خواص جو‌ و بلغور در تغذیه طیور

اگر مایل به داشتن دام یا طیور پر انرژی و سالم هستید، باید توجه ویژه ای به تغذیه آنان داشته باشید. از طرفی، این نحوه تغذیه رسانی به طیور است که کیفیت و حجم گوشت آنها را تعیین میکند. جو و بلغور دارای بافتی حاوی انواع مواد معدنی و مغذی بوده و مناسب برای تغذیه دام و طیور هستند.

البته به دلیل قدرت جذب بالای بلغور نسبت به جو، بلغور استفاده رایج تری در تغذیه رسانی دارد. با ما همراه باشید تا خواص جو و بلغور در تغذیه طیور را مورد بررسی و تحقیق قرار دهیم.

دستگاه جوجه کشی 96 عددی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» دارای سیستم انتخاب نوع پرنده
» جوجه کشی اتوماتیک و عدم نیاز به دخالت کاربر
» برخورداری از قابلیت ستر و هچر همزمان
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

ویژگی های جو و بلغور در تغذیه طیور

جو و بلغور ویژگی هایی دارند که موجب برتری آنها برای غذارسانی به طیور شده است. البته این دو دانه تنها یک بخش کوچک از انواع متعدد غذاهای طیور هستند. مهمترین ویژگی های جو و بلغور در تغذیه طیور موارد زیر را شامل میشود.

  • هضم راحت تری دارند.
  • همیشه در دسترس هستند.
  • به راحتی جذب بدن میشوند.
  • تغذیه سالم و مقوی محسوب میشوند.
  • در افزایش رشد طیور تاثیر مهمی دارند.
  • انرژی مورد نیاز طیور را تامین میکنند.

اینها ویژگی هایی بودند که به طور مشترک برای جو و بلغور معرفی شدند. با اینحال، قدرت تاثیرگذاری هر یک از این ویژگی ها در دو دانه جو و بلغور متفاوت هستند.

خواص جو در تغذیه طیور

دانه جو به تنهایی یک منبع غذایی مهم برای طیور محسوب میشوند. از مهمترین خواص جو در تغذیه طیور میتوان به تامین پروتئین مورد نیاز اشاره کرد. این دانه سایر مواد مغذی را نیز به بدن طیور میرساند.

باید توجه داشت که دانه جو به دلیل هضم سختی که دارد، قدرت جذب پایینی دارد. این دانه تقریبا ۵۰ درصد از مواد مغذی خود را به بدن طیور منتقل میکند. به همین دلیل توصیه میشود که به جای جو، بلغور آن تهیه شده و سپس به تغذیه طیور برسد.

خواص بلغور در تغذیه طیور

خواص بلغور در تغذیه طیور - چیکن دیوایس

بلغور کاربرد متعددی در تغذیه طیور دارد و به صورت رایج مورد استفاده قرار میگیرد. بلغور در حقیقت غذای اصلی برای تغذیه طیور محسوب میشود. به طور کلی، این خواص بلغور در تغذیه طیور است که موجب استفاده گسترده از آن شده است.

  • هضم راحتی دارد و سلامت سیستم گوارش و روده را تضمین میکند.
  • در رشد طیور تاثیر قابل توجهی دارد.
  • سلامت قلب طیور را تامین میکند.
  • میزان قند خون طیور را کنترل میکند.
  • آهن مورد نیاز را تامین میکند.

ارزش غذایی بلغور در تغذیه طیور

ارزش غذایی بلغور در تغذیه طیور تقریبا بیش از سایر دانه ها است. بلغور به دلیل اینکه کوبیده و خرد شده است، جذب راحتی خواهد داشت. همین ویژگی از بلغور موجب شده تا اغلب مواد معدنی و مغذی این دانه، کاملا جذب بدن طیور شود.

بلغور سرشار از پروتئین، کربوهیدرات، فسفر، فیبر و منگنز است. این دانه همچنین مقدار کمی از قند و چربی و سدیم دارد که جز نقاط قوت آن به شمار میرود.

انواع بلغور برای تغذیه طیور

بلغور شکل کوبیده و شکسته شده دانه های مختلف را میگویند. این دانه ها متنوع هستند و بدین ترتیب، بلغور انواع مختلفی خواهد داشت. برخی از انواع بلغور برای تغذیه طیور شامل موارد زیر است:

  • بلغور جو
  • بلغور گندم
  • بلغور ارزن
  • بلغور ماش
  • و …

نحوه مصرف جو و بلغور در تغذیه طیور

نحوه مصرف جو و بلغور در تغذیه طیور میتواند متفاوت از هم باشد. بلغور دانه هایی کوبیده شده است که هضم راحتی دارد و به همان شکل قابل مصرف هستند. به دلیل ماهیتی که بلغور دارد، پرنده ها خیلی راحت و بدون دردسر از آن تغذیه میکنند.

نحوه مصرف جو و بلغور در تغذیه طیور - چیکن دیوایس

دانه جو نسبت به بلغور دارای هضم دشوارتری است. بر همین اساس، توصیه میشود این دانه را به شکلی مصرف کرد که منجر به مشکلات گوارشی نشود:

  • دانه جو را به مدت ۲۴ ساعت در آب خیس کنید تا بافت آن نرم و قابل هضم شود. این روش از سالیان پیش همواره مورد استفاده قرار میگیرد. خیس شدن دانه جو موجب مزه بهتر و هضم راحت تر آن خواهد شد.
  • جو را به حالت بلغور در آورده و سپس مورد استفاده قرار دهید. البته اگر دانه جو میخرید، بهنر است همان بلغور جو را خریداری کنید.

عوارض جو و بلغور در تغذیه طیور

در کنار خواصی که شمرده شد، عوارض جو و بلغور نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. مشکلات گوارشی و نفخ رایج ترین مضراتی هستند که ممکن است در پی مصرف جو و بلغور برای طیور بروز کنند. شدت بروز این عوارض با مصرف دانه جو بیشتر از بلغور خواهد بود. این عوارض معمولا در دو حالت بروز میکنند:

  • بی کیفیت یا فاسد باشند.
  • بیش از حد مورد مصرف طیور قرار بگیرند.

پس قبل از هرچیزی لازم است که دانه های با کیفیت برای تغذیه طیور تهیه شوند. غذارسانی به طیور نیز باید برنامه ای کنترل شده داشته باشد. قرار دادن غذا بصورت فله ای، موجب مصرف بیش از حد طیور خواهد شد. این نوع مصرف غذا، منجر به بروز بیماری های متعدد در طیور میشود. همچنین، اینکار موجب اسراف شده و غذای طیور به شکل بی رویه از بین میرود.

نگهداری از جو و بلغور در تغذیه طیور

یکی از مواردی که موجب حفظ کیفیت و خواص جو و بلغور میشود، نحوه نگهداری آنهاست. غذای طیور نباید در معرض رطوبت زیاد قرار گیرد. رطوبت بالا منجر به کپک زدن و فاسد شدن دانه ها خواهد شد.

علاوه بر این، دانه های بلغور و جو نباید در معرض تماس مستقیم با هوا قرار گیرد. تماس با هوا منجر به خشکی بیش از حد دانه ها شده و کیفیت آنها از بین میرود. دانه های بلغور و جو باید با رطوبت لازم و در کیسه های مخصوص و در دمای مناسب انبار شوند. حداکثر رطوبت مورد نیاز برای دانه جو و بلغور برای نگهداری ۱۵ درصد است.

جمع بندی:

در این متن از چیکن دیوایس، فواید اضافه کردن بلغور و جو به جیره غذایی طیور توضیح داده شد. برای طیور میتوان از دانه های مختلف همچون گندم و جو و ماش و ارزن به عنوان غذا استفاده کرد. توصیه میکنیم، هر دانه ای که برای تغذیه انتخاب میکنید، به صورت بلغور شده باشد.

بلغورها با ویژگی هایی که دارند، نقش اساسی در کیفیت زندگی طیور خواهند داشت. دانه ها را از فروشنده قابل اعتماد خریداری کنید تا کیفیت لازم را دارا باشند.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس