میزان خوراک مصرفی روزانه کبک از جوجگی تا بلوغ

کبک ها روزانه چقدر غذا میخورند؟

گوشت کبک در گذشته تنها به واسطه شکار آنها تهیه می شد اما امروزه در چندین استان کشور به صورت صنعتی به پرورش این پرنده کوچک و جوجه کشی از آن پرداخته می شود. نوع خوراک مصرفی، انواع بیماریها، تهیه تجهیزات و همچنین میزان تغذیه کبک ها از نکات پر اهمیت پرورش این پرنده می باشد. در این مقاله از چیکن دیوایس به بررسی میزان تغذیه روزانه کبک در هر دوره از پرورش آنها پرداخته شده است.

دستگاه جوجه کشی هواباتور 168 تایی
دستگاه جوجه کشی هواباتور ۱۶۸ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از تخم نطفه دار کبک
» عملکرد حرفه ای و اتوماتیک با راندمان بالا
» دارای قابلیت تنظیم سرعت چرخش تخم ها
قیمت : ۱۳,۳۰۰,۰۰۰ تومان

میزان تغذیه کبک از یک روزگی تا ۲ هفتگی

کبک ها در ۲۴ ساعت اولیه زندگی خود به تغذیه نیاز ندارند، در این ساعات، پرنده با جذب کیسه زرده به درون بدن خود، مواد غذایی لازم را دریافت میکند. تغذیه کبک ها در ۲۴ ساعت اولیه زندگی منجر به عفونت کیسه زرده و تلف شدن پرنده خواهد شد.

میزان تغذیه کبک از یک روزگی تا 2 هفتگی - چیکن دیوایسپس از گذشت این زمان، با استفاده از محلول مولتی الکترولیت، پرنده را تغذیه کنید. کبک ها در این زمان تنها ۱۴ گرم وزن داشته و در دو هفته اول زندگی، ۸ تا ۱۰ گرم خوراک مصرف میکنند. با مطالعه مقاله تغذیه جوجه کبک ها با نحوه و نوع تغذیه آنها آشنا خواهید شد. دقت داشته باشید که غذای استارتر جوجه کبک باید حاوی ۲۸ درصد پروتئین باشد.

میزان خوراک کبک مولد در تخم گذاری و دوره استراحت

کبک ها در سن ۳ تا ۴ ماهگی به بلوغ جسمی رسیده و در سن ۶.۵ ماهگی به بلوغ جنسی خواهند رسید. بلوغ جنسی کبک مولد، به معنای توانایی تولید تخم نطفه دار در پرنده می باشد.

جیره غذایی و میزان مصرف خوراک در گله مولد کبک با سایر گله ها متفاوت خواهد بود. از سن ۴ ماهگی تا سن بلوغ جنسی، این پرنده روزانه به میزان ۳۰ تا ۳۳ گرم خوراک مصرف می کند. 

میزان خوراک کبک مولد در تخم گذاری و دوره استراحت - چیکن دیوایسدر دوره تخم گذاری این خوراک رفته رفته افزایش یافته و به ۴۰ گرم در روز خواهد رسید. هر کبک مولد در دوره تخم گذاری، به میزان ۳۰۰ گرم دان در هفته مصرف خواهد کرد.

کبک ها پس از دوران تخم گذاری یک دوره استراحت داشته که میزان خوراک روزانه آنها در این دوره تا ۲۷ گرم کاهش می یابد.

زمانیکه هوا سرد باشد، میزان خوراک کبک ها افزایش یافته و حتی به بیش از ۵۰ گرم در روز خواهد رسید. همچنین در دمای گرم و تحت استرس گرمایی، خوراک کبک ها به شدت پایین می آید.

میزان خوراک کبک گوشتی تا سن کشتار

میزان مصرف خوراک هر کبک بالغ گوشتی، به میزان ۳۰ گرم در طول روز است. این پرنده در سن ۳ تا ۴ ماهگی برای کشتار ارسال می شود و در این سن وزنی معادل ۵۰۰ تا ۷۰۰ گرم خواهد داشت.

کبک ها به ازای هر ۷ کیلوگرم مصرف دان، یک کیلوگرم وزن خواهند گرفت. بنابراین یک کبک گوشتی با وزن ۵۰۰ گرم، در دوره پرورش خود حدود ۳.۵ کیلوگرم خوراک مصرف کرده است.

جدول جیره غذایی و پروتئین و املاح معدنی مورد نیاز کبک

کبک ها در هر دوره از زندگی نیازمند میزان مشخصی ویتامین و مواد معدنی می باشند که در جدول ذیل شرح داده شده است. همانطور که مشاهده میکنید، میزان مصرف پروتئین در این پرنده از جوجگی تا دوره بلوغ و تخم گذاری به میزان چشمگیری کاهش یافته است.

مواد معدنی و ویتامیندوره استارتر

(۰ تا ۴ هفتگی)

دوره رشد

(۴ تا ۸ هفتگی)

دوره تخم گذاری

(بیشتر از ۸ هفته)

دوره استراحت

(بیشتر از ۸ هفته)

پروتئین۲۸ تا ۲۴ درصد۲۴ تا ۲۲ درصد۲۰ تا۱۸ درصد۱۸ تا ۱۷ درصد
انرژی متابولیسمی۱۲۷۵کیلو کالری۱۳۰۰کیلو کالری۱۳۱۵کیلو کالری۱۲۷۰کیلو کالری
کلسیم۰.۹۰ درصد۰.۸۵ درصد۰.۸۰ درصد۲.۸۰ درصد
فسفر۰.۴۵ درصد۰.۴۲ درصد۰.۴۰ دردص۰.۴۲ دردص
سدیم۰.۱۸ درصد۰.۱۸ درصد۰.۱۸ درصد۰.۱۸ درصد
متونین۰.۵۱۰.۴۸۰.۴۲۰.۴۲

یک نمونه جیره غذایی مناسب برای کبک ها در هر دوره

مواد خوراکیدوره آغازیندوره رشددوره تخم گذاریدوره استراحت
ذرت۴۷.۷۷ %۵۱.۵۴ %۶۰.۵۴ %۶۷.۶ %
کنجاله سویا۴۷.۴۷ %۳۰.۸۴ %۱۹ %۱۱ %
سبوس گندم۱  %۱۰.۱۹ %۱۰.۴۶ %۱۷ %
میتونین۰.۲ %۰.۱۷ %۰.۲  %۰
روغن گیاهی۲ %۲.۵ %۰۰
پودرصدف۱.۵۶ %۱.۷۶ %۷ %۱.۷ %
نمک۰.۵ %۰.۵ %۰.۵ %۰.۵ %
دی کلسیم فسفات۲ %۲ %۱.۸ %۱.۷ %
مکمل معدنی و ویتامین۰.۵ %۰.۵ %۰.۵ %۰.۵ %
جیره غذایی کبک را میتوانید با تهیه مواد اولیه و نهاده ها و به وسیله دستگاه آسیاب مرغداری و میکسر مرغداری تولید کنید. اما قبل از تهیه جیره غذایی کبک، حتما با یک دامپزشک متخصص تغذیه مشورت نمایید.

میزان تغذیه کبک در هر دوره از پرورش

میزان تغذیه هر پرنده بستگی به جثه، وزن گیری و سلامت پرنده دارد. کبک ها پرندگانی ریز نقش بوده و فقط کمی از بلدرچین بزرگتر می باشند. وزن این پرنده در سن بلوغ به ۵۰۰ تا ۷۰۰ گرم خواهد رسید. در جدول پیش رو، میزان تغذیه کبک و وزن گیری این پرنده را مشاهده میکنید.

سن کبک(هفته)وزن کبک(گرم)میزان مصرف خوراک در هفته(گرم)میزان مصرف خوراک در روز(گرم)
۲ هفتگیgr 70gr 126gr 10
۴ هفتگیgr 180gr 360gr 13
۶ هفتگیgr 300gr 840gr 20
۸ هفتگیgr 380gr 1368gr 25
۱۰ هفتگیgr 490gr 2058gr 30
۱۲ هفتگیgr 550gr 2805gr 34

همانطور که در جدول بالا آمده است، میزان مصرف خوراک کبک بالغ حدودا ۳۰ گرم در روز می باشد.

دلایل کاهش مصرف خوراک کبک

  • بیماری کبک ها
  • استرس
  • افزایش دمای محیط پرورشگاه
  • تراکم بیش از اندازه
  • کاهش نوردهی

جمع بندی

در این مقاله به بررسی دقیق میزان تغذیه کبک در هر روز پرداخته شد و با توجه به جداول ارائه شده، مشاهده میکنید که میزان وزن گیری این پرنده بسیار بالا بوده و از طرفی میزان تغذیه بالایی ندارد.

جیره غذایی معرفی شده در این مقاله به شما برای تامین تمام نیاز های تغذیه ای کبک ها کمک خواهد کرد. پیشنهاد میکنیم ک هبا توجه به نژاد مد نظرتان و تخمگذار یا گوشتی بودن، جیره غذایی مناسب را حتما با نظر دامپزشک تهیه کنید. در صورت بروز هرگونه سوال در خصوص تغذیه و سایر مسائل مربوط به پرورش این پرنده، سوالاتتان را با ما در میان بگذارید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس