غذای جوجه کبک تازه متولد شده | چگونه به جوجه کبک یک روزه غذا بدهیم؟

 نحوه تغذیه جوجه کبک یک روزه

جوجه کبک هایی که به تازگی متولد شده اند باید بصورت اصولی تغذیه شود. اگر غذای دریافتی جوجه ها پروتئین و انرژی کافی نداشته باشد، سرعت رشد آنها کُند خواهد شد و پرنده در زمان بلوغ تخمگذاری پایینی خواهد داشت و یا اینکه وزن گیری او کمتر از حد معمول خواهد بود. همچنین کمبودهای تغذیه ای باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن پرنده شده و راه را برای انواع بیماری ها باز میکنند.

جوجه کبک ها جثه نسبتا ریزی در مقایسه با جوجه مرغ دارند و همچنین روال تغذیه آنها کمی متفاوت است. اگر نحوه غذا دادن به جوجه کبک را ندانید، جوجه های شما در اثر گرسنگی خیلی زود تلف خواهند شد؛ چرا که آنها تحمل بسیار کمی در برابر گرسنگی دارند. در این مطلب از بلاگ سایت چیکن دیوایس غذای مناسب برای تغذیه جوجه کبک ها و نحوه غذا دادن به جوجه های این پرنده را به شما آموزش میدهیم.

زمان مناسب برای شروع تغذیه جوجه ها

جوجه های کبک که به تازگی سر از تخم بیرون آورده اند ۱۸ الی ۲۰ ساعت در داخل ماشین جوجه کشی کبک باقی خواهند ماند. در این فاصله زمانی هم رطوبت اضافی بدن جوجه خشک میشود و هم اینکه کیسه زرده به داخل بدن جوجه کشیده شده و جذب بدن میشود.

دستگاه جوجه کشی ارزان | دستگاه جوجه کشی ۱۲ تایی
» دارای سیستم رطوبت رسانی استاندارد
» امکان تنظیم دما با استفاده از منطق فازی
» بهره گیری از بردکنترلر حرفه ای و ضدنویز
قیمت : ۳,۳۰۰,۰۰۰ تومان

زمان مناسب برای شروع تغذیه جوجه ها - چیکن دیوایستوجه داشته باشید که جوجه حداکثر به مدت ۲۴ ساعت میتواند در داخل دستگاه بماند؛ اگر بیش از ۲۴ ساعت بگذرد، بدن جوجه دچار کم ابی شده و جوجه در اثر دهیدراته و گرسنگی تلف میشود.

اماده کردن جایگاه تمیز برای جوجه ها

در زمان جوجه کشی کبک، باید از قبل یک جایگاه تمیز و گرم برای جوجه ها فراهم کرده باشید. پس از خروج جوجه ها از داخل دستگاه جوجه کشی محلول الکترولیت و کمی آب شیرین به آنها بدهید. این محلول باعث جذب انرژی و همچنین تحریک اشتهای آنها میشود. جوجه کبک های یک روزه بلد نیستند که چطور غذا بخورند. ولی بصورت غریزی به همه چیز نوک میزنند.

نکته: غذای جوجه کبک یک روزه الزاما باید به شکل آردی و خرد شده باشد. از دو هفتگی به بعد به تدریج میتوان دان به فرم پلت به جوجه ها داد. این تغییر جیره باید به تدریج انجام گیرد تا جوجه ها به غذای جدید عادت کنند.

از چند جوجه بزرگتر نیز میتوان برای عادت دادن جوجه های یک روزه به دانخوری استفاده کرد. جوجه های بزرگ که غذا خوردن از دانخوری را یاد گرفته اند، همچون یک راهنما باعث ترغیب جوجه های یک روزه به غذا خوردن میشوند. جوجه هایی که بدون والد هستند در روزهای اول برای دریافت غذا با مشکل مواجه میشوند. لازم است که جوجه ها را مجبور کنیم که حرکت کنند. اما این کار نباید باعث ایجاد استرس در آنها شود.

استفاده از آبخوری و دانخوری مناسب

برای تغذیه جوجه کبک یک روزه از هر نوع آبخوری و دانخوری نمیتوان استفاده کرد. دانخوری مورد استفاده باید کوچک و متناسب با جثه جوجه باشد. همچنین آبخوری نیز همینطور وگرنه جوجه ها در هنگام آبخوری به داخل ظرف می افتند و خیس میشوند. خیس شدن نیز باعث سرد شدن بدن جوجه و بیماری او میشود و در نتیجه جوجه ها در معرض بیماری هایی همچون سرماخوردگی قرار میگیرند.

استفاده از آبخوری و دانخوری مناسب - چیکن دیوایسآبخوری کله قندی کوچک برای جوجه کبک ها مناسب خواهد بود. تحمل جوجه ها نسبت به تشنگی نیز بسیار کم است. چند ساعت تشنگی به راحتی باعث مرگ جوجه ها میشود. بنابراین اب تمیز همیشه باید در دسترس جوجه ها باشد. مصرف آب در جوجه کبک ها معمولا دو برابر غذای مصرفی آنها می باشد.

در دو روز اول جوجه کبک ها باید از طریق سینی دانخوری غذا بخورند. همچنین میتوان غذای جوجه ها را بر روی کارتن و زیر پاهای آنها قرار داد تا بدین ترتیب جوجه کبک شروع به غذا خوردن کند. در صورت استفاده از سینی دانخوری، حداکثر ارتفاع لبه آن یک سانتیمتر باشد تا جوجه دسترسی کافی به دان موجود در ظرف داشته باشد.

نکته مهم: اگر تعداد کمی جوجه کبک یک روزه دارید و جوجه های شما اصلا نمیتوانند غذا بخورند، باید به آنها سرلاک بدهید. سرلاک مورد استفاده باید مخصوص پرندگان باشد و بعد از دو سه روز مجددا جوجه ها را وادار به خوردن غذای آردی کنید.

گرمای مناسب برای جوجه کبک یک روزه

سیستم تنظیم کننده دمای بدن جوجه ها به تدریج تا سن دو هفتگی رشد میکند و در همان ابتدا عملکرد مناسبی ندارد. یعنی جوجه ها نمی توانند دمای بدن خود را کنترل کنند و در برابر تغییرات دمایی به شدت حساس هستند. بطوریکه دمای بیش از حد گرم و یا سرد به راحتی باعث مرگ و میر جوجه ها میشود.

گرمای مناسب برای جوجه کبک یک روزه - چیکن دیوایساصولا دو هفته اول پرورش جوجه ها بسیار حساس تر از سایر دوره ها می باشد و بیشترین تلفات هم در همین دوره بحرانی رخ میدهد.

برای گرمایش جوجه کبک ها حتما باید از مادر مصنوعی استفاده شود تا علاوه بر تأمین گرما، استرس جوجه ها نیز از بین برود. مادر مصنوعی مورد استفاده الزاما باید توسط ترموستات دما کنترل شود.

بهترین نوع مادر مصنوعی، لامپ های مادون قرمز می باشند که باعث آرامش جوجه ها شده و گرمای مورد نیاز آنها را هم تأمین میکنند. در صفحه خرید لامپ مادر مصنوعی بهترین این محصولات را میتوانید مشاهده کنید.

جوجه های یک روزه نیاز به گرمای ۳۵ درجه دارند. توجه کنید که برای سنجش دما، دماسنج ها را نزدیک کف محیط نگهداری جوجه ها قرار دهید. چون در یک محیط دمای هوا نزدیک به کف چندین درجه سردتر از هوای نزدیک به سقف می باشد. لذا دماسنج را در ارتفاع همسان با جوجه ها نصب کنید. کف زمین نگهداری به هیچ عنوان نباید سرد باشد چون باعث ایجاد مشکلات متعددی در جوجه ها میشود.

هر هفته میتوان به اندازه ۲ الی ۳ درجه دمای محل نگهداری جوجه کبک ها را کاهش داد. به تدریج از ۳ هفتگی جوجه کبک ها در دمای ۲۵ درجه نگهداری خواهند شد.

علاوه بر دما، رطوبت محیط نیز برای جوجه های یک روزه کبک بسیار مهم است. برای جلوگیری از دهیدراته شدن جوجه ها و تلفات ناشی از ان، رطوبت ۶۰ درصد برای هفته اول زندگی جوجه ها مناسب خواهد بود.

غذای مناسب برای جوجه کبک

جیره غذایی جوجه کبک یک روزه نسبت به جوجه مرغ باید پروتئین بیشتری داشته باشد. بطوریکه برای جوجه ها باید دان استارتر با ۲۸ درصد پروتئین تهیه کرد. همچنین انرژی قابل متابولیسم این جیره باید ۲۸۰۰ کیلو کالری در هر کیلوگرم باشد.

اگر جیره ۲۸ درصد پروتئین برای جوجه ها تهیه نکردید باید از جیره ۲۵ درصد پروتئین استفاده شود. در این شرایط دوره رشد جوجه ها به مدت یکی دو هفته افزایش پیدا میکند.

مواد غذایی قابل استفاده برای تغذیه جوجه کبک

کبک های کوهی برای تغذیه جوجه های خود از حشرات مختلف و همچنین از دانه های گیاهی استفاده میکنند. البته دانه های گیاهی ابتدا در چینه دان والد کمی هضم شده و پرنده مادر با بالا اوردن این غذا از چینه دانش به جوجه ها غذا میدهد. اما کبک های پرورشی و تجاری بیشتر با دان تغذیه میشوند. دان مصرفی این پرنده شامل موادی همچون دانه ذرت، کنجاله سویا، گندم، جو، سورگوم، کنجاله افتابگردان، روغن و پودر صدف می باشد. همچنین کمی نمک و ریزمغذی های مهم به جیره غذایی کبک ها باید اضافه شود.

مواد غذایی قابل استفاده برای تغذیه جوجه کبک - چیکن دیوایسدان مورد نیاز جوجه ها را از بازار تهیه کنید. اگر نمیتوانید دان بخرید، با پودر ذرت و تخم مرغ آب پز شده به جوجه کبک غذا بدهید. همچنین برای تغذیه جوجه کبک ها میتوان بخشی از غذای آنها را با حشرات و کرم میلورم جبران نمود.

ساخت و تهیه جیره غذایی کبک ها باید مطابق اصول جیره نویسی باشد. پرورش دهندگان تازه وارد بهتر است که دان آماده برای تغذیه جوجه ها تهیه کنند. زیرا ساخت دان نیاز به شناخت مواد مغذی و انالیز انها دارد و یک امر کاملا تخصصی است. اما در صورتیکه تجربه کافی در این زمینه دارید، با نظر دامپزشک متخصص و با تجهیزات تولید دان مثل آسیاب و میکسر میتوانید دان مصرفی کبک ها را تولید کنید. برای مشاهده انواع دستگاه آسیاب مرغداری و میکسر مرغداری کلیک کنید.

مقدار دان مصرفی کبک ها

جوجه های یک روزه در طول روز ۳۰۰ کیلو کالری انرژی باید دریافت کنند. مقدار غذای مصرفی جوجه ها از ۸ گرم شروع شده و زمانیکه بالغ میشوند روزانه ۳۰ الی ۳۳ گرم دان مصرف میکنند. در هفته اول غذا باید همیشه در دانخوری ها باشد. همچنین در دو هفته اول روشنایی محل نگهداری جوجه ها بصورت ۲۴ ساعته خواهد بود. این نوردهی ۲۴ ساعته باعث میشود که جوجه ها به غذا خوردن روی اورده و رشد کنند.

وزن جوجه های یک روزه کبک بطور متوسط ۱۸ گرم است. در یک ماهگی وزن جوجه به ۱۳۰ گرم رسیده و در ۱۴ هفتگی نیز ۴۸۰ گرم متوسط وزن آنها خواهد بود. البته کبک های نر وزن بیشتری نسبت به ماده ها دارند.

جوجه کبک ها نسبت به بلدرچین ها دان بیشتری مصرف میکنند ولی سرعت رشد آنها کمتر میباشد. به همین دلیل محصولات کبک ازجمله گوشت و تخم آن گران قیمت تر از محصولات بلدرچین می باشد.

جمع بندی

در این مطلب راجع به نحوه غذا دادن به کبک و ویژگی غذای آنها بحث کردیم. توجه داشته باشید که جوجه کبک یک روزه علاوه بر تغذیه به شرایط دما و رطوبت خاصی نیاز دارد و باید همیشه اب آشامیدنی هم در دسترس داشته باشد. با رعایت نکات گفته شده در این مقاله قادر خواهید بود که به جوجه کبک های یک روزه بطور صحیح غذا بدهید. اگر سوالی داشتید در بخش نظرات آن را مطرح کنید.

نوشته های مشابه

‫۴۹ دیدگاه ها

  1. سلام من ۲عددجوجە کبک کوهی دارم کە ۴روزشونە نر ومادە هستن نرە خودش بە غذا نوک میزنە امە مادە هیچی نمی خورە چیکار کنم کە مادە یاد بگیرە؟
    هرچی جلوی مادە بە نرە غذا میدم یاد نمیگیرە
    لطفاًراهنمایی کنید چجوری یادش بدم

    1. سلام دوست عزیز
      غذا بهش چی میدی؟
      به احتمال زیاد جیره غذایی صحیحی انتخاب نکردی و کبک تمایلی به خوردنش نداره

    2. سلام شما توی سن کم و چهارروزگی چطور نر و مادگی رو تشخیص دادید .؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋