درباره کبک نر و ماده – خصوصیات عمومی کبک

درباره کبک نر و ماده  – خصوصیات عمومی کبک

درباره-کبک

درباره کبک نر و ماده  – خصوصیات عمومی کبک : کبک از راسته ماکیان است.رنگ آمیزی پرها در این پرنده بسیار زیبا و چشم نواز است.کبک در طبیعت در دامنه کوه ها ، بین صخره ها و تپه ماهورها زندگی می کند.این پرنده دارای پرهای خاکستری و یا سفید است.پاها و منقار کبک قرمز رنگ است و جنس نر و ماده به لحاظ شکل ظاهری تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.

دستگاه جوجه کشی ارزان | دستگاه جوجه کشی 12 تایی
دستگاه جوجه کشی ارزان | دستگاه جوجه کشی ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از کبک
» دارای سیستم کنترل هوشمند دما
» سیستم چرخش ۳۶۰ درجه
قیمت : ۳,۵۳۰,۰۰۰ تومان

از موارد تمایز دو جنس در کبک بزرگتر بودن اندازه جثه و وزن کبک نر از کبک ماده است .سر کبک ماده بیضی شکل ، اما سر کبک نر گرد و مدور است.همچنین در پشت پای کبک ماده و نر یک برآمدی ( سیخک ) است که در جنس نر این برآمدگی بزرگتر است . از دیگر نقاط متمایر بین جنس نر و ماده آن است که گردن کبک نر معمولا باریک تر و سخت تر از کبک ماده بوده و ضخامت پاها در کبک نر بیش از جنس ماده است.سکبک را می توان جزو پرندگان دارای جثه متوسط دسته بندی نمود.طول بدن این پرنده حدود ۳۰ تا ۳۵ سانتی متر و ارتفاع آن نیز حدود ۳۰ سانتی متر است.وزن پرنده بالغ در جنس نر از ۵۰۰ تا ۸۰۰ گرم و در جنس ماده از۴۵۰ تا ۷۰۰ گرم متغیر است. کبک ها در طبیعت حدود ۱۵ سال عمر می کنند. کبک در چهارده هفتگی (سه ماه و نیم) به حداکثر بلوغ جسمی و در هفت ماهگی به بلوغ جنسی میرسد و قدرت تولید مثل دارد. تخم کبک به رنگ سفید مایل به زرد و در برخی نژادها دارای لکه های کوچک قهوه ای است. شکل ظاهری تخم، بیضوی، دوکی شکل و نوک تیز است. وزن تخمها از ۱۶ تا ۲۵ گرم تغییر کرده و به طور متوسط ۲۱ گرم است. میانگین طول تخمها ۴۲ میلی متر و عرض انها حدودا ۳۱ میلی متر است.ضخامت پوسته تخم کبک حدود ۰.۲۲۸ میلی متر و ضخامت غشای داخلی ۰.۰۴۷ میلی متر است.

کبک

درباره کبک : جوجه کشی طبیعی کبک 

جفت یابی و تولید مثل کبک ها در اواخر فصل زمستان و اوایل فصل بهار شروع می شود. این زمان درست مقارن با افزایش طول روز و افزایش ساعات روشنایی است. در طبیعت معمولا نسبت پرنده نر و ماده یک به یک است. در اواخر زمستان و اوایل بهار گله کبک ها از هم گسسته شده و یک کبک نر با یک کبک ماده با هم به صورت جفت زندگی می کنند. این پدیده تا پایان فصل جوجه کشی ادامه یافته و پس از بزرگ شدن جوجه کبک ها گروه یا گله کبک ها مجددا شکل می گیرد. کبک در شرایط طبیعی از اوایل اردیبهشت تا اواخر تیر تخمگذاری می کند. کبک های جوان ایل تخم گذاری تخمهای کوچکی تولید خواهند کرد. همچنین در اولین دوره  تخم گذاری کبک ها ممکن است تعداد تخم کمتری تولید کنند. قبل از شروع ی می کنند. کبک معمولا آشیانه خود را با در بین صخره ها بنا می کند ودر او تخم گذا تخم گذاری کبک ها شروع به آشیانه ساز استفاده از شاخههای نازک درختان بر روی زمین و در بین صخره ها بنا می کند و کف آن را با استفاده از کلش و برگ می پوشاند.

کبک ماده پس از یک دوره تخم گذاری دچار کرچی شده و بر روی ها می خوابد. در طبیعت هر کبک ماده حدود ۱۲ تا ۱۵ عدد تخم میگذارد و بر روی آن میخوابد. زمان طبیعی برای تبدیل تخم کبک به جوجه حدود ۲۴ روز (۲۳ تا ۲۵ روز) است. کبک ماده در این مدت دمای لازم برای گرم شدن تخمها را فراهم کردہ و به طور مرتب تخمها را در جای خود چرخشی می دهد. در این مدت کبک ماده برای دفع مدفوع و یا خوردن آب و غذا به صورت محدود آشیانه را ترک کرده و معمولا پرندہ نر بر روى تخمها می خوابد. جوجه کبک ها از روز ۲۳ به بعد از تخم خارج می شوند. میانگین وزن جوجه های کبک که از تخم خارج شده اند حدود ۱۳ تا ۱۴ گرم می باشد و این به

معنی آن است که اندازه جوجه کبک ها تقریباً یک سوم اندازه یک جوجه مرغ است.

بنابراین جوجه ها در بدو تولد بسیار ضعیف بوده و نیازمند مراقبت فراوانی هستند.معمولا جوجه ها یکی یکی و به تدریج از تخم خارج شده و خروج همه جوجه ها ممکن است ساعت ها به طول بیانجامد.اگر چه بدن جوجه کبک ها از پر پوشیده شده است اما این پوشش به صورت کامل نیست و مادر برای چندین هفته باید آنها را در زیر بال و پر خود بگیرد. بدن جوجه کبک ها با استفاده از گرمای بدن مادر خشک شده و در این مرحله سفت می شود. معمولاً در بهترین شرایط به طور متوسط ۷۰ تا ۸۰ درصد تخمها به جوجه تبدیل می شود. جوجه ها تا زمان پرواز در کنار مادر و در آشیانه می مانند و در این مدت تحت پرستاری شدید مادر قرار دارند و پس از آن زندگی مستقل خود را شروع می کنند.

 

دستگاه جوجه کشی کبک 

نوشته های مشابه

‫۱۹۰ دیدگاه ها

    1. سلام مهدی جان
      کبک وحشی هیچوقت اهلی نمیشه

  1. سلام.یه جفت کبک دارم یک هفته هست داره تخم میذاره،اما دقیقا از روزی که کبک ماده داره تخم میذاره دیگه کبک نر رو تحویل نمگیره،دعوا هم میکنن،مثل اینکه با هم قهر کردن ،دلیلش چیه؟

    1. سلام محمدی
      این رفتار به خاطر تغییرات هورمونیه که توی ماده تو دوران جفت گیری و تخم گذاری اتفاق میفته
      و طبیعیه کاملا
      بعد از تخم گذاری به حالت نرمال برمیگرده

  2. سلام من یه جفت جوجه کبک دوماهه خریداری کردم و الان دارم ازشون نگه داری میکنم تقریبا سه چهار ماه هست یکی از کبک ها از لحاظ جسمانی از دیگری بزرگ تره فرم سرش پاهاش بدنش ولی این کوچیکه گاهی اوقات تلاش میکنع که اون رو بشکنه ولی معلوم نیست کدوم نر یا ماده هستن حتی سیخک در نیوردن راهنمایی میکنید جنسیت رو بفهمیم؟

    1. سلام دوست عزیز
      بهترین روش برای تعیین جنسیت تست پر هست که باید مراجعه کنید به دامپزشک
      تشخیص از روی ظاهر دقیق نبوده و نیست

    1. سلام دوست عزیز
      در این خصوص اطلاعی ندارم

    1. سلام
      در اسارت به سختی جفت میشن
      قفس بزرگ شرایط رو برای جفت شدن هموارتر میکنه

    1. سلام بله تخم که نطفه دار شده پس جفتگیری هم شده که تخم نطفه زده دیگه

      1. سلام وقت به خیر من یک جفت کبک دارم گذاشتم تو حیاط یه قفس بزرگ دارم
        قبلا از هم جداشون کرده بودم الان حدود یک ماهی هست که انداختم کنار هم برا ماده لانه ای درست کردم برای تخم گذاری الان ۵ تا تخم گذاشته میگن که کبک نر تخم هارو میشکنه ایا درسته
        بعدش تا حالا ندیدم باهمددر رابطه باشن
        یعنی تخم ها نطفه دارن جوجه به دست میارن

        1. سلام
          اگه وحشی هستن (از طبیعت گرفته شدن)، شانس جوجه شدن اون تخم ها کمه
          در اینده هم کم خواهد بود !
          کبک نر هم ممکنه بشکنه درسته باید زیر نظرش بگیری ، ماده نمیزاره ولی ممکنه اینکارو بکنه
          اگه در ارتباط نباشن که بدون نطفه هست
          یه مورد هم اینکه کبک در اسارت خیلی کم رو تخم میخوابه ! و اصولا کرچ شدنش تو اسارت ضعیفه

  3. سلام اگر من بخوام یک لانه برای کبک به سازم باید به چه چیز های توجه کنم ممنون

    1. سلام
      لانه بهتره کوچیک نباشه ، کبک پرنده ای هست که تو فضای ازاد پرواز میکنه میدووه و کلا جنب و جوشش زیاده اگر کم بشه مشکل ایجاد میشه براش
      توری خوب باشه تا شغالی چیزی نتونه وارد بشه

      1. سلا پر ها شون رو کشیدم و ازادشون کردم
        مشکلی نداره شب ها هم می کنمشون تو

        1. سلام کارتون به شدت بد بوده و موجب آزار پرنده شدین . اول کار رو انجام میدین بعد میرسین مشکل داره یا خیر ؟

  4. سلام و خسته نباشید روزه ها و آرزوهاتون مورد قبول گردد .

    من کبک ماده داشتم بعد یک نری برایش خریدم آیا اینها با هم جفت می خورند اگر می خورند در چند مودتی ؟

  5. سلام من ۳عدد کبک دارم زیرشون کاه ریختم کاه رو کنار میزنن روی زمین میخوابم علتشو بفرمایین ممنون میشم.

    1. سلام مشخص نیست . غذاشون چیه ؟ براشون ماسه برای حمام خاک گذاشتین ؟

  6. سلام خسته نباشید من یک جفت کبک دارم دنباله لانه میگردن تخم گزاری کنند اما هرچی لانه درست میکنم داخل لانه نمیروند آیا در چه جای لانه درشت کنم کبک دنباله جای شلوغی هستند نمی‌دونم چه کار کنم که داخل یه لانه قرار بگیرند

    1. سلام ممنون از شما . چه جور لانه هایی درست میکنید براشون ؟ معمولا بین پوشال و علف و اینها تخم میذارن . پوشال و یونجه بریزید براشون تا خودشون لونه درست کنن زیاد هم نزدیک نشین . درخت هست توی فضاش نگهداریشون ؟

  7. سلام یک جفت کبک نر و ماده دارم چرا جفت گیری نمی کنن توی فضای ۱۲متری هستن نرو ماده باهم دور میزنن باهم غذا می خورند ولی جفت نمی شن چرا

  8. سلام
    من یه جفت کبک دارم از کوه گرفتن اینارو رو پشت بوم تو قفسه توری سه متری نگه میدارم ، میخواستم بدونم اینا چون وحشین تو خونه تخم میزارن یا کرچ میشن یا نه .
    ممنون میشم اگه راهنماییم کنین

  9. من دوتا کبک نر و یک ماده دارم تخم نمی زارن یکی از نر ها اون دوتا رو می زنه

  10. سلام وقت بخیر ببخشید من چند ماه پیش از یکی جوجه خریدم میگفت جوجه‌های کوهی (یعنی قبلا از کوه گرفته الان بزرگ کرده و جوجه کشی کرده) اینا مثلا سه نسل تو خونه بزرگ شدن هست.
    گفت خودشون رو تخمها میخوابن ولی من مطمئن نیستم که اینا خودشون بخوابن الانم یکی دو ماه مونده تخم بذارن راستش خیلی زحمت کشیدم براشون و میخوام جوجه خوب و زیاد بگیرم ازشون.
    حالا چیکار کنم وقتی تخم گذاشتن منتظر بمونم که خودشون بشینن رو تخم ها یا از همون اول بزارم تو دستگاه.

    1. سلام مشخص نیست که کرچ بشن یا خیر . در هر حالت مطمئن تره تا از دستگاه جوجه کشی با کیفیت استفاده بشه
      پرنده کرچ رفتارش متفاوته میتونید متوجه بشید که میخواد کرچ بشه یا خیر

  11. سلام من یک کبک دارم سیخک نداره ولی پاهاش از پای کبک ماده بزرگ تره یعنی نر هست

  12. سلام من دو جفت کبک دارم تو کارخانه برای تخم گزاری بوده الان عید کرچ میشه

    1. خیر
      در صورتی که نیاز به تخم نطفه دار باشه باید کنار کبک نر باشه

    2. سلام من یک جفت کبک کوهی دارم پارسال ۱۵تا تخم گزاشتن نر روشون خابید نزاشت ماده بخابه ۸تا بیشتر جوجه نشدن. الانم داره ماده تخم میزاره به نظرتون نر را جدا کنم تا ماده روشون بخابه یا بزارم خودشون مراحل طی کنن.

      1. سلام خیر جداش نکنید بذارید بخوابه روی تخم ایرادی نداره حتی اگه ماده هم بخوابه، نر باید باشه که براش غذا بیاره

  13. سلام من دوجفت کبک دارم تو یه قفس هستن باید جدا باشن که تخم بزاره

    1. سلام
      نه کنارهم هم میتونن تخم بزارن
      تغذیشون رو بهبود بده

    2. سلام دوستان کبک وحشی که ازکوه گرفته باشید به هیچ عنوان تویه خونه یاقفس کرچ نمیشه الکی تلاش نکنید درضمن کبک به قدری باهوش هست که اگه جای تخم کنه مثلا توی کوهی تخم کنه وشماازکنارش ردبشید وپروازکنه بفهمه که شما لونشوپیداکردید به هیچ عنوان دیگه نمیاد بخابه روتخمهاش من چندسال دنباله شکارکبک بودم واقعا یک حیوانه باهوشی هست باتفنگ که تیرمینداختم یا میرفتن پناه میگرفتن بینه علفها یا بالهاشونو بازمیکردن روی زمین میخابیدن تا نتونی ساده پیداشون کنید

      1. ممنون ازین که اطلاعات و تجربه هاتون رو با ما به اشتراک گذاشتید

  14. سلام من یه کبک نر و یه کبک ماده دارم که ۲ سال آنها را دارم نر خیلی ماده را می زند و حتی جفت گیری هم نمی کنند

  15. سلام من یک جفت کبک دارم خوابیده روی تخم اما کبک نر روی اونا خابیده
    ممنون میشم اگه جواب منو بدین

    1. علل مختلفی داره، کم بودن سن پرنده، تغذیه، استرس، شروع دوره پر ریزی باعث کاهش تخم میشه.

  16. سلام من یک کبک نر دارم و رفت توله باید چیکار کنم که از توله در بیاد اگر ماده کبک بزارم پیشش خوبه واسش

    1. پر ریزی تو پرنده ها یه اتفاق طبیعی هست . و تو این مدت تا پر جدید دربیاره به تغذیه اش رسیدگی کنید. خصوصا از لحاظ پروتئین و کلسیم تامین بشه. این دوره باید طی بشه و پرنده استراحت داشته باشه.

  17. سلام خسته نباشید من یک جفت کبک دارم تخم میزاره ولی نمینشیند روشون دلیلش چیه البته دو سه بار اینجوری شدن

    1. حتما چیزی باعث استرس و ازارشون میشه
      محیط براشون اروم نیست و استرس دارن
      ببین چی باعث میشه

  18. سلام وقتتون بخیر
    من یک جفت کبک دارم و براشون یه خونه طبیعی توی باغ درست کردم و بعدش خودشون که و خاشاک و… جمع کردن و شروع به تخم گذاری کردن و از روز اولی که تخم میزاشت اونارو مرتب می‌چرخند و الان ۲۱ تخم گذاشته و هنوز هم مترب میچرخونه و مدام بهشون سر میزنه ولی هنوز نشسته
    میخواستم بدونم دلیلش چیه؟

    1. خوب معلومه که داره ازشون جوجه کشی میکنه
      حدودا یک هفته دیگه جوجه ها باید بیان بیرون

  19. ارسلان ارش کبک بازنمونه استان چهارمحال وبختیاری به تمامی سوالات دوستان درموردکبک جواب داده میشود..

  20. سلام خسته نباشید . من یجفت کبک دارم الان دوازده تا تخم گذاشتن ولی ماده نمیخابه روشون دو روز ی تخم میزاشت تخما احتمال خراب شدن دارن

    1. حتما از دستگاه جوجه کشی استفاده کن تا تخم ها خراب نشدن
      تا رسیدن دستگاه ، تخم ها رو در یک مکان خنک قرار بده و روزانه چندین بار چرخشش شون بده
      مقاله شرایط انبار تخم نطفه دار رو بخونید.

  21. سلام آقا من یک جفت کبک کوهی خریدم برج ۹ خریدم یعنی ۱۴۰۰/۹/۱۷ آذز ماه خریدم از همون روز اول کبک ماده یک تخم گزاشت به دو سه رو بعد یک دونه دیگه گذاشت بعد همینطوری توی این ۲ ماه این جوری تخم گذاشت کبک نر توی یک قفسه کبک ماده توی قفسه دیگه هست نره واسه ماده خیلی میخونه ولی با هم توی یک قفس میزارم کبک نر ماده را میزنه جوری زده بود که کل پر سرش را کنده بود اون تخم های را که گذاشته بود جفت گیری نکرده بودن من گفتم باهم بزارم تا جفت گیری کنند ولی این جوریه

    1. فعلا کبک ها رو از هم جدا کن
      چون ماده میخواد روی تخم ها بخوابه ولی نر میخواد جفت گیری کنه برای همین دعوا دارن یا شاید هم ماده تمایلی به جفت گیری نداره
      تا زمانی که تخم ها داخل لانه باشن ، ماده تمایلی به جفت گیری نخواهد داشت.
      تخم ها رو بردارید تا کم کم نر و ماده همو قبول کنن الانم که فصل بهار و بهترین زمان برای جفت گیری و تخم گذاری

    2. باسلام منم یه جفت کبک کوهی دارم شش ماهه گرفتم چرا جفت گیری نمیکنن بعدش باید چه غذایی بدم مست بشن

      1. لانه مناسب ، غذای کافی و محیط ارام داشته باشن
        حداقل روزانه ۱۵ ساعت نور دریافت کنن

  22. سلام من یه تجربه جالب از کبک داشتم ۶عدد کبک داشتم ۶ماه با خوشی در کنار هم بودن اواخر زمستان شروع کردن یکی یکی کبک ها را کشتن اول یه دونه نر کشتن بعد ماده ها را تا اخر دوتا موندن و یک هفته بعد شروع کرد تخم گذاشتن این لامصب ها تک همسرین😉😉

    1. ممنون از تجربه خوب شما
      پس باید جفت ها رو از هم جدا کرد تا همو نکشن

    1. از پرورش دهنده های کبک راهنمایی بگیرید تا روش های تشخیص رو بهتون اموزش بده
      از ویدیوهای اموزشی اینترنت هم می تونید استفاده کنید.

  23. سلام من هیچ پرورش دهنده کبک نمی شناسم میشه شما کارشناس محترم شماره واتساپ خودتون رو برایم بفرستید تا عکس هاشون رو براتون بفرستم ببینید و جنسیت را برایم بگویید

    1. با استفاده از سایت uupload اپلود کنید و اینجا بفرستید
      هر چند تشخیصش از روی عکس رو بعید میدونم
      پرورش دهنده های با تجربه مرغ هم می تونن کمک تون کنن

  24. سلام وقتی من اولش کبک خریدم می خوندن ولی دیگه الان خودشون نمی خونن ولی وقتی با گوشی صدا می گذارم می خوانند چی کار کنم که بدون نیاز به صدا گذاشتن با گوشی خودشون بخونن

    1. اصولا پرنده ها زمانی میخونن که نیاز به جفت گیری و تولید مثل داشته باشن
      احتمالا هوا سرده و یا شرایط تغذیه شون خوب نیست
      محیط گرم ، تغذیه کافی و ساعات نوری زیاد باعث خوندن میشه به نظرم
      ولی فعلا دست نگه دارید تا فصل بهار چون الان فصل استراحت و بازیابی قوای بدنی هستش

      1. ۲ تاکبک ماده دارم نمیدانم کدومشون تخم میذاره و تخم ها شون تو لونه هر کی خواستن پراگنده تخم گذاشتن حالا میخوام ببینم چگونه تخم ها رو زیر پاشون بذارم که رو تحم بخوابه و طبیعی جوجه کشی کنم

        1. اگر کبک نر در میان ماده ها نباشه ، امکان جوجه شدن تخم ها نخواهد بود
          چون کبک نر با ماده جفت گیری میکنه و تخم ها رو نطفه دار میکنه

  25. سلام من دو عدد کبک دارم یکیش رو هر دوتا پاش سیخک داره و یکیش هم روی یکی پاش سیخک داره میشه جنسیت اینها را بگید اندازه سیخک ها هم یکسان است

    1. از روی سیخک نمیشه تشخیص داد، به پرورش دهنده با تجربه کبک مراجعه کنید تا جنسیت رو تشخیص بده و یا از سایر نشانه ها هم استفاده کنید.

  26. سلام من یک جفت کبک کوهی دارم یک سال که دارم هنوز تخم نزاشتن باید چیکار کنم

    1. حتما شرایط تخم گذاری شون درست نیست
      لانه تخم گذاری باید در مکانی اروم و بدون سر و صدا و استرس باشه
      غذای کافی بهشون بده ، محیط شون گرم باشه و لامپ ها رو تا ساعت ۱۲ شب روشن بذار

  27. سلام من یکم خاک دارم ولی با کود مخصوص گل قاطیه برای کبک مشکلی نداره

    1. کود شیمیایی ممکن پرنده ها رو مسموم کنه
      بهتر که از پوشال های نرم و یا خاک اره استفاده کنید.

  28. سلام وقت بخیر جناب
    من یه کبک نر یکساله دارم از وقتی به دنیا اومده توی اتاقم زندگی میکنه و به جز وقت خوابش همواره آزاده .
    تنها هم نیست. یه مرغ عشق یکساله هم دارم که با هم خیلی رفیق و بسیار وابسته اند منظور نظر اینکه تنها و افسرده نیست .
    دمای اتاق حدود بیست درجه است .
    تغذیشون شامل ارزن دان پارس و گاها گندمه .
    غرض از مزاحمت چند روزی میشد که کبکم غذا نمیخورد
    بردمش دامپزشکی بهش اکسی وت داد به علاوه یه دارو مایع (که اسمشو نمیدونم متاسفانه). بعد از استفاده مدفوعش خیلی آبکی و رقیق شد و بخش جامد و مایع اش از هم قابل تفکیک بود .
    دارو رو قطع کردم و بهش مینرال دادم بخوره (به صورت مایع با سرنگ ریختم توی دهانش ) حالا چند روز میگذره و غذاش خیلی کم شده فقط دوتا نوک میزنه که از گرسنگی تلف نشه . وقتی به پرش پف میده پاهاش برای چند ثانیه میلرزه و خیلی هم زیاد میخوابه ولی درکل مثل همیشه سرحاله . خواستم بدونم نظری دارید یا خیر

    1. احتمالا کولر روشنه ، سرما خورده و یا هم به بیماری ویروسی مبتلا شده
      بهتر که دوباره دامپزشک مراجعه کنید و جریان رو توضیح بدید تا داروی مناسبی رو برای کبک شما تجویز کنه

    2. سلام . کبک کاهو خیلی دوست داره و سبزیجات و جوانه ها مثل جوانه گندم و الفا … اگه ضعیف شده زرده و سفیده تخم مرغ آبپز بهش بده بخوره و اندازه نصف قرص سیر هم بهش بده

    3. درود بر شما . کبک با خاک حمام میکنه .. اندازه یه سطل خاک باغچه تهیه کنی کافی هست . جفت هم داشته باشه سر حال تر میشه و خوب میخونه . بدون جفت کسل میشه ..

  29. سلام کبک های پرورشی با مال کوهستان ف ق میکنن یا نه یعنی نژادشون اصلاح شده هستن یا نه من ۵ جوجه کبک ۱ روزه خریدم العان نزدیک دوماهه هستن ولی اصلا نمیخونن

    1. سلام
      قابل تشخیص نیست که کبکی که شما خریدی پرورش هست یا نه
      اینکه هم چیزی میخونن یا نه هم ربطی به کوهستانی بودنشون نداره !
      کیفیت نگهداری ، محیط مناسب نگهداری ، بیمار نبودن و تغذیه مناسب از جمله مواردی هست که در پرورش صحیح طیور تاثیر گذاره

  30. سلام من ی کبک ماده کوهی و ی نر پرورشی دارم الان که هوا گرمه ماده ظهر که میشه دهنشو باز میکنه و نفس میکشه ولی نر خیلی کم اینکارو میکنه میخواستم ببینم ماده مشکلی براش پیش‌آمده؟ سوال بعدی اینکه ماده عطسع میکنه سرما خورده یعنی؟

    1. سلام
      نه مشکلی نیست گرمشه
      باید محیط سایه با اب فراوان براشون درس کنید
      عطسه رو همیشه میکنه یا گاها ؟

  31. سلام من یه جفت کبک نرو ماده دارم جاشونم خوبه .۲۳تا تخم گذاشته که دوتاش رو شکستن،الان توی ماه خرداد هستیم هوای اینجا گرم هست،خواستم بدونم چرا کبک روی تخم ها نمیخوابه،لطفا اگه میدونید جواب رو بگید،ممنونم

    1. از نر و ماده بودن اونا مطمئن هستید؟
      ایا مطمئند که جفت گیری کردن ؟
      کبک ها کمتر از این مقدار تخم گذاری می کنند ها

      1. اره از نرو ماده بودنشون مطمئنم.دوره اول دوازده تخم گذاشت الان بیست و سه تا و هنوز کرچ نشده.لطفا بگید چیکار کنم

        1. بهتر که برای تشخیص جنسیت به یک پرورش دهنده با تجربه مراجعه کنید چون این هم تخم برای یک ماده غیر طبیعی هستش
          اگر روی تخم ها نمی خوابن چاره ای نیست جز اینکه از ایزی باتور ۶ استفاده کنید و یا از دستگاه جوجه کشی سایر پرورش دهنده ها استفاده کنید.

  32. باسلام خدمت کارشناس محترم یکی از دوستام کبک کوهی باتخم مرغ اورد خونشون رو تخم نمیخواب راهی هست براش

    1. باید شرایط مناسبی رو فراهم کنید محیطش اروم و بدون استرس و سر و صدا باشه
      و اب و دان کافی بذارید کنار لانه و تنهاش بذارید
      چون محیطش عوض شده برای همین استرس داره
      کمترین رفت و امد باید به محل نگهداریش وجود داشته باشه

  33. سلام خدمت کارشناس محترم.بنده طبق فرمایشات شما نر را همراه ماده گزاشتم و فعلا تخم میزاره و نر تخم رو نشکونده.ولی مشکل دیگه اینه من ۲ تا لانه براش ساختم هر دفعه یک جایی تخم رو میزاره و پراکنده و حتی بیرون لانه.با این رفتار فکر نکنم بخواد رو تخم ها بشینه.با اینکه نژاد کوهی دارن.باید چیکار کنم تخم هارو.ممنون.

    1. بهتر که یک لانه رو براشون در نظر بگیرید و اب و دان رو کنار همون لانه بذارید تا به تخم گذاری در اون لانه عادت کنه

  34. کارشناس محترم سوالی داشتم خدمتتون.من ۲ جفت کبک کوهی خریدم و نگهداری کردم تا امروز تا تخم بزارن.ولی اولا حالا فهمیدم که ۳ تاشون نر هستند و یکی ماده.حالا که اون ماده تازگی امروز اولین تخم رو گزاشته و رفتم دیدم که تخم رو نوک زدن و سوراخ کردن.احتمالا کار یکی از این دو نر دیگه باشه.حالا نمیدونم چیکار کنم.و دقیقا نمیدونم کدوم نر جفت ماده هست و اینکه اگه هر ۳ نر رو از ماده کلا جدا کنم تا تخم گزاری تموم بشه بهتر نیست ؟

    1. سلام
      هر سه نر رو جدا کنید
      نری که بی قراری بکنه اون جفت ماده است ، اونو با ماده توی یک قفس بذارید تا به تولید تخم نطفه دار بپدازند و
      دو نر باقی مانده رو به صورت جداگانه پرورش بدید

      1. سلام.ممنون از پاسخ گویی.ولی اگه اون نر رو گزاشتم و دوباره تخم رو شکوند چی.اخه نمیدونم کار کدوم یکی از اینا بوده.

        1. به احتمال زیاد کار بقیه نرهاست
          کاری که گفتم رو انجام بدید به احتمال خیلی زیاد نتیجه میده

  35. سلام من یدونه تخم کبک دیروز از کوه پیدا کردم و الان اوردم خونه و میخوام که جوجه بشه چکار کنم که جوجه بشه؟؟

  36. با سلام خسته نباشید .یک جفت کبک پرورشی در خانه دارم .اما هیچ وقت نر و ماده عمل بارداری انجام نمیده و تخم هایشون بی نطفه هست ..ممنون میشم راهنمایم کنید

    1. از نر و ماده بودن اطمینان دارید ؟ شاید هر دو ماده باشن

  37. سلام من کبک ماده ام مرده الان یه جفت برای کبک نرم اوردم ولی نره جفت جدیدشو میزنه دلیلش چیه؟؟

    1. چون هنوز بهش عادت نکرده برای همین درگیری دارن و شاید هم نر میخواد جفت گیری کنه ولی ماده اجازه نمیده برای همین درگیر میشن
      بهتر که براشون لانه بسازید و منتظر رفتارشون باشید، اگر باز هم دعوا داشتن می تونید مدتی جداشون کنید.

  38. سلام.من یک قفس بزرگ برا دو جفت کبک کوهی درست کردم.فقط نمیدونم لونه داخل قفس رو با چی و چه شکلی درست کنم یا اینکه زاویه و نحوه قرار گیری لونه داخل قفس باید چطوری باشه تا احساس امنیت کنند و تحم بزارن داخلش.؟ ممنون

    1. بهتر که لانه رو از یک جعبه چوبی یا پلاستیکی بسازید و داخلش رو خاک اره یا کاه بریزید
      لانه رو در گوشه قفس بذارید و قفسشون هم گوشه دیوار باشه
      تا احساس امنیت داشته باشن
      محیطشون هم اروم و بدون سر و صدا باشه

  39. سلام،من یک کبک ماده دارم توی قفس هست تازگی ها تخم گذاشته.نمیدونم باید چی براش فراهم کنم و زیرش چی بزارم.لظفا یکم راهنماییم کنین

    1. اب و غذای کافی بدید
      داخل لانه هم کاه یا خاک اره بریزید.

  40. سلام
    هر کبک نر چند تا کبک ماده رو ساپورت میکنه واس جوجه کشی؟

      1. با سلام من کبکم امروز یک تخم گذاشته ولی دم در لونه تو لونه نیس چیکار کنم

        1. با دست ببرید داخل
          اگر باز هم تخم رو به بیرون از لانه پرت کرد می توانید از دستگاه جوجه کشی برای بیرون آوردن تخم ها استفاده کنید.

    1. سلام داداش من یه جفت پرورشی دارم نرو ماده
      ماده تخم گذاشته الان ۴ روزه که تخم گذاشته و دیگه تخم نمی زاره

  41. سلام.من سه تا کبک ماده پرورشی داشتم ،دوتا رو به کشتارگاه بردم، الان یکی تنها توی قفس مونده ،ممکنه که از تنهایی تلف بشه؟؟!
    چونکه چند تا کبک سفارش دادم واسه هفته آینده میترسم تا اونا برسن این یکی تلف بشه
    لطفا کمکم کنید

    1. باید بهش اب و غذای کافی بدید تا سرگرم بشه و خودتون هم بیشتر اوقات کنارش بشینید و سرگرمش کنید.

  42. سلام من یک جفت کبک دارم
    کبک نر پرهای سر کبک ماده رو میکشه بعد از جاش در میاره الان اصلا پر سر نداره کبک ماده من لطفا کمکم کنید

    1. احتمالا میخواد جفت گیری کنه ،ماده اجازه نمیده
      براشون لانه بساز و غذای کافی به ماده بده که پروتئین و کلسیم بالا داشته باشه
      ببین بازم دعوا می کنن

  43. سلام
    من یه کبک نر وحشی دارم و دوتا کبک ماده که یکیش وحشی هستش یکی دیگه پرورشی
    کبک ماده وحشی کبک ماده پرورشی را میزنه ، چیکارش کنم؟

  44. سلام کبک های من تخم میکنن ولی کرچ نمی شوند مرغ هم ندارم تخم بزارم زیرشون ایا هیچ کاری نمیشه برای این تخم ها کرد

    1. میتونید از دستگاه های جوجه کشی اسکندری استفاده کنید
      خیلی بهتر از مرغ عمل می کنند و نیازی به مراقبت و تغذیه هم نداره 😊

    2. سلام کبک من الان که بهمن ماه است تخم میزاره من تخم ها رو برمدارم کار دستیه؟؟دوم اینکه چند روزه جفت نرش مرد .جفت ماده یه گوشه کز میکنه ودون کمی میخوره چه کنم

      1. براش جفت نر پیدا کنید تا از افسردگی در بیاد
        شاید هم بیمار باشه چون ممکن بیماری کبک نر بهش منتقل شده باشه
        بهتر که از تخم ها جوجه کشی کنید با استفاده از دستگاه جوجه کشی تا جوجه کبک های جدیدی داشته باشید.

  45. خودم با نور معمولی روز بزرگشون کردم و از کجا بفهمیم نرن یا ماده من فکر میکنم یکی نر و یکی مادست و میشه بگین چيکار کنيم که بخونن

    1. سلام برای تشخیص نر و ماده به مقعدشون نگاه کنید
      نر یه زائده ی کوچیک در مقعد داره ، همینطور مقعد ماده گشادتر هست
      به سن مذکور برسن خودشون میخونن
      شما فقط به تغذیه و نظافتشون برسید

  46. سلام من یه جفت کبک دارم اینا چیزی جز کارتن زیرشون نباشه تخم میکنن؟؟؟

    1. بهتر که لانشون گرم و نرم باشه
      از خاک اره یا کاه استفاده کنید و دمای اتاق شون رو ببرید بالا

  47. سه تا کبک توی یک قفس ۱.۵ در ۱ گذاشتم.آیا اندازه قفس خوب است؟
    لازم هست زیر کبک ها چیز خواصی بگذارم؟
    و سوال آخر اینکه آیا می شود کاری کرد تا کبک ها همیشه تخم بگذارند و نه فصلی؟

    1. مکانشون خوبه ، ارتفاعش چنده ؟
      زیرشون کاه یا خاک اره بریزید
      کبک ها هم مانند هر پرنده دیگری باید دوره ای استراحت داشته باشند تا بدنشون قوی بشه وگرنه اگه همیشه تخم بذاره تلف میشه

  48. دوستان زیادی پرسیدند چرا کبکهای من روی تخمها نمی خوابند،اکثر کبکهای پرورشی و کبکهایی که در اسارت بزرگ شده اند،اصلا کرچ نمی شوند که بخوان روی تخمها بخوابن.

  49. دانه خوری و آب خوری غذای خودشه کبک هم یه سال داره نمیدونم چرا بی حاله

    1. سلام
      باید محیط بررسی بشه ، از نظر تهویه هوا و عدم وجود آلودگی در محیط کامل بررسی بشه
      سپس پرنده بررسی بشه که بیماری نداشته باشه ، محیط نگهداری هم نباید کوچیک باشه

      1. سلام . یک جوره کبک دارم که کبک ماده کرچ شده و روی تخم ها میخوابه . ولی وقتی بیرون میاد کبک نر اونو میزنه چیکارش باید کرد؟

        1. سلام
          جدا کنید
          کار خاص دیگه ای از دستتون برنمیاد

  50. من یه کبک دارم خیلی بی حال هست چ کار کنم لطفا سریع جواب بدید ممنونم

    1. سلام
      شما برید پزشک بگید اقای دکتر من خیلی بیحالم !! به نظر خودتون میشه با این شرح حال تشخیص داد که بیماری یا مشکل چی هست ؟!؟!
      باید مدفوع پرنده بررسی بشه ، تنفس بررسی بشه ، محل نگهداری ، دانخوری و آبخوری بررسی بشه ، تهویه محل نگهداری و سن پرنده بررسی بشه بعد درمان داده بشه !
      بهترین راه مراجعه به دامپزشک هست تا کار از کار نگذشته

  51. سلام من یه جفت کبک کوهی دارم تخم زیاد گذاشتن روش نخوابید نصفش که تخم های اولیه بود برداشتم چون خراب شده ولان رو بقیش خوابیده آیا نر هم باید کنارش باشه آخه فاصله میگیره وداخل لانه نمیره ولی به شدت تهاجمی شده لطفاً راهنمایی کنید بایدچه غذایی بیشتر برا ماده بزارم ممنون میشم

  52. سلام. من یک جفت کبک دارم خیلی تخم کرد دو جا درست کرد تخم گذاری کرد کبک ماده فقط روی تخم میخوابه اما موقعی که واسه غذا خوردن بلند میشه ایا تخمها سرد نمشن خراب بشه . چندتا تخم تو یک لانه دیگه بود الان کم شده نر میدژده کجا میبره تو قفس جایی نمیتونه بره . اما تخمها کم میشن .

  53. سلام.
    یه جفت کبک دارم که کبک نر پرورشی هستش و کبک ماده وحشی.کبک نر بعد حدود سه سال تنهایی با این کبک جفت شده.۲۵ عدد تخم گذاشتن که دوتاش بیرون لانه بوده.نکته جالب اینجاست که کبک نر کرچ شده و روی تخم ها هستش.

    دوستان بعضی مواقع در طبیعت هم دیده شده که کبک نر کرچ شده.برای شکار یا مراقبت هواستون باشه.

  54. من یه جفت کبک دارم الان ۲۲ تا تخم گذاشته میترسم تخم ها خراب بشه بخاطر همین ۱۱ تاش رو بردم زیر مرغ هر روز‌هم تخم میزاره ولی چند روزه که هر دو روز میزاره میخواستم بدونم تا چند تا تخم میزاره و تخم تا کی سالم میمونه و امکان داره مه روی تخم بخوابه جاشون نرم پر از علف تخمشون رو قایم کرده یه سوال دیگه کبک مثل مرغ ۲۴ ساعت رو تخم میخوابه؟ هرکس جوابه میدونه به این شماره اس کنه👇
    ۰۹۳۳۴۷۵۰۹۱۳از واتساب بگین

  55. من یه کبک دارم که ۲۱ تخم گذاشته اما سر تخم ها نمی شینه میترسم تخم ها جوجه نشن هرچه باشه باید یکی جوجه بشه اگر کسی میدونه بهم سری جواب بده ممنون از همراهی گرم شما بزرگوار لطفا هرچه سریعتر جواب بدین

  56. لطفا سریع جواب بدید من یه کبک دارم تخم می ذاره اما سر تخم ها نمی خوابه علتش چیه ؟ خواهش میکنم سریع تر جواب بدید

  57. من یه کبک دارم تخم می ذاره اما سر تخم ها نمیشینه چکار کنم؟ که بشینه

    1. کدوم شهر هسین تخم ها را بزار دسگاه اگه نزدیک من بودی برات میزاشتم دسگه

  58. من یه جفت کبک دارم کوهی لانه برا خودشون درست کردن و تخم گذاشتن ولی روی تخم ها نمیخوابن دلیلش چیع ممنون میشم راهنمایی کنین

    1. سلام من یک جفت کبک کوهی دارم ازروزی مادش مرده هرکبکی پیشش میبرم میکشه میزنه چیکارکنم

  59. آدمین بزرگوار،دونظریه داده بودم ،چه درست ،چه نادرست،تایید کرد یانه ،نمیدونم،مهم نیست،ولی پاسخ سیدحسین را داده بودم،
    کبکهای من تا ۱۲۰روز هردوروز یک تخم می ذارند،یعنی ۶۰ عددکه هر۱۴ عددرا یک مرغ کرچ جوجه کشی می کند،در این ایام صداهای ناهنجار
    مثل رعد وبرق وغیرو باعث ازبین رفتن جنینها میشه،،توصیه دیگه برای کبکهای خانگی قلوه سنگ در مسیر یا کنار آشیانه آنها برای سوهان کردن وکوتاه کردن نک شان خوب است

  60. برای جلوگیری از شپشک زدگی کبک یا هر ماکیان وطیوری ،زیربالهاوپشت گردن کبک یا بچه های آنهارا باروغن خوراکی مالش دهید،از اسپری کردن با سموم آفاتی وحشراتی خودداری کنید..نظر تجربی وشخصی است،۰۹۱۷۶۶۲۶۹۲۱

  61. سلام .منتخم کبکها را برداشتم وگذاشتم زیر مرغ .وقتی کبک مر داخل لانه شد وتخمها را ندید یک توی لانه خوابید و مرد.جریان چیه کسی میدونه

  62. سلام دوستان یک جفت کبک دارم الان ۱۳تاتخم کرده کبک نرماده رومیزنه

  63. سلام یک جفت کبک پرورشی دارم کبک ماده ۲ تا تخم گذاشته اما کبک جایی برا خوابیدن روی تخم نگذاشتم و تخم هارو بر میدارم اما از روزی تخم میگذاره کبک نر حسابی به کبک ماده حمله میکنه وبا نک به سر ماده میزنه حتی خونین مالینش کرده علت چیه ممنون

  64. سلام من دوتا کبک دارم اولی که اونا رو آورده بودم نر همه‌ی پرهای ماده رو کند بود ولی الان مستی نمی کند و جفت گیری نمی کنند دلیل این کار چیه

  65. سلام من یک جفت کبک نر و ماده دارم که ۱۸تخم گذاشتن پارسال کبک نره رو تخم خوابید و ۵تا جوجه در آورد فیلمشم دارم

  66. سلام چنتا نکته بگم دوستان یه درتون میخوره ۱ اینکه کبک ماده فقط روتخم می‌خوابه نه کبک نر من ۱۲ ساله کبکب دارم واز همه چیزش میدونم ۲ اینکه کبک کوهی باید وقتی تو قفسه جاش مثل محیط طبیعیش باشه ینی شاخه وبرگ چون باشه که بره زیرشون وتخم بزاره وتخمش زیاد دیده نشه ۳ نر کبکب یکم از ماده هیکلش بزرگ تره سرش کنده تره و پشت پاش روی ساقش یه انگشت یا یه زاعده داره

  67. من جفت کبک دارم محیط را گرم نگه داشتم تخم کرده روش خوابیده ، اگر محیط گرم بهاری مهیا کنید مست میشن و جفت گیری میکنند فقط اردیبهشت ۱۵ تا جوجه بهم داد ولی بعد از دو هفته همه جوجه هر روز یکی مرد ، نمیدونم علتش چی بود

    1. سلام به سیدحسین عزیز،بعداز تولد کبکها نباید تا سه چهارروز آب بدی وگرنه می میرند،به جای آب برگ کاهو را ریز ریز کن با حرص و ولع می خورندکنسانتره خیس شده بده .یونجه ترهم خوب می خورند،تا دو ماه هفته ای یک عددآنتی بیوتیک مثل آموکسی سی لین،یا کلاورا در یک لیوان آب حل کن تا بخورند،یا با سرنگ در حد نیم سی سی ،قطره قطره بده،برای عذ برنج نده اسهال می گیرند،انشاالله به دردت بخوره،سید مصطفی از یاسوج.۰۹۱۷۶۶۲۶۹۲۱

    2. سلام به سیدحسین عزیز،بعداز تولد کبکها نباید تا سه چهارروز آب بدی وگرنه می میرند،به جای آب برگ کاهو را ریز ریز کن با حرص و ولع می خورندکنسانتره خیس شده بده .یونجه ترهم خوب می خورند،تا دو ماه هفته ای یک عددآنتی بیوتیک مثل آموکسی سی لین،یا کلاورا در یک لیوان آب حل کن تا بخورند،یا با سرنگ در حد نیم سی سی ،قطره قطره بده،برای عذ برنج نده اسهال می گیرند،انشاالله به دردت بخوره،سید مصطفی از یاسوج.۰۹۱۷۶۶۲۶۹۲۱

  68. دلیل اینکه بعضی کبک ها ماده رو تخم نمی خوابند,, و نر ها می خوابند و بعد اینکه تخم ها جوجه شدن,, کبک ماده جوجه ها رو میکشه دلیلش چیه. برام پیش اومده ,,اگه کسی اطلاع داره توضیح بده,,,,

  69. من کبک داشتم,, سال اولشون حدودا ۵۰تا ۶۰تا تخم کرد,, اونوقت کبک نر خوابید روشون,,, بیشترشون خراب شدن تعدادیم که سالم بودن کبک نر خوابید روشون و دو تا جوجه دارود که کبک ماده دو تارو کشت,,, دلیل این رفتارشون اگه می دونی؟؟؟؟؟؟؟

  70. سلام من سه تا کبک ماده پرورشی ویه کبک نر کوهی دارم
    اصلا مسی نمیکنن برای هم و تخم هم نمیرارن(اگه هم بزارن یکی یا دوتا که روش نمیخوابن)
    شما فکر میکنید بخاطر اینکه کبک کوهی رو با کبک پرورشی انداختم جفت نمیشن لطف راهنمایی کنید
    با تشکر

    1. شاید هنوز به هم عادت نکرده اند. شاید کبک های پرورشی هنوز جوان هستند و طریقه جفت گیری و خوابیدن روی تخم را نمی دانند.

    2. سلام اگر پس از تخم گزاری کبک ماده بمیره کبک نر میتونه از تخم ها مراقبت کنه؟

      1. سلام
        نمیشه این مورد رو گفت ، با توجه به نژاد هم ممکنه متفاوت باشه

  71. سلام من سرکارم باکبه.اول کبک ماده پشت باش سیخ نداره وفقط نرها دارن اگه ماده سنش بالاباشه یا یک پاش یا هردوپاش سیخ مانندداره اما خیلی کوچکه.کبک ماده جثه کوچکه پای کوتاتره گردن باریک دراز وسر کوچکی داره ومعمولا نسب به کبک نرخیلی وحشی تره.کبک نر در طبیعت روتخم نمیخواب.کبک کوهی ماده به ندرت تو خوته تخم میذاره واگه بذاره خیلی کم و روی تخمها نمیخوابه

  72. کلا اشتباه نر رو تخما نمیخوابه نر اگر تخم ببینه میدزده میبرشون ..ی چیزی ک نمیدونین ننویسین اه

    1. نه درسته. اکثر راسته پرندگان همینطوری هستن. نر ها وقتشون رو صرف مراقبت از تخم میکنن

  73. غلط املایی زیاد درمتن شما مشاهده می شود، واطلاعات ناقص است، کبک نر با ماده خیلی فرق دارد!! ازجمله رنگ پرها،

  74. میخواستم یه جفت کبک بخرم همشون یه شکل بودن پرنده فروشه گفت کبک ماده گردنش باریکتره حالا نمیدونم شاید خواسته بندازه بهم ولی انگار کبک پرورشی خصوصیات کبک طبیعی رو نداره

  75. من دوتا کبک دارم خیلی نازن ولی نمیدونم کدومش نره کدومش ماده

  76. سلام کبک چند روز بعد از تخم گذاشتن روی تخمهایش میخوابد.کبک من پنج تا تخم گذاشته ولی روش نمیخوابه دلیلش چیه؟

    1. سلام
      من دوتا کبک دارم که تا الان ۸ تخم گذاشتن یک جای خوبی درست کردم تخمش رو اونجا میزاره ولی وقتی تخم رو میزاره دیگه اونجا نمی‌خوابد گاهی وقت ها تخم را مخفی میکنه چکار کنم
      با تشکر

      1. سلام خب تخم و گذاشت نباید بخوابه باید بردارید بزارید داخل دستگاه جوجه کشی مگراینکه کرچ بشه که اونوقت هم کلا میخوابه دیگه
        قائم کردن برا اینه که غریضس میترسه حیوانات شکاری بدزدنش
        پرنده بعد از پایان دوران تخم گذاری کرچ میشه که اونم البته بسته به شرایط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس