تاثیر دریچه هوا بر راندمان جوجه کشی و نحوه تنظیم آن

تاثیر دریچه هوا بر راندمان جوجه کشی و نحوه تنظیم آن

یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در موفقیت جوجه کشی ، وجود اکسیژن کافی در داخل دستگاه و خروج به موقع حرارت و رطوبت اضافی است که این اقدامات توسط دریچه هوای دستگاه انجام می گیرد. شاید در نگاه اول کارکرد دریچه های هوا برای شما بسیار ساده باشد که هوای مصرف شده را به بیرون منتقل می کند و هوای تازه را وارد دستگاه می کند، اما در نحوه انجام کار اصول و روش هایی باید رعایت شود که کمتر پرورش دهنده ای به آن دقت می کند، در ادامه این نوشته از چیکن دیوایس به اهمیت دریچه هوا و نحوه تنظیم صحیح آن توضیحاتی ارائه خواهد شد. 

دستگاه جوجه کشی 96 عددی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» مناسب برای جوجه کشی از پرندگان بومی و محلی
» دارای سیستم انتخاب پرنده
» قابلیت کارکرد با باتری ۱۲ ولت
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

بررسی اهمیت دریچه های هوا در ماشین جوجه کشی

همانطور که دما و رطوبت مناسب و دقیق تاثیر به سزایی در فرایند جوجه کشی دارد، وجود اکسیژن کافی و خارج سازی به موقع دی اکسید کربن نیز به رشد بهتر لجنین در داخل تخم کمک خواهد کرد. 

تهویه هوای دستگاه جوجه کشی به وسیله دریچه ها انجام می شود، متاسفانه در برخی از دستگاه های جوجه کشی دست ساز و غیر استاندارد صرفا از دو سوراخ ساده استفاده می شود که یکی برای ورود هوا و دیگری برای خروج هوا کاربرد دارد.

بررسی اهمیت دریچه های هوا در ماشین جوجه کشیاما به این نکته نیز توجه کنید که دستگاه برای تولید حرارت و رطوبت انرژی و برق مصرف می کند و در صورتی که این حرارت و رطوبت به صورت بی رویه از داخل کابین خارج شود، سبب افزایش برق دستگاه شده و از طرف دیگر سفت شدن پوسته تخم و در نتیجه مرگ جنین در داخل تخم را به دنبال خواهد داشت. 

پس کنترل ورود و خروج هوا و استفاده از دریچه های هوای قابل تنظیم اهمیت بسیار بالایی دارد که توسط اغلب سازنده های تازه کار رعایت نمی شود. بنابراین در زمان خرید دستگاه جوجه کشی حتما به این مورد توجه کنید. 

لزوم قابل تنظیم بودن دریچه های هوا

معمولا تخم در روزهای ابتدایی جوجه کشی نیاز زیادی به اکسیژن ندارد و می توان دریچه ها را به اندازه خیلی کمی باز کرد، در این صورت از خروج حرارت و رطوبت نیز جلوگیری خواهد شد.در صورت بالا رفتن بیش از حد حرارت یا رطوبت ، برد جوجه کشی به صورت خودکار اقدام به روشن کردن فن تهویه کرده و هوای خنک را وارد دستگاه خواهد کرد، بنابراین نیاز به انجام کار خاصی از طرف اپراتور نیست. البته هوشمند بودن برد جوجه کشی دستگاه هم تاثیر زیادی در کیفیت انجام این کار دارد. 

به مرور زمان جوجه ها رشد می کنند و متناسب با تعداد تخمی که در داخل دستگاه قرار دارد و ظرفیت آن ، می توان دریچه ها را کمی بازتر کرد تا هوای بیشتری تبادل پیدا کند. به عنوان مثال اگر از یک دستگاه جوجه کشی ۱۶۸ تایی استفاده می کنید و فقط ۳۰ عدد تخم در داخل آن قرار داده اید نیازی به باز کردن حداکثری دریچه ها نیست چرا که هوای کافی در داخل دستگاه برای تنفس جنین وجود دارد و باز گذاشتن جزئی دریچه ها کفایت خواهد کرد. 

تمامی ماشین های جوجه کشی صنعتی و خانگی گروه صنعتی اسکندری دارای دریچه های هوای قابل تنظیم هستند و بنا به ظرفیت دستگاه و تعداد تخمی که در داخل آن قرار خواهد گرفت، می توان دریچه ها را تنظیم کرد.

تنظیم دریچه هوا در دوران هچر

زمانی که تخم ها در دوره ستر قرار دارند، جنین در حال رشد است و از اکسیژن دریافتی جهت رشد استفاده می کند، اما زمانی که تخم ها را وارد دوران هچر می کنید، یعنی جوجه کاملا تشکیل شده و آماده بیرون آمدن از تخم می باشد. بنابراین جهت تحریک جوجه به بیرون آمدن از تخم باید مقداری دی اکسید کربن در محیط وجود داشته باشد، این میزان دی اکسید کربن نباید خیلی زیاد باشد چرا که موجب خفگی جوجه خواهد شد. متناسب بودن دی اکسید کربن سبب افزایش تقلای جوجه جهت خروج از تخم خواهد شد. 

بنابراین دریچه هوا در دوره هچر باید در حالت نیمه باز باشد، اما عامل مهم دیگری که در جوجه کشی تاثیر دارد، دما و رطوبت محیط یا همان اتاق جوجه کشی است. اتاقی که دستگاه جوجه کشی در آن قرار دارد باید دمایی بین ۲۳ الی ۲۷ درجه سانتی گراد و رطوبتی بین ۳۵ الی ۵۰ درصد داشته باشد تا در زمان ورود و خروج هوا، سبب وارد آمدن شوک دمایی به تخم ها نشود و از طرف دیگر باعث سفت شدن پوسته تخم هم نشود. 

شوک دمایی و سفت شدن پوسته تخم سبب مرگ جوجه در داخل تخم خواهد شد که حتما به این دو مورد دقت شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به مقاله جوجه کشی در زمستان مراجعه شود. 

ویدیوی آموزش نحوه تنظیم دریچه های هوا

در این ویدیو کارشناسان گروه صنعتی اسکندری، در مورد اهمیت دریچه هوا در دستگاه جوجه کشی و نحوه تنظیم آن توضیحات کامل تری را ارائه داده اند که مشاهده آن را به شما پیشنهاد می کنیم.

نوشته های مشابه

‫۱۴ دیدگاه ها

  1. سلام و عرض ادب من یک دستگاه ۳۳۶ خرید کردم ولی دریچه هواییش به این صورت نیست یک دریچه هوا پشت دستگاه هست که به راحتی در میاد نمیدونم برای چی سمت چپ دستگاهم یه سوراخ هست ولی روش یه شیشه هست که وسطش سوراخه

      1. سلام من دوباره فیلم هارو نگاه کردم ولی اون هواکش ها فرق میکنه اصلا برای من قابل تنظیم نیست شما اگه شماره خدمات پس از فروش رو دارید لطفا بدید تا این عکس هارو تو واتساپ یا یچیز دیگه بهشون بدم یه راهنمایی بکنن

    1. تشکر محترم من از افغانستان استم از آموزش های شم خیلی سود می برم جزاک الله خیرا

  2. سلام من ۹۶ تایی خریدم از شما ولی تنظیم دریچه هوا را بلد نیستم چکنم؟ حدود ۹۰ تا تخم بوقلمون ریختم توش (توی شونه ی تخم مرغ جا شد)

  3. سلام خسته نباشید ببخشید من یک دستگاه ۳۳۶تایی دارم الان دوران ستر تخم ها هستش چقدر باید دریچه خروجی و ورودی هوا رو باز بذارم؟؟

  4. سلام
    روز بخیر چراغ های تعبیه شده کنار هر یک از نماشگر های دما رطوبت و روز شمار در دستکاه ایزی اتور۶ بیانگر چیه (یه بار قرمزه یه بار سبزه یه بار چشمک زنه ) لطف کنین بگین بهم با پشتیبانی هم تماس گرفتم اطلاع نداشتن از این موضوع

    1. مربوط به فعال یا غیر فعال بودن المنت حرارتی و رطوبت ساز می باشد که هر کدام معنای خاصی دارد و در دفترچه راهنما قید شده همچنین در سی دی اموزش داده شده

  5. سلام.من یک دستگاه جوجه کشی با بدنه یخچال ساختم وکاملا اتوماتیک دما.رطوبت.چرخش تخم.فن هم دائم داره کارمیکنه.تهویه هم مناسبه .تا حالا چند دوره تخم مرغ ویک دوره بوقلمون گذاشتم ولی همیشه فقط ۲۰درصد تخمها جوجه میشن.و۸۰درصد دیگه داخل تخم کاملا جوجه شدن ولی مردن مشکل از چیه.خیلی کلافم کرده.
    با تشکر

    1. سلام
      برای رطوبت داخل دستگاه چه کارهایی انجام دادید ؟ رطوبت سنج دارید ؟ چنده رطوبت ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس