آشنایی با مرغ و خروس سلطان و نحوه پرورش و نگهداری از آنها 

خصوصیات و ویژگی های مرغ و خروس سلطان و شرایط نگهداری آنها

مرغ و خروس ها نژادهای مختلفی دارند که عموما برای تولید گوشت و تخم کاربرد دارند، اما در این میان نژاد هایی نیز هستند که نه برای تولید گوشت و نه برای تولید تخم کاربرد دارند، بلکه صرفا به جهت زیبایی پرورش داده می شوند. مرغ و خروس نژاد سلطان یکی از آنها می باشد که در این نوشته از چیکن دیوایس قصد معرفی آنها را داریم.

هم چنین اگر قصد نگهداری از این پرنده ها در خانه یا سالن را دارید، یک راهنمای کلی برای پرورش آنها ارائه خواهد شد، با ادامه این نوشته همراه باشید. 

معرفی کلی و تاریخچه مرغ و خروس سلطان 

مرغ و خروس سلطان ذاتا به کشور ترکیه تعلق دارد و در گذشته مورد توجه اشراف و پادشاهان این کشور بوده به همین دلیل آن را مرغ سلطان نامیده اند. آنها را معمولا در رنگ های سفید مشاهده کرده اید، اما جالب است بدانید که برخی از گونه های آنها در رنگ های آبی و سیاه نیز وجود دارند که به ندرت مشاهده شده اند. 

مرغ و خروس سلطان در زبان انگلیسی sultan chicken نامیده شده و در زبان ترکی نیز به آن saray tavuk می گویند، تاریخچه اولین صادرات این نژاد به سال ۱۸۵۴ برمی گردد، یعنی زمانی که خانمی به نام الیزابت واتس ، تعدادی از آنها را از ترکیه به انگلیس آورد. 

معرفی کلی و تاریخچه مرغ و خروس سلطان - چیکن دیوایسخصوصیات ظاهری و رفتاری فوق العاده مرغ و خروس سلطان سبب افزایش محبوبیت آنها شده و به مرور زمان توسط تجار و بازرگانان به کشورهای مختلفی صادر شد و هم اکنون نیز می توان نمونه های زیادی از آنها را در ایران یافت. تاریخ به رسمیت شناخته شدن این نژاد در انجمن طیور آمریکا به سال ۱۸۶۷ مربوط می شود. 

آنها در دو گونه استاندارد و بانتام وجود دارند که تنها تفاوت آنها در وزن است، یعنی گونه استاندارد بین ۲ الی ۳ کیلوگرم وزن می گیرد اما گونه بانتام بین ۶۰۰ الی ۷۰۰ گرم وزن می گیرد. بنابراین اگر قصد پرورش این پرنده را دارید، حتما به استاندارد یا بانتام بودن آنها توجه کنید. 

ویژگی های ظاهری و رفتاری مرغ و خروس سلطان

یکی از مهم ترین شاخصه های این نژاد وجود کاکل بر سر آنهاست که زیبایی خاصی را به آنها بخشیده است. هم چنین در ساق پا و انگشتان آنها نیز شاهد رشد پرهای موج داری خواهید بود که بر جذابیت آنها افزوده است. هم چنین دم بلند و کشیده ای دارند که سبب افزایش محبوبیت آنها شده است.

شاید در نگاه اول مرغ و خروس سلطان را با نژاد لهستانی اشتباه بگیرید، با اینکه هر دو دارای کاکل هستند، اما از طریق پرهای ساق پا می توان از سلطان بودن آنها اطمینان یافت. مورد بعدی که در تشخیص مرغ و خروس سلطان کمک کننده خواهد بود، دم بلند و پر دار آنهاست که نسبت به سایر مرغ و خروس ها زیباتر و چشم نواز تر است.

مرغ سلطان هیچ تاج و ریش گوشتی ندارد و تنها دارای کاکل پر دار است ، اما خروس سلطان علاوه بر کاکل پر دار ، دارای تاج و ریش کوتاهی نیز می باشد که در زیر کاکل آن پنهان شده است. 

ویژگی های ظاهری و رفتاری مرغ و خروس سلطان - چیکن دیوایسمرغ و خروس این نژاد شباهت زیادی به یکدیگر دارند، برای تشخیص خروس از مرغ باید به تاج و ریش آنها توجه کنید، هم چنین خروس جثه بزرگتری نسبت به مرغ دارد. اگر آنها به سن بلوغ رسیده باشند، از طریق صدا نیز می توان به مرغ یا خروس بودن آنها پی برد.

در گونه استاندارد وزن خروس تا ۳ کیلوگرم و وزن مرغ نیز تا ۲ کیلوگرم قابل افزایش است، اما در گونه های بانتام خروس نهایتا تا ۹۰۰ گرم و مرغ نیز تا ۷۰۰ گرم می تواند وزن بگیرد. 

اما در مورد روحیه و خلق و خوی این پرنده ها جالب است بدانید که پرنده هایی کاملا آرام و دارای روحیه لطیف هستند و هرگز حس جنگ طلبی و خشونت را در آنها نخواهید دید؛ آنها معمولا به صورت جداگانه نگهداری می شوند و پرورش دهنده های حرفه ای سعی می کنند مرغ و خروس سلطان را از سایر نژادهایی که خشن هستند و بر سر آب و غذا دعوا می کنند، دور نگه دارند.

اهداف پرورش مرغ و خروس sultan

این پرنده ها در ایران نیز محبوبیت بالایی دارند و معمولا به دلیل زیبایی پرورش داده می شوند، اما هستند کسانی که قصد استفاده از گوشت و تخم آنها در حد مصرف خانواده را داشته باشند. به هر حال با پرورش مرغ سلطان هم از گوشت و تخم آنها بهره مند خواهید شد و هم از زیبایی آنها لذت خواهید برد. 

مکان مناسب برای پرورش مرغ و خروس سلطان 

معمولا ترکیه آب و هوای سرد و معتدلی دارد و با توجه به این نژاد اساسا به ترکیه تعلق دارد، بنابراین می توان گفت که در محیط های جغرافیایی سرد و کوهستانی به خوبی قابل پرورش خواهد بود. اما در مناطق گرم و خشک کویری، بهتر است دقت بیشتری در پرورش آنها به خرج دهید و در صورت امکان از تجهیزات سرمایشی و خنک کننده استفاده کنید تا با تلف شدن آنها رو به رو نشوید. 

بهتر است آنها را در یک فضای سرسبز و دارای مرتع پرورش دهید تا ضمن گشت و گذار در محیط ، به یافت غذا نیز مشغول شوند. اگر می خواهید آنها را در یک انباری یا سالن بسته پرورش دهید حتما به نرم بودن کف بستر توجه کنید. 

مکان مناسب برای پرورش مرغ و خروس سلطان - چیکن دیوایسمرغ و خروس سلطان در ساق پا و انگشتان خود پر دارند و در صورت نگهداری آنان در یک محیط سفت، امکان شکستن پرهای پا و خونریزی وجود دارد. بنابراین برای جلوگیری از این مشکل حتما از پوشال های نرم استفاده کنید.

برای آب و غذا دادن به آنها از آبخوری و دانخوری های مناسب استفاده کنید که به راحتی به آب و غذا دسترسی داشته باشند. معمولا به ازای هر ۱۵ پرنده ، یک آبخوری و یک دانخوری در نظر گرفته می شود. برای مشاهده دانخوری و آبخوری های مناسب برای مرغ و خروس سلطان به صفحه آبخوری و دانخوری مراجعه کنید. 

هم چنین تراکم آنها را در سالن رعایت کنید تا دچار همنوع خواری یا همان کانیبالیسم نشوند، اگر نمی دانید کانیبالیسم چیست به مقاله بیماری کانیبالیسم در طیور مراجعه کنید. معمولا در هر ۱ متر مربع امکان قرارگیری دو الی سه مرغ یا خروس وجود دارد.

در مکان نگهداری آنها حتما از فن تهویه استفاده کنید تا هوای آلوده و بوی ناشی از فضولات آنها را از محیط خارج کند، دقت کنید که اگر در خانه می خواهید آنها را پرورش دهید، حتما تعداد کمی از آنها را داشته باشید چون که بوی نامطبوع تولید شده حاصل از تعداد زیاد آنها، مسلما هم شما و هم همسایه ها را اذیت خواهد کرد. 

برای پرورش در تعداد زیاد و سطح انبوه ، نیاز به اجاره یک سالن در خارج از مناطق مسکونی خواهید داشت. 

نحوه شروع کار پرورش مرغ و خروس سلطان

معمولا سه روش برای شروع کار وجود دارد که هر کدام از این روش ها به صورت خلاصه در ادامه توضیح داده خواهد شد :

الف – خرید تخم نطفه دار و جوجه کشی از آنها 

ارزان ترین و بهترین روش شروع کار همین است چون جوجه ها را با قیمتی بسیار ارزانتر به دست خواهید آورد و از سالم بودن آنها نیز اطمینان خواهید داشت. برای این کار نیاز به خرید تخم نطفه دار از پرورش دهنده های معتبر و قابل اعتماد خواهید داشت و هم چنین باید از یک دستگاه جوجه کشی مناسب و استاندارد نیز برای جوجه شدن تخم ها استفاده کنید. 

خرید تخم نطفه دار و جوجه کشی از آنها - چیکن دیوایسدر مقاله راهنمای خرید تخم نطفه دار کاملا به این موضوع پرداخته شده و بهتر است قبل از خرید تخم های نطفه دار مربوط به مرغ سلطان حتما این مقاله را مطالعه کنید و برای جوجه کشی از تخم ها نیاز به یک دستگاه جوجه کشی خواهید داشت که ما دستگاه جوجه کشی آرکام را به شما پیشنهاد می کنیم ، چون که این دستگاه مخصوص پرنده های زینتی تولید شده و از راندمان جوجه کشی بالایی برخوردار است. 

دستگاه جوجه کشی کره ای ۲۴ تایی ارکام
» مناسب برای جوجه کشی از تخم نطفه دار مرغ سلطان
» دارای سیستم اتوماتیک پمپاژ آب برای تولید رطوبت
» امکان چرخش خودکار تخم ها بصورت گهواره ای
قیمت : ۲۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان

ب – خرید جوجه های چند روزه سلطان

اگر تمایلی به خرید دستگاه و تخم های نطفه دار ندارید  و زمان کافی برای جوجه کشی از آنها را در اختیار ندارید می توانید روش دوم را انتخاب کنید. جوجه های سلطان قیمت بالاتری نسبت به تخم های نطفه دار دارند و باید هزینه بیشتری را بپردازید. 

برای خرید حتما به پرورش دهنده های خود این پرنده مراجعه کنید و از واسطه ها و فروشنده ها نخرید چرا که پرورش دهنده ها قیمت ارزان تری را به شما خواهند گفت و از طرف دیگر از سالم بودن جوجه ها نیز اطمینان دارند و حتی نر و ماده بودن آنها را نیز می توانند برای شما مشخص کنند. 

ج – خرید مرغ و خروس مولد

برخی از پرورش دهنده ها نیز با خرید مرغ و خروس های مولد این نژاد، سعی در گسترش گله خود دارند. دقت داشته باشید که مرغ و خروس های مولد قیمت خیلی بالایی دارند و حتما در خرید آنها دقت کنید. قبل از خرید به سن آنها توجه کنید و جفت های شش ماهه یا یک ساله را خریداری کنید تا توانایی جفت گیری و تخم گذاری را داشته باشند.

خرید مرغ و خروس مولد - چیکن دیوایسبرای جوجه کشی از تخم های نطفه دار آنها از دو روش مصنوعی و طبیعی می توانید استفاده کنید. در جوجه کشی طبیعی ، خود مرغ مادر بر روی تخم ها خواهد خوابید و آنها را به جوجه تبدیل خواهد کرد، اما در جوجه کی مصنوعی باید از دستگاه جوجه کشی استفاده کنید که در نوشته آموزش جوجه کشی مرغ ، شیوه انجام این کار به صورت کامل آموزش داده شده است.

نوشته های مشابه

‫۳۴ دیدگاه ها

    1. سلام دوست عزیز
      نه متاسفانه
      باید از فروشنده ها و یا پرورش دهنده ها سوال کنی

  1. سلام من یک جفت مرغ و خروس سلطان دارم مرغش اجازه جفت گیری به خروس نمیده همه کاریم کردم پر های دور چشماشو چیدم که خوروسو ببینه ولی فایده نداره
    هر چی هم تخم می‌زاره بدون نطفه هستش
    مشکش کجاست؟

    1. سلام دوست عزیز
      چن تا دلیل برای این وجود داره
      یا پرنده استرس داره و توی محیط سر و صدا زیاده و یا محیط شلوغه
      یا به اندازه ی کافی نور دریافت نمی کنه
      یا با کمبودهای مواد غذایی مواجه هست
      چه غذایی بهش میدی؟
      و یا اینکه خروسو نمی پسنده و باید یه خروس دیگه تهیه کنی
      بدون نطفه بودن تخما هم خب به خاطر اینه که جفت گیری نمی کنه

    2. دون هفت مغز و گندم و دون سوپر بهشون میدم هم خروس سالمه هم مرغ چون مرغ حدود۱۵ تا تخم گذاشت از این ۱۵ تا یکیش گرفت
      خروس خیلی سعی می‌کنه با مرغ جفت گیری کنه ولی مرغ اجازه نمیده و با این کارش خروس هم کم تر جفت گیری می‌کنه مشکلشون اینکه مرغ نمیزارن خروس جفت گیری کنه

      1. ببین اگه خروس از لحاظ سنی کوچکتر از ماده باشه و یا مرغت خروس رو نپسنده نمیزاره جفت گیری کنه
        چون مرغا میان خروسو بررسی می کنن خوششون نیاد جفت گیری نمی کنن باهاش

        1. خروسم اگه اشتباه نکنم سه چهار ماه کوچیکر
          میشه مرغ خروس نبینه نزاره جفت گیری کنه
          ولی دو سه تا مرغ گلین دارم قشنگ با خروس جفت گیری میکنن

        2. سن مرغت از خروس بیشتره نمیپسنده و پسش میزنه

  2. سلام من دوتا مرغ خروس سلطان دارم مرغ سلطان یک مرغ محلی میزنه باید چیکار کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋