راهنمای جوجه کشی از کبک ؛ آموزش قدم به قدم

آموزش مرحله به مرحله نحوه جوجه کشی از کبک

جوجه کشی از کبک نیز مانند سایر ماکیان و پرنده های اهلی به دو روش طبیعی و مصنوعی امکان پذیر است. با اینکه کبک یک پرنده خانگی و اهلی نیست اما به دلیل خواص زیاد و طعم لذیذی که در گوشت و تخم خود دارد، مورد توجه پرورش دهنده های زیادی قرار گرفته است. به دلیل حساسیت های موجود در جوجه کشی از تخم کبک ، در این نوشته سعی داریم شما را برای جوجه کشی بهتر از کبک راهنمایی کنیم و نکات لازم و مهم در این زمینه را به شما پرورش دهنده عزیز گوشزد کنیم با ادامه چیکن دیوایس همراه باشید.

دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک 48 تایی
دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک ۴۸ تایی
» امکان جوجه کشی از تخم کبک با راندمان بالا
» برخورداری از قابلیت انتخاب پرنده
» به همراه آموزش رایگان جوجه کشی
قیمت : ۵,۴۵۰,۰۰۰ تومان

خلاصه ای بر پرورش کبک

گوشت و تخم کبک طرفداران زیادی دارد اما تعداد کسانی که این پرنده ها را پرورش می دهند کم است، بنابراین یک فرصت عالی برای شروع یک کسب و کار سود ده است. کبک ها در سن ۷ ماهگی به سن بلوغ می رسند و تخم گذاری خود را شروع میکنند، آنها در فصل گرما به خوبی تخم گذاری می کنند و تا سه سال هم می توانند تولید تخم کنند. 

کبک ها در مقابل سرما ، گرما و بیماری ها مقاومت زیادی دارند و بر خلاف سایر ماکیان تلفات بسیار کمی خواهد داشت. اما جوجه ها بدن ضعیفی دارند و باید حتما تحت شرایط مراقبتی خوب پرورش داده شوند. 

در صورتی که قصد پرورش کبک گوشتی دارید، می توانید با استفاده از دستگاه جوجه کشی از آنها جوجه کشی کنید و در سنین ۴ الی ۵ ماهگی به بازار فروش عرضه کنید.

خلاصه ای بر پرورش کبککبک ها به شرایط آب و هوایی مختلف واکنش کمتری نشان می دهند و تقریبا در هر منطقه ای قابل پرورش است، اما رعایت بهداشت در بستر و حفظ تعادل دمایی و استفاده از مواد غذایی سالم و تازه در افزایش سلامت و طول عمر پرنده ها تاثیر گذار است. 

جهت شروع به کار پرورش کبک حتما باید فضای مناسبی را در اختیار داشته باشید، دسترسی به آب و برق شهری وجود داشته باشد. به دور از سر و صداهای زیاد و ترسناک مانند حیوانات وحشی، سگ و کارخانه ها باشد و مکان مورد نظر باید دارای سیستم گرمایشی و تهویه مناسب است. جهت مطالعه بیشتر می توانید به مقاله پرورش کبک مراجعه کنید. 

استفاده از جوجه کشی طبیعی 

در صورتی که از روش جوجه کشی طبیعی می خواهید اقدام به تولید جوجه یک روزه کبک بکنید، نیازی به خرید دستگاه جوجه کشی و آماده سازی مکان نیست. شما باید در تغذیه کبک ها دقت لازم را به عمل آورید تا تخم هایی سالم و نطفه دار تولید کنند و با فراهم کردن لانه ای گرم در مکانی خلوت و آرام و با نور کم ، کبک ماده را ترغیب به تخم گذاری و خوابیدن بر روی تخم ها بکنید، این روش به مرور زمان و با افزایش تجربه شما با راندمان بهتری صورت خواهد گرفت. هدف اصلی این نوشته آموزش جوجه کشی از کبک به روش مصنوعی یعنی با استفاده از ماشین جوجه کشی است.

شرایط لازم برای شروع جوجه کشی مصنوعی از کبک

اولین قدم در شروع کار پرورش کبک ، جوجه کشی از تخم نطفه دار این پرنده است. فارغ از اینکه کار خود را با خرید کبک بالغ و یا تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی شروع کرده باشید، در آینده جهت توسعه گله خود نیاز به جوجه کشی از تخم این پرنده خواهید داشت. بنابراین ناگزیر به یادگیری نکات و تکنیک های جوجه کشی از کبک خواهید بود که در این نوشته به آنها پرداخته خواهد شد. 

جهت شروع جوجه کشی از کبک به یک دستگاه جوجه کشی استاندارد و مناسب ، تعدادی تخم نطفه دار کبک و مکان مناسب این کار نیاز خواهید داشت. در خرید و آماده سازی هر کدام از آنها باید دقت لازم را به عمل آورید چرا که هر کدام از آنها کاملا مهم بوده و تاثیر بسیار زیادی در موفقیت جوجه کشی از تخم کبک خواهد داشت. در ادامه هر کدام از آنها توضیح داده خواهد شد. 

دستگاه جوجه کشی مناسب جوجه کشی از تخم نطفه دار کبک

هر دستگاهی مناسب جوجه کشی از تخم کبک نیست، اگر از دستگاه های جوجه کشی دارای شانه های مخصوص استفاده می کنند باید از شانه مخصوص تخم کبک بکارگیری کنید تا تخم ها به بهترین شکل ممکن در داخل آن جای شود و در طی دوره جوجه کشی از آن نیفتد.

اما بهتر است از دستگاه های جوجه کشی دارای شانه همه کاره استفاده کنید تا به راحتی بتوانید از پرنده های مختلف جوجه کشی کنید و نیاز به تعویض شانه و خرید شانه های اضافی نباشد. هم چنین در شانه های همه کاره تخم ها از سبد نمی افتند و در دوره هچر نیز نیازی به انتقال تک تک تخم ها از شانه به سبد هچ نیست. 

نکته دوم دقت در بدنه دستگاه جوجه کشی است، دستگاه هایی که بدنه فلزی دارند گرما را به سرعت به محیط منتقل می کنند و طبیعتا میزان مصرف برق دستگاه را افزایش داده و هزینه های زیادی را برای فرد پرورش دهنده به دنبال خواهد داشت. دستگاه های بدنه pvc تا حدود زیادی گرما را در داخل کابین دستگاه حفظ کرده و نقش عایق را دارد. 

نکته سوم و بسیار مهم در انتخاب دستگاه جوجه کشی ، توجه به سنسور آن است. دستگاه های جوجه کشی دارای سنسور های مختلفی هستند اما اینکه کدام سنسور مناسب است، نیاز به کمی مطالعه دارد. در این نوشته به صورت خلاصه و مفید بهترین سنسور جوجه کشی موجود در بازار را به صورت ساده و مفید معرفی خواهیم کرد تا با قبل از خرید آگاهی کامل از سنسورهای دستگاه داشته باشید. 

معمولا از سنسورهای مختلفی مانند ntc، lm35، sht، hs و… استفاده می شوند که بهترین آنها sht است. سایر سنسورها به صورت آنالوگ و با درصد خطای بالایی دما را مورد سنجش قرار می دهند اما سنسور sht به صورت دیجیتالی و با درصد خطای دهم درجه دما و رطوبت را به صورت همزمان می سنجد. 

از سنسور sht در بسیاری از تجهیزات پزشکی و نظامی حساس استفاده می شود و جالب است بدانید که این سنسور ساخت کشور سوئیس بوده و سازنده های برتر دستگاه های جوجه کشی مانند آرکام  و برنیسه آ از آن استفاده می کنند و در ایران نیز گروه صنعتی اسکندری از نسخه لایسنس دار آن استفاده می کنند. 

راهنمای خرید تخم نطفه دار کبک

پس از خرید دستگاه جوجه کشی نوبت به خرید تخم های نطفه دار مناسب و تازه است. دقت کنید که کیفیت تخم کبک و نطفه دار بودن آنها تاثیر مستقیمی بر موفقیت جوجه کشی شما دارد. بنابراین از هر فرد و رهگذری اقدام به خرید نکنید چرا که نکات مهمی در این باره وجود دارد و حتما آنها را در ادامه بخوانید

راهنمای خرید تخم نطفه دار کبکحتما از خود پرورش دهنده کبک خرید کنید، با اینکه دستیابی به پرورش دهنده های این پرنده کمی مشکل است اما انجام آن الزامی است. چرا که تنها فردی که تخم های واقعی و نطفه دار کبک را به شما خواهد فروخت، خود پرورش دهنده است، بنابراین به فروشنده ها و واسطه ها و حتی فروشنده های اینترنتی اعتماد نکنید. 

قبل از خرید حتما تخم ها را از نزدیک ببینید و از خرید تخم های ترک خورده ، آلوده به خون، خونی و کثیف ، دایره ای شکل و مشکوک خودداری کنید چون که تبدیل به جوجه نخواهند شد. قبل از خرید تخم نطفه دار حتما مقاله راهنمای خرید تخم نطفه دار را مطالعه بفرمایید 

آماده سازی مکان مناسب جوجه کشی از کبک

پس از خرید دستگاه جوجه کشی و تخم های نطفه دار ، نوبت به آماده سازی مکان مناسب جهت قرار دادن دستگاه جوجه کشی و جوجه های یک روزه در آن است. با توجه به اینکه دستگاه جوجه کشی و جوجه های یک روزه در شرایط دما و رطوبتی متفاوتی بهترین کارکرد و رشد را خواهند داشت. بنابراین بهتر است این دو مکان از هم جدا باشد. 

مکان قرارگیری دستگاه جوجه کشی باید دمای ۲۷ درجه و رطوبت ۵۰ درصد داشته باشد، هم چنین هیچ گونه آلاینده شیمیایی نباید در محیط وجود داشته باشد. اما در مکان پرورش جوجه ها باید دما را به ۳۴ درجه برسانیم و رطوبت بالای ۶۰ درصد توصیه می شود. علاوه بر این به دلیل آلودگی هایی که به خاطر پرورش جوجه در اتاق ممکن است ایجاد شود، قرار دادن دستگاه در محل نگهداری جوجه ها ، سبب مرگ جنین در داخل تخم خواهد شد. 

اگر در فصل زمستان قرار دارید باید دمای اتاق جوجه کشی را به ۲۳ الی ۲۷ درجه سانتی گراد برسانید، چون که دستگاه در این دما به خوبی کار می کند، برای اینکار می توانید از تجهیزات گرمایشی مختلفی مانند بخاری گازی ، برقی ، هیترهای گازی یا برقی ، شوفاژ و… استفاده کنید. حتما باید دریچه هایی را برای ورود هوای تازه و خروج هوای مصرف شده در نظر بگیرید، برای تامین رطوبت لازم نیز می توانید از رطوبت ساز استفاده کنید و یا یک ظرف آب را در کنار بخاری قرار دهید تا گرم شدن آن به تبخیر آن کمک کند.

هم چنین اگر در فصل تابستان قرار دارید، باید دمای هوا را کاهش دهید. این کار با استفاده از فن تهویه و کولر آبی امکان پذیر است و جهت تامین رطوبت می توانید از رطوبت ساز استفاده کنید. استفاده از دماسنج و رطوبت سنج مناسب و استاندارد کاملا ضروری است و شما را از وضعیت دما و رطوبتی اتاق مطلع خواهد ساخت. بنابراین در صورت مناسب بودن دما و رطوبت نیازی به استفاده از سیستم های تامین حرارت و رطوبت نخواهد بود و در مصرف انرژی نیز صرفه جویی خواهد شد. 

قرار دادن تخم کبک در دستگاه جوجه کشی

پس از آماده سازی مراحل فوق می توانید تخم ها را در دستگاه جوجه کشی قرار دهید، البته قبل از این کار حتما تخم ها را با استفاده از یک پارچه خشک و تمیز کاملا پاک کنید اما آنها را خیس نکنید چون خیس کردن تخم ها سبب ورود آلودگی ها به داخل تخم و مرگ جنین می شود. 

قرار دادن تخم کبک در دستگاه جوجه کشیبستگی به نوع دستگاهی که دارید می توانید تخم ها را به صورت افقی و عمودی قرار دهید. پیشنهاد ما استفاده از دستگاه جوجه کشی خانگی است چرا که برای شروع کار استفاده از تعداد کمی تخم نطفه دار توصیه می شود، تا کاملا با نحوه جوجه کشی و پرورش کبک ها آشنا شوید و در صورت افزایش تجربه می توانید از دستگاه های جوجه کشی صنعتی و بزرگ استفاده کنید. مراحل کلی را به صورت زیر طی کنید :

الف – قبل از روشن کردن دستگاه ، درب آن را باز کرده تا با دما و رطوبت محیط یکسان شود. هم چنین تخم ها را نیز در داخل اتاق قرار دهید تا به دما و رطوبت اتاق برسد. 

ب – پس از گذشت دو ساعت می توانید تخم ها را در داخل دستگاه قرار دهید، سپس دستگاه را روشن کرده و دما و رطوبت مناسب جوجه کشی از کبک را بر روی آن تنظیم کنید. برای دوره ستر دمای ۳۷.۵ درجه و رطوبت ۶۰ درصد و برای دوره هچر دمای ۳۷ درجه و رطوبت ۷۵ درصد را تنظیم کنید. (شرایط دوره هچر در ادامه توضیح داده خواهد شد)

ج – دما و رطوبت دستگاه باید به آرامی افزایش یابد تا هیچ صدمه و شوک دمایی به تخم ها وارد نشود، دستگاه هایی که به سرعت دما را افزایش می دهند کاملا غیر استاندارد هستند زیرا سبب وارد کردن شوک دمایی و ترک برداشتن پوسته تخم می شود. 

د – دما و رطوبت و چرخش دستگاه را پیوسته و هر چند ساعت یکبار کنترل کنید تا هیچ خطایی جوجه کشی را تهدید نکند (البته دستگاه را در حالت خالی از تخم نیز تست کنید تا از صحت کارکرد آن مطمئن شوید.)

نطفه سنجی تخم ها 

پس از گذشت یک هفته از فرایند جوجه کشی ، بایستی تخم ها را مورد نطفه سنجی قرار دهید و  تخم های بدون نطفه را از چرخه جوجه کشی خارج کنید چون که تخم های بدون نطفه به مرور زمان فاسد شده و سبب فاسد شدن سایر تخم ها نیز خواهد شد. 

راهنمای خرید تخم نطفه دار کبکجهت نطفه سنجی تخم ها ابتدا باید دمای اتاق جوجه کشی را تا ۳۲ درجه سانتی گراد بالا ببرید، چراغ ها را خاموش کنید و پرده ها را بکشید تا اتاق کاملا تاریک شود، سپس با استفاده از یک چراغ قوه و یا نطفه سنج به داخل تخم بتابانید تا رگ های خونی را مشاهده کنید، در صورت عدم مشاهده رگ های خونی و یا موجود جنین متحرک داخل تخم می توان گفت که تخم بدون نطفه است و باید آن را از دستگاه خارج کرد، جهت دریافت اطلاعات بیشتر حتما نوشته آموزش نطفه سنجی را مطالعه کنید. 

انتقال تخم ها به دوره هچر

انتقال تخم ها به دوره هچرطول دوره جوجه کشی کبک حدودا ۲۵ روز است که از روز ۲۲ دوره هچر آغاز خواهد شد و باید تخم ها را آماده انتقال به این دوره بکنید. در حالت کلی سه روز آخر جوجه کشی به دوره هچر اختصاص داده می شود و در این دوره جوجه ها آماده بیرون آمدن از تخم خواهند بود. برای اینکار اقدامات زیر را انجام دهید :

الف – دمای اتاق را تا ۳۲ درجه افزایش دهید تا شوک دمایی به جوجه ها وارد نشود. 

ب – تخم ها را همراه با شانه از دستگاه بیرون بیاورید. 

ج – اگر از دستگاه های دارای شانه های حفره ای یا شاخکی استفاده می کنید، باید تخم ها را یک به یک وارد سبد هچ کنید، اما اگر از شانه همه کاره استفاده می کنید، کافیست تیغه های مابین تخم ها را برداشته و تخم ها را به حالت افقی قرار دهید. 

د – سیستم چرخشی دستگاه را متوقف کنید و راک ها را در حالت افقی و کاملا صاف تنظیم کنید. معمولا با زدن دکمه هچ ، سیستم چرخش متوقف می شود. 

هـ – در دوره هچر اصلا نباید درب دستگاه را باز کنید چون خروج رطوبت و ورود سرما سبب سفت شدن پوسته تخم شده و خروج جوجه ها از تخم را با مشکل مواجه می کند که در نهایت سبب مرگ جوجه در داخل تخم خواهد شد. 

و – سبدهای حاوی تخم را بر روی راک ها قرار دهید و دما و رطوبت را برای دوره هچ تنظیم کنید که دما ۳۷ درجه و رطوبت ۷۵ درصد خواهد بود. 

ز – در صورتی که از دستگاه های دارای ستر و هچر همزمان مانند دستگاه های اسکندری استفاده می کنید، نیازی به تغییر دما و رطوبت و یا توقف چرخش نیست، کافیست تخم ها را از قسمت ستر به هچر وارد کنید و با برداشتن تیغه مابین تخم ها، خروج جوجه ها از تخم ها را آسوده تر کنید. 

نکته مهم : با استفاده از دستگاه های دارای ستر و هچر همزمان ، در هر زمانی می توانید تخم های نطفه دار جدیدی را وارد دستگاه کنید و تخم های رسیده به دوران هچر را به راحتی به قسمت هچر منتقل کنید، به عبارت دیگر با استفاده از این دستگاه ها، یک فرایند جوجه کشی مستمر و دائمی خواهید داشت که نیازی به انبار کردن تخم ها جهت پایان یافتن دوره جوجه کشی قبلی نیست.

انتقال جوجه ها به بستر

زمانی که سه روز دوره هچر طی شد، کم کم شاهد بیرون آمدن جوجه کبک ها از تخم خواهید بود. در این زمان اصلا نباید درب دستگاه را باز کنید و جوجه ها پس از به دنیا آمدن باید تا ۲۴ ساعت در داخل دستگاه بمانند تا کاملا مقاوم شوند. 

در این زمان باید بستر مناسب جوجه ها را آماده کنید، استفاده از پوشال نرم در کف بستر ، لامپ مادر مصنوعی جهت گرم کردن جوجه ها ، دانخوری و آبخوری مخصوص جوجه ها، دان مخصوص جوجه های یک روزه و داروهای تقویتی لازم با نظر دامپزشک باید مهیا شود. 

دمای محیط پرورش جوجه ها باید ۳۲ الی ۳۵ درجه سانتی گراد باشد و رطوبت ۶۰ درصد را داشته باشد، هم چنین این محیط باید کاملا تمیز و عاری از آلودگی باشد تا جوجه ها بهترین رشد را داشته باشند. قرار دادن لامپ مادر مصنوعی در بالای سر جوجه ها سبب گرمادهی به کف بستر ، ایجاد آرامش به جوجه ها و افزایش اشتهای آنها خواهد شد.

زمانی که به تازگی جوجه ها را به بستر منتقل کرده اید، نیازی به دادن دان نیست، کافیست با ترکیبی از آب و شکر بدنشان را تقویت کنید. پس از گذشت یک روز می توانید جیره مخصوص جوجه ها را در اختیارشان قرار دهید تا تغذیه شوند. 

در مورد واکسن ها و مولتی ویتامین های لازم حتما با دامپزشک و یا پرورش دهنده با سابقه کبک مشورت کنید و اطلاعات لازم را قبل از انجام هر گونه اقدام دریافت کنید. هم چنین در صورت وجود هرگونه سوال از طریق دیدگاه های همین صفحه می توانید با ما در میان بگذارید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۳۱ دیدگاه ها

  1. سلام داداش عزیزم من صدتادونه تخم کبک میخام برای داخل دستگاه لطفاً راهنمایی کنید چه طوری تهیه کنم ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      باید از پرورش دهنده ها و یا فروشندگان معتبر سوال کنی

  2. سلام خسته نباشید
    من تخم کبک گذاشتم زیر مرغ الان ۲۱روز گذشته این دوره هچر چه جوری برای مرغ یعنی مرغ رو از روی تخم بر نداریم ؟

    1. سلام دوست عزیز
      تخم کبک روز ۲۴ م جوجه ها ازش بیرون میان
      فعلا بهتره تا بیرون اومدنشون کاری به کار مرغ نداشته باشی

  3. سلام وقت بخیر من ۳۴ تا تخم کبک گذاشتم زیر مرغ الان روز ۲۲ هستش. کی درمیان؟ هنوز خبری نشده چرا؟؟؟؟؟

  4. سلام و درود من یه دستگاه جوجه کشی دست سازد ست کردم و چند عدد تخم کپک گزاشتم داخل دستگاه و ۲۵روز صبر کردم و همشون درومدن همشون سالم بودن و میگشتن و خیلی دوست داشتن بیان بیرون ولی غذا نمی‌خوردن و همشون مردن میشه بگید اشکال از کجا بوده عموم میگه جوجه کپک وقتی در میاد تا ۲روز نمیتونه جایی رو ببینه میشه راهنماییم کنید تا دفه بعد نمیرن

    1. سلام
      براشون دان مخصوص بخر + مولتی ویتامین مخصوص یعنی انرژی پلاس بخر
      محیط گرم باشه ، لامپ مادر مصنوعی داشته باشه

      1. چطور دامی بخرم من دونه پارس براشون خریدم اصلا نگاشونم نمیکردن فقط این ور اون ور میرفتن غزا نمیخوردن

        1. از میوه و سبزیجات خرد شده
          دانه های خرد شده مثل ذرت و گندم و جو و دانه سویا استفاده کن

        2. سلام باید دوسه تا جوجه چند روزه مرغ بندازی پیششون تا یاد بگیرن دون بخورن اونا بلد نیستن دون بخورن چون مادر ندارن

        3. سلام ممنون که تجربتون رو با ما در میون گذاشتین

  5. باسلام

    من چند روز هس چند تا تخم کبک از کوه پیدا کردم اوردم

    ندونسته یک تخم رو شکستم دیدم داخل جوجه وجود‌داره.که همه اعضای جوجه کامل هس حتی پر هم در اورده

    بعد اونارو گذاشتم داخل دستگاه جوجه کشی دستی که خودم درستش کردم

    عایا احتمال جود داره اون تخم ها باز بشه؟

    و عایا احتمال داره جوجه ها داخل تخم مرده باشن؟

    1. دما و رطوبت رو برای دوران هچر تنظیم کنید و تخم ها تکون نخورن
      اگه زنده باشن بیرون میان
      دما ۳۷ و رطوبت ۷۰ درصد

  6. سلام .من تخم کبک گذاشتم تو ایزی باتور ۱ الان روز ۲۱ هستش.کی شروع میشه دوره هچ پایان روز ۲۲ یا شروع روز ۲۲؟؟ممنون

  7. سوال دوم داشتم تخم کبک ها ۲۱روز رو دارن سپری میکنن دما برای ۳روز پایانی تا جوجه ها سر از تخم در بیارن چقدر باید دما رو بایستی کاهش داد یا اصلا نباد دست بزنیم
    الان دما ۳۷/۷هستش رطوبت ۶۰
    این ۳روز آخر رو هر چی نیاز داره لطفا راهنمایی کنید
    از لحظ چرخش و دما
    🙏🙏🙏🙏🙏

    واقعا کار سختیه

  8. سلام و ارادت خدمت شما
    تشکر فراوان دارم که پاسخگوی سوالات هستین و راهنمایی های لازم رو انجام میدین
    اما باز این وجود که بنده به شخصه بی تجربه هستم سوال پیش میاد
    آیا نیازی هستش برای واکسینه شدن
    جوجه کبک ها الزامیه ؟
    در چند هفتگی یا چند ماهگی باید واکسینه کرد؟

    1. حتما لازمه
      برای دریافت اطلاعات بیشتر و برنامه واکسیناسیون ، به دامپزشک مراجعه فرمایید

  9. من کبک وحشی دارم تخم هم میزارن ولی بعد دوسه روز از لونشون میدندازن بیرون یا میشکنن چکار کنم

    1. احتمالا کار پرنده نر باشه بهتر که نر رو جدا کنی تا ماده با خیال راحت بتونه تخم گذاری بکنه

    2. منم داشتم تخم میکرد بعد یک ساعت میزد میشکوند واسه من بدلیل نداشتن نر و بی نطفه بودن تخم بطور غریضی از لونه دورش میکرد . احتمال اینکه تخم ها بی نطفه باشن زیاده

  10. با سلام خدمت شما دوست عزیز. من یک دستگاه ایزی باتور ۱ خريدم ۱۰ عدد تخم کبک کذاشتم بغیر از ۱ تخم بقيه همه جوجها موقع بیرون آمدن یه چیزی شبیه سفیده بیشتر وزرده کم نیمه آب‌پز داخل پسته مانده بود ویک روز اول جوجه ها ضعيف پاهای ورم داشته و به تدریج خلی خوب شدند. میشه علت کار توضیح بدين. تشكر از لطف شما. وتشکر از دستگاه با کیفیت عالی شما.

  11. سلام من تخم کبک با دستگاه جوجه کشی خانگی انجام میدهم حدود ۱ ساعت لامپ سوخت دما امد رو ۲۸ اخرین دما که دیدم ۲۸ بود یه لامپ حرارت کم گذاشتم تا بخواد بیاد دمای اصلی ۲ ساعت اینا طول کشید بحث دما . ایا نطفه از بین رفته ؟؟؟

    1. شوک دمایی به جنین وارد شده و نمیشه نظر قطعی داد
      به جوجه کشی ادامه بدید و در روز هفتم نطفه سنجی کنید.

      1. ممنون یه جوجه کشی ادامه دادم و نطفه سنجی کردم جنین آسیب ندیده بود …‌‌ الان هم روز هچ هست دارن در می‌آیند

  12. سلام تشکر از لطف شما امیدوارم همیشه سلامت. من گله کبک دارم و امسال جوجها مرضی میشوند بعد از ۱۰ میمیرند و قسمت مقعد جوجه کبود مشود. اگر لطف کنید بگید این چه مریضی است چه داورئ باید استفاده کنیم؟

    1. سلام
      احتمال ورم روده و یا عفونت کیسه زرده وجود داره
      اگر از دستگاه جوجه کشی استفاده می کنید، دستگاه و تخم ها باید تمیز باشن و جوجه ها تا ۲۴ ساعت پس از تولد باید داخل دستگاه بمانند و پس از ان به مدت یک روز به کمک اب و قند تقویت بشن
      سپس می تونید از جیره غذایی استارتر جوجه مرغ استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس