وزن و سن مناسب برای مرغ تخم گذار و عوارض بالا بودن وزن آن

مرغ های تخمگذار برخلاف مرغ های گوشتی باید در محدوده وزنی خاصی پرورش داده شوند تا میزان تخم گذاری آنها در ایده آل ترین حالت ممکن حفظ شود و از کاهش تخم گذاری، تلفات و بیماری های آنها نیز جلوگیری شود. 

در ادامه این نوشته از مجموعه مقالات علمی وب سایت چیکن دیوایس به بررسی وزن و سن مناسب مرغ تخمگذار و عوارض بالا بودن وزن و سن در آنها و هم چنین روش های جلوگیری از افزایش وزن در آنها خواهیم پرداخت. 

وزن مناسب مرغ تخمگذار چقدر است و چگونه آن را کنترل کنیم؟

نیمچه های تخم گذار در شش هفته اول زندگی خود، حساس ترین دوره پرورش را می گذارند. وجود هر گونه بیماری و یا تغذیه ضعیف در سیستم ایمنی، اسکلت بندی و راندمان تخم گذاری آنها در آینده تاثیر خواهد گذاشت. 

محدوده وزنی مناسب برای این طیور در ادامه آمده است : 

  • در سنین ۱۴ الی ۱۶ هفتگی باید ۱۳۰۰ الی ۱۴۰۰ گرم وزن داشته باشند.
  • در سنین ۲۰ الی ۲۲ هفتگی باید ۱۵۰۰ الی ۱۶۰۰ گرم وزن داشته باشند.
  • در سنین ۲۸ الی ۳۰ هفتگی (سن بلوغ) باید ۱۷۰۰ الی ۱۸۰۰ گرم وزن داشته باشند. 

چه پرورش دهنده نیمچه هستید و چه پرنده ها را از جوجگی پرورش داده اید، آنها را باید به صورت هفتگی وزن کنید، در صورت افزایش یا کاهش وزن کل گله بایستی تغییرات لازم را در جیره اعمال کنید. اما اگر فقط چند پرنده نسبت به کل گله کاهش یا افزایش وزن فاحش داشته باشند، احتمال بروز بیماری وجود داشته و برای معاینه و درمان باید از گله جدا شوند. 

حتی کسانی که در سطح بومی و سنتی نیز به پرورش مرغ تخم گذار محلی می پردازد، لازم است که آنها را وزن کرده تا از سلامت و راندمان بالای تخم گذاری پرنده های خود مطمئن شود. 

میانگین وزنی گله تخمگذار باید بین ۱۳۰۰ الی ۱۸۰۰ گرم باشد، در صورت وجود اختلاف فاحش حتما باید علت را بررسی کرده و راه چاره مناسبی اتخاذ کرد. 

چگونه از کاهش یا افزایش وزن بیش از حد مرغ تخمگذار جلوگیری کنیم؟

چگونه از کاهش یا افزایش وزن بیش از حد مرغ تخمگذار جلوگیری کنیم؟ - چیکن دیوایسهم کاهش وزن زیاد و هم افزایش وزن بیش از حد هر دو برای گله مضر بوده و بر سلامت و میزان تخم گذاری و کیفیت تخم تولیدی تاثیر خواهد گذاشت. برای کنترل این وضعیت و حفظ وزن پرنده در محدوده اعلام شده اقدامات زیر کمک کننده هستند : 

۱- استفاده از جیره غذایی مخصوص مرغ تخمگذار 

چه در پرورش سنتی و چه در پرورش صنعتی، باید از جیره غذایی مخصوص مرغ تخم گذار استفاده کرد. این جیره حاوی مقادیر مشخصی پروتئین و چربی، ویتامین و املاح معدنی بوده و از افزایش وزن شدید آنها جلوگیری کرده و از سوء تغذیه و لاغری نیز پیشگیری خواهد کرد. 

برای تهیه دان مرغ تخمگذار به فروشگاه های معتبر و مجوز دار عرضه دان طیور مراجعه کنید. 

۲- عدم استفاده از مانده های غذایی 

معمولا کسانی که در سطح خانگی و کوچک اقدام به پرورش و نگهداری مرغ تخمگذار می کنند، به وزن مناسب و تغذیه صحیح آنها توجه نمی کنند. بنابراین با هر ماده غذایی اعم از چرب یا شور، شیرین یا ترش آنها را تغذیه می کنند. حتی مانده های چیپس و پفک و تنقلات مصرفی را نیز در اختیار مرغ ها قرار می دهند. 

چنین موادی به شدت برای آنها مضر بوده و سبب مسمومیت و مرگ می شود و غذاهای چربی مانند برنج، ماکارونی و سایر غذاهای چرب سبب افزایش وزن شدید مرغ های تخم گذار و در نتیجه قطع تخمگذاری می شود. 

از تغذیه مرغ های تخمگذار خود با هر ماده غذایی خودداری کنید و یک برنامه غذایی سالم برای آنها در نظر بگیرید. 

مواد غذایی کم چرب و کم کالری مانند تفاله میوه و سبزیجات، گندم، جو دوسر، ذرت و مواد غذایی پروتئین دار مانند پودر ماهی، میل ورم و مکمل های معدنی و مولتی ویتامین ها جهت تغذیه آنها مناسب هستند که در مقاله تغذیه مرغ تخمگذار به صورت کامل به این موارد اشاره شده است. 

۳- ایجاد فضای لازم برای تحرک 

مرغ هایی که به صورت صنعتی و در قفس پرورش داده می شوند با کنترل جیره و استفاده از دارو و آنتی بیوتیک همواره سالم نگه داشته می شوند، اما در پرورش محلی و سنتی به راحتی می توان مراتع و فضای سبزی را جهت گشت و گذار و جستجوی غذا در اختیار مرغ های تخمگذار قرار داد. 

این کار هم به سلامت پرنده ها کمک کرده و هم سبب ورزش و تندرستی آنها می شود و هم چنین شرایط زندگی با نشاط تری را برای آنها فراهم می کند. مرغ ها می توانند قسمتی از غذای مورد نیاز خود را اعم از حشرات و کرم ها را در فضای باز تامین کنند که این کار به کاهش هزینه ها نیز کمک می کند. 

عوارض و مشکلات بالا بودن وزن مرغ های تخمگذار 

عوارض و مشکلات بالا بودن وزن مرغ های تخمگذار - چیکن دیوایسبالا بودن وزن مرغ تخمگذار مشکلات عدیده ای را به وجود می آورد که کاهش میزان تخمگذاری یکی از عوارض آن است. در صورت کسب درآمد از فروش تخم خوراکی مرغ، شاهد کاهش سود خواهید بود. 

سایر عوارض افزایش وزن مرغ شامل موارد زیر می شوند : 

۱- کاهش شدید تخم گذاری 

۲- تولید تخم بزرگتر از حد استاندارد

۳- تولید تخم دو زرده 

۴- کاهش شدید نطفه داری تخم 

۵- گیر کردن و شکستن تخم در داخل روده 

۶- بیرون زدگی روده 

۷- افتادگی کلواک 

۸- بروز بیماری های گوارشی

۹- کاهش طول عمر مرغ

۱۰- مرگ ناگهانی و تلفات گله 

سن مناسب برای مرغ تخمگذار چقدر است؟

مرغ ها با توجه به نژاد خود حدودا از ۵ الی ۶ ماهگی (در صورت مهیا بودن شرایط) شروع به تخم گذاری می کنند و این روند تا یکسال ادامه دارد و با رسیدن به سن ۱۸ ماهگی کم کم وارد دوره تولک و پرریزی می شوند. تخمگذاری مرغ در دوره تولک متوقف شده و پس از پایان این دوره (که معمولا ۲ الی ۴ ماه طول می کشد) مجددا شروع به تخم گذاری خواهند کرد، اما میزان تخمگذاری آنها نسبتا کاهش پیدا می کند. 

بنابراین مرغ هایی که بین ۵ ماه تا ۱ سال سن داشته باشند، در بهترین دوره تخمگذاری خود هستند و مرغ های مسن تر جهت کشتار به بازار عرضه می شوند. هم چنین در مقاله دلایل قطع تخمگذاری مرغ می توانید به اطلاعات بیشتری دست پیدا کنید. 

نتیجه کلی مقاله 

در این نوشته به وزن و سن مناسب برای مرغ تخمگذار اشاره شد و روش هایی برای کنترل وزن آموزش داده شد و هم چنین عوارض و مشکلات بالا بودن وزن در مرغ تخمگذار نیز بیان شدند. در صورت مطالعه این مقاله، قطعا مرغ های سالم تر و پربازده تری خواهید داشت. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋