چه عواملی بر تخمگذاری کبک های مولد تاثیر می گذارد؟

عوامل تأثیرگذار بر تخمگذاری کبک

کبک ها پرنده هایی زیبا میباشند که از قرقاول کوچکترند و از بلدرچین ها بزرگتر هستند. تاکنون چهارده گونه از این پرنده ها شناسایی شده اند. این پرنده ها با این که جثه ای کوچک داشته اما بدنی چاق دارند. نر و ماده کبک ها تفاوت چندانی با هم ندارند و تنها تفاوت آنها در سایز آنها می باشد. بدین صورت که نرها از ماده ها بزرگتر هستند.

پرورش این پرنده در سالهای اخیر رشد قابل توجهی داشته و پرورش دهندگان زیادی روی به پرورش این پرنده ها آورده اند. برای اطلاع از میزان سودآوری این شغل مقاله آیا پرورش کبک توجیه اقتصادی دارد؟ را مطالعه کنید.

پرورش کبک جهت تولید تخم خوراکی و نطفه دار آن نیز صورت می گیرد. تخمگذاری کبک ها نیازمند شرایط خاصی می باشد. با تامین شرایط مورد نیاز برای پرورش کبک های مولد و تخمگذار بسیار طبیعی است که تخمگذاری آنها هم افزایش خواهد داشت.

در این مقاله از سایت چیکن دیوایس به بررسی تخمگذاری کبک های مولد و شرایط لازم برای تخمگذاری آن ها پرداخته ایم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

تخمگذاری کبک

برای آشنایی با شرایط لازم برای تخمگذاری کبک ها و عوامل موثر بر آن ابتدا لازم می باشد مختصر توضیحی درباره نحوه پرورش این پرنده ها را ارائه دهیم:

نحوه پرورش گله مولد

پرورش کبک به سه صورت انجام می شود. در روش اول پرورش دهندگان تخم نطفه دار تهیه نموده و با بکارگیری دستگاه جوجه کشی فول اتومات صنعتی اقدام به جوجه کشی از این پرنده ها می کنند.

دستگاه جوجه کشی درنا 4 ظرفیت 840 عدد
دستگاه جوجه کشی درنا ۴ ظرفیت ۸۴۰ عدد
» مجهز به سیستم رطوبت ساز داخلی
» تهویه و سیرکولاسیون خودکار هوا
» جوجه کشی تمام اتوماتیک از تخم های نطف دار کبک
قیمت : ۲۷,۶۰۰,۰۰۰ تومان

نحوه پرورش گله مولد - چیکن دیوایسدر روش دوم، تولید کنندگان جوجه های یک روزه کبک خریده و با پرورش آنها اقدام به تولید گله کبک می نمایند.

نوع دیگر پرورش این پرندگان نیز خرید پرنده های مولد و نگهداری و پرورش آنها می باشد.

همچنین شما می توانید با خواندن مقاله راهنمای جوجه کشی کبک از نحوه جوجه کشی این پرنده ها به صورت قدم به قدم آگاه شوید.

کبک ها در شرایط عادی چه تعداد تخم می گذارند؟

کبک ها از هفت ماهگی پروسه ی تخم گذاری خود را آغاز می کنند. این یعنی تقریباً از ۲۸ هفتگی کبک ها تخمگذار میشوند. تعداد تخم هایی که یک کبک می گذارد معمولاً به عوامل و شرایط مختلفی بستگی دارد اما به طور معمول یک کبک ماده می تواند در هر کلاچ ۷ تا ۲۱ عدد تخم بگذارد.

توجه به این نکته خالی از لطف نیست که تخم گذاری کبک در سال سوم بیشتر از سال اول و دوم است. اما از چهارمین سال میزان تخم گذاری آنها کاهش پیدا می کند.

زمان تولید مثل این پرنده نیز از اواخر فروردین شروع می شود و این پروسه تا تیر ماه ادامه می یابد.

تعداد تخم های تولید شده کبک در شرایط صنعتی

در دوره اول تخمگذاری خود در روش پرورش صنعتی، کبک ها می توانند ۳۵ تا ۴۰ تخم تولید نمایند. این تعداد تخم در دوره دوم تخمگذاری از ۴۴ تا ۵۰ عدد می باشد. همچنین در سومین دوره از تخمگذاری در روش پرورش کبک به نوع صنعتی، کبک ها قادر می باشند تا ۵۰ عدد تخم بگذارند.

در پرورش صنعتی با کنترل شرایط در طول یک سال، کبک ها دو دوره تخمگذاری میکنند. هر دوره نیز حدودا ۴ ماه طول میکشد.

میزان تخمگذاری روزانه یک گله نیز بدین شکل می باشد: بعنوان مثال اگر ۱۰۰ عدد کبک تخمگذار داشته باشیم، ۳۰ الی ۵۰ تای آنها در روز تخمگذاری خواهند کرد.

تعداد تخم های تولید شده کبک در شرایط صنعتی - چیکن دیوایستوجه به این نکته نیز اهمیت دارد که تخم گذاری کبک ها در روش پرورش خانگی از این اعداد کمتر می باشد. زیرا در پرورش صنعتی شرایط و عوامل مختلف تحت کنترل می باشند و معمولاً از بهترین نژاد های پرنده جهت تخم گذاری نگهداری می گردد.

علاوه بر نژاد کبک، شرایط آب و هوایی و عدم بیمار بودن پرنده در میزان تخم گذاری آن موثر است. برای آشنایی با انواع بیماری های کبک می توانید مقاله بیماری کبک، شناسایی و درمان آن را بخوانید.

دانستن این نکته خالی از لطف نیست که داشتن چنگال های بلند چون در جفتگیری اهمیت دارد، میتواند باعث جفت گیری بهتر و افزایش فعالیت تولید مثلی در کبک ها شود. پس در نتیجه داشتن چنگال های بلند در میزان تخمگذاری نیز مهم می باشند. وزن ایده آل برای کبک های تخمگذار نیز ۴۳۰ تا ۴۵۰ گرم می باشد.

تاثیر تغذیه در تخم گذاری کبک های مولد

رسیدگی به تغذیه و اصول تغذیه کبک اهمیت زیادی در پرورش این پرنده ها دارد. تغذیه کبک ها تاثیر مستقیمی بر تخم گذاری آنها می گذارند. باید دان مصرفی این پرنده ها حاوی ویتامین ها، مواد مغذی و مواد آلی باشد تا هم پرنده به خوبی رشد کند و سالم باشد و هم تخم های با کیفیت تولید نماید. برای رسیدن به بیشترین بازدهی تولید در پرورش کبک تخمگذار، باید به تغذیه کبک ها در سن جوجگی تا بلوغ و بعد از بلوغ بسیار اهمیت داده شود. تغذیه ضعیف علاوه بر تأخیر در بلوغ باعث کاهش تخمگذاری در پرنده خواهد شد. تغذیه بسیار مقوی و اضافه وزن نیز در کبک ها باعث کاهش تخمگذاری و تولید تخم درشت میشود. در مقاله تغذیه جوجه کبک بطور کامل در مورد غذای این پرنده بحث نموده ایم.

شرایط نگهداری کبک مولد

علاوه بر عوامل گوناگون نظیر نژاد و تغذیه این پرنده ها، شرایط محل پرورش کبک نیز بسیار اهمیت دارد. این محیط یا سالن باید آلودگی صوتی مانند سروصدای شهری را نداشته باشد و بسیار اهمیت دارد که کبک ها در آرامش پرورش یابند. به دلیل اینکه این پرنده ها به سرو صدا حساس هستند محل نگهداری آنها بهتر است به دور از فرودگاه یا کارخانه های تولیدی پر سروصدا در نظر گرفته شود.

شرایط نگهداری کبک مولد - چیکن دیوایسدو هفته اول تخم گذاری کبک ها بسیار اهمیت دارد. این پرنده ها در این مدت حساس بوده و نیاز به این دارند که محیطی گرم و راحت برایشان فراهم شود. همچنین باید آب و دانه کافی در آبخوری و دانخوری آنها تهیه شود.

همچنین رسیدگی به نظافت و تمیزی محل نگهداری این پرنده ها نیز اهمیت زیادی دارد.

مقدار نور مورد نیاز

در سالن های پرورش کبک توجه به سیستم روشنایی بسیار اهمیت دارد. نور تاثیر بسیار زیادی در رشد پرنده و مقدار تخم گذاری آن دارد. مقدار روشنایی مورد نیاز برای کبک های مولد ۱۰ تا ۱۵ لوکس می باشد. کبک های تخمگذار به ۱۴ ساعت نور مداوم در طول روز نیاز دارند. قطع و وصل شدن نور در ساعاتی که باید سالن روشنایی داشته باشد میتوان باعث افت شدید و حتی قطع تخمگذاری کبک ها شود. برای تامین روشنایی از نور مصنوعی لامپ ها نیز می توان بکارگیری کرد.

ویژگی های کبک مولد

اگر قصد خرید کبک های مولد برای پرورش این پرنده را دارید باید به نکات مهمی توجه داشته باشید.

اولین نکته توجه به سلامتی پرنده می باشد. هرچه پرنده سالم تر و سرحال تر باشد تخم های بیشتر و با کیفیت تری تولید می کند. همچنین بسیار اهمیت دارد که پرنده نقص عضو و یا مشکل جسمی یا ژنتیکی نداشته باشد که این مشکلات می توانند تولید تخم های سالم را تحت تاثیر قرار بدهند.

ویژگی دیگری که در قسمت های قبل هم به آن اشاره کردیم داشتن چنگال بلند است.

تاثیر وزن کبک در تخمگذاری

وزن کبک مولد و تخمگذار به طور میانگین ۴۵۰ گرم است. توجه داشته باشید که هرچه وزن پرنده ۴۵ گرم افزایش یابد، در این صورت نیم گرم به حجم تخم افزوده می گردد.

بیشترین مقدار وزن کبک های مولد در ۱۴ تا ۱۶ هفتگی می باشد. در این ایام عوامل استرس زا از جمله رفت و امد زیاد در محیط نگهداری، اختلال در روشنایی، نوک چینی، انتقال پرنده ها و نوسانات دمایی نباید وجود داشته باشند یا اجرا گردند. کبک هایی که در سن بلوغ به وزن لازم نرسند، تخمگذار ضعیفی خواهند بود.

جیره غذایی مخصوص کبک تخمگذار

این پرنده ها در طبیعت از برگ درختان، حشرات، دانه و همچنین ملخ ها به عنوان غذا استفاده می کنند. اما غذای کبک در پرورش صنعتی متفاوت می باشد. در سیستم صنعتی نگهداری از این پرنده ها از غذاهای کنسانتره که فرموله شده می باشند نظیر کنجاله، ذرت و سویا بکارگیری می شود.

میزان جیره غذایی کبک مولد در روز تقریباً ۳۰ گرم است.

میزان دان مصرفی در کبک

اگر شرایط پرورش کبک ایده آل باشد در ۱۶ هفتگی وزن کبک مورد نظر باید در حدود ۵۵۰ گرم باشد.

سن (هفته) هفتهوزن (گرم)مقدار دان مصرفی (گرم)
۱۳۲۳۲
۲۵۴۹۰
۳۱۰۰۲۲۰
۴۱۵۹۳۶۸
۵۲۱۰۵۲۷
۶۲۵۰۷۳۰
۷۳۲۰۹۷۰
۸۳۷۰۱۲۰۰
۹۴۰۵۱۴۳۰
۱۰۴۳۵۱۶۶۰
۱۱۴۸۰۱۹۱۰
۱۲۵۱۵۲۲۰۰
۱۳۵۲۷۲۴۹۰
۱۴۵۴۵۲۷۲۰
۱۵۵۵۰۲۹۴۵
۱۶۵۶۸۳۱۳۵

 

تاثیر سن کبک بر بازدهی تخمگذاری

در جدول زیر به بررسی فاکتورهایی که بر راندمان تخم گذاری کبک در رابطه با سن آن تاثیر می گذارد جدولی آورده ایم.

سن پرنده در هنگام اجرای دوره لک (هفته)تعداد پرندهدرصد پرندگانی که به سن بلوغ جنسی رسیده اندمتوسط زمان از پایان دوره لک تا گذاشته شدن اولین تخم ( به روز)متوسط تخم گذاشته شده به ازای هر پرنده در طول ۱۰ هفتهدرصد پرندگانی که چهار تخم و یا کمتر از آن را در طول ۱۳ هفته گذاشته اند
۱۶۸۱۲.۵۴۹۴۱۰۰
۱۸۲۱۳۳.۳۵۷.۴۶.۳۷۱.۴
۲۰۱۳۳۰.۸۴۸.۵۴.۵۵۰
۲۲۲۲۴۵.۵۵۲۷۷۰
۲۴۱۸۵۵.۶۴۸.۲۱۵۳۰
۲۶۱۳۸۴.۶۴۱.۵۱۸۹.۱
۲۸۲۰۹۰۳۸.۸۱۷.۴۱۶.۷
۳۰۱۰۱۰۰۴۰.۶۲۱.۵۲۰
جمع بندی

در این مقاله از سایت چیکن دیوایس به بررسی تخمگذاری کبک مولد پرداختیم. شما بزرگواران نیز در صورت داشتن سوال و نظر می توانید سوالات و نظرات گرانقدر خود را از قسمت دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۱۳ دیدگاه ها

  1. سلام من یک جفت کبک دارم کبک نرم دستی وکبک ماده ام وحشی هست کبکم یک بارتخم کرد ودیگه نکرد مشکل ازچی هست؟

    1. مقاله کلا در این رابطه نوشته شده لطفا مطالعه کنید

  2. من یه جفت کبک دارم. تخم اولشون شکست . تخم دومشو گذاشت اما جای مشخص تخم نمیذاره .چیکار کنم؟

  3. سلام من کبک دارم تخم میزاره ولی روش نمی خوابه میتونه مشکل از نر باشه

    1. نه مشکل از مناسب نبودن لانه است
      می تونی از دستگاه جوجه کشی برای جوجه شدن تخم ها استفاده کنی

  4. بهش یونجه،گندم واستارتر میدم،تو ابشون هم ویتامین میریزم،این ها کافیه؟

    1. باید از جیره مخصوص دوره تخم گذاری کبک رو بدید
      سبزیجات و پوست میوه به خصوص کلم و کاهو بدید
      از انواع دانه ها و غلات و منابغ غذایی داروی پروتئین بده

    1. اگر تخم ها رو برندارید، ممکن روشون بخوابه و تخم گذاری رو متوقف کنه

  5. سلام ی جفت کبک دارم،ی هفته از جفتگیری شون گذشته ولی هنوز تخم نذاشته،چرا؟

    1. به تغذیه ماده رسیدگی کنید
      دانه های مقوی و غذاهای دارای پروتئین و کلسیم بهش بدید
      حتما کلم و کاهو بهش بده
      پودر پوسته تخم مرغ رو با غذا و دانه ها قاطی کن بده
      تخم مرغ اب پز هم هفته ای دو بار
      اگر براش پلت مخصوص خریدی، اونم روزی یکبار بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس