بیماری تورم کلوآک در طیور

بیماری تورم کلوآک طیور یکی از مهم‌ترین عارضه‌هایی است که سلامت پرندگان را تهدید می‌کند. این بیماری دستگاه گوارش پرنده را مختل می‌کند و باعث خروج ترشحات زرد رنگ از چشم یا بینی پرنده می‌شود. جهت تشخیص بیماری تورم کلوآک در طیور، ضروری است تا وضعیت جسمانی پرنده را به خوبی بررسی کنید. در ادامه این متن از چیکن دیوایس مهم‌ترین نکات جهت پیشگیری از بروز این عارضه خطرناک و درمان آن بیان شده است :

دستگاه جوجه کشی 96 عددی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» مناسب برای جوجه کشی از طیور
» دارای سیستم انتخاب پرنده
» قابلیت کارکرد با باتری ۱۲ ولت
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

بیماری تورم کلوآک طیور چیست؟

عارضه تورم کلوآک طیور یکی از جدی‌ترین بیماری‌هایی است که در پرندگان خانگی مخصوصا اردک ها مشاهده می شود. این بیماری خطرناک به دلیل وجود میکروارگانیسم‌های مضر در محل نگهداری طیور ایجاد می‌شود. عدم رعایت بهداشت محیط زندگی پرندگان، مهم‌ترین عامل ایجاد کننده این بیماری در طیور است.

بیماری تورم کلوآک در طیور با عنوان عارضه چسبندگی مقعد نیز شناخته می‌شود. عامل بیماری‌زا دستگاه گوارش پرنده را درگیر می‌کند و عملکرد گوارشی پرنده مختل می‌شود‌. در صورت عدم درمان، ترکیبات چسبنده در ناحیه مقعد پرنده افزایش می‌یابند و خروجی دستگاه گوارش را اشغال می‌کنند. در صورت پیشروی بیماری تورم کلوآک، مقعد پرنده به صورت کامل بسته می‌شود و پرنده نمی‌تواند فضولات خود را خارج کند.

بیماری تورم کلوآک طیور با انجام برخی اقدامات لازم مانند ضدعفونی کردن محیط زندگی پرندگان و انجام واکسیناسیون کنترل می‌شود. خارج کردن پرنده دچار تورم کلوآک از گله پرندگان انتشار این بیماری را کاهش می‌دهد.

با مشاهده علائم این بیماری در پرنده به یک مرکز دامپزشکی مراجعه کنید و اقدامات خودسرانه انجام ندهید.

تشخیص بیماری تورم کلوآک طیور

تشخیص بیماری تورم کلوآک طیور - چیکن دیوایس

با تشخیص زودهنگام بیماری تورم کلوآک طیور می‌توانید از انتشار این عارضه پیشگیری کنید. جهت تشخیص این بیماری خطرناک به هر تغییر ظاهری پرنده اهمیت دهید. در ادامه مهم‌ترین روش‌های تشخیص بیماری تورم کلوآک در طیور بررسی شده اند :

  • وجود ترشحات زرد رنگ در اطراف بینی و چشم‌های پرنده را جدی بگیرید.
  • تمام قسمت‌های بدن پرنده را از لحاظ وجود زخم‌های عفونی بررسی کنید.
  • طیور مبتلا به کلوآک در زیر پرهای خود دارای انواع حشرات مانند شپش و کنه هستند.
  • بیماری تورم کلوآک طیور عملکرد سیستم تنفسی پرنده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پرنده مبتلا به این بیماری در حین تنفس صداهای غیر عادی تولید می‌کند.
  • تغییر رنگ فضولات پرنده، یکی از مهم‌ترین نشانه‌های بروز بیماری کلوآک است؛ همچنین میزان سفتی مدفوع پرنده را نیز بررسی کنید.
  • پرندگان مبتلا به تورم کلوآک در معرض کاهش وزن ناگهانی قرار دارند.
  • ریزش موضعی پرهای طیور یکی از نشانه‌های اصلی تورم کلوآک است.
  • پرنده دچار تورم کلوآک به سختی راه می‌رود؛ زیرا وجود مدفوع در قسمت مقعد باعث التهاب پاهای پرنده می‌شود.
  • انجام آزمایش خون، قطعی‌ترین روش تشخیص تورم کلوآک طیور است. هر ۶-۸ هفته یک بار از پرندگان نمونه خون بگیرید و به آزمایشگاه ارسال کنید.

واکسیناسیون طیور؛ بهترین راهکار جهت جلوگیری از تورم کلوآک

جهت پیشگیری از شیوع بیماری تورم کلوآک طیور، بهتر است پرندگان خود را با استفاده از شیوه‌های مختلف واکسینه کنید. طیوری که واکسن دریافت کرده‌اند در برابر تورم کلوآک مقاوم هستند و به آسانی بیمار نمی‌شوند. در ادامه بهترین شیوه‌های انجام واکسیناسیون این بیماری بیان می گردند:

۱- تزریق واکسن

تزریق کردن واکسن به شیوه عضلانی یا زیر جلدی یکی از بهترین روش‌های پیشگیری از بروز تورم کلوآک طیور است. ران، سینه و گردن پرنده قسمت‌های مناسبی جهت تزریق واکسن کلوآک هستند. دقت داشته باشید که سر سوزن سرنگ را بعد از استفاده برای ۴۰۰-۵۰۰ پرنده تعویض کنید.

نوشته های مشابه

۲- اسپری واکسن به کمک مه پاش

برای انجام این کار پرندگان را در یک محیط بسته قرار دهید و با کمک آب‌پاش‌های دستی یا مه پاش ها محلول واکسن را بر روی پرندگان بپاشید.

۳- استفاده از قطره چشم یا بینی

برای انجام این کار قطره مخصوص را در هر دو سوراخ بینی یا چشم‌ طیور بریزید. واکسیناسیون طیور با انجام این روش به زمان زیادی نیاز دارد و باید با دقت بالایی انجام شود.

۴- استفاده از قطره دهانی

در این روش محلول رقیق واکسن را در قسمت حلق پرنده بریزید. در این روش تنها ۵ تا ۶ درصد طیور موجود در سالن واکسینه می شوند.

۵- واکسن را در آب‌خوری‌ پرنده حل کنید

محلول واکسن را در یک مخزن در مقداری مناسبی از آب تمیز و بدون آلودگی حل کنید. بهتر است انواع افزودنی‌های شیمیایی مانند کلر در آب وجود نداشته باشد. همچنین افزودن ۲-۳ گرم شیرخشک به یک لیتر آب باعث بهبود اثربخشی واکسن می‌شود. پرندگان خود را به مدت ۳-۵ ساعت تشنه نگه دارید تا از نوشیدن آب توسط تمام طیور مطمئن شوید‌.

ضدعفونی قفس طیور؛ روشی مطمئن جهت کاهش شیوع تورم کلوآک

ضدعفونی قفس طیور؛ روشی مطمئن جهت کاهش شیوع تورم کلوآک - چیکن دیوایس

جهت پیشگیری از بروز تورم کلوآک طیور، قسمت کف لانه پرندگان را در دوره‌های مشخص ضدعفونی کنید‌. در این صورت عوامل بیماری‌زای موجود در محیط نگهداری طیور از بین می‌روند و احتمال ایجاد بیماری تورم کلوآک کاهش می‌یابد. محلول ضدعفونی که استفاده می‌کنید باید دارای مشخصات زیر باشد:

  • فاقد گازهای سمی باشد و سیستم تنفسی پرنده را با اختلال مواجه نکند.
  • ماندگاری بالایی داشته باشد و حداقل به مدت یک روز لانه پرنده را از وجود عامل بیماری‌زا پاک کند. در این صورت نیازی نیست محیط زندگی طیور را در دفعات بالا ضدعفونی کنید.
  • محلول ضدعفونی ضمن کیفیت بالا، باید هزینه مناسبی نیز داشته باشد. این نکته در مراکز نگهداری پرندگان که به حجم بالایی از ترکیبات ضدعفونی نیاز دارند، اهمیت بالایی دارد.
  • قدرت بالایی داشته باشد و میکروب‌های مضر موجود در لانه پرنده را نابود کند.
  • ترکیبات ضد عفونی را تهیه کنید که به حالت مایع باشند و به خوبی در آب حل شوند. ترکیبات پودری خاصیت انحلال پایینی در آب دارند و جهت ضدعفونی لانه پرندگان توصیه نمی‌شوند.

روش‌هایی برای درمان یا کنترل تورم کلوآک طیور

با انجام برخی اقدامات ساده می‌توانید از شیوع تورم کلوآک طیور جلوگیری کنید. جهت پیشگیری از بروز بیماری تورم کلوآک در طیور ابتدا فاکتورهای تهدید کننده را تشخیص دهید و در مرحله‌ بعدی جهت رفع این عوامل برنامه ریزی کنید. مهم‌ترین مراقبت‌های لازم جهت پیشگیری از بروز تورم کلوآک را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • پرنده بیمار را در میان دیگر پرندگان سالم قرار ندهید.
  • لانه پرندگان را به صورت مرتب ضدعفونی‌ کنید تا میکروب‌های مضر در محیط رشد نکنند.
  • پرنده را در یک محیط آرام و بدون تنش قرار دهید. کاهش استرس پرنده تاثیر مهمی در رفع علائم کلوآک دارد.
  • کیفیت آب نوشیدنی پرنده را به صورت مرتب چک کنید. آب پرنده باید عاری از هرگونه میکروب مضر باشد.
  • رژیم غذایی پرنده را کنترل کنید تا وزن پرنده افزایش نیابد؛ زیرا اضافه وزن یک فاکتور تهدید کننده جهت بروز تورم کلوآک طیور است.
  • جهت استفاده از هرگونه داروی خوراکی یا تزریقی، ابتدا یا یک دامپزشک متخصص مشورت کنید.

معمولا در پرندگان گران قیمت مانند شتر مرغ، برای درمان کلوآک ، پرنده را جراحی می کنند. اما برای سایر طیور معمولا از سوسپانسیون فورازولیدون و وارد کردن آن به مخرج طیور استفاده می گردد.

سخن پایانی

در این پست از چیکن دیوایس بیان گشت که بیماری تورم کلوآک طیور همراه با نشانه‌های مانند کاهش وزن شدید و چسبندگی مقعد پرنده مشاهده می‌شود. ضدعفونی محل زندگی پرنده و انجام واکسیناسیون در دوره‌های زمانی مشخص، احتمال بروز این عارضه را کاهش می‌دهد. جهت درمان بیماری کلوآک در طیور، پیش از هر اقدام خودسرانه به یک دامپزشک با تجربه مراجعه کنید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام من یه مرغ ۳ ساله دارم که تقریبا یک ساله تخم نمیزاره همیشه با دهن باز نفس میکشه و بعضی وقتا خس خس میکنه و عطسه میکنه و ابریزش بینی داره و تف پرت میکنه جدیدا نصف تاجش کبود میشه و وقتی دست میزنم سرده و بعد یه ربع درست میشه ایا مریضی خاصی داره یا لازمه پیش دامپزشک ببرمش یا نه؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله حتما ببریدش دامپزشک
      سرمازدگی، گرمازدگی، پاستورلوز، آنفولانزای فوق حاد باعث سیاه شدن تاج میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس