ تاش کرچ شدن و بقیه مرغ ها هم فکر کنم کرچ میشدن که ناگهان بیماری از بین بردشون الان من ۲ جوجه گلپایگانی جدید گرفتم آیا کرچ میشن قبلی ها کمتر از یک سال بود که کرچ شدن لطفا جواب بدین ممنون

    1. اره اگه همه چی اوک باشه ، تغذیه کافی ، محیط اروم و گرم ، لانه مناسب و نرم و… باشه کرچ میشه
      شاید در دوره اول کرچ نشه ولی از دوره دوم به بعد میشه

  21. سلام بیماری نیوکاسل همه ی مرغ هام رو کشت و فقط جوجه هام موندن چطوری بیماری رو از محیط خارج کنم که مرغ جدید میخوام بگیرم تا چند روز بیماری هست

  22. مرغ گلپایگانی در سال چند بار کرچ میشه و مرغ گلین در سال چند بار کرچ میشه

    1. نمیدونم
      سوالای عجیب نپرس دوست عزیز ، دستگاه جوجه کشی نیست که رو درامدش یا جوجه دهیش برنامه ریزی کنی ، موجود زندست و هیچ اصولی نداره

    1. بله
      مرغ هایی که از دستگاه جوجه کشی خارج میشن کمتر هست این غریزشون

  23. سلام من میخوام از همسایمونه مرغ گلین بگیرم کرچ هست نمی دونم پیر هست یا نه انگار جوانه و در هفته چند تا تخم می گذارد

    1. هر وقت تخم بزاره ! (البته ممکن هست دوره اول تخم گذاری کرچ نشه) ۷ ماه به بالا

  24. سلام ممنون از مطلب خودتون ترو خدا جواب بدین من ۲ تا جوجه گلپایگانی تو مکان خوب و بزرگ و غذاهای دو‌ن پارس و دون های ویتامین دار دیگه میدم خیلی لوس هستن آیا وقتی بزرگ شدن کرچ میشوند در چه سنی کرچ میشوند اگه کرچ میشوند در سال چند بار

    1. بله کرچ میشن ربطی به لوس بودن نداره
      کرچ شدن مرغ ها غریزی هستش
      باید لانه مناسب ، مکان خلوت و تغذیه کافی داشته باشن
      اگه میخوای تخم ها جوجه بشن ، مرغ حتما باید با خروس جفت گیری کرده باشن

  25. با سلام خدمت شما استاد یک ۱ ماه پيش مرغ تقریبا بالغ گرفتم ۳روز بعد خرخر وعطسه مرغ شروع شد که با سیر و تتراسایکلین ۴ الی ۵روزه خوبش کردم ولی روی پاهاش لکه‌های قرمز یا قهوه ای داره ‌‌. دیروز اولین تخمشو گذاشت ولی اینقدر ریز بودکه از کبوتر یکم درشت‌تر بود صبح امروز میبینم که شروعِ به عطسه کردن که صدای صوت ازش بیرون میاد شما بگین که چی بهش بدم.؟ قبلأ هم به شما پیام دادم چندین بار اما جواب ندادین

    1. باید از مولتی ویتامین و جیره غذایی مخصوص مرغ تخم گذار رو بهش بدین
      غذاش باید پروتئین و کلسیم کافی داشته باشه

  26. سلام آیا مرغ گلین لری حتما اگه جاش و آب و غذا خوب باشه حتما کرچ میشه درضمن از کی شروع به تخم گذاری میکنند؟

    1. اگه هوا خوب باشه ، تغذیه کافی مخصوصا سرشار از پروتئین و کلسیم داشته باشه و ۱۵ ساعت روشنایی داشته باشه، حتما تخم میزاره

  27. سلام من یک مرغ از نژاد مرندی دارم.
    آیا بعد از اینکه چهل تا تخم گذاشت کرچ میشه؟

    1. اگه همه شرایط خوب باشه و تغذیه کافی داشته باشه و محیطش اروم باشه حتما کرچ میشه وگرنه به تخم گذاری ادامه میده

  28. سلام من ۳۰ تا جوجه کوچیک دارم واکسنم زدیم هر روز یکی میمیره چشاشون سفید میشه و بیحال میشن میمیرن واکسنم زدیم چرا اینجوری میشن.

    1. حتما حتما جوجه های بیمار رو شناسایی کن و از بقیه جدا کن تا بیماری رو به همه انتقال نده
      در مورد نوع بیماری و درمان ان هم با دامپزشک صحبت کنید تا اموزش های لازم رو بدن

  29. سلام
    من یک مرغ دورگ لاری دارم که هر سال ۴۰ تا تخم می‌گذاره و کرچ میشه
    جوجهاشم همینجور شدن البته عده کمی ازشون، بستگی به خروس داشت که همه جوجها به مادر نرفتن

    1. نه عیبی نداره ما مرغ و خروس و اردک و مرغ شاخدار اینا همه یجا هستن حتی طاووس هم هس توشون

  30. سلام خیلی ممنونم از کارشناس سایت
    ببخشید یه سوال داشتم من ۵تا مرغ هلندی و گلپایگان داشتم ایا وقتی بزرگ شن کرچ میشن

    1. اگر شرایط مهیا باشه بله میشن
      کافیه لانه خوبی داشته باشن و اب و غذای کافی رو در اختیارشون بذارید

  31. ببخشید اگر چند نوع پرنده مثلا بوقلمون و اردک و مرغ رو در یک لانه قرار بدیم و کنار هم باشن مشکلی پیش نمیاد؟

    1. احتمال درگیری هست
      باید فضای نگهداری بزرگ باشه تا هر کدوم در یک گوشه زندگی کنن

    2. نه عیبی نداره ما مرغ و خروس و اردک و مرغ شاخدار اینا همه یجا هستن حتی طاووس هم هس توشون

  32. سلام خدا قوت
    اینکه میگن مرغ های که با دستگاه جوجه کشی تولید میشن کرچ نمیشن درسته؟ یا به نژاد مرغ بستگی داره ؟

    1. کرچ شدن مرغ غریزی هستش و ربطی به دستگاه نداره
      بله به نژاد هم بستگی داره

  33. کدام‌ نژاد مرغ بیشتر کرچ میشن و برای جوجه کشی طبیعی مناسب هستن؟

    1. سلام من یک. مرغ. بومی دارم. وقتی که میخواد تخم بزاره میره لونه و از خودش صدای ناله در میاره ما و تا شیش ساعت هم روی تخم ها میخوابه. وبعد پا میشه. مشکل. از. کجاست

      1. سلام
        کرچ شده ولی شرایط نگهداریش و به امکان زیاد تغذیش مناسب نیست که کرچ شدگیش ادامه پیدا کنه

  34. سلام خسته نباشید آیا می توان زیر مرغ کرچ تخم دیگر پرنگان مانند بوقلمون یا اردک قرار داد و اینکه وقتی از تخم در بیان از اون ها مواظبت میکنه؟

    1. اره میشه
      ولی چون جوجه بوقلمون دیرتر از جوجه مرغ بیرون میاد
      این امکان هست که مرغ تخم بوقلمون رو ول کنه و به جوجه هاش برسه
      بهتر که از دستگاه جوجه کشی استفاده کنید.

      1. سلام
        من الان یک مرغ مادر نژاد گردن لیتی و ۱۲ جوجه بوقلمون، تازه متولد دارم.

  35. سلام یک جوجه تقریبا چهار ماهه خریدم الان یک سال میگذره وتبدیل به مرغ بزرگی شده ولی هنوز تخم نگذاشته لطفاً دلیلش رو بفرمایید البته همون موقع دوتا جوجه یک هفته ای گرفتم که اونا بعد هشت ماه به تخم اومدن

    1. حتما غذای کافی بهش بده از انواع دانه ها ، میوه و سبزیجات ، پودر پوسته تخم مرغ هم بده
      لانه مناسبی برای تخم گذاری داشته باشه که در یک مکان خلوت هم باشه

    1. توی سایت های دیوار و شیپور می تونید پیدا کنید
      از پرنده فروشی ها و یا بازار های محلی

  36. خیلی ببخشید .
    اگر تخم مرغ هارو جمع کنم تو ۲ الی۳ روز جنین باطل ،یشه که بعدش بخواهم زیر مرغ بگذارم؟

    1. باید تخم ها رو در دمای ۱۵ درجه و محیط مرطوب قرار بدید و روزانه چند بار اونا رو چرخش بدید تا نطفه سالم بمونه

      1. سلام من مزرعه دارم ولی هر چی مرغ عربی بزارم مریض میشه چکار کنم که مرغا رو در برابر بیماری مقاوم کنم همه شرایط نگهداری خوبه فقط این مشکل هست

        1. حتما از بقیه پرنده ها جدا باشه
          اب و غذای سالم و تازه بده
          اصلا نذار با کلاغ و گنجشک و پرنده های وحشی هم غذا و هم اب بشه
          شرایط بهداشتی محل پرورش رو رعایت کن و واکسیناسیون با مشورت دامپزشک فراموش نشه

  37. ببخشید وقتتون رو گرفتم🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻
    ما همون نژاد محلی میخریم

    1. بستگی به نژادش داره
      اگه تغذیه خوب و شرایط تخم گذاری خوبی داشته باشه
      در سال بین ۱۵۰ الی ۲۰۰ تخم

  38. خیلی ممنون.
    بزرگ شدن جوجه ها یعنی ۶ تا ۱۲ روزه باشند یا ۴ تا ۸ ماهه

  39. سلام مرغ محلی برای کرچ شدن واقعا خوب هست و اینکه مرغ کرچ تخمگذاری نمیکند؟

    1. بله خوبه
      نخیر مرغ کرچ تا زمان بزرگ شدن جوجه ها تخم نخواهد کرد.

    1. اگر شرایط رو فراهم کنید می تونه کرچ بشه
      کرچ شدن غریزه ای هستش که در همه پرنده ها قرار دارد.

  40. سلام و خسته نباشید خدمت شما کارشناس گرامی که با صبر و حوصله تمام به حل مشکلات هر کدام مان می پردازید خدا اجرتون بده.
    می خوستم بدونم که جوجه بعد از بیرون شدن از تخم بعد از چند ماه به شروع به تخم دهی می کنه البته نژاد مرغ های بومی رنگه.
    جواب بدید ممنون میشم

    1. زنده باشید 🌹
      معمولا مرغ در سن شش یا هفت ماهگی به دوره بلوغ میرسه و قادر به تخم گذاری خواهد بود.

    1. برای مشاهده قیمت ها می تونید از برنامه دیوار و شیپور نگاه کنید و یا پرنده فروشی ها مراجعه کنید.

  41. سلام
    مرغ لاری دارم کرچ شده و تا ۱۰ فروردین جوجه هاشو بیرون می‌آید
    سوال این بود آیا میشه تو روزی که جوجه به دنیا میاد جوجه های یه روز زیر مرغ گذاشت تا از اونا هم مراقبت کنه و بزرگشون کنه ؟
    برای اینکار باید چکار کنم

    1. متوجه نشدم
      میشه بیشتر توضیح بدید
      مگه جوجه های خودش نیست ؟

      1. چرا جوجه های خودش هست ولی میخوام باز جوجه یه روز زیر مرغ بزارم تا از اونا هم مراقبت کنه و بزرگشون کنه
        آیا امکان پذیر؟

        1. احتمالا مراقبت کنه ولی برای اطمینان حتما اونا رو تو یک محیط گرم قرار بدید و از لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید

      2. سلام این نژادها را از کجا می شود خریداری کرد؟ چون همه این نژادها به جز مرندی گیر نمی آید.

    1. بله همه مرغ ها می تونن کرچ بشن باید شرایط رو فراهم کنید

    1. باید محیطش کاملا گرم و اروم و بدون سر و صدا باشه تا به تخم گذاری داخل لانه عادت کنه و عامل استرس اوری نباید وجود داشته باشه

  42. سلام
    مرغ کرچ شده و هنوز تخم نزاشتم زیرش میخوام از شمال به تهران ببرمش و اونجا تخم بزارم زیرش آیا از کرچی در میاد ؟

        1. کار دشواری هست ، باید محیط دنج ، گرم و تاریکی رو در لانه براش ایجاد کنید ، محیط نگهداری مرغ محیطی به دور از عبور و مرور انسان و سایر حیوانات باشه ، از جمع اوری تخم ها از داخل قفس پرهیز کنید و حتی اگه لازم شد چند تا هم اضافه کنید به تخم ها !
          کرچی به نژاد هم بستگی داره که برخی از نزاد ها توانایی کرچی خوبی دارن

  43. سلام
    کدام پرنده ( اردک _ اردک اسراییلی_ غاز ……..)
    زیاد کرچ میشه ؟

    1. همشون کرچ میشن و بستگی به شرایط محیطی و تغذیه ای داره
      باید محیطی ارام و یک لانه مناسب براشون فراهم کنید هم چنین اب و غذای کافی بهش بدید

  44. سلام
    مرغ لاری یه هفته ای هست کرچ شده میخوام بدونم تا کی کرچ میمونه ؟

    1. تا ۲۱ روز
      یعنی تا زمانی که جوجه ها از تخم بیرون بیان روشون میخوابه
      بهتر که اب و غذای کافی رو بهش بدید تا از روی تخم ها بلند نشه

      1. نه تنه تخم نداشتم زیرش
        میخوام بدونم تخم نزارم تا کی کرچ میمونه

        1. اگر شرایط خوب باشه و غذای کافی داشته باشه و کسی مزاحمش نشه
          تا زمانی که جوجه ها از تخم بیرون بیان رو تخم می خوابن

  45. سلام
    آیا هر مرغی پس ا
    گذراندن دوره ی اول تخمگذاری کرچ میشه ؟

      1. سلام
        دروه اول تخم گذاری چقدر طول می کشد؟
        چن ماه است که مرغ کرچ میشه

        1. معمولا تا زمانی که مرغ روی تخم ها بخوابه ، تخم گذاری رو متوقف میکنه
          اما اگر می خواهید تخم گذاری ادامه داشته باشه می تونید تخم ها رو از لانه بردارید و با دستگاه اونا رو به جوجه تبدیل کنید.

      2. سلام
        لطفا جواب دهید ممنون
        دوره اول تخم گذاری مرغ چه مدت به پایان می رسد؟

        1. بعد از شش یا نه ماه
          بستگی به تغذیه و شرایط اب و هوایی داره

    1. سلام
      لاری ، ابریشمی، کوشین ، محلی و مرندی به ترتتیب مناسبن

  46. سلام
    خسته نباشید.
    من چندسال هست که دوتا مرغ مرندی دارم
    ولی هیچوقت کرچ نشدن!!
    چیکار باید بکنم که کرچ بشن؟؟؟؟

    1. غذای کافی بهشون بده
      محیط شون باید گرم و اروم و بدون سر و صدا باشه
      توی یک جای خلوت و کم نور براشون لانه درست کنن
      حتی می تونید یک تخم مرغ در داخل لانه قرار بدید تا اونا رو ترغیب به تخم گذاری و کرچ شدن بکنه
      توجه کنید که تخم تولید شده بدون جفت گیری با خروس بدون نطفه است و جوجه نخواهد شد.

      1. سلام
        شما که گفتید باید سرو صدا نباشه من یک مرغ دارم یک خروس و دو تا جوجه خروس و جوجه ها سرو صدا می کنند عیب داره

        1. نه صدای جوجه ها مشکل ساز نخواهد بود. منظور من صدای بوق ماشین و امبولانس و افتادن ظرف ، گریه بچه ، داد و هوار و صدای موزیک تند و … هستش که دلخراش هستند.

  47. سلام
    خصوصیات مرغ گلین چیست؟
    ولز کجا بفهمیم مرغ از نژاد گلین است ؟

    1. منابع معتبری در دسترس نیست ، می تونید از سایت های مختلف تصاویرش رو ببیند و ویژگی هاش رو بپرسید.
      ولی اگر قصد خرید دارید حتما به صورت حضوری و از خود پرورش دهنده خرید کنید.

    1. سلام
      نژاد لگهورن سفید از معروفترین مرغ هایی هست که تخم سفید میزان

  48. مرغ لاین در بابل پرورش داده میشه ولی به دلیل اینکه بیشتر از ۲.۵۰۰ کیلوگرم وزن نمیگیره تولید کننده ها ترجیح میدن مرغ راس وکاپ پرورش بدن که وزن بیشتری میگیره . ومردم ایران هم به دنبال خریدن مرغ درشت هستن

  49. ما در ایران در صنعت طیور وابسته هستیم مثل مرغ کوشتی که لاین آن در ایران وجود ندارد اجداد ان را شرکت ز ل با هواپیما می اورد ایا در مرغ تخم گذار هم چنین است از کشور های اروپای وارد می شود اجداد ان و بفرماید چند نوع نژاد در ایران موجود است ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ و معرف ترین بهترین نزاد کوشتی راس ۳۰۸ انگلستان است . اما تخمگذار چی

    1. دوست عزیز ایران لاین گوشتی مرغ رو داره مملکت صاحب نداره مشکل اینه

  50. سلام لطفا بفرمایید مرغهای پاسیاه ونقره ایی ازچ نژادی هستن ؟؟ من تعداد صدتا دارم که یا پاهاشون سیاهه یا نقره ایی یه مقدارشونم پاهای زردی دارن ایا به نژاد بستگی داره؟
    ممنونم منتظرجواب هستم یا علی

  51. با عرض سلام و خسته نباشید خدمت مدیر
    تو ایران هم نژاد لگهورن موجود هست ؟
    اگه نیست کدوم نژاد بیشترین تخم درسال
    میذاره ؟ چند تا در سال ؟ چند گرم روزانه دان
    مصرف میکنه . لطفا توضیح بفرمایین

    1. شاید نژاد های لاین رو هم بتوان به صورت روستایی پرورش داد . با این اوصاف سود دهی کلانی دارد.

    2. سلام بله نژاد لگهورن هم هست ولی خب سویه های متفاوتی وجود داره معمولا نژادهای خارجی معروف طو ایران نژاد دسته اول نیست و راندمان خوبی ندارن یا میبینی مثلا نژادش قاطی داره و…
      طو ایران نژاد های دورگ مث گلپایگانی ، ورامینی و..خوبن برا پرورش و معمول هستن
      البته ن/زادهایی مثل مرندی هم پر طرفداره
      از نژاادهای خارجی خب لگهورن اصل تخم گذاری بالایی داره
      ولی اگه بیشترین میزان تخمگذاری در ایران برا مرندی هستش اما رفیق من ؟؟بحث پرورش فقط این نیست که مرغی که تخم بیشتری بزاره اون خوبه برا پرورش ها؟؟؟ ضریب تبدیل داریم سازگاری با شرایط داریم پیان دوره و وزن گیری داریم و….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس