دستگاه جوجه کشی اتوماتیک بخریم یا دستی ؟ | آموزش تنظیمات دستگاه جوجه کشی

مقایسه تنظیمات اتوماتیک با دستی در دستگاه جوجه کشی

دستگاه های جوجه کشی مختلفی در بازار وجود دارند و اگر شما قصد خرید یک دستگاه جوجه کشی استاندارد و کارا داشته باشید که بدون هیچ مشکلی کار جوجه کشی را انجام دهد، قطعا باید تحقیقات لازم را در این زمینه انجام دهید و به صورت کاملا آگاهانه و با دانش و اطلاعات کامل به روز اقدام به خرید کنید.

یکی از موارد مهمی که قبل از خرید دستگاه جوجه کشی ممکن است برای شما اتفاق بیفتد، انتخاب بین دستگاه جوجه کشی اتوماتیک یا دستی است. در این نوشته از چیکن دیوایس قصد داریم به این مورد پاسخ دهیم و به صورت کامل شما را راهنمایی کنیم ، هم چنین توصیه می شود قبل از خرید دستگاه جوجه کشی حتما نوشته معیارهای انتخاب دستگاه جوجه کشی با کیفیت را مطالعه کنید. هم چنین ویدیوی انتهایی این نوشته به درک بهتر این موضوع کمک خواهد کرد، بنابراین مشاهده آن را به شما توصیه می کنیم .

دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک ۴۸ تایی
» دارای سیستم روزشمار جوجه کشی
» تنظیمات اتوماتیک با قابلیت تنظیم دستی
» قابلیت کارکرد با باتری ۱۲ ولت
قیمت : ۵,۴۵۰,۰۰۰ تومان

دستگاه جوجه کشی اتوماتیک بهتر است یا دستی ؟

تحقیقات و تجربه نشان داده که به طور کلی تنظیمات دستی بهتر و دقیق تر از تنظیمات اتوماتیک عمل میکند، بنابراین اگر کمی از جوجه کشی می دانید و قصد خرید دستگاه جوجه کشی را دارید حتما خرید دستگاه های جوجه کشی با برد جوجه کشی دستی را در اولویت خود قرار دهید. 

دستگاه جوجه کشی اتوماتیک بهتر است یا دستی - چیکن دیوایساما اگر می خواهید کار جوجه کشی را از صفر شروع کنید و هنوز چیزی از جوجه کشی نمی دانید، دستگاه های دارای برد اتوماتیک با امکان تنظیم خودکار دما و رطوبت، به شما در جوجه کشی کمک خواهد کرد.

در این نوشته قصد تخریب و یا تحلیل هیچ تولید کننده ای را نداریم چرا که گروه صنعتی اسکندری نیز در حال تولید دستگاه های جوجه کشی اتوماتیک مانند ایزی باتور ۱ و ۲ می باشد و دستگاه های مجهز به برد jdr900 نیز دارای قابلیت انتخاب پرنده و تنظیمات اتوماتیک می باشد. بنابراین این نوشته یک راهنمای کاملا منطقی و بی طرفانه خواهد بود. 

چرا نباید از تنظیمات اتوماتیک استفاده کنیم؟

بسیاری از تولید کننده ها من جمله گروه صنعتی اسکندری برخی از دستگاه های خود را با امکان انتخاب پرنده روانه بازار کرده اند. وجود این قابلیت بر روی برد جوجه کشی به کاربر این امکان را خواهد داد که پرنده مورد نظر خود را انتخاب کرده و ادامه روند جوجه کشی را به دستگاه بسپارد. در واقع دما و رطوبت جوجه کشی برخی از پردن ههای به صورت خودکار بر روی برد برنامه نویسی شده و زمانی که پرنده مورد نظر انتخاب می کنید، دما و رطوبت مربوط به آن بر روی برد پیاده سازی و اعمال خواهد شد. 

تنظیم اتوماتیک برد جوجه کشی دارای دو مشکل اساسی است که در زیر به این دو مشکل پرداخته شده است :

الف – یک پرنده دارای نژادهای مختلف است و زمانی که شما پرنده مورد نظر را انتخاب میکنید، دستگاه اقدام به اجرای یک دما و رطوبت میانگین خواهد کرد که برای تمامی نژاد ها صدق کند. به عنوان مثال پرنده مرغ دارای نژاد های مختلفی مانند لگهورن، مرندی ، ردایلند، پلیموت ، سوسکس ، کوشین و … می باشد که هر کدام از این نژادها دارای دما و رطوبت مخصوص به خود می باشند و زمانی که شما تخم های نطفه دار مرغ را در داخل دستگاه قرار میدهید، امکان دارد به هر نژادی از مرغ تعلق داشته باشد که دما و رطوبت مناسب برای آن ، با دما و رطوبت برنامه نویسی شده در حالت اتوماتیک همخوانی نداشته باشد، در این صورت راندمان جوجه کشی پایینی را به دست خواهید آورد. 

ب – مشکل دوم به زمان انتقال تخم ها از دوره ستر به هچر مربوط می شود. هر نژاد از یک پرنده خاص ممکن است زمان انتقال به هچر متفاوتی داشته باشد، به عنوان مثال بلدرچین کالیفرنیایی دوره جوجه کشی ۲۴ روزه دارد و در روز ۲۱ ام باید تخم ها را به دوره هچر منتقل کرد، اما بلدرچینی که بر روی حالت اتوماتیک تنظیم شده ، از نوع ژاپنی است که دوره جوجه کشی ۱۸ روزه دارد و از روز ۱۵ ام وارد مرحله هچ می شود. 

همین مشکل برای سایر پرنده ها مانند مرغ ، بوقلمون ، اردک و غاز و … نیز وجود دارد. یعنی هر کدام از نژادهای آنها دارای دوره جوجه کشی متفاوتی هستند و در روزهای مختلف وارد مرحله هچ می شوند که حتما باید به این مورد دقت شود و با استفاده از حالت دستی می توان آنها را در زمان صحیحی به دوره هچر منتقل کرد. 

نتیجه گیری

با توجه به گفته های فوق و مشکلاتی که در حالت تنظیم اتوماتیک ممکن است پیش روی شما باشد، توصیه ما استفاده از حالت تنظیم دستی است، حتی اگر برد جوجه کشی دستگاه شما دارای حالت انتخاب پرنده و تنظیم اتوماتیک باشد نیز بایستی از حالت تنظیم دستی استفاده کنید تا راندمان جوجه کشی بالایی را تجربه کنید. 

به این نکته مهم نیز توجه کنید، زمانی که شما خود را مجبور به استفاده از حالت دستی می کنید، برای یافتن اطلاعات جوجه کشی دقیق در مورد تخم نطفه دار پرنده مورد نظر به مطالعه منابع مختلف خواهید پرداخت و ضمن این مطالعه ، زمانی که دما و رطوبت مناسب برای جوجه کشی از تخم پرنده مورد نظر را یافتید، اطلاعات بسیار مفید دیگری نیز خواهد یافت که به شما در  افزایش راندمان جوجه کشی کمک شایانی خواهد کرد. 

ویدیوی آموزش تنظیم دستی یا اتوماتیک

در این ویدیو کارشناسان گروه صنعتی اسکندری با دلایل منطقی و کاملا بی طرفانه به مقایسه و بررسی روش تنظیم دستی و اتوماتیک می پردازند و شما را برای انجام یک جوجه کشی حرفه ای و با راندمان بالا یاری خواهند کرد. مشاهده این ویدیو را به شما توصیه می کنیم. 

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید ضمن عرض تشکر از خدمات گروه اسکندری من یک دستگاه جوجه کشی ساده خانگی درست کردم ودرصد بازدهی ان خوبه ولی چند مدتی هست خروج جوجه ها از تخم بعلت قطع شدن برق کم شده ایا راه کاری هست ویا اینکه دستگاههای شما دارای برق ذخیره هستند لطفا راهنمایی بفرمابید .ممنونم رضایی از اسلام اباد غرب

    1. سلام
      باید از موتور برق و یا باتری خودرو جهت تامین برق در موارد اضطراری استفاده کنید
      دستگاه های ما در حال حاضر این قابلیت رو ندارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋