پرورش کبک را با چه تعدادی شروع کنیم؟ چقدر فضا نیاز است؟

فضای لازم برای پرورش کبک

گوشت کبک یکی از سالم ترین پروتئین های حیوانی است و خواص بسیار زیادی دارد. خواص گوشت کبک را قبلا برای شما گفته بودیم. یکی از اهداف مهم در پرورش کبک، تولید گوشت این پرنده می باشد که از قیمت بالایی برخوردار است. گوشت کبک نه تنها در بازار داخلی بلکه در کشورهای عربی نیز بازار فروش بسیار خوبی دارد. به همین دلیل پرورش کبک در مناطق مختلف ایران مورد توجه قرار گرفته است. در این مطلب از وبلاگ چیکن دیوایس تعداد مناسب برای شروع اولیه پرورش کبک را توضیح میدهیم. همچنین در ادامه این مقاله فضای مورد نیاز برای پرورش کبک را هم به شما خواهیم گفت.

با چه تعداد و چطوری شروع کنیم؟

بهتر است که پرورش کبک را ابتدا در ظرفیت های پایین استارت بزنید سپس موازی با تجربه ای که در این زمینه به دست خواهید آورد میتوانید مزرعه خود را گسترش دهید. برای اینکه پرورش کبک توجیه اقتصادی داشته باشد، میتوان برای شروع اولیه ۵۰۰ قطعه پرورش داد.

با چه تعداد و چطوری شروع کنیم؟ - چیکن دیوایساگر قصد پرورش این تعداد کبک در قفس دارید ۸ متر قفس ۴ طبقه پاسخگوی نیاز شما خواهد بود. برای جایگاه این قفس ها نیز به حدودا ۲۰ متر مربع فضا نیاز می باشد. برای شروع میتوانید از تخم نطفه دار کبک جوجه کشی نموده و یا جوجه یک روزه کبک تهیه کنید. جوجه کشی کبک حدودا ۲۴ روز طول میکشد، در مقاله راهنمای جوجه کشی از کبک بطور کامل در این باره بحث نموده ایم.

دستگاه جوجه کشی هواباتور 336 تایی
دستگاه جوجه کشی هواباتور ۳۳۶ تایی
» دارای ظرفیت جوجه کشی از ۶۴۰ تخم نطفه دار کبک
» امکان شستشوی اسان و بی دردسر
» ایمنی بالا و دارای کابین مجزا برای قطعات الکتونیکی و حساس
قیمت : ۱۸,۸۰۰,۰۰۰ تومان

ویژگی های محل پرورش کبک

جایگاه کبک های گوشتی با کبک های تخمگذار که بصورت قفسی پرورش داده میشوند، تفاوت دارد. کبک ها هر چند که پرندگانی وحشی هستند ولی خود را با محیط پرورش تطبیق میدهند. اما باز هم باید حداقل تجهیزات لازم برای پرورش آنها فراهم شود.

سالنی که برای پرورش کبک اختصاص میدهید باید مطابق با ضوابط نظام دامپروری باشد. توجه داشته باشید که فروش گوشت کبک همانند تخم نطفه دار نیست و نیاز به اخذ مجوز دارد که پروانه تأسیس اخذ را باید از سازمان جهاد کشاورزی استان خود دریافت کنید.

فضای مورد نیاز کبک تا یک ماهگی

در همان ابتدا باید فضای مورد نیاز کبک ها را با توجه به سن و گوشتی یا تخمگذار بودن آنها مشخص کنید. جوجه ها در ابتدا فضای کمی لازم دارند بنابراین باید فضای کافی برای جوجه ها در سنین بالا نیز در نظر گرفته شود. جوجه های یک روزه کبک ابتدا بصورت دسته ای در کنار هم پرورش داده میشوند. در هر دسته حداکثر ۱۰۰ قطعه جوجه یک روزه میتوان قرار داد. هر یک از این دسته ها ابتدا باید در یک گارد دایره ای شکل نگهداری شوند. تا سن یک ماهگی به ازای هر ۱۰۰ قطعه جوجه کبک میتوان ۱ مترمربع فضا در نظر گرفت. همچنین به ازای هر ۱۰۰ قطعه، ۲ عدد لامپ مادر مصنوعی کفایت میکند. لامپ مادر مصنوعی مورد استفاده در پرورش جوجه ها را در لینک مشخص شده میتوانید مشاهده و تهیه کنید.

تا سن یک ماهگی به ازای هر ۲۵ قطعه جوجه باید یک ظرف آب و یک ظرف دانخوری نیز در نظر گرفته شود.

فضای لازم برای پرورش کبک در درجه اول به نوع گله بستگی دارد. بعنوان مثال فضای مورد نیاز کبک های گوشتی  با گله تخمگذار و مولد متفاوت است. اگر گله مد نظر شما شامل زنجیره کامل تولید می باشد باید فضای در دسترس را با توجه به نیاز هر بخش تفکیک و تقسیم بندی کنید.

بعنوان مثال فرض کنیم که قصد پرورش یک گله ۶۵۰ قطعه ای دارید:

در ابتدا باید یک محیط به اندازه ۶۰ مترمربع برای کبک های تخمگذار و مولد در نظر بگیرید. زمانیکه فصل تخمگذاری و جوجه کشی فرا رسید، به یک اتاقک ۱۰ الی ۲۰ متری نیاز است تا بتوان دستگاه جوجه کشی و ملزومات جوجه کشی را در داخل این اتاقک استقرار نمود. ۲۴ روز بعد از جوجه کشی، جوجه های یک روزه کبک متولد شده که باید برای آنها نیز بستری جداگانه مهیا شود. فضای مورد نیاز جوجه ها را باید با توجه به حجم جوجه کشی گله از قبل مشخص کرد. برای یک گله مولد ۶۵۰ قطعه ای، فضایی به وسعت ۷۰ الی ۱۰۰ متر نیاز است تا جوجه ها را در فصل جوجه کشی به آن بستر منتقل کرد. این فضا برای چندین دوره جوجه کشی در نظر گرفته شده است.

فضای لازم برای جوجه کبک بعد از سن یک ماهگی

فضای لازم برای جوجه کبک بعد از سن یک ماهگی - چیکن دیوایسهمانطور که ذکر شد تا یک ماهگی به ازای هر ۱۰۰ قطعه جوجه، باید حداقل یک مترمربع فضا در نظر گرفته شود.

نیاز جوجه کبک ها به فضا به تدریج افزایش پیدا میکند. بطوریکه از سن یک ماهگی تا دو ماهگی حداکثر ۵۰ قطعه را میتوان در یک متر مربع از فضای بستر نگهداری کرد.

از ۲ ماهگی تا سن کشتار نیز در هر متر مربع حداکثر ۲۵ قطعه کبک باید نگهداری شوند. کمبود جا باعث ایجاد کانیبالیسم در کبک ها خواهد شد، بنابراین فضای کافی برای تحرک در اختیار این پرنده ها قرار دهید.

فضای مورد نیاز کبک های مولد

کبک های مولد در سن ۷ ماهگی شروع به تخمگذاری میکنند. در روش پرورش بر روی بستر و سیستم پن بندی، به ازای هر ۱۵ قطعه از کبک های مولد ( ترکیب نر و ماده با ضریب ۱ به ۳)، یک متر مربع فضا باید در نظر گرفته شود. این فضا بدون احتساب راهرو و لانه های تخمگذاری می باشد. برای محاسبه فضای تخمگذاری به ازای هر ۳ متر مربع از جایگاه، ۰.۲۵ مترمربع فضا برای تخمگذاری کافی است که باید به فضای کلی اضافه شود. بنابراین با احتساب فضای تخمگذاری، حداکثر ۱۱ قطعه کبک مولد در هر متر مربع از سالن باید نگهداری شوند. برای مطالعه نکات مهم پرورش کبک مولد کلیک کنید.

فضای مورد نیاز کبک در قفس

پرورش کبک های تخمگذار در قفس توجیه اقتصادی بیشتری دارد. در این روش چون از فضا به شکل طبقاتی استفاده میشود، در نتیجه فضای کمتری اشغال میشود. در این سیستم در یک قفس ۴ طبقه ای به ابعاد یک متر، عرض ۶۲ سانتیمتری و با ارتفاع ۲ متر، ۶۰ قطعه کبک قابل نگهداری است. معمولا هر طبقه از قفس های مخصوص پرورش کبک، ظرفیت ۱۵ قطعه بالغ را دارند.

لازم به ذکر است که قفس پرورش کبک باید با توجه به اندازه فیزیکی این پرنده طراحی شود و نمی توان از قفس بلدرچین برای نگهداری کبک استفاده کرد. اگر قفس مورد استفاده شما استاندارد نباشد، پرنده های شما دچار مشکلات زیادی خواهند شد و به نتیجه مطلوب نخواهید رسید.

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

    1. بله
      در میزان پرورش پایین به همین صورت پرنده ها پروش داده میشن
      داخل بستر

  1. سلام خسته نباشید ایا میتوان مرغ و کبک را در یک مکان نگهداری کرد ؟ ایا کبک با غاز رو میتوان نگهداری کرد یا هر سه ( مرغ و کبک و غاز ) را در یک جا نگهداریم اشکال ندارد .

    1. احتمالا بین شون دعوا اتفاق بیفته ، بهتر که بین اونا از توری فلزی استفاده کنید
      ابخوری و دانخوری جداگانه ای هم داشته باشن

  2. سلام قیمت تخم نطفه دار کبک گوشتی چقدر است؟قیمت هر کیلو غذای کبک چقدر است؟ایا برای پرورش کبک وام میدن؟کدوم بانک ؟سود چند درصد است؟مدت بازپرداخت؟تا چه سقفی وام میدن؟

    1. در مورد وام باید به جهاد کشاورزی و بسیج سازندگی شهرتون مراجعه کنید
      قیمت تخم نطفه دار رو می تونید از سایت ها و اپلیکیشن های اگهی پیدا کنید.
      کبک ها از دان مرغ تخم گذار و گوشتی می تونن استفاده کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس