با نقش مهم رطوبت در افزایش راندمان جوجه کشی آشنا شوید

رطوبت پس از دما، دومین عامل مهم و تعیین کننده در موفقیت جوجه کشی است. رطوبت در تمامی مراحل جوجه کشی از قبیل، نگهداری تخم نطفه دار، شروع جوجه کشی و انتقال جوجه ها به بستر مهم است و باید به شکل مناسبی تنظیم شود. 

دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک 48 تایی
دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک ۴۸ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از پرندگان محلی و زینتی
» قابل اتصال مستقیم به باتری ۱۲ ولت
» دارای سیستم روزشمار جوجه کشی
قیمت : ۵,۴۵۰,۰۰۰ تومان

در این مقاله آموزشی از وب سایت چیکن دیوایس به اهمیت و نقش رطوبت در کلیه مراحل جوجه کشی پرداخته شده است. در صورتی که می خواهید به یک پرورش دهنده حرفه ای (چه طیور بومی و چه طور زینتی) تبدیل شوید، حتما این مقاله آموزشی را مطالعه بفرمایید. 

ویدیوی بررسی اهمیت رطوبت در جوجه کشی و مراحل قبل و بعد از آن 

در این ویدیوی آموزشی کوتاه، کارشناسان مجموعه به بررسی اهمیت رطوبت در کلیه فرایندهای جوجه کشی پرداخته است. 

اهمیت رطوبت در مرحله انبار و نگهداری تخم نطفه دار 

رطوبت نه تنها در زمان شروع جوجه کشی مهم است، بلکه در زمان نگهداری تخم نیز باید به شکل مناسبی تامین شود تا از تبخیر بیش از حد آب داخل تخم جلوگیری کرده و نطفه زنده بماند. معمولا تخم های نطفه دار در دمای ۱۵ الی ۱۸ درجه سانتی گراد و در محدوده رطوبتی ۵۰ الی ۶۰ درصد نگهداری می شوند.

جهت تامین رطوبت می توانید از رطوبت سازهای التراسونیک استفاده کنید، هم چنین استفاده از یک رطوبت سنج دیجیتال یا آنالوگ جهت اطلاع از میزان رطوبت محیط الزامی است. 

اهمیت رطوبت در دوران ستر 

تمامی دستگاه های جوجه کشی اعم از دست ساز و حرفه ای، خانگی یا صنعتی، خارجی یا ایرانی، تمام ستر یا ستر و هچر همزمان و… برای جوجه کشی موفق و با راندمان بالا نیاز به رطوبت استاندارد دارند که به شکل های مختلفی تامین می شوند. 

برخی از دستگاه ها با ظرف آب تامین رطوبت می شوند، برخی دارای رطوبت ساز التراسونیک و یا بخار ساز گرم هستند و برخی نیز مانند دستگاه های جوجه کشی درنا دارای رطوبت ساز داخلی و اختصاصی هستند که رطوبت را به شکل حرفه ای و دقیق تامین می کند. 

نحوه تامین رطوبت برای تخم های نطفه دار تازه 

اگر از تخم نطفه دار تازه برای جوجه کشی استفاده می کنید و از تازه بودن آنها نیز مطمئن هستید، می توانید رطوبت را بین ۴۵ الی ۵۵ درصد تنظیم کنید. در واقع تخم های تازه، آب داخلی زیادی دارند که باید از دست داده شود تا فضای کافی برای رشد جوجه به وجود بیاید. با تنظیم کردن رطوبت در سطح پایین تر به تبخیر بهتر آب داخل تخم ها کمک می کنیم. 

تخم هایی که کیسه هوایی کوچکی دارند، تازه هستند و باید رطوبت پایینی را برای آنها در نظر بگیریم.

نحوه تامین رطوبت مناسب برای تخم های نطفه دار کهنه 

اگر تخم های نطفه دار را از فرد دیگری تهیه کرده اید و از تازه یا کهنه بودن آن اطلاع ندارید، می توانید از محدوده رطوبتی ۶۰ الی ۷۰ درصد استفاده کنید. هم چنین با نوربینی و مشاهده قسمت پهن تخم می توانید کیسه هوایی را در آن مشاهده کنید. در صورت بزرگ بودن کیسه هوایی، یعنی تخم  کهنه بوده و باید رطوبت بالایی برای آن تنظیم شود. 

تخم های نطفه دار کهنه، آب زیادی از دست داده اند و با بالا بردن رطوبت در طول فرایند جوجه کشی، مانع از تبخیر بیش از حد آب داخل تخم شده و به رشد جنین و هچ موفق آن کمک می کنیم. 

چگونه با وزن کردن تخم ها، بهترین رطوبت را برای آنها تنظیم کنیم؟ 

در مقاله ای جداگانه تحت عنوان اهمیت اندازه گیری وزن تخم های نطفه دار به نحوه تنظیم رطوبت دستگاه جوجه کشی به کمک وزن کردن تخم ها پرداخته ایم. هم چنین به صورت خلاصه وار، در این نوشته به نحوه تنظیم رطوبت با وزن کردن تخم ها می پردازیم : 

در ابتدای جوجه کشی و قبل از شروع جوجه کشی، تمامی تخم ها را وزن کنید. جوجه کشی را شروع کنید و دما و رطوبت مورد نظر را روی تخم ها تنظیم کنید. با گذشت ۵ روز از فرایند جوجه کشی، تمامی تخم ها را مجددا وزن کنید. 

تخم ها پس از گذشت ۵ روز باید سه درصد از وزن خود را از دست داده باشند، اگر بیشتر از ۳ درصد وزن از دست داده باشند، یعنی رطوبت پایین بوده و آب زیادی از داخل تخم تبخیر شده و این یعنی باید رطوبت دستگاه را زیاد کنید.

اگر کمتر از ۳ درصد وزن از دست داده باشند، یعنی رطوبت بالا بوده و تخم ها به اندازه لازم رطوبت از دست نداده اند. برای ادامه جوجه کشی و موفقیت در آن، بهتر است که رطوبت را کمی پایین بیاورید. 

اگر رطوبت خیلی زیاد باشد جوجه توانایی استفاده از تمامی مواد مغذی داخل تخم را نخواهد داشت و به علت کوچک ماندن کیسه هوایی، اکسیژن کافی برای تولد و هچ دریافت نخواهد کرد. بنابراین یا تلف خواهند شد یا ناقص و فلج متولد می شوند. 
اما اگر رطوبت بیش از اندازه کم باشد نیز کیسه هوایی خیلی بزرگ شده و فضای کوچکی برای رشد جوجه خواهد ماند، همچنین خود جوجه آب زیادی را از دست داده و سبب دهیدراته شدن بدن و مرگ آن داخل تخم خواهد شد.

بررسی نقش مهم رطوبت در دوران هچر 

رطوبت در دوران هچر نیز مهم بوده و کم بودن آن سبب سفت ماندن پوسته تخم شده و جوجه توانایی شکستن آن و هچ موفق را نخواهد داشت. بنابراین ضمن اینکه باید رطوبت را در دوران هچر بین ۷۰ الی ۷۵ درصد تنظیم کنید. از باز و بسته کردن مداوم درب دستگاه خودداری کنید تا دستگاه رطوبت زیادی از دست ندهد. 

نقش مهم رطوبت هنگام انتقال جوجه ها به بستر 

حتی پس از جوجه کشی و انتقال جوجه ها به بستر هم باید به رطوبت محیط توجه کرد، در صورت کم بودن رطوبت محیطی احتمال دهیدراته شدن بدن جوجه ها و تلفات آنها در اثر کمبود آب بدن وجود دارد. بنابراین بهتر است رطوبت بستر جوجه ها را بین ۵۰ الی ۶۰ درصد حفظ کنید، برای این کار می توانید از رطوبت سازهای التراسونیک استفاده کنید. هم چنین قرار دادن آب آشامیدنی سالم و ولرم در اختیار جوجه ها ضروری است.

نتیجه کلی مقاله 

در این نوشته به نقش مهم رطوبت در کلیه فرایندهای قبل، حین و بعد از جوجه کشی پرداخته شد و به نکات مهمی جهت حفظ رطوبت در اتاق انبار تخم ها، تنظیم رطوبت دستگاه جوجه کشی در دوران ستر و هچر و فراهم کردن رطوبت مناسب در بستر جوجه های یک روزه اشاره شد. در صورت وجود هرگونه سوال یا پیشنهاد، از طریق دیدگاه های همین صفحه با ما در میان بگذارید. 

نوشته های مشابه

‫۱۶ دیدگاه ها

  1. سلام من یادم رفته بود به رطوبت دستگاه توجه کنم ۲ روز اول جوجه کشی رطوبت صفر بوده به نظر شما تخم مرغ ها خراب شدند اما الان درست رطوبت ۶۰ است

  2. سلام خسته نباشید
    من ایزی باتور ۶ رو خریداری کردم
    رطوبت رو ۶۰درصد تنظیم کردم ولی بین ۵۷تا۶۸ در نوسانه ، مشکلی نیست انشالله
    سوال دوم اینکه ۳روز آخر که باید منتظر بیرون اومدن جوجه ها باشم تلق دودی دستگاه مانع از دیده شدن داخل دستگاه راهکاری وجود داره یا باید حتما درب دستگاه برداشته بشه
    خیلی ممنون

    1. سلام عزیز دل
      محیط در تغییر این مورد خیلی مهمه
      رطوبت و دمای محیط رو تنظیم کن
      دستگاه رو جایی نزار که زود به زود دربی باز بشه و هوای خنک یا گرم وارد محل نگهداری دستگاه بشه
      مثلا نزدیک درب ورودی داخل ساختمان نزار
      خیر این مورد کاملا مهندسی شده ساخته شده تا اسیبی به تخم های داخل دستگاه نخوره

  3. سلام و خسته نباشید خدمت گروه اسکندری
    من يک دستگاه جوجه کشی ۱۰۰۸ از شرکت شما خریدم و الان تعداد کمی تخم بوقلمون گذاشتم الان روز ۱۰ هستش دیشب من یادم شد که آب دستگاه رو چک کنم و فکر کنم دستگاه یه ۸ ساعتی بدون رطوبت باشه میخواستم بدونم امیدی به باز شدن تخم ها هست یا خیر

    1. سلام دوست عزیز
      باید توجه کافی به این موضوع میکردی
      از اونجایی که نمیدونم چند درصد رطوبتت کاهش پیدا کرده نمیتونم قطعی بگم
      باید صبر کنی ولی تو راندمانت قطعا تاثیر خواهد گذاشت

  4. سلام
    من ایزی باتور ۶ دارم رطوبتو گذاشتم رو ۵۷ وقتی یه بار پمپش آب میکشه تا ۶۹ میره مشکل نداره؟

    1. سلام دوست عزیز
      پمپ و دستگاه باید همسطح باشن اگر پمپ رو روی دستگاه گذاشتی و یا اینکه طریقه قرارگیریشون به طوری هست که پمپ در سطحی بالاتر از دستگاه قرار داره این اتفاق میفته مربوطه به سرازیر شدن آب داخل شلنگ
      یکیم اندازه پد مهمه عرضش باید ۵ الی ۶ سانت باشه بیشتر از این میزان بود باید کوتاه کنی
      البته در ابتدای کار رطوبت ۶۹ درصد طبیعی هست و به مرور کاهش پیدا میکنه اما نه اگه به صورت مداوم به این شکل هست باید ابتدا این موارد رو بررسی کنی حل نشد با خدمات پس از فروش تماس بگیری

  5. سلام خسته نباشید اگر رطوبت در دستگاه جوجه کشی
    در دوران ستر ۴۰ تا ۴۵ درصد باشد مشکلی پیش میاد
    چون الان متوجه شدم که رطوبت باید ۶۰ درصد باشد

    1. سلام دوست عزیز
      چاره ای نیست باید صبر کنی ببینی مشکلی پیش اومده یا نه

  6. سلام وقتتون بخیر
    من یه دستگاه درست کردم همه چیش اوکیه فقط رطوبتش ۶۵ درصده
    آیا مشکلی برای تخم ها به وجود نمیاد؟

  7. درود بر شما
    ممنون از ارائه اطلاعات جامع و کاربردیتون . من یکسری جوجه کشی کردم ۸۰درصد از جوجه ها هچ شدن ولی از هفته اول به بعد شروع کردن به بی‌حال شدن و مردن هر چی بررسی کردم اعم از گرما و غذا و موارد دیگه که برای چی بوده متوجه نشدم . ممکنه برای رطوبت بوده باشه ؟

    1. سلام
      لامپ مادر مصنوعی داشتی ؟ گرما به تنهایی کافی نیست لامپ مادرمصنوعی ضدعفونی میکنه پرنده رو و گرمایی که داره متمرکز هست

  8. ببخشد من یک لامپ ۱۰۰ وات دارم برای جوجه کشی میشه من اونوه توی کارتن بزارم جوجه ها سالم بیرون میان

    1. باید همه موارد رو رعایت کنی فقط با یدونه لامپ که نمیشه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس