تولید جوجه در خانه با دستگاه جوجه کشی

تولید جوجه در خانه با دستگاه جوجه کشی

تولید جوجه در خانه با دستگاه جوجه کشی : وقتی  به نگهداری  مرغ بپردازید  احتمالا یک سوال در ذهن تان  خطور می کند : آیا می توان در خانه به پرورش جوجه پرداخت ؟ ایده داشتن یک مرغ کرچ پف کرده جدید بسیار اغوا کننده و فریبا است . به زودی در صدد آن خواهید بود که به طور  جدی به دنبال یک خروس باشید ، دستگاه جوجه کشی  بخرید و تعدادی تخم نطفه دار  جمع آوری کنید .

 

خرید دستگاه جوجه کشی

خرید دستگاه جوجه کشی برای جوجه کشی از تخم نطفه دار

چرا تخم نطفه دار ؟

برای بدست آوردن  تخم مرغ نطفه دار لازم است . خروسی در گله وجود داشته باشد . تا اینجا مشکلی نیست ولی آیا خروس مورد استفاده می تواند این وظیفه را به طور کامل به عهده بگیرد.

به همین دلیل در این زمینه به صحبت با دیگران بپردازید  و این کار البته مقداری زمان می برد . زمانی که مرغ ها در سن حدود ۲۰ هفتگی  به تخم آمدند خروس ها نیز  در همان سن به بلوغ می رسند.

ولی به اندازه ای بالغ نیستند که بتوانند بررای تعدادی مرغ اسپرم کافی تولید کنند . باید اندکی بگذرد تا  خروس ها این توان را بیابند . خروس البته حیوان پر سر و صدایی است و معمولا در شرایط حومه  شهر خیلی مورد علاقه دیگران نیست .

اگر تمایل داشتید که از یک مرغ  کرچ استفاده کنید  تا روی تخم ها بخوابد  لازم است یک قفس جداگانه برای او و جوجه  هایش فراهم  کنید که  احتیاج به فضای بیشتری  در محیط اطراف  خانه دارد .می دانیم که ۲۱ روز طول  می کشد تا جوجه ها  از تخم بیرون آیند . از طرفی لازم است  مرغ به مدت ۵ روز  یا بیشتر به نگهداری  جوجه هایش بپردازد .

در نتیجه مجموع  روی تخم  خوابیدن و جدا شدن مرغ از جوجه ها حدود یک ماه طول می کشد .به همین دلیل چه بسا بهتر باشد  که به دنبال یک انکوباتور باشیم و تخم های مورد نیاز برای جوجه کشی را از مرغداری های اطراف بخریم .

 

جوجه خارج شده از تخم نطفه دار

جوجه خارج شده از تخم نطفه دار

کرچ شدن مرغ

تغییرات هورمونی موجب متوقف شدن تخم گذاری  مرغ شده و مرغ  تصمیم می گیرد بخوابد . مرغ کرچ همواره در یک  جا می خوابد تنها روزی یک بار بیرون می آید تا غذا و آب بخورد و فضولات خود را دفع کند . وقتی نزدیک او می شوید  شروع به قد قد می کند  و اگر نزدیک تر بروید  نوکتان خواهد زد .

مرغ کرچ روند تخم گذاری خود را  متوقف می سازد  ولی در آشیانه خود تعدادی تخم وجود دارد که یا خود جمع آوری کرده و یا از آنها  حفاظت می کند . می توانید تعدادی تخم نطفه دار از آشیانه های دیگر زیر او بگذارید تا به خوابیدن روی آنها پرداخته و تخم ها را گرم کرده و بچرخاند . چرخاندن تخم  مرحله مهمی است  زیرا تخم ها نه  تنها احتیاج به  حرارت دارند بلکه غشا های داخلی  تخم مرغ نباید  به پوسته تخم بچسبد .

اگر بچسبد دیگر تخم مرغ به جوجه تبدیل نخواهد شد . مرغ کرچ هر تخمی را از  جمله تخم بانتام  ، اردک  و غاز را می پذیرد  و از آنها محافظت می کند  ولی وقتی از  تخم بیرون آمدند  ممکن است دیگر  به انها توجهی نداشته باشد .

تخم های نطفه دار در صورتی که  دمای محل نگهداری آنها خیلی سرد نباشد به مدت دو هفته سالم باقی می مانند . مرغ کرچ زمانی به خوابیدن  روی تخم ها  می پردازد که  تعدادی تخم در کنار یکدیگر  جمع شده باشند.

مراقبت او زمانی شروع می شود  که تعداد ۱۰ تا ۱۲  تخم در آشیانه  وجود داشته باشد. وقتی دمای اطراف تخم ها  به دمای خون و یا نزدیک آن می رسد  شروع به رشد می کنند  گو اینکه تمامی آنها  در یک روز  گذاشته شده اند . در نتیجه مجموعه جوجه هایی  از این تخم ها بیرون می آیند  کمابیش در  ک روز متولد می شوند .

مرغ کرچ معمولا پرهای زیر شکم  خود را از  دست می دهند  تا گرمای بیشتری  به تخم ها میرسد .همچنین مرغ کرچ  قد قد های عمیق  و مکرری می کند که در مقایسه با  قدقدهای معمولی او کاملا متفاوت است .

 

مزغ کرچ

مرغ کرچ شده

جلوگیری از کرچ شدن مرغ

مرغ های هیبرید به خوبی کرچ نمی شوند و اگر بشوند اولا  در دوره های  دوم و سوم  تخم گذاری خود  کرچ می شوند  و ثانیا  کرچی آنها  پایداری لازم را ندارند  که بتوانند تا انتها آن را ادامه دهند . اگر تخم ها سرد شوند  جنین جوجه ها  خواهد مرد . اگر نخواستید مرغتان کرچ شود باید او را از محلی که  برای خوابیدن انتخاب کرده است بردارید  و نگذارید نزدیک آشیانه تخم گذاری برود . چیزی حدود دو هفته طول می کشد  مرغ کرچ به حالتت  طبیعی خود برگردد. اگر روش بالا جواب نداد  او را در قفسی  با کف سیمی قرار دهید  به طوری که تهویه  کاملا خوبی داشته باشد . یک مقدار باد سرد کافی است تا هر مرغی را که به دلیل کرچ شدن از تخم می رود دوباره به تخم  بازگرداند .

 

برای مرغ کرچ چه کنیم

حال تصمیم داریم مرغ را کرچ کنیم . برای  این منظور می توان با قرار دادن تخم های  مصنوعی از قبیل  توپ گلف  و امثال آن  در آشیانه مرغ  اورا تحریک کنیم . در صورتی که نژاد مناسبی  از مرغ را در اختیار دارید  مرغ شروع به کرچ شدن می کند . فرایند کرچ شدن و ادامه آن  تا خروج جوجه ها از تخم  فرایندی طولانی است  و به مدت یک ماه طول می کشد  که کاری سخت و عذاب آور است . بنابر این تا می توانید  محل مناسبی برای او فراهم سازید  و قبل از کرچ شدن  او  را در معرض کرم کش  و پودر های مبارزه با شپش  قرار دهید  تا بتواند این دوره را  با راحتی  و سلامت طی کند.

اکنون احتیاج به یک جعبه یا قفس  مخصوص جوجه کشی داریم  که شامل یک آشیانه  تخم و یک محوطه  گردشگاه کوچک  برای جوجه ها است . لازم است به نوعی مسئله آب و دان  مرغ و جوجه ها را تدارک کنید .محل استقرار قفس جوجه کشی  مرغ کرچ دور از  منطقه آشیانه های  تخم گذاری باشد .توجه کنید که مرغ بتواند هر سه کار  را به خوبی انجام دهد . این کار مجموعا ۲۰  دقیقه طول می کشد . سعی کنید فضولات مرغ کرچ را  از محوطه خارج کنید زیرا بوی بسیار بدی می دهد و ممکن است  موجب جلب توجه شکارچیان شود .مزرغ همواره به آب دسترسی داشته باشد  و مقدار اندکی غذا در  کنار او باشد . او همچنین احتیاج  به  مقدار سنگیره دارد . مرغ کرچ چندان  جلب مصرف  مواد ته سفره  فعالیت هایی طبیعی  مرغ و امثال آن  نمی شود  زیرا متابولیسم  او در جهت   نگهداری از تخم ها  تغییر یافته  است .همچنین لازم است  جعبه جوجه کشی  را دور از  دیگر مرغ ها قرار دهید  تا موجب جلب توجه انها نشود .

 

خروج جوجه ها از تخم

از روز خواباندن تخم ها تا زمان خروج جوجه ها از تخم ۲۱ روز طول می کشد . بنابر این  یک تقویم داشته باشید تا اگر روزی  در بیرون خانه بودید  بتوانید  به موقع خروج از تخم  آنها را مدیریت کنید .ابتدا صدای خاصی از  درون تخم می شنوید . این صدا شما را  می آگاهاند  که جوجه ها در مرحله  خروج از تخم هستند . وقتی اولین جوجه بیرون امد   دیری نمی پاید  که تمامی انها  از تخم بیرون می آیند .

ممکن است لازم باشد  به مرغ فرصت داده شود  تا استراحتی بکند  و لذا از جوجه ها  جدا شود . توجه داشته باشید که وقتی  او را از جوجه ها  جدا می کنید  نهایت  دقت را به عمل آورید . وقتی  مرغ دور از جوجه ها است  پوسته های شکسته را  دور  کنید ولی توجه داشته باشید  که هیچ کمکی   به جوجه نکنید  که از تخم بیرون آیند.  او خود به راحتی  از پس این کار بر می آید . شما  فقط به خروج آن  توجه کنید . موقع نظاره خروج از تخم  جوجه ها و پیشرفت کار انها  سر و صدا راه نیندازید  و جوجه ها را در محل سردی نگذارید. پس از چند ساعت  اغلب جوجه ها از تخم  بیرون می آیند .از دست زدن به جوجه هایی که از تخم  بیرون آمده   و پرسه می زنند  خودداری کنید و وقتی برایتان  محرز شد  که دیگر جوجه ای  از تخم بیرون نمی آید باقی مانده  تخمها را بیرون بریزید .

 

خروج جوجه از تخم

خروج جوجه ها از تخم

اجازه دهید تا جوجه ها خشک شوند  وحالت پف کرده به خود  بگیرند . این مرحله زیاد طولانی نیست . بقایای  تخم مرغ  که جذب بدن  آنها می شود  به مدت سه روز  برای آنها بس است . بنابر این اگر جوجه ها چیزی نخوردند نگران نباشید.

جوجه ها را حداقل تا حدود یک هفتگی در محوطه گردشگاه  قفس جوجه کشی و در کنار مادرشان نگه دارید. دان کرامبل شده و بستر روشن و مناسب برای آنها فراهم  سازید . من از خاک اره استفاده می کنم . لازم نیست  خاک اره خیلی  عمیق باشد . دو یا سه سانتی متر  عمق خاک اره  کافی است  و اصلا  لازم نیست بیش از  چهار سانتی متر  باشد . البته بهتر است جوجه ها  دو روز اول  زندگی را روی  یک برگه  روزنامه نگهداری  شوند ولی قبل از کامل شدن  سه روز آنها   مواد بستر و خاک اره را بریزید . من وقتی در داخل قفس کار می کنم  با استفاده از یک  تخته چوبی  جوجه ها را در کنار  مادرشان محصور میکنم .

به زودی مرغ به جوجه ها می آموزد  که چگونه غذا بخورزند  . مرغ حرارت مورد نیاز جوجه ها را فراهم می سازد  و تنها چیزی که لازم دارند  آب است . شاید داستان ها و نقل قول های زیادی از این وآن شنیده اید   که جوجه هایشان  در آب غرق شده اند. مطمئن شوید که  یک آبخوریی مناسب  برای جوجه ها فراهم سازید . توصیه می شود برای خرید آبخوری مناسب و مشاوره به قسمت تماس با ما مراجعه کنید .

هر روز غروب که  مرغ مادر و جوجه ها زندگی را تعطیل می کنند  شما همان وظایفی  را که در مورد مرغ های بالغ دارید در مورد  آنها نیز بکار ببرید . در راس تمامی وظایف  این است که حد المقدور  محل نگهداری جوجه ها را  خشک و دور از  باد و کوران هوا  نگه دارید . به همین دلیل است  که استفاده از یک سالن  یا اطاقک  سر پوشیده برای  قرار دادن  قفس جوجه کشی  از اهمیت زیادی برخوردار  است و جوجه ها بعد از خروج  از تخم  به راحتی می توانند کف فضای موجود در اطراف خود را به راحتی  گشت بزنند .

در هفته های بعد  جوجه ها به سرعت رشد می کنند . تا سه هفته جوجه ها  در فضای متعلق به جوجه ها  و در کنار  مادر خود به سر می برند و لذا  فضای زیادی دارند  که در آن به دویدن بپردازند .

کلمات مرتبط :

تولید جوجه از تخم،تولید جوجه از تخم نطفه دار،مرغ کرچ،تخم نطفه دار جوجه کشی،جوجه کشی در خانه،تخم مرغ نطفه دار،جوجه کشی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋