تجهیزات مورد نیاز پرورش جوجه کبک

برای فراهم کردن شرایط محیطی مناسب برای پرورش کبک نیاز به یکسری تجهیزات و تأسیسات برای پرورش است که به مهمترین آنها اشاره می کنیم.

heater

۱- گرماساز (هیتر) یکی از ضروریات اصلی رشد کبک تأمین دمای مناسب پرورش است. گرماسازهای مختلفیبرای پرورش طیور تولید شده اند که هر کدام برای شرایط سالنهای مختلف طراحی شده اند و دارای مزایا و محاسنی هستند.
گرماسازهای رایج در سالن های پرورش طیور عبارت اند از: گرماسازهای مرکزی، گرما سازهای سیار و شوفاژ. هر کدام از گرماسازها دارای ویژگیهای خاص خود هستند. به عنوان مثال گرما سازهای مرکزی در سالن های بزرگ استفاده می شود؛ و مهمترین حسن گرما سازهای مرکزی احتراق در خارج از سالن و عدم ورود گازهای سمی حاصل احتراق به سالن پرورش است. در گرماسازهای سیار معمولاً احتراق در داخل سالن انجام می شود و علیرغم این که گازهای سمی حاصل احتراق از طریق دودکش از سالن خارج میشود ولی بخشی از اکسیژن سالن را مصرف می کند و نیاز به تهویه بیشتری در سالن را ایجاد می کند. اتلاف انرژی در گرماسازهای سیار نسبتاً کم است و می توان در بخشهای مختلف سالن از آنها استفاده نمود.سیستم شوفاژ هم علی رغم بازدهی و کیفیت گرمای مناسب مورد توجه است اما هزینه اولیه نسبتا بالایی دارد.

فن-مرغداری

۲- فن تهویه
از فن ها برای ایجاد سیستم تهویه استفاده می شود. فن ها می توانند کار ورود هوا به سالن و یا خروج هوا از سالن را انجام دهند اما در سالن های پرورش طیور از فن ها بیشتر برای خروج هوا از سالن و یا در برخی مواقع دمیدن هوای گرم به سالن استفاده می شود.
فنهای مختلفی در بازار وجود دارد که بر اساس قطر، قدرت، دور در دقیقه و میزان جابه جایی هوا تقسیم بندی می شوند.
قطر هواکش های مورد استفاده در سالنهای طیور از ۳۰ تا ۵۰ سانتی متر متغیر است. قدرت فن ها که بر اساس وات مشخص می شود بین ۸۵ تا ۹۰۰ وات متغیر است. اکثر فنهای مورد استفاده در سالن های طیور فن های ۱۴۰۰ دور در دقیقه هستند.
بر اساس قطر هواکش و قدرت آن مقدار جابه جایی هوا که بر اساس مترمکعب در ساعت سنجیده می شود متغیر است. به عنوان مثال فن با قطر ۳۰ سانتیمتر و قدرت ۸۵ وات در هر ساعت ۲۰۷۰ مترمکعب هوا (۳۴۵ مترمکعب در دقیقه) را جابه جا می کند.
در زمان تهیه فن برای سالن باید حداکثر هوای موردنیاز در سالن را محاسبه کرد و سپس متناسب با حجم تهویه موردنیاز و مشخصات فنی فن ها، فن های موردنیاز سالن را خریداری کرد. نکته مهم در تهیه فن برای سالن پرورش طیور و به خصوص پرورش کبک این است که به جای تهیه یک یا چند فن خیلی بزرگ بهتر است از فن های کوچک تر ولی به تعداد بیشتری استفاده کرد تا تهویه یکنواخت تری را بتوان در سالن فراهم کرد. در فصول سرد سالی که نیاز تهویه ای سالن نسبتاً کاهش می یابد می توان تعدادی از فن ها را خاموش کرد.

۳- دم پر
دم پر وسیلهای است که جریان هوا را در ورودی های هوای سالن کنترل می کند. دم پر علاوه بر شترل میزان هوای ورودی به سالن جهت ورود هوا را به سالن نیز می تواند تغییر دهد. در برخی از استانها پنجرههای ورودی هوا طوری طراحی می شوند که می توانند کار تنظیم هوای ورودی را انجام دهند.

 

_MG_2013ssss0

۴- مه پاش و دستگاههای رطوبتساز مه پاش دستگاهی است که دارای سوراخهای ریزی است که در اثر عبور پرفشار آب از درون ان اب را به صورت پودر در سالن پخش می کند و سبب افزایش رطوبت سالن می شود. استفاده از مه پاشی و سایر دستگاههای رطوبتساز به خصوص در مناطق خشک و در روزهای اول رشد جوجه بسیار حیاتی و تأثیرگذار است. مهمترین ویژگی که دستگاههای رطوبت ساز باید داشته باشند تولید رطوبت در ذرات بسیار ریز است که سبب خیس شدن پرنده و یا بستر نشود.

ہ- سیستم سرمایش سالن

در مناطق گرمسیر و در مناطقی که دمای محیط بیش از دمای مورد نیاز برای رشد پرنده باشد باید از سیستم خنک کننده در سالن استفاده نمود.

یکی از تجهیزات ساده برای خنک کردن سالن به خصوصی سالن های کوچک استفاده از کولرهای آبی معمولی است؛ که باید متناسب با حجم سالن از کولر با ظرفیت مناسب استفاده نمود. نوع رایج سیستم خنک کننده در سالن های پرورش طیور استفاده از سیستم پد و فن است. بدین صورت که با کمک پدهای سلولزی و یا پوشال که به وسیله آب دائماً خیس می شوند در قسمت ورودی هوای سالن قرار داده شده و با کمک مکش هوا توسط فن های تهویه عملیاتخنک کردن سالن انجام می شود.
نکته مهم در استفاده از سیستم خنک کننده، مجهز کردن این سیستم به ترموستات است. چراکه تغییرات دمایی در طول شبانه روز نسبتاً زیاد است بنابراین نیازی به استفاده از سیستم خنک کننده در همه ساعات شبانه روز نیست.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس