راه های تشخیص تازه یا کهنه بودن تخم مرغ یا تخم بلدرچین خوراکی

راه های تشخیص تخم مرغ تازه یا کهنه 

تخم مرغ یکی از محصولات اصلی در سبد غذایی انسان است. بیشتر افراد به صورت روزانه از تخم مرغ، تخم بلدرچین و سایر پرندگان برای مصارف خوراکی استفاده میکنند از این رو اطلاع از تازه یا کهنه بودن آن اهمیت ویژه ای دارد.

در این مقاله از چیکن دیوایس، چند روش برای تشخیص کهنه یا تازه بودن تخم مرغ آورده شده است. مطالعه این مقاله، از مصرف تخم مرغ فاسد یا آلوده توسط افراد جلوگیری میکند.

با توجه به اینکه تخم تمامی پرنده ها ساختار یکسانی دارند و همگی دارای زرده ، سفیده ، پوسته و کیسه هوایی می باشند، بنابراین برای تشخیص تازه بودن تخم بلدرچین نیز می توانید از روش های فوق استفاده کنید. هم چنین از این روش ها می توان برای تشخیص تازه بودن تخم سایر پرنده ها نیز استفاده کرد.

روش اول شناسایی تخم مرغ تازه – قرار دادن در داخل آب

تشخیص تخم مرغ تازه یک روزه : برای این منظور تخم مرغ را به آرامی درون ظرف پر از آب قرار دهید. تخم مرغ یک روزه و تازه به صورت کاملا افقی در ته ظرف آب قرار میگیرد.

تشخیص تخم مرغ یک هفته ای : چنانچه تخم مرغ از یک روز تا یک هفته عمر داشته باشد با قرار دادن آن در ظرف آب، به صورت افقی ته نشین شده اما قسمت پهن تخم، به مقدار کمی رو به بالا قرار میگیرد.

تشخیص تخم مرغ دو هفته ای : هنگامی که این تخم مرغ را در داخل آب قرار می دهید به زیر آب می رود اما به صورت مورب قرار می گیرد، طوری که قسمت نوک تیز آن به ته ظرف چسبیده و قسمت پهن آن بالاتر خواهد ماند.

تشخیص تخم مرغ سه هفته ای : این تخم مرغ کاملا به زیر آب فرو میرود، نوک تیز آن به کف ظرف چسبیده و قسمت پهن تخم مرغ بالا می آید، تخم پرنده ای که از زمان تولید آن، سه هفته گذشته باشد به صورت عمودی در کف ظرف قرار میگیرد.

تشخیص تخم مرغ کهنه : اما زمانی که تخم مرغ کهنه را در ظرف آب قرار می دهید در کمال تعجب خواهید دید که بر روی آب شناور می ماند. در فیلم و تصویر زیر حالت های مختلف تخم مرغ تازه و کهنه در ظرف آب نشان داده شده است.

پس از انداختن تخم مرغ در آب، بهتر است آن را در کمتر از یک روز مصرف نمایید، آب به راحتی غشای محافظ دور تخم پرندگان را شسته و باعث افزایش سرعت فساد در آنها میشود.

تشخیص تخم مرغ تازه از کهنه
تشخیص تخم مرغ تازه از کهنه

روش دوم – شکستن تخم مرغ 

تشخیص تازگی و کهنگی تخم مرغ یک روزه : تخم مرغ را درون یک ظرف مسطح بشکنید، در صورتی که زرده و سفیده تخم، کاملا برآمده و شفاف بود، تخم مرغ شما کاملا تازه می باشد. با تکان دادن ظرف، زرده و سفیده کاملا به یکدیگر چسبیده و حالت ارتجاعی دارند و از یکدیگر جدا نمیشوند.

تشخیص تازگی و کهنگی تخم مرغ در یک هفتگی : پس از شکستن تخم مرغ در ظرف، از میزان برآمدگی زرده و سفیده کم شده و بیشتر در ظرف پهن می شوند. زرده کمی حالت آبکی داشته و حالت کروی بودن خود را نسبتا از دست داده است.

تشخیص تازگی و کهنگی تخم مرغ در دو هفتگی : پس از شکستن تخم مرغ، زرده و سفیده در ظرف کاملا پخش شده و زرده سفتی خود را از دست می دهد. با تکان دادن ظرف، غشای اطراف زرده پاره شده و با سفیده مخلوط می گردد. سفیده تخم مرغ حالتی آبکی و کدر دارد.

روش دوم شناسایی تخم مرغ تازه - شکستن تخم مرغ - چیکن دیوایس

روش سوم – شکل و رنگ شالازا

در ساختار کلی تخم مرغ، دو رشته سفید رنگ در دو طرف زرده مشاهده میشود که شالاژ نام دارند. بر خلاف تصور بسیاری از افراد این رشته ها نطفه تخم نبوده و تنها وظیفه نگه داشتن زرده در مرکز سفیده را بر عهده دارند.

در تخم مرغ تازه این رشته سفید رنگ بوده و بزرگ تر است، هر چه تخم کهنه تر باشد این رشته کمرنگ تر شده و یا کلا مشاهده نمیشود.

روش چهارم – بررسی صدا

زمانی که شما یک تخم مرغ را تکان می دهید، اگر صدای خاصی شنیده نشود می توان گفت که تخم مرغ سالم و تازه است. اما در صورت شنیدن صدای تق تق می توان گفت که تخم مرغ فاسد است و باید دور انداخته شود. صدای ایجاد شده به دلیل بزرگ شدن کیسه هوایی رخ می دهد. حجم این کیسه به دلیل تولید دی اکسید کربن و از دست دادن رطوبت تخم افزایش می یابد.

روش پنجم – بررسی پوسته تخم مرغ

با کهنگی یا افزایش سن  تخم مرغ  به تدریج در  فلورسانس پوسته آن تغییراتی بوجود می آید و که گاهی منجر به راه راه شدن یا چند رنگ شدن پوسته می شود. در صورت وجود سوراخ و یا لکه های خونی بر روی تخم مرغ می توان به فساد آن شک کرد.

همچنین تخم مرغ هایی با پوسته نرم خیلی سریع فاسد می شوند، پوسته تخم مرغ، تنها مانع ورود میکروب و آلودگی به درون آن است. وجود ترک و شکستگی بر روی پوسته، خبر از آلودگی محتوای درون تخم مرغ را میدهد. بهتر است از خریدن تخم پرندگان که دارای این نشانه ها هستند خودداری کنید.

روش ششم – چرخاندن تخم مرغ

یکی دیگر از راه های تشخیص تخم مرغ تازه از کهنه، چرخاندن آن بر روی سطح صاف است. در صورتی که تخم مرغ به راحتی و سریع بچرخد، تازه بوده و مصرف آن منع ندارد. چنانچه تخم مرغ به سختی چرخید و یا به یک سمت منحرف شد، کیسه هوای آب بزرگ شده و برای خوردن مناسب نمیباشد.

خطرات خوردن تخم مرغ کهنه و فاسد

یکی از شایع ترین مشکلات مصرف تخم مرغ کهنه، بروز مسمومیت های غذایی و مشکلات گوارشی می باشد. از جدی ترین خطرات در این زمینه، ابتلا به بیماری سالمونلا است. این بیماره در پوسته، زرده و سفیده تخم مرغ یافت می شود و با گذشت زمان، امکان آلوده شدن تخم مرغ به این بیماری افزایش می یابد. نگهداری تخم مرغ در دمای بالای ۷ درجه، احتمال آلوده شدن آن را افزایش می دهد.

حتما قبل از مصرف تخم مرغ آن را در ظرف دیگری شکسته و در صورت وجود بو یا رنگ غیر طبیعی از مصرف آن خودداری کنید.

لزوم تشخیص تخم مرغ تازه از کهنه قبل از جوجه کشی یا مصرف - جیکن دیوایس

علت وجود لکه های خونی در تخم مرغ

گاه با شکستن تخم مرغ، شما با لکه های خون روی زرده یا سفیده ان مواجه می شوید. بسیاری از افراد گمان می کنند این لکه ها نشانه فساد یا کهنه بودن تخم مرغ است اما لکه خونی هیچ ارتباطی با فاسد بودن تخم ها ندارد.

این لکه ها به دلیل پاره شدن رگ خونی در زرده، کمبود ویتامین A در جیره غذایی مرغ و یا پاره شدن عروق خونی در دیواره تخم بر، ایجاد میشود، شما می توانید با برداشتن این لکه خون، تخم مرغ را با خیال راحت مصرف کنید.

اهمیت تازه یا کهنه بودن تخم ها در جوجه کشی

اگر قصد جوجه کشی از تخم نطفه دار پرنده ها با دستگاه جوجه کشی خانگی یا صنعتی را داشته باشید، حتما باید از کهنه یا تازه بودن آنها خبر داشته باشید. چرا که تخم های کهنه به جوجه تبدیل نمی شوند و صرفا هدر دادن وقت و هزینه است.

دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک 48 تایی
دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک ۴۸ تایی
» قابل استفاده برای جوجه کشی از پرندگان اهلی و خانگی
» دارای ظرف آب اضطراری و دریچه ی تنظیم هوا
» امکان شستشو و ضدعفونی آسان دستگاه
قیمت : ۵,۴۵۰,۰۰۰ تومان

برای تشخیص تازه یا کهنه بودن تخم نطفه دار می توانید آنها را جلوی نور قرار داده و از طریق مشاهده کیسه هوایی به تازه یا کهنه بودن آنها پی ببرید. تخم های کهنه کیسه هوایی بزرگی دارند به همین دلیل روی آب می مانند.

جمع بندی

مصرف مواد غذایی تازه و سالم، ارتباط مستقیمی با سلامت انسان دارد از این رو، این مقاله از چیکن دیوایس به بررسی راه های تشخیص تازه بودن تخم مرغ پرداخته است. ظاهر زرده و سفیده، شکل پوسته و نحوه فرو رفتن تخم مرغ در آب میتواند نشانه های خوبی برای تشخیص کهنه یا تازه بودن آن باشد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس