آیا پرورش کبک توجیه اقتصادی دارد؟ | هزینه پرورش کبک

سود پرورش کبک

کسب و کار پرورش طیور از جمله مشاغل اقتصادی پر بازده میباشد و به همین دلیل کارآفرینان زیادی هر ساله در این مسیر قدم میگذارند. برای فعالیت در این صنعت با توجه به کشش بازار و حاشیه سود محصولات تولیدی میتوان یکی از طیور پرکاربرد همچون مرغ، بلدرچین، غاز، اردک، قرقاول، کبک و … را انتخاب کرد و به تکثیر و جوجه کشی به منظور کسب درآمد از آنها پرداخت. لازم به ذکر است که اصول نگهداری و پرورش هر کدام از این پرنده ها تا حدود زیادی به هم نزدیک است.

اما هر شاخه از این صنعت سودآوری ویژه ای دارد. پرورش کبک نیز به دلیل خصوصیات برجسته این پرنده و گوشت با ارزش آن یکی از سودده ترین فعالیت های اقتصادی است. برای بررسی سود پرورش کبک و هزینه های این شغل اطلاعات جامعی برای شما مخاطبین عزیز سایت چیکن دیوایس آماده نموده ایم. با خواندن ادامه این مطلب همراه ما باشید.

دستگاه جوجه کشی 96 عددی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» دارای بدنه ی مقاوم و استاندارد
» بهره گیری از سیستم جوجه کشی پیشرفته
» دارای شانه های مخصوص جوجه کشی از تخم کبک
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

آیا میتوان پرورش کبک را در ظرفیت های پایین شروع کرد؟

پرورش کبک را میتوان با سرمایه اولیه پایین و در یک مکان کوچک راه اندازی نمود. اما توجه داشته باشید برای فعالیت اقتصادی و بازدهی این شغل باید تعداد کافی همچون ۱۰۰۰ قطعه کبک پرورش دهید.

چرا پرورش کبک؟

گوشت کبک بیشتر به دلیل خواص دارویی و طعم خوشمزه آن شهرت دارد. همچنین گوشت این پرنده در کشورهای عربی نیز طرفداران زیادی داشته و به دلیل عدم سازگاری کبک با آن مناطق بیشتر نیاز آنها توسط پرورش دهندگان ایرانی تأمین میشود. البته صادرت گوشت کبک در ایران به بیشتر کشورهای منطقه از جمله آذربایجان، روسیه، ارمنستان و … نیز صورت می گیرد.

در برخی مناطق ایران سالن های صنعتی پرورش کبک دایر می باشد ولی با توجه به تقاضای زیاد گوشت و تخم کبک هنوز هم ظرفیت های زیادی وجود دارد که میتوان از آن برای سود بردن بهره برد. از طرفی هم بازار خرید و فروش محصولات کبک روز به روز در حال گسترش است. بنابراین با کسب اطلاعات لازم میتوان با پرورش کبک به درامد مناسبی دست یافت.

به طور کلی کبک ها پرندگان مقاومی هستد و با شرایط محیطی مختلف سازگاری دارند. اما پرورش آنها در مناطقی که آب و هوای معتدلی دارند، باعث کاهش هزینه های تولید میشود.

برای اینکه پرورش کبک توجیه اقتصادی داشته باشد، حتما لازم نیست که به شکل صنعتی آن را اجرا کنید. بلکه این شغل را میتوان بعنوان یک شغل خانگی و در ظرفیت ۲۰۰۰ قطعه نیز اجرا نمود.

هزینه پرورش کبک

برای پرورش این پرنده باید شرایط محیطی لازم یعنی نور، گرما، تهویه و مسائل بهداشتی را فراهم نمود. هزینه پرورش کبک شامل خرید تجهیزات مرغداری، جوجه کبک، خوراک، هزینه های حمل نقل و دیگر هزینه های متفرقه میباشد. همچنین باید یک سالن مناسب برای محل پرورش در نظر بگیرید.

فضای مورد نیاز پرورش کبک بدین صورت می باشد که در یک فضای حدود ۸۰ الی ۱۰۰ مترمربع میتوان ۲۰۰۰ قطعه کبک پرورش داد. به صورت اصولی تا ۱۴ روزگی میتوان ۹۰ قطعه در هر مترمربع و تا دو ماهگی نیز ۴۰ قطعه در هر متر مربع پرورش داد.

هزینه پرورش کبککبک های گوشتی در سن ۳ الی ۴ ماهگی آماده کشتار میشوند. در این سن به ازای هر ۲۰ الی ۲۵ قطعه کبک میتوان یک مترمربع فضا در نظر گرفت.

در نظر داشته باشید که در زمینه پرورش طیور بخشی از هزینه ها به صورت سرمایه در گردش مطرح هستند که هزینه خوراک بخش اصلی آن می باشد. اما برای خرید تجهیزات لازم همچون دستگاه جوجه کشی، سیستم تهویه و … فقط یکبار هزینه خواهید نمود.

سود پرورش کبک

با پرورش ۲۰۰۰ قطعه کبک گوشتی در انتهای دوره که یک دوره ۳ الی ۴ ماهه می باشد، شما حداقل۸۵۰ کیلوگرم گوشت کبک برای عرضه به بازار خواهید داشت. اگر پرورش دهنده سالیانه فقط یک دوره پرورش داشته باشد، طبیعتا سود کمتری به دست خواهد آورد. به طوریکه با رعایت اصول این صنعت، نرخ سودهی یک دوره پرورش کبک معادل ۱۳ درصد می باشد. اما هر سال پرورش دهنده میتواند ۳ دوره پرورش کبک اجرا کند. در این صورت نرخ سودهی سالیانه پرورش کبک حدودا ۳۸ درصد خواهد بود که یک رقم قابل توجهی می باشد.

نکات مهم برای سودآوری حداکثری پرورش کبک

در پرورش کبک یکی از مهمترین بخش های فعالیت شما جوجه کشی است که تأثیر به سزایی بر موفقیت شما دارد. در این مرحله باید با رعایت اصول جوجه کشی سعی کنید که جوجه های با کیفیت به دست بیاورید. علاوه بر این دستگاه جوجه کشی کبک مورد استفاده شما باید بسیار دقیق بوده و تخم های نطفه دار نیز کیفیت لازم را داشته باشند. در این صورت سود بالایی نصیب شما خواهد شد.

دستگاه جوجه کشی صنعتی | دستگاه جوجه کشی 2016 تایی
دستگاه جوجه کشی صنعتی | دستگاه جوجه کشی ۲۰۱۶ تایی
» مجهز به حسگرهای دما و رطوبت سوئیسی نسل پیشرفته
» بهره گیری از سیستم ستر و هچر همزمان
» دارای برد کنترلر مجهز به هوش مصنوعی
قیمت : ۱۵,۶۰۰,۰۰۰ تومان

نکات مهم برای سودآوری حداکثری پرورش کبکدر پرورش کبک، خرید جوجه یک روزه برای پروار بندی هزینه بیشتری دارد. به همین دلیل پرورش دهندگان برای کاهش هزینه تولید بخشی از گله را بعنوان گله مولد در نظر گرفته و از تخم نطفه دار آن گله برای جوجه کشی استفاده میکنند.

جوجه کشی کبک نیز همانند گوشت کبک حاشیه سود خوبی دارد. کبک ها در سن ۶ الی ۷ ماهگی تخمگذار میشوند و به طور طبیعی سالیانه یک دوره تخمگذاری ۴ ماهه دارند. البته با اجرای سیکل نوری و تکنیک های خاص در فصل های مختلفی میتوان از گله های مولد تخم نطفه دار به دست آورد. گله های کبک مولد حداکثر تا سن ۴ سالگی نگه داری میشوند و پس از آن با گله جوان جایگزین میشوند.

در نهایت

در سال های اخیر پرورش کبک یکی از مشاغل پرسود محسوب شده است. اما برای پرورش کبک به یکباره نباید حجم بسیار زیادی از این پرنده ها را پرورش دهید. بهتر است که از قبل برای اینکار برنامه ریزی کنید و با بازار فروش آن نیز آشنا شده باشید. راه اندازی کارگاه های کوچک ریسک و حجم کاری کمتری در مقایسه با سالن های صنعتی دارد. بنابراین با راه اندازی یک سالن کوچک پرورش کبک شانس شما برای موفقیت بیشتر خواهد بود و در ادامه شما میتوانید کسب و کار خود را گسترش دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نگهداری کبک سری به مقالات پرورش کبک وبلاگ چیکن دیوایس بزنید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس